Dutch Securities Institute ( DSI )

Dutch Securities Institute ( DSI )

Berichtdoor Piet » wo 28 jun 2006 10:24

DSI heeft via een circulaire laten weten dat het klachtenreglement van het DSI is gewijzigd:

Nummer 12, juni 2006


Gewijzigd Klachtenreglement DSI

Op 1 januari 2006 is de Wet Financiële Dienstverlening in werking getreden. Met inwerkingtreding van deze wet is voor financiële dienstverleners de verplichting gecreëerd om zich met ingang van 1 mei 2006 aan te sluiten bij een erkende geschilleninstantie. Om voor erkenning als geschilleninstantie in aanmerking te komen, zijn in het Besluit Financiële Dienstverlening een aantal vereisten opgesomd waaraan een klachtprocedure in ieder geval moet voldoen wil de geschilleninstantie voor erkenning in aanmerking komen.

Hoewel het klachtreglement DSI reeds in grote mate voldeed aan de gestelde eisen, diende het klachtreglement op een aantal punten aangepast te worden wilde de Klachtencommissie DSI voor erkenning in aanmerking kunnen komen.

De vereiste aanpassingen zijn per 1 mei 2006 in het klachtreglement doorgevoerd. De belangrijkste hiervan zijn:
a.het opnemen van de mogelijkheid dat de beslechting van een klacht resulteert in een niet-bindend advies (artikel 6.2);
b.het opnemen van de mogelijkheid van de verkorte schriftelijke procedure (artikel 7.6 en 7.7);
c.het opnemen van een procedureregeling met betrekking tot het inschakelen en het horen van getuigen en deskundigen (artikel 11);
d.het openstellen van de toegang tot de Klachtencommissie voor niet-Deelnemers (door middel van het uitbreiden van het deelnemersbegrip).

Van de gelegenheid om het Klachtreglement in lijn te brengen met de door wet- en regelgeving gestelde eisen voor erkenning, is tevens gebruik gemaakt om de reeds bestaande mogelijkheid van het horen door één commissielid uit te breiden naar de mogelijkheid dat het commissielid in de hem voorgelegde zaak zelf een uitspraak kan doen (artikel 8.3).

Dit betekent dat het klachtenreglement thans de volgende vier mogelijke procedures (na ontvankelijkverklaring) kent:
-verkorte schriftelijke afdoening (klacht, antwoord, uitspraak);
-afdoening op stukken (klacht, antwoord, re- en dupliek, uitspraak);
-meervoudige kamer (klacht, antwoord, re- en dupliek, hoorzitting, uitspraak);
-enkelvoudige kamer (klacht, antwoord, hoorzitting, schikking/ uitspraak/doorverwijzing).

Ook is in het klachtreglement de drie-maandentermijn voor indiening van een klacht geëxpliciteerd in de zin dat duidelijk is aangegeven dat deze termijn begint te lopen vanaf het moment dat de Deelnemer de belanghebbende heeft gewezen op de mogelijkheid om het geschil binnen drie maanden bij de Klachtencommissie aanhangig te maken (artikel 7.2).

De erkenning van de Klachtencommissie DSI door het Ministerie van Financiën is aangevraagd.

U wordt verzocht om deze mededeling door te geleiden naar personen die binnen uw organisatie verantwoordelijk zijn voor de behandeling van eventuele klachten bij de Klachtencommissie DSI.

Alles over de klachtencommissie DSI is hier te lezen:
http://www.dsi.nl/index.php?sid=181&l=ned

Het volledige klachtenreglement van het DSI is hier te lezen:
http://www.dsi.nl/downloads/files/DSI_k ... lement.pdf

Niet alleen bij het DSI kun je met je klacht terecht.
Meer over het indienen van klachten kun je hier vinden:
http://www.financieleklacht.nl/klachtge ... anties.htm

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron