Tussenpersonen

Tussenpersonen

Berichtdoor Piet » do 28 sep 2006 11:55

Bij het woord tussenpersonen krijgen vele gedupeerden een vieze smaak in de mond.
Ze konden het zo mooi vertellen, maar als je eenmaal getekend had gaven ze niet meer thuis, letterlijk en figuurlijk.
Vele tussenpersonen haalden de buit binnen en verdwenen.
Hierdoor voorkwamen ze dat ze medeverantwoordelijk zouden worden gehouden voor hun smerige praktijken.

Spaar Select was één van die tussenpersonen, ging zogenaamd failliet, verkocht aan Findi BV (ook failliet)en vervolgens overgenomen door MarQ.
Via deze sterfhuisconstructie (niemand kon meer verantwoordelijk worden gesteld) konden de mensen achter Spaar Select gewoon doorgaan, maar nu met de naam MarQ.
Gelukkig dat velen dit doorhadden en MarQ gaat nu ook onderuit.

Wat dacht je van Gelink!
Alleen het woord Gelink bezorgen veel mensen slapeloze nachten en hartkloppingen.
Noem dan ook nog eens de naam Levob en Hefboom Effect en sommigen gaan gillen.
De schade die slachtoffers van Gelink en Levob hebben geleden is onbeschrijfelijk.
In een eerdere topic: Gezin op straat door aandelenlease drama
http://www.platformaandelenlease.nl/php ... .php?t=356 is hier ook al aandacht aan besteed.
Gelukkig lijkt het erop dat ook Gelink ten onder gaat.

Hieronder een recent artikel over deze tussenpersonen.

Geniaal

De wereld van financiële tussenpersonen heeft de laatste vijf jaren vele faillissementen gekend. Een jaarlijkse inventarisatie door dit tijdschrift leert dat het er in de jaren 2001 tot en met 2005 bijna 350 waren. Al die failliete kantoren lieten hun schuldeisers met een gezamenlijk verlies van een krappe € 200mln achter.

Dit jaar leek hierin een kentering te komen. De jaargang 2006 kende tot nu toe nog weinig faillissementen en zeker geen omvangrijke.
In de lopende zomermaanden vielen echter in korte tijd al drie kantoren met twintig of meer personeelsleden om.Daar kwamen recentelijk vier vestigingen van Marq bij; kantoren die eerder al onder de naam Spaar Select failliet gingen.
Het is niet de meest chique oplossing", zegt Marq-bestuurder Robert van den Broek.
Ja, probeer dat een gemiddelde schuldeiser eens uit te leggen;ben benieuwd hoe chique diens reactie zal zijn.

Marq zou een nog omvangrijker opvolger kunnen krijgen in de Gelink Adviesgroep. Op de golf van hoge afsluit provisies werd het Enschedese bedrijf rond de eeuwwisseling groot. Gelink behaalde jaaromzetten van €20 mln. Geniaal in geld,noemde het bedrijf zichzelf. Dat was,bekeken door de bril van een positivo,gedurfd. Voor een beetje kritisch ingesteld persoon was het een duidelijke aanwijzing voor de aard van het bedrijf. Vanuit Enschede hoefde geen verheffend “financieel advies” aan consumenten te worden verwacht. Het advies kwam neer op de verkoop van kredieten,desnoods gekoppeld aan de aankoop van aandelen. Oprichter Gerrit Gelink, die zijn loopbaan als vleeshandelaar op zijn veertigste inruilde voor die van zelfstandig tussenpersoon, zei zelf al eens dat "het verstrekken van consumptief krediet altijd iets ordinairs heeft". De verkoop van aandelenleaseproducten, vaak gekoppeld aan hypothecaire leningen, heeft dat imago van Gelink zeker niet opgekrikt.

Interne strubbelingen, niet zelden ingegeven door relatieproblemen, legden in de jaren daarna de bijl aan de wortel. De gevolgen van de puur op verkoop gerichte 'adviesgesprekken' hebben bovendien hun financiële sporen achtergelaten;Gelink heeft klanten al eens voor €2 mln gecompenseeerd. Daar komt nog bij dat de directie van het bedrijf een veel te grote broek droeg. Een kort geding tussen kortstondig werknemer Ruud van Versendaal en Gelink maakte vorig jaar duidelijk dat de commercieel directeur er maandelijks € 15.000 verdiende.
Los van de nieuwsgierige vraag wat de algemene directie(het paar Douchka Petzoldt en Henk Oudman) zichzelf dan wel niet toebedeelt, is deze arbeidsbeloning bespottelijk.

Mocht de Gelink Adviesgroep het hoofd niet boven water kunnen houden, dan behoeft dat niet uitgebreid te worden betreurd. Het bedrijf is per slot van rekening één van de marktspelers geweest die het imago van de (assurantie) tussenpersoon negatief hebben beïnvloed.
Grote verzekeraars zijn daar overigens medeschuldig aan. In het geval Gelink mogen onder meer Fortis ASR, Cardif en Avéro Achmea (vooral via rechtsvoorganger Levob) zich dat aanrekenen. Laten de daar werkende directieleden er nu eens voor gaan zorgen dat zij kwaliteitsarme verkopers niet langer financieel injecteren. Daarmee zouden zij in elk geval een deel van hún arbeidsinkomen waarmaken.

Henri Drost

hdrost@kluwer.nl
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor ElBe » do 28 sep 2006 12:21

AFM waarschuwt voor 'betaald klantenprofiel'

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt dat een financieel dienstverlener consumenten op basis van misleidende informatie laat betalen voor het opstellen van een zogeheten clientenprofiel. 'We hebben hier inmiddels meerdere signalen over gekregen', aldus de beurswaakhond donderdag in een persbericht.

In het klantenprofiel worden de individuele mogelijkheden, wensen en risicobereidheid van de consument samengevat. Dit profiel dient vervolgens als basis voor het advies dat de financieel dienstverlener geeft, en het aanschaffen van het financieel product.

Geen verplichting

Volgens de AFM krijgt de consument bij de niet nader genoemde financiële instelling de indruk dat het clientenprofiel een wettelijke verplichting is waarvoor betaald moet worden. 'Het is echter geen verplichting om de consument hiervoor te laten betalen', zo schrijft de AFM in een toelichting.

'Financieel dienstverleners kunnen er voor kiezen om de eventuele kosten van het clientenprofiel in rekening te brengen bij haar klanten. Dit moet dan echter wel duidelijk zijn voor de consument. Als de indruk wordt gewekt dat op last van wetgever of AFM kosten in rekening worden gebracht, maken financieel dienstverleners zich schuldig aan misleiding', aldus de beurswaakhond.

Vanaf 1 januari dit jaar, sinds de Wet financiele dienstverlening in werking is getreden, is het opstellen van een clientenprofiel verplicht bij de advisering van complexe financiele producten. Het dient te voorkomen dat consumenten financiele producten wordt geadviseerd of verkocht, die niet bij hun wensen en mogelijkheden passen.

Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad

Zie ook
Het is beter om een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis
ElBe
 
Berichten: 76
Geregistreerd: ma 19 sep 2005 23:51


Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron