Stof tot nadenken. Nieuw: Onderwerpenlijst bijdragen Okerene

Stof tot nadenken. Nieuw: Onderwerpenlijst bijdragen Okerene

Berichtdoor Okerene » ma 22 aug 2005 15:32

Links naar alle Onderwerpen:


----------------

Voorspellingen door beleggingsanalisten (1999).

Voorspellingen door beleggingsanalisten verschijnen her en der elk jaar weer voor het nieuwe jaar. Hoe zat dat voor het jaar 1999?

De beleggingsanalisten van financiële instellingen waren niet al te optimistisch voor dat jaar terwijl Legio Lease met Bank Labouchere in hun brochures, folders en advertenties gouden bergen voorspelden. Vanaf 1990 opereerden zij met producten met een door LegioLease bedachte constructie waarbij meer en meer ook het gewone publiek zonder eigen geld kon beleggen in aandelen. Daarbij schuwden ze niet deze onervaren beginnelingen tamelijk agressief te benaderen via tussenpersonen. Nadat Bank Labouchere in 1998 Legio Lease overnam en volledig eigenaar werd, wilde men natuurlijk verdere expansie en de vruchten plukken van hun nieuwe verworvenheid. Maar …

Uit een onderzoek van Het Financieele Dagblad blijkt dat zeer veel analisten toen verwachten dat de koersen dat jaar voor het eerst sinds negen jaar met zo’n acht procent zouden dalen. Als voornaamste reden voor de verwachte koersdaling noemden ze de tegenvallende winsten, onder meer als gevolg van de aanhoudende crisis toen in Azië. Het Financieele Dagblad hield het onderzoek onder analisten van maar liefst zestien effectenbanken.

Wat heeft Legio Lease en Bank Labouchere bezield om zoveel mogelijk beginnelingen op het verkeerde been te zetten en hun aandelenleaseprodukten de hemel in te prijzen?

Ook nog op een moment dat bekend werd dat de fiscale voordelen ervan zouden wegvallen! Daarbij waren de gevaren van aandelenlease hen zeker al eind 1998 bekend. Beursdirecteur George Möller had al ernstige vraagtekens gezet bij aandelenleaseconstructies, die recent vele tienduizenden beleggers in grote problemen hebben gebracht.

In een brief van december 1998 wees Möller de top van Legio Lease op de onrealistische rendementen die het bedrijf zijn klanten voorspiegelde. De STE, toezichthouder op de beurs, ontving een kopie van de brief van Möller. Ten tijde van de brief van Möller was Legio Lease - een dochter van Labouchere - in handen van verzekeraar Aegon. Aegon verkocht Labouchere in maart 2000 voor 900 miljoen euro aan de Belgische bank Dexia. Een zeer merkwaardig moment, juist waarop Bank Labouchere N.V. haar hoogtijdagen beleefde en de beurs zijn hoogtepunt bereikte.

Zagen zij soms de bui al hangen? Zij wisten wel dat er eens een eind aan beurshausse zou komen en zij dan met een gigantisch probleem zouden komen te zitten. Toen zij eenmaal wisten dat de rente niet langer fiscaal aftrekbaar zou zijn, wilden zij toch dat hun aandelenleasprodukten betaalbaar zouden blijven en hadden besloten de neerwaartse koersdekking er uit te halen.

Deze wijziging zou iedereen fataal worden. (zie ook LegioLease in historisch perspectief VEB effect no. 9) Sindsdien zitten niet alleen Dexia maar ook alle gedupeerden en alle betrokken instanties met de nasleep van dit Legio-Leasedebacle opgescheept. Niet lang na de overname van Bank Labouchere met Legio Lease door Dexia op 3 augustus 2000 kelderden immers de aandelenkoersen en kwamen de schaduwzijden van het leaseproduct in beeld. Het nalaten van goede voorlichting over deze grote risico’s is daarmee een zeer ernstige tekortkoming van de aanbieders.

Okerene


http://www.platformaandelenlease.nl/Documenten/ReLNdec98nr6pg6.htm
http://www.platformaandelenlease.nl/Nieuws/09072003.htm

Hoewel ik door omstandigheden niet veel meer op forums kan schrijven, hoop ik dat het nieuwe initiatief van een eigen PAL-forum zal slagen en feliciteer het bestuur en alle deelnemers hierbij van harte.
Laatst bijgewerkt door Okerene op za 13 mei 2006 11:48, in totaal 12 keer bewerkt.
Okerene
 
Berichten: 115
Geregistreerd: ma 22 aug 2005 15:27

Berichtdoor ad snoeren » di 23 aug 2005 0:23

Hoewel ik door omstandigheden niet veel meer op forums kan schrijven, hoop ik dat het nieuwe initiatief van een eigen PAL-forum zal slagen en feliciteer het bestuur en alle deelnemers hierbij van harte.


En ik ben erg blij weer iets van je te horen, zodat ik ook nog even op je kan reageren Okerene. De laatste keer dat ik op je reageerde dacht ik dat je op vakantie ging, en plaatste daarom een reactie die gezien de werkelijke reden van je tijdelijke afwezigheid enigzins misplaatst was.
Dat was zeker niet de bedoeling.
Je weet dat ik je heel hoog acht, en hoop dan ook van ganser harte dat het goed met je gaat. Ik wens je het allerbeste en veel kracht toe.

Liefs Ad
ad snoeren
 

Berichtdoor Okerene » di 23 aug 2005 9:03

Beste Ad,

Het is precies die warme belangstelling van jou in anderen die ik en waarschijnlijk veel anderen zeer waardeer en bedank je voor jouw berichtje.

Ik heb ondanks mijn medische problemen toch nog kans gezien te genieten van een korte vakantie. Daarbij komt dat ik heb ingezien dat het leven meer biedt dan Dexia en het verstandig vind te relativeren. Dat raad ik een ieder aan. Ik blijf zeker waakzaam en zal niet aarzelen anderen te helpen waar ik kan en hoop zo een ondersteuning te bieden aan onze gezamelijke hulp aan alle gedupeerden.

Bedankt ook voor jouw bijdragen.


Met vriendelijke groet

Okerene
Okerene
 
Berichten: 115
Geregistreerd: ma 22 aug 2005 15:27

stof tot nadenken

Berichtdoor woest » di 23 aug 2005 9:07

Okerene :D

Wat ben ik blij je weer te zien! Heel veel sterkte met je gezondheid en ik hoop, dat je toch af en toe 'langs komt'.

Lieve groet van Woest.
woest
 
Berichten: 133
Geregistreerd: di 16 aug 2005 12:04

Berichtdoor Okerene » di 23 aug 2005 9:23

Lieve Loes,

Ik kom zeker af en toe langs. Dit betekent niet dat ik het forum niet volg. Het heeft natuurlijk mijn grootste aandacht als dit maar even kan. Mijn waardering voor jouw berichten wil ik hierbij uitspreken. Er zijn gelukkig ook nog anderen die zich belangeloos inzetten voor de gedupeerde aandelenleasers. Ik weet wat een opgave en zoekwerk dat is. Maar ook dat het voldoening geeft iets voor anderen te kunnen doen. Doorgaan a.u.b.

Samen sterk is de kreet die vaker is gehoord. Samen doen hoort daarbij.

Geweldig Loes. Volhouden hoor. Dat geldt trouwens voor iedereen is het niet?

Groetjes Okerene
Okerene
 
Berichten: 115
Geregistreerd: ma 22 aug 2005 15:27

stof tot nadenken

Berichtdoor woest » di 23 aug 2005 9:35

Okerene :D

Zie je wel; je bent nog niet terug of op het hele forum (en bij mij ook) gaat een zonnetje schijnen. Ik heb je wel gemist en ik weet zeker velen met mij. Maar je gezondheid en levensvreugde gaan vòòr. Je hebt gelijk; er is meer dan Dexia in het leven, ook al kan een mens door deze toestanden behoorlijk geobsedeerd raken.

Dank je wel voor je complimenten; doet me erg goed,

tot gauw :D

Liefs, Loes

(Samen Sterk!)
woest
 
Berichten: 133
Geregistreerd: di 16 aug 2005 12:04

Berichtdoor pewi » di 23 aug 2005 12:06

Mag ik me in alle bescheidenheid aansluiten bij de opmerkingen van Ad en Loes aan het adres van Rene. Er is niets belangrijker dan je gezondheid. Veel succes Rene. :D :D
Vrgr Pewi.
pewi
 
Berichten: 167
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 21:00
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor aert0001 » di 23 aug 2005 13:38

Okrene, ook hier, sterkte en succes, probeer "gezond" te relativeren, vergeet daarbij vooral niet je directe omgeving of jezelf, heel veel succes, ik hoop echt nog wat van je te horen, ook in die strijd heb je mensen nodig,

T :wink: n
aert0001
 
Berichten: 165
Geregistreerd: vr 19 aug 2005 0:05
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor Captain-America » di 23 aug 2005 14:41

OkeRene,

Goed om ook in here weer een, immer zinnig nuttige tevens interessante, bijdrage van jou hand te mogen lezen.

Hoop dat het herstel naar wens verloopt.

Kan tevens van harte aansluiten bij jou advies voor relativeren wat echt van belang is in het leven, al is dit in bepaalde gevallen niet altijd makkelijk.

Tot de volgende keer enne dan nemen we weer een lekker ijsje he 8)

Mazzeltov
The one and only truth (still) is out there!
Captain-America
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo 21 aug 2005 23:42
Woonplaats: Omgeving Rotjeknor

Berichtdoor Bert W. » di 23 aug 2005 20:12

Beste Rene,

Jij kent me niet of nauwelijks, maar Piet heeft me een keer voorgesteld in Den Haag, kort voor de eerste meeting van de vaste kamercommissie met Zalm en Donner. Alle waardering voor je, fijn dat je nog op vakantie bent geweest en dat je jouw situatie voldoende relativeert. Alle sterkte en maak er nog wat van. Hartelijke groet!!
Bert W.
Bert W.
 
Berichten: 43
Geregistreerd: di 23 aug 2005 20:05
Woonplaats: Korendijk

Berichtdoor jeanjean » di 23 aug 2005 21:39

oke rene,

Ik ken je persoonlijk niet maar toch bedankt voor je scherpzinnige bijdragen in het verleden op t andere forum.
Een goed artikel of een scherpe topic tegen deze aandelenzwendel en een uitspraak tegen Dexia en/of Aegon schept mij een beetje levensvreugde in deze donkere incassodagen.
Het ga je goed.

afz jeanjean
jeanjean
 
Berichten: 64
Geregistreerd: di 16 aug 2005 21:02

Berichtdoor Janneke52 » wo 24 aug 2005 10:21

Okerene, succes met je herstel.

En voor wat Dexia betreft: we houden vol en inderdaad:SAMEN staan we sterk. Ik lees nu ook alleen nog maar, maar het geeft me steeds moed om door te gaan.
Janneke52
 
Berichten: 39
Geregistreerd: wo 17 aug 2005 8:54
Woonplaats: Oldenzaal

Berichtdoor Okerene » vr 26 aug 2005 22:53

Dexia vertraagd de rechtsgang opnieuw met schikkingsvoorstellen.

Het is weer zover. Rekken en nog eens rekken is wat Dexia nog steeds voor ogen heeft. Na ons protest en nadat de rechter had beslist dat er toch doorgeprocedeerd moest worden heeft Dexia toch weer uitstel verkregen en vertraagd de boel weer door ons en andere procederende gedupeerden een schikking naar het voorbeeld van de Duisenbergdeal aan te bieden, waarvan zij op hun vingers kunnen natellen dat niemand hier zal intrappen.

Toch maar weer gemotiveerd mijn advocaat geschreven. Hier gedeeltelijk en ingekort weergegeven:

“In dank ontvingen wij onlangs van u kopieën inzake het aan ons “op de valreep” gerichte schikkingsvoorstel van Dexia d.d. xx augustus (één dag na de zitting!) en rolgegevens over onze procedure tegen hen.

Hoewel de kantonrechter van oordeel is dat in de onderhavige zaak dient te worden doorgeprocedeerd en voor dupliek in conventie/ repliek in reconventie zijdens Dexia op roldatum xx augustus j.l gereageerd moest worden, heeft zij kennelijk alsnog uitstel gekregen (aanhouding – zes weken - tot xx september - Laatste uitstel)

Het zal u geenszins verbazen dat wij in het licht van de laatste ontwikkelingen rond de aandelenleaseaffaire dit schikkingsvoorstel resoluut afwijzen. (zie bijgevoegde informatie)

Rechter fluit Dexia opnieuw terug.doc
http://www.platformaandelenlease.nl/Nieuws/13082005.htm

Is de Duisenberg-regeling royaal genoeg_Prof.Huls.doc met bijlage art20527_annex.pdf
http://www.platformaandelenlease.nl/Nieuws/Zibb.htm

Duisenberg-aanbod mager voor veel Dexia-berleggers.doc
http://www.platformaandelenlease.nl/Nieuws/30072005.htm

Schikking aandelenlease geen oplossing.doc
http://www.platformaandelenlease.nl/Nieuws/07072005.htm

Dexia moet in twee zaken volledige inleg terugbetalen aan belegger.doc
http://www.platformaandelenlease.nl/LaatsteNieuws.htm
(Het blijft wel oppassen!)

Hoewel anders dan in het Duisenberg-aanbod in het schikkingsvoorstel aan ons (……) ., doet het eveneens geen recht aan de jurisprudentie in vergelijkbare zaken, waarbij ook de gehele inleg moet worden terugbetaald met rente en vergoeding van proceskosten.

(….)

Wij vinden dat ons geen recht wordt gedaan met deze schikking ook al vanwege ons vermoeden dat er helemaal geen aandelen op naam zijn gekocht maar het bezit door Bank Labouchere met optieconstructies zijn gesimuleerd en derhalve niet eens schuld geclaimd kan worden. Daarnaast had de kredietverstrekker zo nu blijkt geen (Wck)-vergunning! Wij verwachten daarom dat de rechter een beter oordeel zal geven.

Overigens kunnen wij met geen mogelijkheid de berekening van de koersverliezen van Dexia volgen en is het zaak een eigen opgave hiervan door te geven inclusief de inleg en “aflossingsboete” van de contracten.

Berekening Koersverliezen

(….)

Voor de berekening van het werkelijke verlies moet in feite ook de betaalde inleg, boeterente en/of verlengingsrente hierbij opgeteld worden. Het Totaal terug te vorderen verlies aan inleg en koersverlies bedraagt derhalve (…..)


Aanvullend stuurde ik nog een oude emailuitwisseling met Legio naar aanleiding van door mij opgevraagde koersen, waarin Legio o.a. schreef:

“Legio hanteert voor alle klanten per aandeel of certificaat, het gemiddelde van de aankoop- of verkoopkoersen die door ons gerealiseerd zijn op de dag van aankoop, dan wel verkoop. Op die manier zijn er geen klanten van Legio die onevenredig benadeeld of bevoordeeld worden. Het 'gewogen gemiddelde' dient overigens niet verward te worden met het 'gewogen koersverloop' van de betreffende beursdag. Bij een 'gewogen koersverloop' worden bijvoorbeeld openingskoers en slotkoers gemiddeld. In dat geval is het niet mogelijk is om in te springen op koersfluctuaties. Legio zal daarom zo'n verkoopprocedure niet hanteren.(…)



(hieruit blijkt ook al dat zij de aandelen niet op mijn naam hebben gekocht en aan cliënten kunnen opgeven wat ze maar willen binnen de bandbreedte van de koersen van die dag – of zelfs helemaal niet hebben gekocht maar net deden alsof, of op een andere manier hebben afgedekt.)

Dexia blijft zich in allerlei bochten wringen maar zal uiteindelijk toch in het zand bijten. Alle procederende gedupeerden en personen die overwegen alsnog de stap naar de rechter te doen wens ik alle sterkte toe.


Okerene :wink:

Ik dank iedereen voor hun vriendelijk reacties. Werkelijk een hart onder de riem.
Okerene
 
Berichten: 115
Geregistreerd: ma 22 aug 2005 15:27

Berichtdoor jeanjean » za 27 aug 2005 19:47

Beste okerene,

vraagje: Mocht het zo zijn dat tzt inderdaad blijkt dat Dexia geen, althans niet voldoende aandelen heeft aangekocht, wat dan?
Strafrechtelijk heb je dan n punt.( fraude bedrog......)
Dexia krijgt n boete indien de overheid ingrijpt.

Maar wat hebben gedupeerden er civielrechtelijk aan?
onbinding lopende contracten? Het wordt dan waarschijnlijk wanprestatie oftewel toerekenbare tekortkoming en dan moet jij je schade aantonen met een causaal verband.
Hoe denk je dit te gaan doen?
met vr groeten,

afz JJ
Laatst bijgewerkt door jeanjean op za 3 sep 2005 23:24, in totaal 1 keer bewerkt.
jeanjean
 
Berichten: 64
Geregistreerd: di 16 aug 2005 21:02

Berichtdoor spaarvarken » za 27 aug 2005 19:50

jeanjean schreef:vraagje: Mocht het zo zijn dat tzt inderdaad blijkt dat Dexia geen, althans niet voldoende aandelen heeft aangekocht, wat dan?
Maar wat hebben gedupeerden er civielrechtelijk aan?
onbinding lopende contracten?

Volgens mij, kunnen de gedupeerden als belanghebbende partij zich bij de rechtzaak voegen.
Knor,

Spaarvarken
spaarvarken
 
Berichten: 28
Geregistreerd: zo 21 aug 2005 1:58
Woonplaats: Hengelo

Volgende

Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron