redelijk en billijk/ onredelijk en onbillijk

redelijk en billijk/ onredelijk en onbillijk

Berichtdoor tabjane » zo 7 jan 2007 14:37

WCK

24, Nu reeds uit de lease-overeenkomst blijkt dat het daarin vermelde krediet (aankoopbedrag effecten) de (toenmalige) in de WCK opgenomen grens overschreed was de WCK in elk geval om die reden niet van toepassing.


Regelmatig kom je in de uitspraken iets over een redelijkheidscorrectie tegen; en hoe is het mogelijk: altijd in het voordeel van de banken!

Hoezo, volgens de letter der wet zijn de banken fout geweest, bewust of onbewust, doet er even niet toe. Als je onbewust een verkeersovertreding maakt, wordt er bij de boete ook geen correctie toegepast, toch? Fout is fout, punt.

Nogmaals, naar mijn idee is de correctie steeds in het voordeel van de financiële wereld; toch herinner ik me vaag dat er mbt de WCK ook wel eens is afgeweken van de grenzen.

Waarom wordt dat, in het voordeel van de gedupeerde, niet meer gedaan?
Als de bedragen boven de grenzen zijn, val je nu buiten de boot!
Waarom?
Als het bedrag bijvoorbeeld 50 % hoger ligt, is dat dan niet JUIST een reden om, in de lijn van redelijk- en billijkheid, toch in de geest van de WCK te redeneren en te vonnissen??
tabjane
 
Berichten: 4
Geregistreerd: do 18 aug 2005 23:10

Berichtdoor pewi » zo 7 jan 2007 20:31

Het is inderdaad vreemd, dat de WCK geldt voor een maximum bedrag. Waarom is hier ooit een maximum aan verbonden vraag ik me af. Hoe hoger het bedrag, hoe groter het risico, lijkt mij. Je zou verwachten dat de wetgeving bij nog hogere bedragen alleen maar strenger wordt. Helaas blijkt dat niet het geval te zijn.

Gelukkig zijn er nog meer dan voldoende andere zaken waarmee een procedure gewonnen kan worden.

Vrgr pewi
pewi
 
Berichten: 167
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 21:00
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor jeanjean » za 13 jan 2007 17:53

beste tabjane,
De rechter volgt ( dat moet hij) de wet en de wet geeft per data een kredietgrens aan.
De wetten worden door de politiek gemaakt en men ging er destijds in alle onnozelheid vanuit dat onder deze grens het consumptief krediet betrof en erboven hypothecair krediet.
Alleen vergeten de rechters veelal de fasegewijze aard van de lening( 3 tranches) bij veel leasecontracten waardoor men in 3 trappen geld leent en waardoor bij tussentijdse wetswijziging van de kredietgrens er ook contracten binnen de WCk vallen die er zonder deze redenering buiten zouden ( kunnen) vallen.
JJ
jeanjean
 
Berichten: 64
Geregistreerd: di 16 aug 2005 21:02


Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron