Ik kom niet in aanmerking voor de Duisenbergregeling

Ik kom niet in aanmerking voor de Duisenbergregeling

Berichtdoor pietvdmeulen » do 29 maart 2007 10:09

Ik ben akkoord gegaan met de Duisenbergregeling.
Nu zegt Dexia dat ik van de 3 lease overeenkomsten winst heb gemaakt, dat is juist.
Van de winst en extra inleg heb ik een nieuwe lease overeenkomst gekocht. Deze belegging met bonus zal in 2003 tot uitkering komen. Van deze belegging is geen sprake van winst maar betalen. Nu zit ik met een rest schuld van ca. 3000 euro. Als ik voor 31 maart niet betaal gaat Dexia rente berekenen.
Nu vraag ik mij af kom ik nu wel of niet in aanmerking voor de Duisenbergregeling.
pietvdmeulen
 
Berichten: 1
Geregistreerd: di 27 maart 2007 18:55

Berichtdoor Okerene » do 29 maart 2007 16:39

Verlies verrekend met opbrengst eerder afgesloten contracten

Om te beginnen valt nu iedereen met een contract van de voorgangers van Dexia onder de Duisenberg Regeling als er tenminste geen Opt-Out is gevraagd om via de rechter uw schade te laten terugbetalen. De DR geldt ook voor alle contracten zonder of nagenoeg geen koersverlies. Als u getekend hebt gaat de werking van de DR voor alle contracten direct in. U kunt dat nog uitstellen tot uiterlijk 31 juli 2007. Vraag dus vooraf waaraan u aan toe bent.

Het een misverstand dat de DR per contract afrekent. Van alle contracten die een gedupeerde van Dexia heeft worden winst en verlies met elkaar verrekend. Dit geldt voor alle contracten vanaf 1997. In de eerste jaren heeft u ook risico gelopen maar kan er nog wel winst zijn behaald. Onder winst verstaat Dexia echter iets anders dan gedupeerden denken. De inleg rekent Dexia namelijk niet mee. Dus alleen de koerswinst dan wel koersverlies telt in de DR hierbij.

Als iemand met afgelopen contracten winst heeft gehad kan hij hiermee met bijbetaling nieuwe contracten financieren. Dat idee is dan ook door Legio Lease en andere aandelenlease-aanbieders die later onder Dexia vielen in persoonlijke brieven gebruikt om u opnieuw te verleiden. Maar het kan ook zijn dat de eerste contracten nog lopende contracten waren en u zich door deze brieven hebt laten overhalen nog meer risico te nemen. Meestal had de Leaseaanbieder al in een dergelijke brief een berekening gemaakt die aangaf dat uw lopend contract op aanzienlijke winst stond met de aansporing een nieuw contract af te sluiten. Deze worst werd vaak als een exclusief aanbod voorgehouden doordat de stand van uw eerdere contract(en) in persoonlijk aan de cliënt gerichte brieven als definitieve winst werd voorgespiegeld. Pas later kwam men achter deze geniepige marketingtruc.

Men heeft doelbewust niet een scenario gemeld dat het opnieuw gepaard ging met een nieuwe lening. In feite dus een nog groter risico. Dexia c.s. verkocht al de huid van de beer voordat die geschoten was! De meeste gedupeerden hadden nog lopende contracten en het fiasco openbaarde zich pas later bij afloop. Juist omdat het nieuwe contract met de te verwachten winst en bijbetaling gefinancierd werd komt het dubbel aan voor de gedupeerden. De eerste winst was nog niet eens verzilverd.

Als die al wel was afgelopen en de winst opnieuw was ingebracht in een nieuw contract en ook voordat men weet had van een eventueel negatieve afloop is dit wel enigszins anders dan in de eerste situatie. Dexia voert in rechtszaken aan dat men dan al ervaringsdeskundige was ook al had men bij het aangaan van het verliesgevende contract nog lopende contracten! Dat is natuurlijk volkomen onzin maar vinden (daarom) dat gedupeerden winst uit eerdere contracten moeten inleveren om te verrekenen met de restschuld uit latere contracten. Dexia heeft het echter voor elkaar gekregen dat in de Duisenberg Regeling alle contracten met elkaar worden verrekend.

Sommige rechters namen dat in het begin zelfs klakkeloos van Dexia over. Gelukkig zien velen rechters ook wel in dat u niet voor een bijna ongeluk naar de rechter gaat om iemand aansprakelijk te stellen voor niet geleden schade. U gaat naar de rechter omdat u schade heeft geleden bij contracten waarvan u er achter kwam dat er sprake was van grove overtredingen zijdens de aandelenlease-aanbieder. U werd misleid dan wel niet uitdrukkelijk gewezen op de risico’s die de structuur van de contracten met zich mee brengt. Men heeft u een verkeerde voorstelling van zaken gegeven en/of u soms in de waan gelaten dat u flink spaarde. Toen het verkeerd ging kwam u er pas achter dat Dexia c.s. allerlei wettelijke regelingen genegeerd had en u toch voor de schade wil laten opdraaien. Dexia beschuldigd u ervan dat u wel wilt profeteren van winst uit een contract maar niet het verlies wilt accepteren als was u een doorgewinterde belegger. Zij voeren dan ook aan dat de koersdalingen op de beurs o.a. als gevolg van 11 september er de oorzaak van zijn dat men grote restschulden heeft. U moet daarom uw verlies (als een ervaren belegger) maar manhaftig nemen stellen zij zonder zelf ook maar enige schuld te erkennen.

In de vaststellingsovereenkomsten en Duisenberg Regeling overzichten die gedupeerden nu krijgen ziet u dus terug dat winst uit eerder goed afgelopen contracten doodleuk wordt verrekend. Als u tekent voor de Duisenberg Regeling moet u daarmee dus terdege rekening houden. Dat kan zelfs betekenen dat u per saldo nog moet bijbetalen! Bij de rechter kunt u wel proberen uw betaalde inleg en restschuld van alleen de verliesgevende contracten terug te vorderen als uw situatie zich daar tenminste voor leent. Daarvoor dient dus de Opt-Out regeling. In sommige gevallen betekend het dat Dexia zelfs naast het terugstorten van onterecht betaalde restschuld ook alle inleg met rente dient terug te betalen.(zg eegaleasezaken) Het is toch te gek dat Dexia winst uit eerder afgesloten contracten verrekend. Nota bene door hun toedoen zijn gedupeerden overgehaald om nieuwe contracten af te sluiten. Anders was er zelfs geen sprake geweest van verrekenen. Het gaat juist om de verkeerd afgelopen contracten waar gedupeerden hun beklag over doen. Daarover verzoeken zij de rechter om schadevergoeding. Natuurlijk ziet Dexia dat anders maar dat is met meer zo aangaande hun gedrag. Het is al langer gebleken dat zij zich aan geen enkel wettelijk gebod willen onderwerpen. Het liefst zien zij dat geen enkele wet van toepassing zou zijn. Zo wil men ook in kwesties van het opvragen van persoonsgegevens ingevolge de Wet Bescherming Persoonsgegevens geen gehoor geven aan de wettelijk onderbouwde verzoeken van gedupeerden.

Als gedupeerden dus tekenen voor de Duisenberg Regeling dienen zij met bovenstaande terdege rekening te houden. Uit ervaring hebben vele gedupeerden al ondervonden dat Dexia niet te vertrouwen is en blijft. Vraag dus vooraf eerst aan diverse hulpverleners met juridische kennis of ondersteuning wat in uw situatie de gevolgen zijn van toepassing van de Duisenberg Regeling. Het kan mogelijk voorkomen dat u opnieuw in de valkuil van Dexia valt.

Met vriendelijke groet,

Okerene

Bij de toepassing van de correctie (verrekening) gelden een aantal uitzonderingen en specifieke regels:

Als de vergoeding 10% of 33,33% zou bedragen, dan vindt er geen correctie plaats ook al heeft u eerder koerswinsten geboekt.

Maar pas dan ook op. Lees beslist:

Is de schikking van Dexia gunstig voor mij?
http://www.platformaandelenlease.nl/Veelgestelde_vragen.htm

Voor wie is deze regeling?
http://www.platformaandelenlease.nl/VoorWie.htm
Laatst bijgewerkt door Okerene op vr 30 maart 2007 14:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Okerene
 
Berichten: 115
Geregistreerd: ma 22 aug 2005 15:27

Berichtdoor Piet » vr 30 maart 2007 9:30

Hallo Piet,

Je schrijft dat je akkoord bent gegaan met de Duisenberg regeling.
Daarna krijg je van Dexia te horen dat je met eerdere overeenkomsten “winst” hebt behaald.

Dat werpt vraagtekens bij mij op of je wel akkoord bent gegaan met de Duisenberg regeling.
Je bent pas akkoord gegaan met de Duisenberg regeling als je het Acceptatieformulier Vaststellingsovereenkomst Duisenberg regeling getekend hebt teruggestuurd naar Dexia.
Alle andere getekende formulieren waarin je aangeeft interesse te hebben in de Duisenberg regeling of dat je gebruik wilt maken van de Duisenberg regeling zijn van geen enkele waarde.

Alleen als je het Acceptatieformulier hebt getekend en teruggestuurd, dan pas zit je er aan vast en kun je niets meer ondernemen.
Een voorbeeld van dit Acceptatieformulier is hier te vinden :
http://www.platformaandelenlease.nl/Doc ... mulier.htm

In alle andere gevallen heb je nog alle recht om gebruik te maken van de opt out regeling om daarmee de mogelijkheid te behouden om te gaan procederen en je geld terug te vorderen van Dexia.
Weet je het niet zeker of heb je nog vragen hierover, stuur een e-mail naar info@platformaandelenlease.nl en je krijgt z.s.m. antwoord.

Groeten,
Piet
Laatst bijgewerkt door Piet op vr 30 maart 2007 15:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Okerene » vr 30 maart 2007 14:42

Piet,
Alleen als je het Acceptatieformulier hebt getekend en teruggestuurd, dan pas zit je er aan vast en kun je niets meer ondernemen.
Een voorbeeld van dit Acceptatieformulier is hier te vinden :
http://www.platformaandelenlea.....mulier.htm

Wil je aub bovenstaande link verbeteren. Ik heb al lopen zoeken waar het op de site staat maar kan het (nog) niet vinden. Ik heb het al wel eens gelezen dacht ik. Onder welke rubriek?

Met vriendelijke groet,

Okerene
Okerene
 
Berichten: 115
Geregistreerd: ma 22 aug 2005 15:27

Berichtdoor Piet » vr 30 maart 2007 15:08

Hallo Okerene,

Ik heb de link er opnieuw ingezet, nu werkt hij wel.
Het acceptatie formulier staat op de homepage bovenaan in :Org. acceptatieform. van Duisenb.-Reg. (vlak onder: Een vuist van 6000 gedupeerden).
Dit zijn er trouwens al ruim 6600.

Bedankt voor de tip.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26


Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron