Pagina 1 van 1

Ook Afab!!!!!!!

BerichtGeplaatst: za 22 maart 2008 10:28
door saabine95
Afab legt beslag op woning klokkenluider van provisies
22 Mar 08, 08:12
door onze financiële redactie
AMSTERDAM (DFT) - Financiële adviseurs krijgen per verkochte lastenbeschermer, die inkomstenverlies moeten afdekken, 50 tot 80% beloning over de betaalde premie van consumenten. Bij de maximale adviesbeloning blijft dus van elke euro hooguit 20% over om het inkomstenverlies te verzekeren.
Dat zegt directeur John Hampsink, tot oktober directeur van adviesbureau Uveco, een volle dochter van assurantiegroep Afab. Hij bevestigt daarmee berichten in vakblad Assurantie Magazine.

Afab, sponsor van voetbalclub Vitesse, heeft voor €3 miljoen beslag op bezittingen van Hampsink laten leggen. Hij verkocht in oktober zijn minderheidsbelang in Uveco. Hampsink staat deze week voor de rechter om het beslag ongedaan te maken.

Hij houdt vol dat de beloningen tot 80% zijn opgelopen. De basisprovisie is ongeveer 40%, maar zou dankzij ’winstuitkeringen’ tot het dubbele worden opgevijzeld. Deze betalingsbeschermers worden vaak bij een hypotheek verkocht. Hampsink: „Ik ben niet roomser dan de paus en wilde geld verdienen, maar dergelijke provisies en beloningen bij Afab – dat is onfatsoenlijk. Ik heb het intern aangekaart, er werd niet naar mij geluisterd. Afab is een bedrijf geworden dat op korte termijn zoveel mogelijk polissen en geld wil binnenhalen. Afab wil naar de beurs om meer geld binnen te halen. Geld, geld, geld – wat de consument eraan overhoudt, daar houdt Afab zich niet mee bezig.”

Met ontwikkelaars van zulke producten, Cardif en Gema, zijn volgens Hampsink door het moederbedrijf Afab extra afspraken gemaakt zodat beloningen tot 62,5 en 70% per polis groeien. Deze bedrijven ontkennen zulke afspraken. Afab-bestuurder Maasbert Schouten ontkent die ook.

Medewerkers van Uveco werkten volgens Hampsink en eigen anonieme medewerkers zonder de vereiste diploma’s. Afab ontkent dit stellig. „Ik was daar medeschuldig aan”, zegt Hampsink. De polissen werden op naam van personeel mét vergunning gezet. „De diploma’s moeten nu nog worden gehaald, terwijl de termijn al lang is verstreken”, zegt een medewerker. „Afab laat het oogluikend toe.” Toezichthouder AFM is door meer medewerkers op de hoogte gebracht. Een AFM-woordvoerder zegt evenwel nooit op individuele zaken te reageren.

Volgens Schouten is de reden van het beslag dat Hampsink contracten schendt.



Ook hier zitten dus de ratten al!!!! ook hier zijn weer duizenden slachtoffers geknipt en geschoren!!!


waar kun je nu nog wel terecht voor een eerlijk advies!!

succes!!!

mvg,

Saabine95.[/b]

BerichtGeplaatst: ma 12 mei 2008 13:08
door Piet
Provisie op polis kleurt het advies bij Afab

door THEO BESTEMAN

AMSTERDAM – Uit een uitgelekte e-mail van de topbestuurder van assurantiegroep Afab blijkt dat bonus en provisie bepalen welke verzekering als beste wordt aangeprezen. Topman Maasbert Schouten drukte adviseurs van dochterbedrijf Uveco op het hart niet langer levensverzekeringen van Aegon te verkopen – eerder bij Uveco nog een aanrader – maar een polis van Interlloyd als ’veel beter’ te verkopen. Reden: de veel hogere beloning voor de adviseur.
Per 1 januari schrapte Aegon als eerste verzekeraar bonussen en verlaagde de provisie op een aantal levensverzekeringen. Aegon biedt nu polissen aan waarin kosten duidelijker zichtbaar zijn. Maar adviseurs verdienen er minder aan. In de gewraakte email schrijft Schouten geschrokken te zijn van de verlaging van de provisie door Aegon „naar slechts 3%”.
„Mijns inziens zou dan ook vanaf heden geen Aegon Leven meer gesloten dienen te worden door Uveco en zijn franchisers”, aldus Schouten. Hij prefereert een vernieuwd product van Interlloyd. „Dit is een product dat veel beter is” dan kapitaalopbouw, schrijft Schouten, die deze polis later in een reactie „kwalitatief vergelijkbaar” noemt. De provisie bij Interlloyd is het dubbele van Aegon, 6%, en bedraagt inclusief bonus zelfs 7,5% per verkochte polis. Schouten noemt het zijn taak de franchisekantoren over alle beschikbare producten en provisies te informeren. Van een verkoopstop op Aegon is geen sprake, reageert hij.
„Dat het Interlloyd-product heel veel beter is schrijft hij met veel ironie”, aldus een betrokken adviseur. „Dat is namelijk niet zo. Afgelopen jaren steunde Afab het Aegon-product juist. Tót de provisieverlaging.” Onafhankelijk onderzoeksbureau Moneyview rangschikt het Aegon-product als beste in zijn soort.

Aegon zegt overigens niet te lijden onder het Afab-advies. „Het is jammer dat ze er kennelijk zo over denken”, reageert de woordvoerder.
Afab-topman Maasbert Schouten noemt zijn e-mail „slechts een advies” aan zelfstandige kantoren. De e-mail is gericht aan adviseurs van Uveco, een volle dochter, met zestig kantoren die polissen aan particulieren verkopen.
Door enkele adviseurs werd woedend gereageerd. „Dit toont glashard aan dat van onafhankelijk advies aan klanten totaal geen sprake is”, aldus een van hen. „Het gaat Afab en Uveco er puur om zoveel mogelijk beloning binnen te slepen. Wat er met de klant en de polis gebeurt, interesseert ze daarna weinig. De klant weet van niets, die denkt het beste product te krijgen.”

© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.