Geen Nationale Hypotheek Garantie voor Dexia gedupeerden?!

Geen Nationale Hypotheek Garantie voor Dexia gedupeerden?!

Berichtdoor Lena2 » za 25 jul 2009 15:23

Ik heb een BKR achterstandscodering omdat de Consumentenbond mij jaren geleden adviseerde de maandelijkse betalingen aan Dexia stop te zetten. Ik weet dat het moeilijk is om met zo'n codering een hypotheek te krijgen, maar ben afgelopen week toch maar eens met een hypotheekadviseur om tafel gaan zitten om de mogelijkheden te bekijken.

Gelukkig zijn er inmiddels een behoorlijk aantal (100% Nederlandse en betrouwbare) hypotheekverstrekkers die met het Dexia verhaal bekend zijn en gedupeerden zonder aanvullende voorwaarden graag een hypotheek verstrekken. Dat was dus goed nieuws. Waar mijn mond echter van open viel was de mededeling dat de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (dat de Nationale Hypotheek Garantie verstrekt) aan Dexia gedupeerden gewoon deze Nationale Hypotheek Garantie WEIGERT.

Dexia gedupeerden zijn dus verplicht om een hypotheek met hogere rente (zonder NHG, dit scheelt tot 0,6%) af te sluiten omdat een doodnormale Nederlandse stichting die zelf helemaal niets te maken heeft met het BKR o.i.d. en het al dan niet accepteren van de hypotheekaanvraag weigert in te zien dat de Dexia gedupeerden hiermee gewoon voor een tweede keer worden genaaid.

Wisten jullie dit al?

Zijn er al collectieve acties in de richting van Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen ondernomen?

Ik vind het een schandaal. Je zou denken dat het Dexia verhaal en de achtergronden bij deze mensen inmiddels wel bekend is.

Of zou de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen samenspannen met Dexia?


Ook geplaatst op: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=72911
Lena2
 
Berichten: 1
Geregistreerd: za 18 jul 2009 13:55

Berichtdoor Piet » di 11 aug 2009 13:34

Hallo Lena,

De problematiek rondom de A- codering bij het BKR ligt niet zo eenvoudig.
De banken zijn van mening dat, indien een klant van mening is dat de A-codering onterecht is, de rechter dan hierover een uitspraak moet doen.
Zolang dit niet is gebeurd dan gaan de banken er van uit dat de registratie terecht is.
Door het vaak benaderen van banken over de situatie rondom Dexia en dat deze vaak niet te vergelijken is met een "gewone" situatie van niet betalen heeft als resultaat gehad dat sommige banken wel een hypotheek of lening geven, ondanks de A-codering.
Veel banken weigeren nog steeds om een hypotheek te verstrekken aan mensen die door de aandelenlease affaire een A-codering hebben.

Een NHG zal niet gegeven worden aan iemand met een A-codering. Voor de financiële instellingen is dit totaal niet logisch, een garantie voor een wanbetaler (ook al gaat het om Dexia).
Als dat wel zou gebeuren dan zit een bank met het probleem dat zij eigenlijk verplicht zijn een hypotheek te geven aan iemand met een A-codering.
Dat doen zij niet, die vrijheid om daarover zelf te beslissen willen ze zelf houden.

Zelf denk ik dat het beter is om te kijken hoe het staat met je rechtszaak tegen Dexia, waarin geëist wordt dat de BKR registratie wordt aangepast c.q. verwijderd.
Ik neem aan dat je aan het procederen bent tegen Dexia.
In vele zaken is er een uitspraak gedaan en is het probleem met de A-codering opgelost.
Is er een reden dat er in jouw zaak nog steeds geen uitspraak is gedaan?

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26


Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron