Op de website van Hypotheekleed is het volgende bericht verschenen:
Pieter Lakeman voorzitter Stichting Hypotheekleed
Almelo, augustus 2009. Bedrijfsonderzoeker Pieter Lakeman wordt voorzitter van Stichting Hypotheekleed. Door de aanhoudende groei van het aantal donateurs was met spoed een bestuurlijke versterking gewenst. Hypotheekleed heeft een massaclaim in voorbereiding tegen DSB Bank. Inmiddels hebben zich bij Hypotheekleed circa 1000 gedupeerden aangemeld.
De in 2008 opgerichte stichting behartigt de belangen van mensen met probleemhypotheken. De activiteiten zijn de laatste tijd sterk gericht op de DSB Bank, die volgens Hypotheekleed onder volstrekt verkeerde voorwaarden hoge hypotheekleningen heeft verstrekt. Het aantal donateurs van Hypotheekleed is mede als gevolg van de DSB-zaak zeer snel gestegen en ligt nu op circa 1000.
Pieter Lakeman is tevens voorzitter van de Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (SOBI) en trad in die hoedanigheid al op als adviseur van Hypotheekleed. Mede vanwege zijn grote ervaring op het gebied van massaclaims werd hij gevraagd toe te treden tot het bestuur. Lakeman initieerde en begeleidde onder meer een spraakmakende massaclaim namens gedupeerde Ahold-aandeelhouders. Hij verricht thans voor Hypotheekleed een uitgebreid onderzoek naar de financiële positie en werkwijze van de DSB Bank. De uitkomst daarvan wordt binnen afzienbare tijd gepresenteerd.
Bert Oude Middendorp, die vanaf de oprichting voorzitter van Hypotheekleed was, blijft overigens bestuurlijk actief binnen de stichting. Op de langere termijn zal het bestuur mogelijk nog verder worden aangevuld.
Hypotheekleed en FC&S (drs. Jelle Hendrickx) hebben in goed overleg besloten om ieder hun eigen weg te gaan waarbij elk der partijen de eigen strategie kan volgen.
Op de website van dsbramp is het volgende bericht geplaatst:
DSB Ramp gaat voor de individuele aanpak DSB Ramp heeft na de vele bezoeken aan gedupeerden moeten constateren dat er in toenemende mate behoefte bestaat aan individuele hulp in de strijd tegen DSB. DSBRamp is ook op zoek naar degenen die geen hypothecaire lening zijn aangegaan maar enkel een krediet, al dan niet in combinatie met een beleggingsproduct en/of een (koopsom)verzekering. DSBRamp is er van overtuigd ook deze mensen te kunnen bijstaan.
Uit analyse van de door FC&S vergaarde gegevens is gebleken dat de zwaarst getroffenen zich gemeld hebben bij de stichting en of DSBRamp. DSBRamp is van mening dat een massaclaim voor deze groep geen oplossing biedt, zeker niet op korte termijn. In dit kader heeft DSBRamp een stappenplan opgesteld om sneller en gerichter tot resultaat te komen voor de groep waarbij urgentie noodzakelijk is.
Verder constateert DSBRamp dat veel gedupeerden zitten met een diep geworteld schaamtegevoel. Zij schamen zich voor de financiële ellende waarin ze terecht zijn gekomen en vinden van zich zelf dat ze dom zijn (geweest). Wij delen deze mening uiteraard niet. In onze visie bent u bewust foutief en/ of onvolledig ingelicht met betrekking tot de kosten, risico’s en de werking van de door u afgesloten producten bij DSB. Wij maken dagelijks mee dat gedupeerden aangeven dat ze NOOIT hadden getekend indien zij wel juist waren voorgelicht over deze kosten en risico’s.
Alleen door u te melden bij DSBRamp kunnen wij de omvang van dit probleem in kaart brengen.
Uiteraard kennen onze adviseurs een absolute geheimhoudingsplicht en uw gegevens zullen te allen tijden strikt vertrouwelijk worden behandeld. Dit houdt in dat alleen DSBRamp beschikt over u gegevens, en deze nimmer zonder uw toestemming aan derden zal overleggen.
Naast de financiële experts kent DSB Ramp ook een aantal vertrouwenspersonen.
Op speciaal verzoek kunt u ook eerst een gesprek hebben met een van hen. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.
Plan van aanpak
Stap 1: Inventarisatie
Het blijkt dat de hypotheken en leningen van DSB voor vele consumenten niet te doorgronden zijn. Hierdoor is het maken van een quickscan samen met een financieel expert van kardinaal belang. Het is het fundament voor eventuele vervolgstappen. De schade beperkt zich vaak niet tot alleen de afgesloten verzekeringen, of (te) hoge rentes. Om iedereen te kunnen bedienen bieden wij ook de mogelijkheid om uw dossier via onze website aan te melden. Hierbij loopt u echter het risico dat u aanmelding onvolledig is, dit zal uw zaak schaden. Derhalve verdient het de voorkeur deze gegevens bij u thuis, of op een gewenste locatie, samen met onze adviseurs op te nemen. Wij vragen u nadrukkelijk alle documenten klaar te leggen. Om u hierbij te helpen, krijgt u vooraf een checklist toegezonden waarop alle stukken vermeld staan die nodig zijn voor een volledige inventarisatie. Uiteraard behandelen wij u gegevens strikt vertrouwelijk.
Stap 2: Analyse financiële situatie
Nadat wij uw situatie in kaart hebben gebracht, maken wij een eerste berekening van de door u geleden schade. Tijdens dit gesprek zal de adviseur uitgebreid ingaan op onder meer: De relatie tussen inkomen en schuld, de verhouding hypotheek versus waarde woning, de waardeontwikkeling van uw beleggingsverzekering en de risico’s van annuïtair dalende overlijdensverzekeringen. Uiteraard wordt u in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen aan de adviseur.
Stap 3: begeleiding en evaluatie
Nadat duidelijk is geworden wat u heeft afgesloten, en we een eerste berekening hebben van de door u geleden schade zullen wij u informeren over de mogelijk te nemen vervolgstappen. Hier zijn drie opties mogelijk, of een combinatie daarvan: - Reparatie en/of herstelwerkzaamheden al dan niet in combinatie met uw huidige adviseur - Begeleiding in het klachtentraject richting DSB, Kifid, AFM e.d. - Juridische bijstand In het kader van juridische bijstand biedt DSBRamp u de mogelijkheid om op individuele basis te procederen tegen DSB Bank. Omdat DSBRamp zich bewust is van de kosten die een dergelijke procedure met zich mee brengt, zal dit geschieden op basis van ‘no cure, no pay’. Indien u opteert voor deze mogelijkheid, zal onze adviseur u hier uitgebreid over informeren.
Als de keuze gemaakt is over de te voeren strategie, zullen wij u tijdens dit proces op deugdelijke wijze ondersteunen. Met andere woorden u kunt altijd een beroep doen op de expertise van onze adviseurs.
Herkent u zich in het bovenstaande of bent u van mening dat uw situatie dermate urgent is dat hulp op korte termijn noodzakelijk is, vragen wij u zich te melden bij DSB Ramp. U kunt ons bereiken op nummer 0487-519532 of per e-mail:
contact@dsbramp.nl.
Om praktische redenen (snelheid en kosten) hebben wij gekozen om tijdelijk gebruik te maken van het telefoonteam van FC&S. Wij vragen u begrip voor het ongemak.
Ik denk dat het goede, maar zeker ook zware beslissing is geweest voor Jelle Hendricks en zijn FC&S om niet meer verder te gaan met de stichting Hypotheekleed.
Jelle heeft namelijk alles gedaan voor Hypotheekleed en deze stichting de body gegeven die zij nu heeft.
Hij is degene die langs is geweest bij de gedupeerden en heeft gezegd, sluit je aan bij Hypotheekleed om zo samen de strijd tegen DSB aan te gaan.
Jelle is ook degene geweest die alle informatie heeft verzameld, die de pers heeft geïnformeerd en gezorgd heeft voor alle uitzendingen die de afgelopen maanden zijn geweest.
Hij heeft gezorgd voor de mensen die geïnterviewd werden, hij zat in de studio voor overleg met de redactie.
Hypotheekleed, in de vorm van de advocaat Bert Oude Middendorp heeft dit niet gedaan, sterker nog hij heeft in die periode zo goed als niets gedaan.
Hij maakte gebruik van de energie en wilskracht van Jelle.
Alles wat Hypotheekleed is hebben zij te danken aan Jelle Hendrickx.
Wat voor Jelle helemaal frustrerend is, is dat hij dit gedaan heeft zonder hiervoor ook maar één cent te krijgen.
Alle kennis en know how zitten bij Jelle en FC&S.
Nu hij weg is, is Hypotheekleed m.i. een lege huls.
Helaas is dit een gegeven en moeten wij nu verder.
Ik sta volledig achter Jelle Hendrickx en DSB ramp en de nieuwe samenwerking.
Ben je aangesloten bij Hypotheekleed, weeg af wie jou nu verder kan helpen, Hypotheekleed of DSB ramp.
Het is weliswaar jammer van die bijna 60 euro, maar het gaat om het bereiken van jouw doel.
Dat doel bereiken wordt m.i. op de beste manier gepoogd door DSB ramp en FC&S.
Hypotheekleed lijkt m.i. te eenzijdig en te commercieel te worden en zij hebben eigenlijk vanaf het begin al niets gepresteerd. Zeker nu ook als je lees dat FC&S er uit is gezet.
Iemand als Jelle uit je club zetten, dat heeft een diepere oorzaak.
Wat die oorzaak is wil ik helemaal niet weten.
Ik zie de feiten en hoop dat alle gedupeerden kiezen voor kwaliteit en een club bestaande uit medegedupeerden en specialisten en niet voor een club waar geen enkele gedupeerde een stem heeft en advocaten uitmaken wat goed is voor de gedupeerde.
Wat voor schade dat kan aanbrengen is pijnlijk duidelijk geworden met de stichtingen Leaseverlies en Verliespolis. Ook dit zijn stichtingen opgericht door advocaten, zonder inbreng van de gedupeerden.
Ondanks dat hoop ik toch dat Hypotheekleed zich zal inzetten voor de DSB gedupeerden en op eigen kracht een steentje kunnen bijdragen om recht te krijgen voor al die DSB gedupeerden, want daar gaat het om.
Ik wens DSBramp en FC&S in hun samenwerking veel succes en zal alles doen om hen en de DSB gedupeerden te steunen.
Groeten,
Piet