DSB blijft misleiden

Berichtdoor Piet » do 23 jul 2009 16:43

Vanavond in Netwerk op Ned 2 om 20.25 UUR
De leugens van DSB gaan door

De DSB Bank ligt onder vuur. Consumenten klagen, de AFM deelt boetes uit en bestuurders lopen weg. Maar volgens eigenaar Dirk Scheringa is zijn bank nog steeds „de gezondste van Nederland.”

Vandaag maakte de bank bekend het eerste halfjaar van 2009 een winst van 18 miljoen euro te hebben geboekt. De winstcijfers bieden DSB dé kans om het imago op te poetsen.

In mei liet het consumentenplatform Hypotheekleed weten een claim voor te bereiden tegen de bank. Honderden klanten zeggen overladen te zijn met schulden. Verzekeringsproducten zouden hun zijn aangesmeerd voor woekerprijzen.

In Netwerk aandacht voor het omstreden imago van DSB en het verhaal van een gezin dat zich bedrogen voelt door de bank.


http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-0 ... crisistijd

Respect voor het gezin die de strijd tegen DSB durft aan te gaan en de leugens van DSB openbaar durft te maken.
Wie volgt?
DSB komt hiet niet mee weg!

Er kan na de uitzending van Netwerk gerageerd worden op hun website.
Hier de link:
http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-0 ... crisistijd

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 23 jul 2009 19:38

Van RTLZ 23 juli :

Scheringa: boetes slecht voor onze naam

De boetes van de AFM zijn slecht voor het imago van DSB, aldus Dirk Scheringa. "Het heeft effect gehad op onze naam. Het is niet leuk om elke avond in het Journaal te zijn, vooral niet op deze manier". Maar zegt Scheringa: "Klanten kunnen hun leningen wel betalen."

Boetes
Eerder deze maand werd bekend dat de AFM DSB Bank twee boetes heeft gegeven van in totaal 120.000 euro. De bank is onzorgvuldig geweest bij het verstrekken van hypotheekleningen.


DSB betaalt de boetes wel, maar vecht ze ondertussen aan voor de rechter. Scheringa: "Wij hebben niets verkeerd gedaan. Ik wil een uitspraak van de rechter hierover.'' Scheringa erkende te hebben geprobeerd de openbaarmaking van de AFM-boetes te voorkomen, zoals eerder bekend werd. "Het had kunnen gebeuren dat ons bestaansrecht in gevaar kwam. Te veel negatieve publiciteit is niet goed voor de bank.''

Geen overkreditering
Hoewel Scheringa volhoudt dat de bank niet aan zogenoemde overkreditering heeft gedaan, is de bank inmiddels wel schikkingen aan het treffen met mensen die zeggen gedupeerd te zijn. Volgens bestuurslid Hans van Goor zijn er in totaal 228 klachten binnengekomen, waarvan er nu 40 zijn geschikt voor een totaalbedrag van 300.000 euro. Van Goor schat dat de totale compensatiebetalingen op 1 tot 1,5 miljoen euro uitkomen, zo zei hij.

Persoonlijke omstandigehden
De compensatie geeft DSB naar eigen zeggen niet omdat de bank zelf iets verkeerd heeft gedaan, maar wegens persoonlijke omstandigheden waarin de klant is terechtgekomen. "Dan gaat het om mensen die in een echtscheiding zijn terechtgekomen bijvoorbeeld'', schetste Van Goor. Volgens hem heeft DSB Bank slechts in twee gevallen van alle klachten zelf iets niet goed gedaan.

AFM dreigt met meer boetes
De AFM heeft eerder laten weten nog steeds onderzoek te doen naar DSB Bank. Mogelijk volgen er nog meer boetes. Het concern verstrekt behalve hypotheekleningen ook veel persoonlijke leningen. Het bedrijf is bekend van merken zoals Frisia, lenen.nl, Becam en Postkrediet.

Linschoten
Robin Linschoten, de oud-staatsecretaris die bij DSB in dienst is gekomen voor het risicobeleid, zei de autoriteit van de AFM niet in twijfel te willen trekken. Wel zei hij verbaasd te zijn over ,,de normen zoals de AFM die hanteert''. Robin Linschoten is toegevoegd aan het bestuur, nadat bij DSB de laatste tijd veel bestuurders waren opgestapt.

Vertrek De Grave
De meest in het oog springende is oud-minister Frank de Grave, die na twee maanden opstapte wegens ,,onvoldoende match'' met andere bestuursleden. Scheringa wilde er niet veel meer over kwijt. Wel zei hij met De Grave te hebben afgesproken dat ze beiden geen nadere uitleg zullen geven over de scheiding.

18 miljoen wint eerste helft 2009
DSB Bank behaalde in de eerste jaarhelft een winst van 18 miljoen euro. Scheringa zei de hoop te hebben heel 2009 met zwarte cijfers te kunnen afsluiten.

De uitzending van RTL is hier te zien:
http://www.rtl.nl/components/financien/ ... _plain.xml

Het interwiew met Scheringa en zijn leugens is hier te zien:
http://www.rtl.nl/components/financien/ ... _plain.xml

Dit vraagt om reacties van gedupeerden om de leugens van Scheringa te weerleggen.
Vertel je verhaal en stuur dit naar:
rtlz@rtl.nl en internet@rtlz.nl

Niets doen betekent dat Scheringa hier mee doorgaat en gelooft wordt.
Alleen door ons verhaal te vertellen kunnen wij Scheringa en zijn imperium ontmaskeren.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 23 jul 2009 21:45

In Nova vanavond:

DSB beschadigd door boetes en media
DSB-baas Dirk Scheringa is boos. De Autoriteit Financiële Markten en de media zouden zijn bank eruit pikken. Volgens Scheringa zijn de boetes van de AFM en de publiciteit daarover negatief voor het imago van DSB, terwijl het juist goed maar gaat met de bank. Vandaag presenteerde DSB zijn jaarcijfers over 2008.


Klachten
DSB kreeg 120 duizend euro boete opgelegd voor overkreditering en het onvoldoende informeren van klanten. Volgens bestuurslid Hans van Goor heeft de bank de afgelopen tijd 228 klachten zijn binnengekomen van gedupeerde klanten. De totale compensatiebetalingen die de bank zal doen schat hij op 1,5 miljoen euro.

Onterecht
Scheringa legde donderdag op een persconferentie echter uit, dat veruit de meeste betalingen niets te maken hebben met fouten van de bank. Het zou gaan om compensatie voor klanten waarvan de persoonlijke situatie veranderd is, bijvoorbeeld door echtscheiding. De aantijgingen van de AFM en de opgelegde boetes noemt hij 'onterecht'.

Rechter
Hoewel DSB de boetes betaalt, vecht Scheringa ze ondertussen juridisch aan. "Wij hebben niets verkeerd gedaan. Ik wil een uitspraak van de rechter hierover", zei Scheringa.

De Grave
Bovenop alle media-aandacht naar aanleiding van de vele gedupeerde klanten van DSB, kwam als klap op de vuurpijl het opstappen van oud-minister Frank de Grave. Na slechts twee maanden opstapte als bestuurder, vanwege 'onvoldoende match' met de overige bestuursleden. Scheringa weigerde commentaar.

Hoe zit dat nu, met DSB? In NOVA vanavond een gesprek met Jaap Koelewijn, voormalig hoofd research bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).


Uiteraard kun je weer reageren op deze uitzending via deze link:
http://www.novatv.nl/page/detailreactie ... s+en+media

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » vr 24 jul 2009 11:20

RTL roept DSB gedupeerden op om hun verhaal te doen
Hier de link naar de website:
http://tiny.cc/9Pabc

Aan de rechterkant zie je:
Mail de redactie van RTL Z rechtstreeks
Bent u klant van DSB? Bent u tevreden, heeft u nieuws, bent u boos, bent u blij, heeft u problemen: mail ons. We lezen alles.

U kunt ook ons speciale email-adres gebruiken: internet@rtlz.nl


Mail RTL, vertel je verhaal, laat RTL weten dat DSB liegt en er wel overkreditering is, wel huizen verplicht moeten worden verkocht omdat de lasten door DSB omhooggeschroefd zijn, DSB je klacht afwijst of met een belachelijk voorstel komt, DSB methodes hanteert die niet door de beugel kunnen en veel mensen een contract voor het leven hebben.

DSB mag hier niet mee wegkomen.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » zo 26 jul 2009 10:53

Hypotheekrente onderzocht

De Telegraaf 26 juli 2009

AMSTERDAM – De Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt een onderzoek in naar de variabele hypotheekrente van financiële instellingen zoals banken en verzekeraars.
De toezichthouder bekijkt of de informatie in brochures en algemene voorwaarden voldoende is voor consumenten om een goede keuze te kunnen maken tussen variabele rente of vaste rente.
De AFM wil geen oordeel geven over de hoogte van de rente, maar wil wel weten hoe de rentes tot stand komen. Vervolgens bekijkt de financiële toezichthouder of de schriftelijke informatie hierover voor de consument toereikend is.

De variabele rente verandert iedere maand, afhankelijk van de marktrente. Sommige banken zouden de tarieven onnodig hoog houden, terwijl de rente op de internationale geldmarkt sinds begin dit jaar aan het dalen is. Het ministerie van Financiën heeft eerder dit jaar al onderzoek gedaan en vond toen geen bewijs dat banken hun tarieven hoog houden.

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » zo 26 jul 2009 11:04

In de Telegraaf staat dat de AFM een onderzoek doet naar de variabele rente bij banken.
Dit is DE kans voor de DSB gedupeerden met een variabele rente die nu in geen verhouding staat met het start percentage en die ook in geen verhouding staat tot de hoogte van de huidige variabele rente.
Laat de AFM dit weten, mail naar :
http://consument.afm.nl/consumenten/afm/meldpunt.aspx

Geef door welk product je hebt, met welk percentage variabele rente DSB dit heeft aangeboden en welk percentage DSB nu rekent.
Niets doen betekent dat DSB door kan gaan met het steeds maar weer verhogen van de variabele rente en jij steeds meer moet gaan betalen.
Denk niet, anderen doen het wel dus dan hoef ik het niet te doen.
Juist jouw informatie heeft de AFM nodig, dus doe mee!

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » vr 31 jul 2009 23:21

Grote verschillen variabele hypotheekrente
De grootste meevaller van de kredietcrisis is de enorme daling van de korte rente. Positief gevolg is dat de variabele hypotheekrente ook hard daalt. Alleen niet bij alle banken...
Aldus RTL.
RTL heeft, samen met Independer, onderzoek gedaan naar de variabele rente bij hypotheken.
Vandaag heeft RTL de resultaten bekendgemaakt, hier de link naar dit onderwerp van RTL:
http://tiny.cc/3IpLW

Hier de link naar het overzicht:
http://weblog.independer.nl/onderzoek/v ... s-euribor/
En wie missen we op het lijstje?
Juist, DSB….
DSB staat namelijk in het tweede lijstje:
Onderstaande geldverstrekkers bieden geen variabele rente aan, zijn daar onlangs mee gestopt of willen geen rente publiceren. Bestaande klanten kunnen dus nog wel (een hoge) variabele rente hebben.

Dus moeten wij RTL maar informeren over de variabele rente die DSB hanteert, bij het aanbieden van de hypotheek en hoe hoog deze rente nu is.
Het wordt tijd dat het steeds duidelijker wordt voor iedereen in Nederland hoe DSB zijn geld binnen harkt.
Via deze link kun je jouw gegevens over DSB bekendmaken aan RTL:
http://tiny.cc/3IpLW
Onderaan in dit artikel staat:
Mail ons al uw opmerkingen, nieuws en feiten over uw eigen hypotheek en uw rente

Doe mee zodat RTL in hun programma hier aandacht aan kan besteden.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Jongensmoeder » di 4 aug 2009 10:11

Piet schreef:Grote verschillen variabele hypotheekrente
De grootste meevaller van de kredietcrisis is de enorme daling van de korte rente. Positief gevolg is dat de variabele hypotheekrente ook hard daalt. Alleen niet bij alle banken...
Aldus RTL.
RTL heeft, samen met Independer, onderzoek gedaan naar de variabele rente bij hypotheken.
Vandaag heeft RTL de resultaten bekendgemaakt, hier de link naar dit onderwerp van RTL:
http://tiny.cc/3IpLW

Hier de link naar het overzicht:
http://weblog.independer.nl/onderzoek/v ... s-euribor/
En wie missen we op het lijstje?
Juist, DSB….
DSB staat namelijk in het tweede lijstje:
Onderstaande geldverstrekkers bieden geen variabele rente aan, zijn daar onlangs mee gestopt of willen geen rente publiceren. Bestaande klanten kunnen dus nog wel (een hoge) variabele rente hebben.

Dus moeten wij RTL maar informeren over de variabele rente die DSB hanteert, bij het aanbieden van de hypotheek en hoe hoog deze rente nu is.
Het wordt tijd dat het steeds duidelijker wordt voor iedereen in Nederland hoe DSB zijn geld binnen harkt.
Via deze link kun je jouw gegevens over DSB bekendmaken aan RTL:
http://tiny.cc/3IpLW
Onderaan in dit artikel staat:
Mail ons al uw opmerkingen, nieuws en feiten over uw eigen hypotheek en uw rente

Doe mee zodat RTL in hun programma hier aandacht aan kan besteden.

Groeten,
Piet


Hoi Piet,

Ik had eerder al RTLz gemaild, maar heb het nu maar nog eens gedaan. Tuurlijk wil DSB zijn variabele rente niet bekendmaken... wij zitten nu zelf op 8,4%!! Belachelijk gewoon!
Jongensmoeder
 

Berichtdoor Piet » wo 5 aug 2009 12:25

En weer het bewijs dat DSB liegt.
Bij de klachteninstelling Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) zijn inmiddels 250 klachten binnengekomen over DSB.
Dit dus naast de andere klachten waar DSB altijd over praat, die van Radar en de stichting Hypotheekleed.
Er zijn aantoonbaar veel meer klachten als DSB toegeeft.
Wie vertrouwt er nog zijn geld toe aan een instelling die mensen voorliegt?

Het RTL journaal met daarin de reportage over de klachten tegen DSB is hier te zien:
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... 8-2009.xml

Het artikel op de website en de volledige interviews met Wabeke en DSB zijn hier te vinden:
http://tiny.cc/Y69DA

Wabeke, de financiële ombudsman en onderdeel van het Kifid.
Hij bekijkt als eerste de klacht en probeert met beide partijen tot een oplossing te komen.
Diverse klachten worden afgewezen wegens procedurefouten.
Als er geen schikking komt n.a.v. de bemiddeling van Wabeke dan wordt de klacht in behandeling genomen van de geschillencommissie.
Uitspraken van de geschillencommissie worden gepubliceerd op de website van Kifid.

Wat ik niet precies begrijp is wat Wabeke bedoelt met “de helft van de klachten is afgewezen”
Zijn dat gevallen waarin procedurefouten zijn gemaakt of zijn dit gevallen waarvan Wabeke zegt dat er weinig kans is om de klacht gegrond te krijgen bij de geschillen commissie.
Wabeke kan dus de klacht ongegrond verklaren of van mening zijn dat de klacht onbemiddelbaar is.
Dit is echter niet definitief of bindend, je kunt nu bij de geschillencommissie je klacht laten behandelen.

Als je kijkt naar de uitspraken door de geschillencommissie dan zit hier geen enkele zaak tegen DSB bij.
Dat zou betekenen dat de geschillencommissie nog geen enkele uitspraak heeft gedaan in DSB zaken en dat die 125 zaken door Wabeke afgewezen zijn wegens procedurefouten of een afwijzend advies waar de gedupeerde mee akkoord gaat.

Zorg wel dat, als je een klacht indient, dat je deze klacht goed onderbouwd indient.
Neem iemand in de arm die dit kan, b.v. een jurist.
Alleen zeggen dat je verkeerd voorgelicht bent is niet voldoende, zorg voor goede onderbouwing.
Als jouw zaak wordt behandeld door de geschillencommissie dan zet DSB hier zijn advocaten op, dus wees voorbereid
Meer over de handelswijze van Kifid is hier te vinden:
http://www.kifid.nl/consumenten

Nog even over Wabeke, hij is niet echt een consumentenbeschermer.
Ik hecht meer waarde aan het oordeel van de geschillencommissie als aan zijn oordeel.

Succes en groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 6 aug 2009 16:14

Ook in het Noordhollands Dagblad aandacht voor het interview met Wabeke.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... 999067.ece

Maar klopt het wel wat Wabeke zegt?
Wabeke is als financiële ombudsman onderdeel van het Kifid.
Bij hem komen de klachten binnen en hij geeft er zijn mening over en probeert te bemiddelen, meer niet.
Als bemiddelen niet lukt dan gaat de klacht naar de geschillen commissie.
Deze commissie gaat bepalen of de klacht geheel of gedeeltelijk terecht is en niet Wabeke!
Wat Wabeke dus zegt over het afwijzen van 125 klachten is dus niet helemaal waar.
Wabeke kan geen klachten afwijzen, (behalve als er procedurefouten zijn gemaakt)want dat doet de geschillencommissie en niet Wabeke.
Maar Wabeke is slim, in mijn ogen verdedigt hij de belangen van de financiële sector, en zegt tegen een aantal klagers dat hun klacht weinig kans maakt bij de geschillen commissie en daarop besluit de klager vaak om de klacht in te trekken.
Maar nogmaals, of een klacht wel of niet terecht is, dat maakt de geschillen commissie uit en niet Wabeke.
Hier en stukje van de website van het Kifid:

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening behandelt en beslist over geschillen die aan haar worden voorgelegd. In eerste instantie behandelt de Ombudsman Financiële Dienstverlening alle geschillen. Indien één van de partijen het niet eens is of beide partijen het niet eens zijn met de uitkomst van deze bemiddeling, kan de klacht worden voorgelegd aan de Geschillencommissie.


Daarnaast kan een klacht niet in behandeling worden genomen omdat er een procedurefout is gemaakt, b.v. als de klacht te laat is ingediend bij DSB of het Kifid.

De geschillen commissie heeft nog geen enkele uitspraak gedaan m.b.t. klachten tegen DSB, althans er is geen enkele uitspraak gepubliceerd.
Dus wat Wabeke zegt, er zijn 125 klachten afgewezen, is dus niet helemaal de waarheid.
Wabeke is van mening dat 125 klachten niet kansrijk zijn en deze klagers hebben hun klacht vervolgens niet doorgezet naar de klachtencommissie (misschien wel uit onkunde over de klachtenprocedure).
De overige 125 klachten liggen niet bij de geschillencommissie maar zijn doorgestuurd naar DSB voor een schikkingspoging.
Oftewel, er is nog geen enkele klacht in behandeling bij de geschillen commissie.

Ben je van plan om een klacht in te dienen bij het Kifid of heb je al een klacht ingediend, neem dan contact op met de stichting Hypotheekleed, info@hypotheekleed.nl
Zij kunnen je helpen om te voorkomen dat jouw klacht wordt ondergesneeuwd door de advocaten van DSB of niet serieus wordt genomen door Wabeke.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 6 aug 2009 20:00

Ook het blad Quote doet melding van de demonstratie:
Opstand tegen Dirk Scheringa gaat verderSlachtoffers van DSB gaan weer in actie komen tegen de bank van Dirk Scheringa (Quote 500 nr. 97 met €285 miljoen). De Stichting Steunfonds Probleemhypotheken, dsbramp.nl en de stichting Platform Aandelen Lease organiseren op vrijdag 4 september een demonstratie bij het hoofdkantoor van DSB in Wognum.

Het hele artikel is hier te lezen:
http://www.quotenet.nl/quote-500/opstan ... aign=alert

Ook kan hier gereageerd worden op het artikel.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 13 aug 2009 16:10

Vanavond, 13 augustus, in Nova op Ned2 om 22.15 uur

DSB Bank biedt individuele hulp aan klanten
DSB Bank gaat individuele hulp bieden aan klanten met hypotheekklachten. Bij de Stichting Hypotheekleed kwamen de afgelopen maanden honderden klachten binnen van DSB-klanten, die in grote financiële nood verkeren door de hoge hypotheken die DSB Bank hen verstrekte.

Boetes
In juli legde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) voor 120.000 euro aan boetes op aan DSB Bank. Volgens de toezichthouder heeft de bank fouten gemaakt bij aanvragen van hypotheken en bij de advisering aan klanten over risico's voor de consument.

http://www.novatv.nl/page/detail/uitzen ... an+klanten

Maar komt DSB wel met redelijke voorstellen of zijn het weer die misleidende praatjes die wij allang kennen van Scheringa en zijn maatjes van Goor en Wilting?

Kijk vanavond naar Nova en je kunt het zien.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » di 18 aug 2009 16:57

In De Pers verscheen vandaag en groot artikel genaamd:
Koninkrijk der Woekerpolissen
Interessant om te lezen.
Hier de link:
http://www.depers.nl/binnenland/329826/ ... issen.html
In dit artikel staat ook nog een stuk over DSB:

Koopsomverzekeringen van DSB Bank Schade: minimaal 32 miljoen

De voortwoekerende affaire rondom de hypotheekverstrekking van DSB Bank is misschien niet van enorme omvang, het roept wel veel vragen op over het toezicht van de AFM, een merkwaardige lacune in de wet en de rol van VVD-bestuurders in de top van de bank van Dirk Scheringa. Bij financiële dienstverleners bestaan al jaren twijfels over de effectiviteit van het toezicht, nu gebleken is dat DSB sinds het begin van dit decennium producten verkoopt die evident nadelig zijn voor consumenten.

De AFM heeft DSB (onder meer Frisia, Becam en Lenen.nl) in dit verband inmiddels twee boetes opgelegd, zo werd begin juli bekend. Maar het blijft een raadsel dat er niet eerder hard is opgetreden, terwijl de ware aard van de provisiefabriek uit Wognum al jaren bekend is. Bovendien is het een raadsel hoe het kan dat een merkwaardig gat in de Wet op het Financieel Toezicht en de voorganger daarvan pas vorig jaar zomer is gerepareerd. De wet, die onder oud-minister Zalm is ingevoerd, verplicht financiële dienstverleners tot het opstellen van een zogeheten ‘klantprofiel’ bij het verstrekken van leningen, waarbij de bank of tussenpersoon zich in het belang van de klant moet verdiepen in diens financiële situatie en risicobereidheid (‘zorgplicht’).

Maar voor het verkopen van verzekeringen bestond die verplichting voor het opstellen van een klantprofiel vreemd genoeg niet, vermoedelijk als gevolg van een effectieve lobby. Resultaat is dat partijen als DSB ongestoord koopsomverzekeringen (in één keer te betalen premie in plaats van maandelijks) met absurde provisies konden verkopen bij een hypotheeklening, zonder zich daarvoor te verdiepen in het belang van de klant. Omdat de AFM deze situatie onwenselijk achtte, vroeg de Autoriteit twee jaar geleden aan Financiën de vrijstelling aan te pakken.

Het gat in de wetgeving heeft grote schade aangericht, niet alleen vanwege de hoogte van de provisie. De vaak onnodige en dure (overlijdensrisico-, arbeidsongeschiktheids- en werkeloosheids-) koopsomverzekeringen worden meegefinancierd in de hypotheek, waardoor de waarde van de lening vaak veel hoger is dan de waarde van het onderpand. Wie de lasten niet meer kan dragen – en dat zijn nogal wat mensen omdat DSB vaak een korte rentevaste periode hanteerde, na afloop waarvan de rente omhoog schiet – blijft na verkoop van zijn huis zitten met een flinke restschuld. Ruim duizend gedupeerden hebben zich verenigd om met een collectieve claim hun schade vergoed te krijgen.

Nadat Gerrit Zalm was afgetreden als minister van Financiën trad hij eind 2007 als hoofdeconoom in dienst van DSB, om in juli 2008 ook financieel directeur te worden. Toen hij minister was konden Scheringa en Zalm al uitstekend met elkaar uit de voeten. In zijn DSB-tijd heeft Zalm, inmiddels bestuursvoorzitter van ABN Amro, de bank ook op televisie verdedigd door te stellen dat DSB alleen netjes geld uitleent; een bewering die weinig waarde meer heeft. Na Zalm nam VVD-coryfee Frank de Grave het roer over, maar die hield het om onopgehelderde redenen maar twee maanden vol. Nu zit Robin Linschoten in de top van de bank en zijn VVD-vriend Ed Nijpels nog altijd in de raad van commissarissen. Zij moeten zich voorbereiden op de uitkomst van nog lopende AFM-onderzoeken naar DSB.

De schade: bedrijfsonderzoeker Pieter Lakeman, die de gedupeerden bijstaat, schat de schade bij de groep op 32 miljoen euro op basis van een gemiddeld bedrag aan onnodige verzekeringen. Maar er zijn natuurlijk tienduizenden klanten die met de dure polissen zijn opgescheept. Zo bezien is de schade een veelvoud van 32 miljoen. Daarnaast heeft DSB schade aangericht met effectenleaseproducten (Hollands Welvaren Select) en beleggingsverzekeringen (Hollands Welvaren) – woekerpolissen van de ergste categorie. Talloze rechtszaken lopen nog.


Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 20 aug 2009 13:39

De oplossing van DSB
Meerdere malen heeft DSB in de media aangegeven de klachten van gedupeerden serieus te nemen en tot een oplossing te willen komen.
En wat is dan de oplossing van DSB als je een klacht hebt ingediend:

Het komt ons niet aannemelijk voor dat u onjuist bent geïnformeerd over onze producten. Onze adviseurs hebben integriteit hoog in het vaandel staan en zijn gehouden om onze producten juist en volledig volgens strikte richtlijnen aan onze cliënten uit te leggen.

DSB Bank is van mening dat consumenten zelf de verantwoording hebben om, voordat men stukken ondertekent, zich van de inhoud en gevolgen hiervan te vergewissen. Indien er zich tijdens het adviesgesprek naar uw mening onduidelijkheden voordeden met betrekking tot de stukken die u ter ondertekening zijn aangeboden, had u dit kenbaar kunnen maken aan de adviseur.


Nou, duidelijker kan DSB het niet stellen, zij vegen met alle klachten de vloer aan en misleiden hiermee de media door tegen de media te stellen dat DSB WEL tot een oplossing wil komen.

We hebben het dan niet over mensen die alles makkelijk kunnen betalen, maar b.v. over mensen die in het schuldsanerings traject zitten dankzij de steeds hoger wordende kosten van de DSB contracten.

Zo lang DSB blijft liegen en bedriegen zal het verzet tegen DSB doorgaan en steeds sterker worden.
De demonstratie op 4 september in Wognum tegen DSB is hier een voorbeeld van.
Meer informatie over de demonstatie via deze link:
http://www.platformaandelenlease.nl/DemonDSB.htm
en
http://www.dsbramp.nl/demonstratie.html

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 20 aug 2009 21:31

Op de website van Hypotheekleed is het volgende bericht verschenen:
Pieter Lakeman voorzitter Stichting Hypotheekleed

Almelo, augustus 2009. Bedrijfsonderzoeker Pieter Lakeman wordt voorzitter van Stichting Hypotheekleed. Door de aanhoudende groei van het aantal donateurs was met spoed een bestuurlijke versterking gewenst. Hypotheekleed heeft een massaclaim in voorbereiding tegen DSB Bank. Inmiddels hebben zich bij Hypotheekleed circa 1000 gedupeerden aangemeld.

De in 2008 opgerichte stichting behartigt de belangen van mensen met probleemhypotheken. De activiteiten zijn de laatste tijd sterk gericht op de DSB Bank, die volgens Hypotheekleed onder volstrekt verkeerde voorwaarden hoge hypotheekleningen heeft verstrekt. Het aantal donateurs van Hypotheekleed is mede als gevolg van de DSB-zaak zeer snel gestegen en ligt nu op circa 1000.

Pieter Lakeman is tevens voorzitter van de Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (SOBI) en trad in die hoedanigheid al op als adviseur van Hypotheekleed. Mede vanwege zijn grote ervaring op het gebied van massaclaims werd hij gevraagd toe te treden tot het bestuur. Lakeman initieerde en begeleidde onder meer een spraakmakende massaclaim namens gedupeerde Ahold-aandeelhouders. Hij verricht thans voor Hypotheekleed een uitgebreid onderzoek naar de financiële positie en werkwijze van de DSB Bank. De uitkomst daarvan wordt binnen afzienbare tijd gepresenteerd.

Bert Oude Middendorp, die vanaf de oprichting voorzitter van Hypotheekleed was, blijft overigens bestuurlijk actief binnen de stichting. Op de langere termijn zal het bestuur mogelijk nog verder worden aangevuld.

Hypotheekleed en FC&S (drs. Jelle Hendrickx) hebben in goed overleg besloten om ieder hun eigen weg te gaan waarbij elk der partijen de eigen strategie kan volgen.


Op de website van dsbramp is het volgende bericht geplaatst:

DSB Ramp gaat voor de individuele aanpak

DSB Ramp heeft na de vele bezoeken aan gedupeerden moeten constateren dat er in toenemende mate behoefte bestaat aan individuele hulp in de strijd tegen DSB. DSBRamp is ook op zoek naar degenen die geen hypothecaire lening zijn aangegaan maar enkel een krediet, al dan niet in combinatie met een beleggingsproduct en/of een (koopsom)verzekering. DSBRamp is er van overtuigd ook deze mensen te kunnen bijstaan.

Uit analyse van de door FC&S vergaarde gegevens is gebleken dat de zwaarst getroffenen zich gemeld hebben bij de stichting en of DSBRamp. DSBRamp is van mening dat een massaclaim voor deze groep geen oplossing biedt, zeker niet op korte termijn. In dit kader heeft DSBRamp een stappenplan opgesteld om sneller en gerichter tot resultaat te komen voor de groep waarbij urgentie noodzakelijk is.

Verder constateert DSBRamp dat veel gedupeerden zitten met een diep geworteld schaamtegevoel. Zij schamen zich voor de financiële ellende waarin ze terecht zijn gekomen en vinden van zich zelf dat ze dom zijn (geweest). Wij delen deze mening uiteraard niet. In onze visie bent u bewust foutief en/ of onvolledig ingelicht met betrekking tot de kosten, risico’s en de werking van de door u afgesloten producten bij DSB. Wij maken dagelijks mee dat gedupeerden aangeven dat ze NOOIT hadden getekend indien zij wel juist waren voorgelicht over deze kosten en risico’s.

Alleen door u te melden bij DSBRamp kunnen wij de omvang van dit probleem in kaart brengen.

Uiteraard kennen onze adviseurs een absolute geheimhoudingsplicht en uw gegevens zullen te allen tijden strikt vertrouwelijk worden behandeld. Dit houdt in dat alleen DSBRamp beschikt over u gegevens, en deze nimmer zonder uw toestemming aan derden zal overleggen.

Naast de financiële experts kent DSB Ramp ook een aantal vertrouwenspersonen.

Op speciaal verzoek kunt u ook eerst een gesprek hebben met een van hen. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.
Plan van aanpak

Stap 1: Inventarisatie

Het blijkt dat de hypotheken en leningen van DSB voor vele consumenten niet te doorgronden zijn. Hierdoor is het maken van een quickscan samen met een financieel expert van kardinaal belang. Het is het fundament voor eventuele vervolgstappen. De schade beperkt zich vaak niet tot alleen de afgesloten verzekeringen, of (te) hoge rentes. Om iedereen te kunnen bedienen bieden wij ook de mogelijkheid om uw dossier via onze website aan te melden. Hierbij loopt u echter het risico dat u aanmelding onvolledig is, dit zal uw zaak schaden. Derhalve verdient het de voorkeur deze gegevens bij u thuis, of op een gewenste locatie, samen met onze adviseurs op te nemen. Wij vragen u nadrukkelijk alle documenten klaar te leggen. Om u hierbij te helpen, krijgt u vooraf een checklist toegezonden waarop alle stukken vermeld staan die nodig zijn voor een volledige inventarisatie. Uiteraard behandelen wij u gegevens strikt vertrouwelijk.

Stap 2: Analyse financiële situatie

Nadat wij uw situatie in kaart hebben gebracht, maken wij een eerste berekening van de door u geleden schade. Tijdens dit gesprek zal de adviseur uitgebreid ingaan op onder meer: De relatie tussen inkomen en schuld, de verhouding hypotheek versus waarde woning, de waardeontwikkeling van uw beleggingsverzekering en de risico’s van annuïtair dalende overlijdensverzekeringen. Uiteraard wordt u in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen aan de adviseur.

Stap 3: begeleiding en evaluatie

Nadat duidelijk is geworden wat u heeft afgesloten, en we een eerste berekening hebben van de door u geleden schade zullen wij u informeren over de mogelijk te nemen vervolgstappen. Hier zijn drie opties mogelijk, of een combinatie daarvan: - Reparatie en/of herstelwerkzaamheden al dan niet in combinatie met uw huidige adviseur - Begeleiding in het klachtentraject richting DSB, Kifid, AFM e.d. - Juridische bijstand In het kader van juridische bijstand biedt DSBRamp u de mogelijkheid om op individuele basis te procederen tegen DSB Bank. Omdat DSBRamp zich bewust is van de kosten die een dergelijke procedure met zich mee brengt, zal dit geschieden op basis van ‘no cure, no pay’. Indien u opteert voor deze mogelijkheid, zal onze adviseur u hier uitgebreid over informeren.

Als de keuze gemaakt is over de te voeren strategie, zullen wij u tijdens dit proces op deugdelijke wijze ondersteunen. Met andere woorden u kunt altijd een beroep doen op de expertise van onze adviseurs.

Herkent u zich in het bovenstaande of bent u van mening dat uw situatie dermate urgent is dat hulp op korte termijn noodzakelijk is, vragen wij u zich te melden bij DSB Ramp. U kunt ons bereiken op nummer 0487-519532 of per e-mail: contact@dsbramp.nl.

Om praktische redenen (snelheid en kosten) hebben wij gekozen om tijdelijk gebruik te maken van het telefoonteam van FC&S. Wij vragen u begrip voor het ongemak.


Ik denk dat het goede, maar zeker ook zware beslissing is geweest voor Jelle Hendricks en zijn FC&S om niet meer verder te gaan met de stichting Hypotheekleed.
Jelle heeft namelijk alles gedaan voor Hypotheekleed en deze stichting de body gegeven die zij nu heeft.
Hij is degene die langs is geweest bij de gedupeerden en heeft gezegd, sluit je aan bij Hypotheekleed om zo samen de strijd tegen DSB aan te gaan.
Jelle is ook degene geweest die alle informatie heeft verzameld, die de pers heeft geïnformeerd en gezorgd heeft voor alle uitzendingen die de afgelopen maanden zijn geweest.
Hij heeft gezorgd voor de mensen die geïnterviewd werden, hij zat in de studio voor overleg met de redactie.
Hypotheekleed, in de vorm van de advocaat Bert Oude Middendorp heeft dit niet gedaan, sterker nog hij heeft in die periode zo goed als niets gedaan.
Hij maakte gebruik van de energie en wilskracht van Jelle.
Alles wat Hypotheekleed is hebben zij te danken aan Jelle Hendrickx.
Wat voor Jelle helemaal frustrerend is, is dat hij dit gedaan heeft zonder hiervoor ook maar één cent te krijgen.
Alle kennis en know how zitten bij Jelle en FC&S.
Nu hij weg is, is Hypotheekleed m.i. een lege huls.
Helaas is dit een gegeven en moeten wij nu verder.
Ik sta volledig achter Jelle Hendrickx en DSB ramp en de nieuwe samenwerking.
Ben je aangesloten bij Hypotheekleed, weeg af wie jou nu verder kan helpen, Hypotheekleed of DSB ramp.
Het is weliswaar jammer van die bijna 60 euro, maar het gaat om het bereiken van jouw doel.
Dat doel bereiken wordt m.i. op de beste manier gepoogd door DSB ramp en FC&S.
Hypotheekleed lijkt m.i. te eenzijdig en te commercieel te worden en zij hebben eigenlijk vanaf het begin al niets gepresteerd. Zeker nu ook als je lees dat FC&S er uit is gezet.
Iemand als Jelle uit je club zetten, dat heeft een diepere oorzaak.
Wat die oorzaak is wil ik helemaal niet weten.
Ik zie de feiten en hoop dat alle gedupeerden kiezen voor kwaliteit en een club bestaande uit medegedupeerden en specialisten en niet voor een club waar geen enkele gedupeerde een stem heeft en advocaten uitmaken wat goed is voor de gedupeerde.
Wat voor schade dat kan aanbrengen is pijnlijk duidelijk geworden met de stichtingen Leaseverlies en Verliespolis. Ook dit zijn stichtingen opgericht door advocaten, zonder inbreng van de gedupeerden.
Ondanks dat hoop ik toch dat Hypotheekleed zich zal inzetten voor de DSB gedupeerden en op eigen kracht een steentje kunnen bijdragen om recht te krijgen voor al die DSB gedupeerden, want daar gaat het om.
Ik wens DSBramp en FC&S in hun samenwerking veel succes en zal alles doen om hen en de DSB gedupeerden te steunen.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

VorigeVolgende

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten