DSB blijft misleiden

Berichtdoor Piet » do 22 okt 2009 15:12

Op 21 oktober 2009 heeft de rechtbank Alkmaar het faillissement over DSB Beheer uitgesproken

Rechtbank Alkmaar heeft om 15.00 uur het faillissement uitgesproken van DSB Beheer B.V. Het faillissement werd uitgesproken op verzoek van DSB Beheer B.V. zelf (eigen aangifte). De aangestelde curatoren zijn mr. R.J. Graaf Schimmelpenninck en de heer mr. J.L.M. Groenewegen. Voor verdere informatie kunt u contact met de curatoren opnemen.


De uitspraak door de rechtbank Alkmaar is hier te lezen:

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BK0893

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 22 okt 2009 15:19

Nieuwe aanval van Pieter Lakeman

´Scheringa sluist 45 miljoen weg’
’DSB-topman is zeker niet blut’

De Telegraaf 22 oktober 2009

door Harry van Gelder

AMSTERDAM, donderdag
Dirk Scheringa bezit zelf nog minstens €45 miljoen. De Noord-Hollandse selfmademan sluisde de afgelopen tien jaar telkens miljoenen aan dividend en inkoop van aandelen naar zijn privérekening, berekende Pieter Lakeman van de Stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie (Sobi).
Scheringa zelf zegt dat hij zo goed als blut is. In het tv-programma Pauw en Witteman vertelde de voormalige bankier dat hij alleen nog zijn boerderij in Spanbroek, een huis in het Drentse Norg en een huis in Spanje bezit. De huizen in Spanje en Norg moet hij verkopen om in zijn onderhoud te voorzien.

Jaarrekeningen
Pieter Lakeman gelooft er niets van. Uit de jaarrekeningen van 1998 tot en met 2007 van DSB Beheer, de eigenaar van onder meer de DSB Bank, blijkt dat jarenlang vele miljoenen naar zijn privérekening stroomden, zegt de kwelgeest van Scheringa.
Uit de jaarrekeningen blijkt dat Scheringa in totaal €8,16 miljoen aan dividend uitkeerde aan de Stichting Administratiekantoor Dirk Scheringa, waarvan de enige twee bestuursleden Dirk en Boukje Scheringa zijn.
Daarnaast kocht DSB Beheer in die periode voor €36,97 miljoen aandelen in van de Stichting Administratiekantoor.

Totaalbedrag
In totaal kom je dan uit op een bedrag van ruim €45 miljoen, dat op de privérekening van de Scheringa’s is geparkeerd.
Hoeveel daar in 2008 bij is gekomen is onduidelijk, omdat de jaarrekening van DSB Beheer over dat jaar nog niet bekend is.

Volgens Lakeman haalde Scheringa de tonnen op 3 oktober van de DSB-rekening. „Hij had tijd genoeg om het geld terug te storten, want de noodmaatregel, die de DSB-rekeningen blokkeerden, ging pas op 12 oktober in.” Lakeman begrijpt overigens niet waarom Scheringa hem op tv een gek noemde. „Terwijl hij mijn advies opvolgde om spaargeld van zijn bank te halen. Dat zou ik nooit doen op aanraden van een gek.” De bedrijvenonderzoeker denkt dat Scheringa bewust met de tonnen goochelde om aan te tonen dat hij geen cent meer bezat. „Zo probeerde hij mogelijke claims op zijn privévermogen te ontlopen. Van een kale kip kun je immers niet plukken.”

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 22 okt 2009 15:25

DSB Beheer nu ook failliet

KOPERS BOEDEL HAPPEN ALLEEN MET KORTING TOE

De Telegraaf 22 oktober 2009

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM – De banken staan niet in de rij om onderdelen van de failliete boedel van DSB Bank voor een behoorlijke prijs over te nemen. Als ze al willen toehappen, is dat met een zeer forse korting. „Merknamen die vallen onder DSB (zoals Frisia, Postkrediet, Lenen.nl en Becam) en nu deel uitmaken van de failliete boedel, zijn zwaar beschadigd en besmet. Dat maakt het voor de curatoren inderdaad erg lastig om deze tegen een goede prijs te verkopen”, stelt merkenexpert Paul Moers van het bureau High Value. Het ironische is: des te minder de banken willen geven voor de restanten van DSB, des te groter zal het financiële gat zijn dat overblijft en dat de banken zelf moeten dragen.
Na DSB Bank is gisteren ook houdstermaatschappij DSB Beheer officieel failliet verklaard. DSB Beheer was de paraplu waar het imperium van Dirk Scheringa onder viel. Bij het faillissement zijn volgens de advocaat van DSB Beheer, Louis Deterink, ongeveer dertig bedrijven betrokken.
Daaronder bevinden zich internetbedrijven die werden overgenomen van DSB Bank, verzekeringsactiviteiten zoals DSB Leven en DSB Schade, het museum van Scheringa, het stadion van AZ, het eigendom van de voetbalclub uit Alkmaar en de schaatsploeg. Het faillissement treft volgens de advocaat ruim vierhonderd medewerkers.
De Nederlandsche Bank maakt vandaag bekend dat gedupeerde rekeninghouders hun aanvraag voor een vergoeding tot en met maandag 22 maart 2010 kunnen indienen. In de loop van volgende ontvangen alle rekeninghouders meer informatie van DNB. De toezichthouder liet verder weten dat het faillissement geen gevolgen heeft voor mensen die een verzekering bij een van de verzekeringsmaatschappijen van DSB hadden lopen.
Rutger Schimmelpenninck en Marcel Groenewegen zijn door de rechter benoemd als curatoren van DSB Beheer. Schimmelpenninck is, samen met Joost Kuiper, ook curator van de maandag al failliet verklaarde DSB Bank.
Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed, die met zijn oproep om spaargeld bij DSB weg te trekken bijdroeg aan de ondergang van het Wognumse bedrijf, denkt dat het faillissement van DSB Beheer mogelijk een voordeel is voor schuldeisers van DSB Bank. „Als de verkoop van de boedel van DSB Beheer vermengd wordt met die van DSB Bank, dan zou de opbrengst van de verkopen ten goede kunnen komen aan de schuldeisers van DSB Bank. Ik verwacht dat het dan gaat om zo’n €100 miljoen. Het gaat dan wel om een luttel percentage, omdat er uit de boedel van DSB Bank ettelijke miljarden worden verdeeld”, zegt Lakeman.

Zijn omstreden oproep van 1 oktober was er níét op gericht om ook DSB Beheer in faillissement te storten, zegt Lakeman. „Mijn bedoeling was dat Scheringa niks meer te zeggen had bij de bank. DSB Beheer speelde geen rol in mijn overwegingen. Ik heb daar niet bij stilgestaan. Maar als ik dat wel had gedaan, had ik niet anders gehandeld.”
Bij de stichting van Lakeman hebben zich inmiddels ongeveer 3100 mensen aangemeld. Dat is meer dan 15% van alle hypotheekklanten van DSB Bank. De stichting heeft inmiddels bij 150 van hen vastgesteld hoeveel geld ze gaan claimen. Als alle dossiers zijn bekeken, verwacht Lakeman een claim te gaan indienen van ongeveer €100 miljoen.
De grote banken hebben zich via het depositogarantiestelsel bereid verklaard tot €100.000 tegoeden te garanderen. In totaal stond er bij het faillissement nog voor €3,5 miljard spaargeld bij DSB, €250 miljoen daarvan valt buiten de regeling. Blijkens eerste berekeningen van de curatoren kunnen de leveranciers wel allemaal worden betaald. Bij de spaartegoeden ligt het anders. De banken stellen via het garantiefonds de rekeninghouders schadeloos en vervolgens worden zij de grootste schuldeiser. Hoe meer er terugkomt uit het verkopen van de boedel, des te kleiner valt de schade voor de banken uit. In 2005, bij de ondergang van Van der Hoop, sprongen de banken er helemaal uit.
Dat lijkt nu niet te gaan gebeuren. De markt is veel moeilijker en pakketten hypotheken en leningen zijn veel lastiger door te verkopen. Om die reden gaven de curatoren al aan geen haast te maken en rustig op zoek te gaan naar de hoogste bieder. Met name als de hypotheekgevers keurig blijven betalen, ontstaat er voor de banken op termijn winst op de leningen die ze nu voor een prikje gaan overnemen.
De namen DSB, Frisia en Becam moeten in elk geval snel uit beeld, stelt merkendeskundige Moers. „DSB Bank als merknaam is onherstelbaar beschadigd. Van Frisia en Becam weet misschien niet iedereen dat deze onderdeel zijn van DSB. Maar grote Nederlandse banken zullen huiverig zijn om deze over te nemen.” Een uitdaging voor de curatoren, stelt hij: „Als er uiteindelijk 70% van de waarde wordt betaald, zou dat al heel mooi zijn.”

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 22 okt 2009 16:42

Persbericht Vereniging Consument & Geldzaken

Amsterdam/Zoetermeer, 21 oktober 2009

PERSBERICHT

Nietigheidsclaim tienduizenden DSB-leningen wegens verboden koppelverkoop gedeponeerd bij curator

De Vereniging Consument & Geldzaken heeft gisteren, 20 oktober 2009, de curator in het faillissement van de DSB Bank per brief laten weten dat alle onder de Wet op het Consumentenkrediet vallende overeenkomsten waarbij verboden koppelverkoop plaatsvond van rechtswege nietig zijn. De nietigheid treft niet slechts de kredietovereenkomsten, maar ook de gekoppelde verzekeringen. De Vereniging Consument & Geldzaken heeft in de periode tussen 1999 en 2005 herhaaldelijk gewezen op deze van rechtswege intredende nietigheid, geregeld in artikel 33 van de Wet op het Consumentenkrediet (Wck). De wet schrijft voor dat een consument die een lening aangaat de vrijheid dient te hebben eventuele nevenovereenkomsten af te sluiten bij een verzekeraar van zijn eigen keuze. Deze vrijheidverlening dient ondubbelzinnig zowel uit de kredietovereenkomst als de begeleidende omstandigheden te blijken. De DSB Bank en de daaraan verbonden dochterinstellingen hebben deze wettelijke verplichting jarenlang genegeerd.

“In 1999 hebben wij een groot aantal dossiers van kredietklanten van de DSB Bank onderzocht op het voldaan zijn aan de wettelijke voorwaarden. Uit geen van de dossiers bleek de verplichte ‘’duidelijk kenbare en ondubbelzinnige’’, dat wil zeggen zwart-op-wit staande vrijheidverlening aan de klant om de verzekeringen elders, eventueel goedkoper, af te sluiten’’ aldus woordvoerder Weenink van Consument & Geldzaken. Uit een later, soortgelijk onderzoek, uitgevoerd in de zomer van 2003 bleek dat, naast DSB en dochterinstellingen, ook enkele andere kredietaanbieders de regels voor koppelverkoop aan de laars lapten. Door middel van publicaties in het ledenblad ‘’Geldzaken’’ van september 2003 zijn ook de overheidstoezichthouders AFM en DNB geïnformeerd over de grote schaal plaatsvindende verboden koppelverkooppraktijken bij deze kredietaanbieders. ‘’Voor zover wij kunnen vaststellen is er al die jaren niets door de overheidstoezichthouders met onze bevindingen gedaan. Sterker nog, in een onderzoek door de AFM over kredietverstrekking door kredietaanbieders van januari 2007 werd ‘’koppelverkoop’’ tot onze verbijstering, kennelijk bewust, buiten het onderzoek gehouden’’, aldus woordvoerder Weenink.

De gekoppelde verzekeringsovereenkomsten zijn eveneens van rechtswege nietig. Dit zal er toe moeten leiden dat de betaalde koopsommen of premie wordt terugbetaald aan de klant. Het gaat hier om verzekeringen die onlosmakelijke verbonden zijn met de kredietverlening. ‘’Los van de kredietverlening dienen deze verzekeringen geen rationeel doel’’, aldus Weenink.

De Vereniging Consument & Geldzaken heeft de curator in het faillissement van DSB verzocht een standpunt te bepalen ten aanzien van de wettelijke nietigheid van de onder Wck vallende contracten en de daaruit voortvloeiende rechtsgevolgen. Ook de rechter-commissaris die toezicht houdt op het werk van de curator is over de destijds van rechtswege intredende nietigheid geïnformeerd. Nietigheid van rechtswege bestaat uit de enkele kracht der wet en moet door de rechter ambtshalve worden toegepast. Nietigheid heeft (in de tijd) terugwerkende kracht; een overeenkomst wordt geacht nimmer rechtsgeldig te hebben bestaan. Bij de faillietverklaring van de DSB Bank afgelopen maandag, heeft de Rechtbank op grond van artikel 67a Faillissementswet een zg. ‘’afkoelingsperiode’’ bevolen. Deze afkoelingsperiode kan worden gebruikt om over dit soort juridische kwesties duidelijkheid te verkrijgen, zodat schuldeisers weten wat hen te doen staat.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 22 okt 2009 21:54

Incasso bureau Insptectrum is onderdeel van het DSB imperium.
Wat kan en mag dit incasso bureau nog na het failliet van DSB?
Eerst even een paar recente postings van het forum DSBramp over dit onderwerp

Van wie heb je deze factuur ontvangen ? Inspectrum ? Als dat zo is zou ik nog even wachten want nu Beheer vandaag failliet is verklaard heeft het er alle schijn van dat alles
wat daaronder hangt (inclusief Inspectrum) in het faillissement van DSB wordt meegezogen.
Je zou een simpel briefje aan ze kunnen sturen dat je in afwachting van verdere berichten van de curatoren de betaling opschort.


Heb zojuist even curatorennet geraadpleegd en vooralsnog is er nog geen surceance of faillietverklaring van Inspectrum. Ook op rechtspraak is nog niets te vinden.
Het zou natuurlijk om een gezond bedrijfsonderdeel kunnen gaan dat de curatoren vooralsnog
in stand houden omdat het in die hoedanigheid meer opbrengt voor de schuldeisers dan leeg of
in surceance/failliet.

In die zin zouden de curatoren ook gebruik kunnen maken van de diensten van Inspectrum
omdat veel dossiers daar bekend zijn (volgens mij hebben ze rechtstreeks toegang tot de IT systemen van DSB, of dat na het failliet van DSB nog zo is, durf ik echter niet te stellen).

Wat nu precies de juridische status is van de akte van cessie is even onduidelijk.

Ik heb ze nog eens goed bestudeert en het is sec een overeenkomst tussen DSB Bank N.V. en de cedent.(degene op wie DSB Bank N.V. een vordering heeft) Nu gecedeerde (DSB Bank N.V.) in staat van faillissement verkeert, is een van de bij de overeenkomst betrokken partijen (de gecedeerde) niet meer handelingsbevoegd. Het ziet er naar uit dat curatoren, zal zijnde belast met de afhandeling van het faillissement en derhalve in de plaats tredend van de gefaillleerde, een beroep op de cessies ZOUDEN kunnen doen om betaling af te dwingen. OF ze dat doen is een andere zaak.


Vandaag ben ik benaderd door Inspectrum mbt een betaling van oktober die niet via de automatische incasso heeft plaatsgevonden. Deze wilde men nu dan wel uiterlijk aankomende maandag binnen hebben.
Uiteraard zijn we betalingsplichtig, echter geen zin de betaling ins blauwe hinein te sturen. De rol van Inspectrum is onduidelijk. Zijn ze door de curators aangesteld voor het innen van betalingen ? Dienen de betalingen wel op dezelfde rekeningen te geschieden als voorheen ? Waarom is er niet publiekelijk over gecommuniceerd ? Vind namelijk nergens iets terug over de rol van Inspectrum op dit moment.

Was even benieuwd of meer mensen de afgelopen dagen zijn benaderd door Inspectrum mbt dergelijke zaken.


In een e-mail die PAL vanmiddag naar DNB heeft gestuurd, n.a.v. eerder telefonisch contact met DNB, staat o.a. het volgende:
Inspectrum is onderdeel van het failliete DSB imperium.
O.i. kan Inspectrum dus niet meer optreden namens DSB.
Alleen de curator kan Inspectrum opdracht geven tot benadering van "klanten" van dit incasso bureau.
Toch krijgen wij berichten dat Inspectrum gedupeerden benadert i.v.m. het betalen van een achterstallige schuld of sluiten van een regeling wegens achterstallige betalingen.
Wij houden deze mensen voor om geen zaken te doen met Inspectrum en dus niet te betalen of contact te hebben met Inspectrum, tot de curator hier duidelijkheid over heeft gegeven.


Ben jij de afgelopen dagen ook benaderd door Inspectrum, laat het weten via info@platformaandelenlease.nl

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » vr 23 okt 2009 10:54

Waarom zou je de akte van cessie nog laten doorlopen?
Het lijkt mij het beste om deze z.s.m. te stoppen en terug te gaan naar de gewone maandbetalingen zodra er een rekeningnummer is geopend door de curator.
Voorbeeld.
Je betaalde per maand 300 euro aan DSB.
Je kreeg een betalingsachterstand en kreeg de akte van cessie voor je kiezen.
Via loonbeslag wordt er nu 400 euro ingehouden.
Waar blijft die 100 euro?
Is dat nu het inlopen van je achterstand of zit hier ook een onkostenvergoeding bij aan Inspectrum en/of DSB?
Op de akte van cessie zelf staat niets over kosten aan Inspectrum en/of DSB.
Maar waar blijft dan die 100 euro?
Is het zichtbaar voor de klant of en met hoeveel de achterstand geheel of gedeeltelijk wordt/ is ingelopen?

Daarnaast geloof ik dat de achterstand inmiddels wel is ingelopen en je terug kunt gaan naar je reguliere maandelijkse betalingen.
Dat scheelt dan toch weer een groot aantal euro’s per maand.
Mocht er toch nog een achterstand zijn in je maandtermijnen dan hoor je dit vanzelf wel van (of namens) de curator.
Maar het lijkt mij dat je geen zaken meer moet doen met Inspectrum.
Dit kost alleen maar meer geld en je weet niet waar dit blijft.
Op de homepage www.dsbramp.nl aan de rechterkant staan voorbeeldbrieven om de akte van cessie op te zeggen.
Mocht iemand toch belaagt worden door Inspectrum, laat het weten.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » za 24 okt 2009 11:31

Incasso bureau Insprectrum blijft “klanten” nog steeds zeer intimiderend lastig vallen.
Zelfs op vrijdagavond zes uur worden mensen nog gebeld en onder druk gezet.
Trek je niets van deze telefoontjes of brieven aan.
Het rekeningnummer waar het geld van je loon middels de akte van cessie wordt overgeboekt is 64.05.65.379
Dit is het bankrekeningnummer van DSB.
Overboekingen hebben dus geen zin, want dit rekeningnummer is geblokkeerd wegens het faillissement.
Stel je werkgever hiervan op de hoogte, laat eventuele betalingen terugboeken en zorg via het intrekken van de akte van cessie dat er geen bedragen meer van jouw loon worden overgeboekt.
Zorg wel dat je maandelijks het bedrag wat je origineel aan DSB als maandelijkse termijn zou betalen, apart zet b.v. op je spaarrekening.
Zodra er een nieuw bankrekeningnummer bekend wordt gemaakt door de curator, dan kun je weer je maandelijkse termijnen gaan betalen.
Is er sprake van een achterstand, dan moet je natuurlijk de achterstallige termijnen ook betalen.

Maar nogmaals, trek je niets van Insprectrum aan en overweeg zeker om je akte van cessie in te trekken en te vervangen door je gewone maandelijkse termijnen.
Wordt jij ook lastig gevallen door Inspectrum, vraag of zij optreden namens de curator, doe geen zaken met Insprectrum en laat het weten via info@platformaandelenlease.nl

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » zo 25 okt 2009 11:03

DSB allang in vizier DNB

Van een onzer verslaggevers

De Telegraaf 25 oktober 2009

AMSTERDAM - DSB Bank blijkt al maanden voor de ondergang onder verscherpt toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) te hebben gestaan.
De centrale bank had van diverse zijden informatie ontvangen dat de bank zich op een hellend vlak bevond. En daar kwam de waarschuwing van Frank de Grave, de oud/ bewindsman die na twee maanden al weer werd ontslagen door topman Dirk Scheringa, nog eens bij. De Grave was het niet eens met de geldstromen tussen DSB Bank en de privé-hobbys´ van Scheringa als voetbal en kunst, die werden gefinancierd door moedermaatschappij DSB Beheer.
De centrale bank stelde eind september dat DSB vóór 1 november een oplossing voor alle problemen moest hebben gevonden, anders zou er worden ingegrepen. Naar nu blijkt waren er al een paar maanden lang enkele dagen per week medewerkers van DNB aanwezig op het DSB-hoofdkantoor in Wognum.
De centrale bank had ernstige twijfels over de interne controle bij de bank en over de grote rol die eigenaar en bestuursvoorzitter Scheringa speelde. Ook waren er zorgen over de mogelijkheden van moedermaatschappij DSB Beheer om aan haar financiële verplichtingen ten opzichte van DSB Bank, en andere financiers als ABN Amro en Van Lanschot, te voldoen. DSB Beheer had een lening van €75 miljoen euro uitstaan bij DSB Bank en moest voor 1 november leningen van respectievelijk €11 miljoen en €4 miljoen aflossen aan ABN Amro en Van Lanschot.

Onder druk van zijn medebestuursleden zou Scheringa eind september hebben ingestemd met de verkoop van minstens een derde van zijn aandelen in DSB Bank. Met de geschatte opbrengst van €100 miljoen zou hij de lening van DSB Beheer aan de bank hebben kunnen afbetalen.
De oproep van Pieter Lakeman van de stichting Hypotheekleed aan DSB-klanten om hun geld bij de bank weg te halen, gooide echter roet in het eten. De grote uitstroom van spaargeld die hierdoor optrad was voor DNB een teken de maatregelen tegen DSB en Scheringa in versneld tempo door te voeren.

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » zo 25 okt 2009 13:23

'DSB zou afgeslankt goed verder gaan'

Noordhollands Dagblad 24 oktober 2009

wognum -
Met een kwart minder personeel zou de DSB-bank levensvatbaar kunnen voortbestaan. Er lag op 28 september een sociaal plan voor drastische afslanking op korte termijn.


De vakbonden waren akkoord met dit sociaal plan. Dit stelt Carla Kiburg uit Zaandam, vakbondsbestuurder van FNV Bondgenoten in een interview met deze krant.
De overeenkomst was in het diepste geheim gesloten en zou op 6 oktober het personeel worden voorgelegd. Zover kwam het niet.

Een kwart van het personeel zou voor 1 januari vertrokken moeten zijn, verdeeld over diverse vestigingen. De drastische inkrimping betrof 300 fte’s, tussen de 400 en 500 personen.
Financieel stond de DSB er beroerd voor. De cijfers over het eerste kwartaal waren dramatisch, geeft Kiburg aan.

© 2009 Noordhollands Dagblad
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » zo 25 okt 2009 22:12

Van de website www.kifid.nl

Nieuwsberichten

Klachtenbehandeling DSB
23 oktober 2009
In verband met de u ongetwijfeld bekende ontwikkelingen rondom DSB te Wognum is de behandeling van klachten, dan wel de bemiddeling ter oplossing daarvan ernstig bemoeilijkt, zo niet onmogelijk geworden.

Klachten tegen DSB Bank

DSB bestaat uit een aantal rechtspersonen (bedrijven) en een zogenaamde holding of beheersmaatschappij. Het DSB bankbedrijf en de holding zijn inmiddels failliet verklaard. Na faillissement van een bedrijf neemt de curator de leiding over van de directie en vervalt met het intrekken van de vergunning door de AFM de aansluiting bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). De mogelijkheid voor Kifid om klachten tegen de failliete DSB onderdelen te behandelen komt daarmee te vervallen.

Klachten tegen DSB Leven N.V. en DSB Schade N.V.

De vooruitzichten voor de onderdelen van DSB die (nog) niet failliet zijn, zijn onzeker. Voor de Ombudsman is in relatie tot deze bedrijven geen goede klachtbehandeling mogelijk. Klachtbehandeling tegen de verzekeraars die deel uitmaken van de DSB groep kan daarom geen doorgang (meer) vinden. Ten aanzien van deze zaken zullen de verdere ontwikkelingen moeten worden afgewacht. Correspondentie daarover met Kifid heeft nu geen zin.

Reeds bereikte bemiddelresultaten en de Aanbeveling van de Ombudsman Financiële Dienstverlening

In een aantal zaken tegen DSB is door de Ombudsman reeds een bemiddelresultaat bereikt dat door de ontwikkelingen niet is geconcretiseerd. Overeengekomen regelingen zijn nog niet uitgevoerd. De Ombudsman kan consumenten in die gevallen niet van dienst zijn. Bij de uitvoering van overeengekomen regelingen zal steeds door curatoren moeten worden beoordeeld of er sprake is van een opeisbare vordering en of, en in hoeverre, in de rangschikking van schuldeisers die vorderingen kunnen worden gehonoreerd.

Over uitvoering van overeenkomsten die zijn getroffen met niet-gefailleerde onderdelen van DSB zal de nog bevoegde directie beslissen.

Ten aanzien van de algemeen geformuleerde Aanbeveling inzake overkreditering en koopsompolissen van 8 oktober 2009 (zie www.kifid.nl) geldt dat de toenmalige, bevoegde, directie die heeft aanvaard en nakoming heeft toegezegd. Ook daaromtrent zal thans door curatoren worden beslist. De Ombudsman heeft daarin geen bevoegdheden.

Zaken DSB Bank bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening

Op basis van haar Reglement is de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van Kifid niet bevoegd geschillen te behandelen, indien een financiële onderneming in staat van faillissement verkeert.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » di 27 okt 2009 17:23

Bij wie of welke stichting moet ik mij als DSB gedupeerde aanmelden?
Wie behartigt mijn belangen het best?

Afgelopen donderdag was dit onderwerp van gesprek in Nova.
Hier de link naar deze uitzending:
http://player.omroep.nl/?aflID=10224868

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor klant » wo 28 okt 2009 17:19

DSB-klanten met een betalingsachterstand worden nog steeds onder grote druk gezet door incassobedrijven om hun schuld terug te betalen, hoewel DSB failliet is en de dagelijkse leiding nu in handen is van curatoren.
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor Piet » wo 28 okt 2009 20:14

Bron RTLZ

laatst gewijzigd: 28-10-2009 15:28
'DSB blijft doorgaan met keiharde incasso's'
DSB-klanten met een betalingsachterstand worden nog steeds onder grote druk gezet door incassobedrijven om hun schuld terug te betalen, hoewel DSB failliet is en de dagelijkse leiding nu in handen is van curatoren.

Rechtszaken
Tijdens het bewind van de curatoren dreigen de incassobedrijven mensen nog steeds met beslaglegging en rechtszaken, net als het geval was toen de DSB nog zelfstandig opereerde.

'Zeer intimiderend'
Dat zegt de Stichting Platform Aandelen Lease (PAL). De stichting baseert zich daarbij op informatie van DSB-klanten. De stichting, eerder vertegenwoordiger van gedupeerden van aandelenleaseproducten, noemt de incassobureaus 'zeer intimiderend' en zegt dat er bij klanten 'grote verwarring en onzekerheid' heerst. Bij de stichting zijn inmiddels tientallen telefoontjes van verontruste klanten binnen gekomen.

Klachten per mail
Een woordvoerder van de curatoren bevestigt dat de incasso gewoon doorgaat. "Een faillissement heeft geen enkele invloed op de verplichtingen die mensen zijn aangegaan. Als er klachten zijn over de incasso, kunnen mensen deze aan de curatoren uiten via een e-mail. Maar wij gaan ervan uit dat de incasso niet harder of zachter is geworden, maar gewoon normaal."

Akte van cessie
Volgens voorzitter Piet Koremans van PAL mikt incassobureau Inspectrum, dat ook voor het faillissement actief was voor DSB, nog steeds op loonbeslag bij klanten met een betalingsachterstand via het aandringen op het tekenen van de zogenoemde akte van cessie. Na ondertekening wordt maandelijks een bedrag van het salaris ingehouden. Toen Dirk Scheringa nog aan het roer stond bij DSB werden dergelijke manieren van incasso scherp bekritiseerd in de Tweede Kamer.

Verplichtingen
Dat klanten van DSB mogelijk de dupe zijn van een ondeugdelijk product, ontslaat hen volgens de curatoren niet van de verplichting af te lossen. "Als later blijkt dat iemand in aanmerking komt voor een compensatieregeling, krijgt de klant het betaalde geld achteraf terug'', aldus de zegsman.

'Niet betalen'
Koremans zegt de curatoren afgelopen zondag om opheldering te hebben gevraagd over de situatie, maar nog niks te hebben gehoord. Tot er duidelijkheid is, vindt PAL het verstandig om geen betalingen te doen. Eerder al zei Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed te overwegen mensen te gaan adviseren te stoppen met betalen.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 29 okt 2009 14:53

DSB Curatoren zijn harder dan Scheringa

Betalen en rap een beetje, ook al is uw rekening geblokkeerd

De curatoren van DSB Bank trakteren klanten op een wel erg brute kennismaking. De incassoafdeling dreigt met maatregelen, terwijl betalen niet eens mogelijk is.

De Pers 29 oktober 2009

Jan-Hein Strop
AMSTERDAM

Rikkie Scholten uit Zwolle weet inmiddels wie Rutger-Jan Schimmelpenninck is: de curator aan wie ze als DSB-klant haar hypotheekrente moet betalen. Gisteren kreeg ze een niet erg vriendelijk telefoontje van de incassoafdeling van de failliete bank, waarin haar werd medegedeeld dat ze zo spoedig mogelijk haar betalings achterstand moet wegwerken. 'Anders krijgt u een BKR-notering (Bureau Krediet Registratie, red.)', werd haar medegedeeld. Zo'n notering betekent dat het moeilijk is om ergens anders nog krediet te krijgen.

Voor Scholten, die zweert nog nooit een betaling te hebben gemist, was het telefoongesprek nogal een schok. Sinds het faillissement kón ze niet eens betalen omdat de bankrekeningen van DSB zijn geblokkeerd, precies zoals staat vermeld op de website van De Nederlandsche Bank (DNB). Een woordvoerder van DNB bevestigt dat die situatie nog steeds onveranderd is. Scholten is dan ook niet onder de indruk van de telefonische pressie. 'Eerst wil ik een brief van de curator met een nieuw rekeningnummer.'

Zoals Scholten zijn er meer klanten die een week na het faillissement een brief ontvingen waarin ze gemaand werden te betalen. Kennelijk wil Schimmelpenninck zijn eerdere dreigement waarmaken dat hij 'misschien wel harder is dan Scheringa'. Als dat inderdaad zo is dan moet hij klanten telefonisch stalken, en bij wanbetalers met gespierde jongens langskomen om klanten zo te dwingen een looncessie (inhouding salaris) te tekenen - de beruchte praktijken van DSB's eigen incassobureau Inspectrum.

Of hij nu harder is of niet, vreemder dan Scheringa is het gedrag van de bank onder Schimmelpenninck in ieder geval wel. Waarom dreigen met incassomaatregelen als betaling niet
eens mogelijk is? De woordvoerder van de curatoren belooft navraag te doen en zegt dat er binnen enkele dagen een nieuw rekeningnummer komt.
Wat hij vooral wil onderstrepen en daarom drie keer herhaalt, is dat er door het faillissement geen verandering is gekomen in de betalingsverplichtingen van klanten; een boodschap die ook de curator al vlak na het faillissement krachtig heeft overgebracht.

Twee weken later zijn de rekeningen nog bevroren

Deze woordvoering en de agressieve incasso wijzen erop dat de angst bestaat in Wognum dat klanten stoppen met betalen. Gezien alle commotie rondom DSB is dat niet verbazingwekkend.

Bovendien schreef De Pers vorige week dat het eenzijdig verlagen van de maandlasten juridisch kansrijk is en dat vertegenwoordigers van DSB-gedupeerden daar serieus op studeren. Het artikel leidde tot aandacht voor dit vraagstuk bij de tv-programma's Netwerk en Nova.

Bij het verlagen van de maandlasten gaat het in eerste instantie om de (niet-aftrekbare) rente die klanten betalen voor de financiering van de beruchte koopsompolissen. Dat scheelt conservatief geschat zeker zo'n 100 euro per maand.

'Zonder goede regeling met de curator zullen we gedupeerden waarschijnlijk adviseren om hun betaling geheel of gedeeltelijk stop te zetten vanwege hun tegenvordering', zei advocaat Hans Dommerholt, die is gelieerd aan de no cure no pay- club Consumentenclaim. Binnenkort komt Consumentenclaim met een advies over de maandelijkse betaling, net als Pieter Lakeman, de voorzitter van Stichting Hypotheekleed.
En Steunfonds Probleemhypotheken zei gisteren naar de rechter te zullen stappen als de incasso niet stopt.

Verrekenen

Ook vervelend voor curator Schimmelpenninck is de eventuele bevoegdheid van DSB-gedupeerden om hun uiteindelijke claim te verrekenen met hun hypotheekschuld. Artikel 53 van de Faillissementswet geeft hun die mogelijkheid, mits zo'n verrekening niet is uitgesloten in het contract. Dit zou betekenen dat claimanten volledige schadevergoeding krijgen, ook al is DSB failliet. Daar kan geen incassobureau tegenop.

Het blijft hoe dan ook vreemd dat twee weken na het faillissement de rekeningen van DSB nog altijd zijn bevroren. Er moeten inmiddels ook werkende rekeningnummers zijn, want Dirk Scheringa zelfheeft zijn zeven ton spaargeld op aandringen van de curator netjes teruggestort.
Misschien was Dirk bang voor de streken van zijn eigen incassobedrijf?

Copyright (C) De Pers
Laatst bijgewerkt door Piet op do 29 okt 2009 15:17, in totaal 2 keer bewerkt.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 29 okt 2009 15:09

Bron www.hypotheekleed.nl

Inspectrum mag akte van cessie niet meer gebruiken
Incassobureau Inspectrum mag klanten van de DSB Bank met een betalingsachterstand niet meer vragen om een zogenaamde akte van cessie te ondertekenen. Met de akte van cessie kreeg Inspectrum het recht om een deel van het salaris van de klant direct te innen bij de werkgever. Het incassobureau krijgt nieuwe instructies van de curatoren en moet klanten met een betalingsachterstand „correct" behandelen, zei de woordvoerder van de curatoren.

De curatoren zullen verder alle klanten met een schuld bij DSB snel een brief sturen waarin wordt uitgelegd hoe zij aan hun verplichtingen kunnen voldoen en wat de stand is van hun aflossingen. DSB- klanten hebben nu geen inzicht in hun banksaldo omdat de rekeningen geblokkeerd zijn. Er kan geen geld worden opgenomen, maar ook automatische afschrijvingen – bijvoorbeeld voor een aflossing – zijn niet mogelijk. Hierdoor heeft een nieuwe groep klanten een betalingsachterstand opgelopen.

De curatoren willen dat klanten hun nieuwe bank opdracht geven om de aflossingen automatisch te gaan afschrijven. In de brief benadrukken de curatoren dat klanten aan hun verplichtingen moeten blijven voldoen, ook al is hun DSB- rekening geblokkeerd en is de bank failliet.

Laatst aangepast (donderdag, 29 oktober 2009 13:04)
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

VorigeVolgende

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten