"Foutje" AVERO/ACHMEA, bedankt....

Puinhoop dreigt bij explosie in kredietderivaten
ACHTERGROND Van onze verslaggever Geert Dekker
AMSTERDAM - Parallel aan de records in fusies en overnames, bereikt de handel in ingewikkelde financiële producten een hoogtepunt. De toezichthouders kijken zenuwachtig toe.
Het is feest in de financiële centra. Bankiers, investeerders en adviseurs in Londen en New York hebben de tijd van hun leven. De dollars en de euro’s rollen, de handel floreert, het ene na het andere geldrecord wordt gebroken.
Tijd voor een schandaal, zou de cynicus zeggen. Even leek het erop, met de ontmanteling van het hedgefonds Amaranth, dat zes miljard dollar aan verliezen moet slikken na een gok met de gasprijs. Maar wonder boven wonder lijkt het financiële systeem het verdampen van deze miljarden vrij moeiteloos te slikken.
Het stelt de toezichthouders niet gerust. Etc.......
Het rommelt overal en aan alle kanten.
Zo ook enorme blunders, die worden afgewenteld op de consument/klant en waarbij je je af vraagt of e.e.a. wel op eerlijke manier wordt rechtgetrokken.
Zo ontving ik pas een brief van Avero/Achmea dat er een fout in hun programmatuur was "ontdekt" t.a.v. unit linked verzekeringen. ( zoals lijfrentepolis) ( Had Nat. Ned. onlangs ook al niet zo'n "vuiltje"??)
In de offerteprogrammatuur werd bij bepaling van het voorbeeldkapitaal van een (voorbeeld-)rendement op jaarbasis op verkeerde wijze omgerekend naar maandpercentage, namelijk simpelweg gedeeld door 12. Hiermee werd echter geen rekening gehouden met het rente-op-rente-effect en aldus werden clienten [b]vanaf 1996 behoorlijk benadeeld. Helaas is het onmogelijk om per polis de exact onstane nadelen voor client te bepalen. We krijgen nu als compensatie 0.025 p.m. / 0,3 % p.j. compensatie tot einddatum van de verzekering extra, waarbij ook rekening is gehouden met de inmiddels verstreken looptijd van de polis.....[/b]
- Hoe is het in 's hemelsnaam mogelijk, dat dit bij zo'n megabedrijf zomaar jarenlang niet ontdekt wordt;
- Om maar te zwijgen over de kwaliteit en diepgang van de controles van bijv. de z.g. register-accountants;
- Hoewel het volgens hen onmogelijk is om per polis het nadeel in beeld te brengen, weten ze wel een compensatie van 0,3 % uit te vinden - zonder nadere toelichting/berekening - ;
- Hiermee zullen ze ZICHZELF ongetwijfeld niet benadelen....
Over inschakeling van onafhankelijke deskundigen/toezichthouders ivm vaststelling van deze compensatie wordt niet gesproken.....
De klanten moeten dus alles maar geloven en slikken of stikken.
Ik ga er van uit dat ik niet de enige ben met deze brief.
Iemand enig idee ( behalve het schrijven van een boze brief om meer duidelijkheid ) wat voor stappen te maken zouden zijn ?