"sparen" voor later.

"sparen" voor later.

Berichtdoor johanmulder » di 10 okt 2006 23:16

Op deze site vindt U onder de menuknop ("sparen" voor later) een pagina over producten als lijfrentepolissen ( pensioenplannen) , kapitaalverzekeringen. Vaak producten waar U maandelijks een vast bedrag voor overmaakt naar een verzekeringsmaatschappij. De winst voor U is er vrijwel nooit en een belangrijke oorzaak hiervoor is dat de verzekeraars hoge kosten berekenen die van Uw inleg afgaan en rendement voor U vrijwel onmogelijk maken. De AFM ( Autoriteit Financiële Markten ) heeft dit in een rapport geconcludeerd en bij " sparen voor later" leest U wat U kunt doen.
Johan Mulder.
johanmulder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: do 25 aug 2005 19:12

Berichtdoor Piet » di 17 okt 2006 9:43

Zalm waarschuwt om beleggingspolissen

De Telegraaf 17 oktober 2006

door Bart Mos en Roelien Wierstra

DEN HAAG, dinsdag
Minister Zalm heeft de verzekeringsbranche aangespoord orde op zaken te stellen. Hij deed dit gisteren naar aanleiding van het onderzoek van toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Uit dit onderzoek blijkt dat verzekeringsmaatschappijen hun klanten onvolledig en onjuist hebben voorgelicht over hun beleggingsverzekeringen. Een belangrijk deel van de premie gaat op aan kosten en provisie, zonder dat de klant dat weet. Het betreft lijfrentepolissen, levensverzekeringen en hypotheken op basis van aandelen. Minister Zalm (Financiën) stuurde gisteravond de voornaamste bevindingen hiervan aan de Tweede Kamer. Zalm noemde de uitkomst van het onderzoek zorgwekkend.
AFM deed begin dit jaar onderzoek naar de kostenstructuur van beleggingsverzekeringen onder vier verzekeringsmaatschappijen. Uit de AFM-analyse blijkt ook dat de administratieve systemen van verzekeraars vaak verouderd zijn.

Zalm wik commissie De Ruiter afwachten

Het kabinet overweegt wettelijke maatregelen te treffen tegen dubieuze beleggingsverzekeringen. Concrete acties neemt minister Zalm (Financiën) vooralsnog niet, hoewel de producten ’de volle aandacht van het kabinet’ verdienen, schrijft hij.
De Autoriteit Financiële Markten deed begin dit jaar een ’oriënterende analyse’ naar beleggingsverzekeringen als een ’nulmeting’ voorafgaand aan de invoering van de zogeheten financiële bijsluiter. Vier verzekeraars, Fortis, Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en Legal & General, werkten mee op basis van vrijwilligheid en vertrouwelijkheid, zodat de uitkomsten niet gepubliceerd konden worden. In ruil voor geheimhouding werd na de schokkende bevindingen in overleg met het Verbond van Verzekeraars de commissie-De Ruiter ingesteld, die naar verwachting eind november zal adviseren over verbetering van transparantie bij beleggingsverzekeringen.

In reactie op het AFM-onderzoek stelde minister Zalm gisteren eerst de bevindingen van de commissie-De Ruiter over de transparantie van beleggingsverzekeringen te willen afwachten. Daarna zal het kabinet bekijken of aanvullende wetgeving noodzakelijk is.
Volgens Zalm is inmiddels wel een en ander verbeterd. Zo is de informatieverschaffing uitgebreid en zijn de kosten sinds begin deze maand beter inzichtelijk dankzij de vernieuwde financiële bijsluiter.

© 1996-2006 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor pewi » di 17 okt 2006 17:20

http://www.nrc.nl/economie/article514404.ece
Onderzoek van AFM
Beleggers betalen te veel voor polissen


Den Haag, 17 okt. Beleggingsverzekeringen die verzekeraars aanbieden zijn duur, complex en ondoorzichtig. De aanbieders van deze polissen handelen in beperkte mate in het belang van de belegger.


Dit oordeel staat in een onderzoek dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft gedaan naar de beleggingsproducten van vier verzekeraars. Een (geanonimiseerde) samenvatting van het onderzoek is gisteren door het ministerie van Financiën naar de Kamer gestuurd. Minister Zalm (Financiën, VVD) vindt het AFM-onderzoek in een reactie „zorgwekkend”.

Beleggingspolissen zijn aan verzekeringen gekoppelde beleggingen zoals koopsompolissen, lijfrenteverzekeringen en beleggingshypotheken. De AFM schat de Nederlandse markt voor zulke producten op 16 miljard euro.

De verzekeringsproducten zijn, aldus de AFM, „complex en ondoorzichtig”. De informatie die bij deze polissen wordt verstrekt, is „onvolledig, ontoereikend en niet in alle gevallen juist”. De beleggingsverzekeringen zijn „relatief duur”, een belangrijk deel van de inleg wordt niet belegd, maar gaat naar kosten, provisies en premies. Volgens Zalm moet de verzekeringsbranche snel orde op zaken stellen.

In een reactie zegt een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars dat het onderzoek serieus wordt genomen, maar dat de conclusies „ongezouten zijn opgeschreven”. Het onderzoek van de AFM is volgens de verzekeraars niet representatief. Voor het rapport was vertrouwelijkheid toegezegd en het was niet de bedoeling dat het in de openbaarheid zou komen. „Het is een ongelukkige gang van zaken”, aldus de woordvoerder van het verbond.

De brancheorganisatie van de verzekeraars erkent dat de doorzichtigheid en de kosten van beleggingspolissen een probleem zijn. Aangezien het om beleggingsproducten met een fiscaal karakter gaat, zijn er risico’s en advieskosten aan verbonden. Dat moet aan de klanten duidelijker worden gemaakt, aldus de verzekeraars.

Het afgelopen jaar is volgens de toelichting van Zalm sprake van verbetering. De invoering van de Wet financiële dienstverlening en de vernieuwde eisen die aan de informatie bij financiële producten worden gesteld, hebben de transparantie verbeterd en de kostenstructuur inzichtelijker gemaakt.

De AFM heeft het onderzoek eind vorig jaar uitgevoerd. De vier verzekeraars hebben op vrijwillige en vertrouwelijke basis meegewerkt.

Naar aanleiding van het AFM-onderzoek heeft de verzekeringsbranche eerder dit jaar een commissie ingesteld die de transparantie van beleggingspolissen onderzoekt. Deze commissie-De Ruiter zal voor het eind van het jaar met een rapport komen.
17 oktober 2006


http://www.minfin.nl/nl/actueel/kamerstukken_en_besluiten,2006/10/FM06-2373.html

Vrgr pewi
pewi
 
Berichten: 167
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 21:00
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Piet » vr 20 okt 2006 15:02

Vereniging Consument & Geldzaken

Amsterdam, 20 oktober 2006
PERSBERICHT

Consument & Geldzaken eist volledige openheid over kosten beleggingsverzekeringen voor miljoenen huidige polishouders

De Vereniging Consument & Geldzaken eist volledige openheid van verzekeraars over de kosten die aan polishouders in rekening worden gebracht. De consumentenorganisatie is van oordeel dat deze openheid al vanaf medio 1994 had moeten worden gegeven. De consumentenorganisatie stelt dat na 1994 vele miljoenen polissen in ons land zijn afgesloten waarbij de consument/verzekeringsnemer geen eerlijke afweging heeft kunnen maken over de voor- en nadelen van zo'n beleggingsverzekering.

Naar aanleiding van de installatie van de Commissie De Ruiter door het Verbond van Verzekeraars -deze Commissie moet met voorstellen komen om de gebrekkige transparantie voor toekomstige polissen op te lossen- heeft de consumentenorganisatie een eigen onderzoek ingesteld naar de gang van zaken rondom beleggingsverzekering uit het verleden. De consumentenorganisatie komt, naar aanleiding van haar onderzoek, tot de conclusie dat op verzekeraars al vóór het midden van de jaren negentig een informatieplicht rustte om hun klanten vooraf te informeren over de kostenstructuur. Deze verplichting vloeit voort uit een Europese Richtlijn uit 1992 die medio 1994 in ons land is omgezet in nationale wetgeving. De Richtlijn bepaalt dat aan consumenten vooraf 'duidelijke en nauwkeurige informatie' moet worden verschaft 'over de wezenlijke kenmerken van de aangeboden levensverzekering'. Volgens de consumentenorganisatie vormt informatie over de kosten een wezenlijk element. Ook Minister Zalm heeft in 1999 aan de Tweede Kamer verduidelijkt dat verzekeraars verplicht zijn informatie te verschaffen over kosten en inhoudingen. Verzekeraars hebben deze verplichting jarenlang genegeerd.
Ook constateert Consument & Geldzaken dat door beleggingsverzekeraars jarenlang de wettelijke zorgplicht uit het Besluit Toezicht Effectenverkeer/Beleggingsinstellingen is genegeerd. Deze zorgplicht geldt vanaf december 1995, maar wordt pas sinds ongeveer 2002 schoorvoetend door verzekeraars nageleefd. De wettelijke zorgplicht (het ken uw klant beginsel) vereist dat verzekeraars vooraf moeten informeren naar de financiële positie, de beleggingservaring en beleggingsdoelstellingen. Ook moet de verzekeraar handelen in het belang van de klant.
Vooral bij de als spaarplan of studieplan verkochte beleggingsverzekeringen lijkt er sprake van grootschalige misadvisering aan klanten die ook nu nog vaak in de veronderstelling verkeren een vrij risicoloze spaarvorm te hebben afgesloten. Als gevolg van verborgen kosten die van de premiebetaling wordt afgehouden heeft een deelnemer aan een beleggingsverzekering vrijwel geen schijn van kans om een fatsoenlijk rendement te maken dat recht doet aan beleggingsrisico's die de deelnemer loopt. Ook de AFM kwam onlangs tot dezelfde bevindingen.

De Vereniging Consument & Geldzaken schat dat na medio 1994 tussen de 3 en 10 miljoen beleggingspolissen zijn afgesloten onder invloed van dwaling. Het betreft hier polissen die de verzekeringsnemer niet zou hebben afgesloten wanneer hij vooraf zou zijn geïnformeerd over de nu verborgen gehouden kosten. 'Juridisch bezien hebben verzekeraars hier een serieus probleem, al die klanten hebben in beginsel de mogelijkheid hun contract te vernietigen op grond van dwaling', aldus juridisch adviseur Anton Weenink van Consument & Geldzaken

Consument & Geldzaken heeft het Verbond van Verzekeraars inmiddels dringend verzocht om ook voor het verleden (lopende polissen) in één keer 'schoon schip' te maken. De consumentenorganisatie wil dat polishouders, aanvullend op de verschaffing van volledige informatie over de kosten en inhoudingen, alsnog moeten kunnen bepalen of zij de polis willen voorzetten. Kiest men voor stopzetting dan dienen alle betaalde premies te worden terugbetaald. Het gaat er om dat de klant achteraf een eerlijke afweging moet kunnen maken, een mogelijkheid die hem destijds door toedoen zijn verzekeraar is onthouden. Aan het tussentijds stopzetten van beleggingsverzekeringen zijn in bepaalde situaties nadelige fiscale consequenties verbonden. De Vereniging Consument & Geldzaken gaat Minister Zalm verzoeken om deze fiscale nadelen weg te nemen voor de klant die kiest voor terugbetaling.

'Wanneer mocht blijken dat verzekeraars niet mee willen werken aan een soepele oplossing van de door ons geconstateerde problemen bij lopende beleggingspolissen, dan zullen wij niet schromen om rechtszaken te starten tegen de betrokken verzekeraars', aldus Anton Weenink.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » vr 20 okt 2006 16:27

Red uw beleggingsverzekering

Een studie van de Autoriteit Financiële Markten toont dat de kosten van beleggingsverzekeringen buiten proporties zijn. Wat kunnen de miljoenen polishouders doen?" Erica Verdegaal

Heeft u een beleggingshypotheek, een lijfrentepolis met aandelen of zo'n beleggings-of (studie) spaarplan met een mooie naam? U weet wel, zo'n product waarvoor u maandelijks of jaarlijks automatisch een inleg betaalt, minimaal vijftien jaar lang? Dat is waarschijnlijk een beleggingsverzekering. En dat is niet zo best.

Dit blijkt uit een 'schokkende' verkenning van toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM).Die concludeerde dat beleggingsverzekeringen complex, ondoorzichtig en relatief duur zijn. De verzekeraars die dergelijke producten verkopen handelen maar in beperkte mate in het belang van de belegger, terwijl de informatie die verstrekt wordt onvolledig, ontoereikend en zelfs soms onjuist is. Minister Zalm noemde deze week de uitkomsten van het onderzoek 'zorgwekkend'. En terecht: verzekeraars berekenen veelal zulke hoge kosten voor beleggingsverzekeringen, dat u vrijwel nooit winst op uw inleg zult maken.

Het is tijd voor de waarheid voor de talloze Nederlanders die samen miljoenen beleggingsverzekeringen hebben lopen. Veel mensen beseffen dat nog niet. Een beleggingsverzekering noemt zich namelijk vaak niet 'polis', maar verschuilt zich achter eufemismen als Koersplan, Toekomstplan, Kapitaalplan, Rendementplan, Financieel Vrijheids Plan, MultiLeven Opgroei Plan, Balansplan of Leven Combinatie Plan.'Elke maand verdwijnt een groot deel van de inleg daarop in de zakken van verzekeraars'. Weet Johan Mulder. Hij is de ex-secretaris van de Stichting Koersplandewegkwijt, dat al jaren juridische strijdt voor 7000 gedupeerde Koersplanbeleggers (Aegon) met samen 10.362 polissen.Vorig jaar trok Aegon € 200 mln uit om individuele Koersplanklanten te compenseren, maar Koersplandewegkwijt vindt dit niet genoeg.

BELEGGINGSVERZEKERINGEN SCHROKKEN MAANDELIJKS 20% TOT 50% VAN UW INLEG

Nu heeft Mulder zich, onder begeleiding van Steinbusch Advies & Recherche (SAR), een recherchebureau dat gespecialiseerd is in economische fraude, gestort op álle beleggingsverzekeringen.
Met een kostenvoorbeeld verduidelijkt hij de noodzaak daarvan. 'Je legt bijvoorbeeld maandelijks € 88,49 in. Daarvan gaat € 6,64 provisie af voor de tussenpersoon en € 2,46 voor aan- en verkoop van aandelen. De resterende € 79,40 gaat in een beleggingsfonds.'
Maar, zegt hij, van je beleggingseenheden wordt ook elke maand weer wat verkocht om andere kosten te dekken. Mulder: 'En daar gaan we weer: eerste kosten € 2,80, afsluitprovisie € 6,37 en doorlopende kosten € 4.73. In dit voorbeeld verdwijnt maandelijks 25 procent van je inleg, maar het kan ook 30, 40 of soms 50 procent zijn.

Rookgordijn

Wie nu geschrokken de kosten van zijn eigen beleggingsplan wil zien, stuit waarschijnlijk op een ondoordringbaar rookgordijn. 'Kleine polislettertjes lezen helpt niet', weet René Boosten, penningmeester van Koersplandewegkwijt. 'Bij Koersplan beeft in alle brochures, polissen en polisvoorwaarden vanaf 1989 tot en met 1998 nooit een letter gestaan over de risicoverzekering en de maandelijkse kosten daarvan. We hebben veel tijden specialistische hulp nodig gehad om het product te analyseren.'

Ook financieel adviseur Paul Schoo, eigenaar van de pensioenrekensite Spaarbox.nl, vindt de polisvoorwaarden van beleggingsverzekeringen 'buitengewoon oncontroleerbaar'. 'Als je een beleggingspolis afkoopt, mag de verzekeraar gewoon bepaalde kosten achterhouden, zonder die te specificeren.' Ook wijst Schoo op duistere hoeken in de nieuwe financiële bijsluiter. 'De kosten van beleggen in subfondsen hoeft men niet in beeld te brengen. Als leek kom je daar dus niet uit.' Maar nog meer dan onduidelijke kosten vreest Schoo de koersrisico's van beleggingsverzekeringen. 'Na een koersdip van 10% op tweederde van je spaarperiode moet je maandlast verdrievoudigen om je eindkapitaal nog te kunnen halen. Tachtig procent van de mensen kan zo'n risico nooit dragen.'

Kunt u dit zwaard van Damocles ontwijken? Soms heeft klagen bij het Klachteninstituut Verzekeringen zin. Het jaarverslag 2005 vermeldt een vader die sinds 1993 maandelijks 100 gulden stortte in een studieverzekering voor zijn dochter. De tussenpersoon regelde een looptijd van 63 jaar, maar verzekerde dat de polis op elk moment kon worden beëindigd.
Toen pa na twaalfjaar € 6564 had ingelegd, bleek de polis maar € 630 waard te zijn. Door bemiddeling van Ombudsman Verzekeringen Jan Wolter Wabeke werd de looptijd teruggebracht tot 30 jaar, waardoor de waarde tot € 4729 steeg. Daarnaast betaalde de adviseur -€ 600 uit coulance. Toch leent lang niet elke tegenvallende polis zich voor een succesvolle klacht, zegt Wabeke. 'Voor je hier aanklopt, moet je het bezwaar eerst concreet kenbaar hebben gemaakt aan je verzekeraar. Daarbij zien veel verzekerden zaken over het hoofd.
Ten eerste moet je beseffen een verzekering te hebben gekocht en geen bankrekening. Die verzekering kost premie en die premie wordt dus niet belegd. Ten tweede is een verzekeringsproduct een langjarige overeenkomst. waarbij in het begin een hoop kosten van je inleg afgaan zoals provisie. Als je dan na vijf jaar zegt: "Ik hou ermee op", dan schopje het hele kostensysteem in de war.Ten derde kun je niet zomaar een beleggingsverlies afwentelen op je verzekeraar, want aan beleggen zitten goede en kwade kansen. Tot slot ga ik slechts over de totstandkoming en de uitvoering van de verzekeringsovereenkomsten dus niet over de tarieven. Als je een dure auto koopt kun je later ook niet klagen dat je eigenlijk een goedkopere had gewild.'

'Eigenlijk kun je bar weinig doen', zegt financieel planner Kapé Breukelaar van Capital Consult. 'De situatie verschilt weliswaar per verzekeraar, maar meestal is het weinig zinvol om van maand-naar jaarbetaling te gaan, je inleg te minimaliseren of je polis premievrij te maken. De inhouding van kosten en provisie gaat meestal gewoon door.'Bij een Studieplan valt afkoop te overwegen, vindt Breukelaar. 'Maar combineer je de polis met een hypotheek. dan kun je niet zomaar afkopen of minder inleggen, want je hebt een bepaalde waardeopbouw afgesproken.' Voortijdige afkoop kan trouwens ook leiden tot hoge kosten en inkomstenbelasting over het rendement.

Een laatste uitweg is de gerechtelijke aanpak. Op 30 januari 2007 behandelt de Utrechtse rechtbank de zaak Koersplandewegkwijt versus Spaarbeleg/ Aegon. Ook de Vereniging Consument&Geldzaken(C&G) heeft voor leden in diverse zaken schadevergoedingen van verzekeraars losgekregen, soms wel € 10.000 per geval. Anton Weenink, juridisch adviseur
van C&G wijst op de Europese Richtlijn uit 1992, die voorschrijft dat verzekeraars vooraf duidelijke en nauwkeurige informatie moeten verschaffen, ook over de kostenstructuur. 'Die regels hebben verzekeraars jarenlang aan hun laars gelapt. Volgens schatting treft dit minimaal drie miljoen polissen.'
Na de AFM-studie acht Johan Mulder de tijd rijp voor een 'megaoffensief'. Daarom biedt hij op www.platformaandelenlease.nl een voorbeeldbrief om de precieze kosten van beleggingspolissen op te vragen. Mulder: 'Als klant kun je dat eisen, maar je moet goed weten wat je vraagt.' Mulder roept op hem die informatie te mailen.
De inventarisatie moet eerst: leiden tot een representatief beeld van de kostensituatie bij beleggingspolissen.Daarna wil hij met SAR onderzoeken of wellicht strafbare feiten door verzekeraars zijn gepleegd. Mulder: 'Het is opvallend dat veel verzekeraars hoge kosten hebben, dat veelal belegd wordt in interne fondsen die minder goed presteren en dat je levensverzekingspremie betaalt voor bijna niets, want als je overlijdt, krijgen je nabestaanden vaak niet meer dan de eigen inleg of het opgebouwde kapitaal. Ik vind het gemak waarmee verzekeraars decennialang beschikken over 20 tot zelfs 50% van de inleg van verzekerden, zonder dat die daar bewust mee akkoord zijn gegaan, onverteerbaar. Hier wordt al twintig jaar ten onrechte schandalig aan verdiend.'

Voorbeeld klaagbrief

Van www.platformaandelenlease.nl in het menu 'Sparen voor later' kunt u een voorbeeldbrief downloaden om de precieze kosten van beleggingspolissen op te vragen.
www.koersplandewegkwijt.nl www.spaarbox.nl

Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » wo 8 nov 2006 12:26

Bron : De Vermogensmonitor

Woekerpolisaffaire

Er wacht ons een nieuw financieel schandaal: de woekerpolisaffaire.

Verzekeraars lijken miljoenen Nederlanders miljarden euro's afhandig gemaakt te hebben door het afsluiten van beleggingsverzekeringen. Dit kunnen bijvoorbeeld beleggingshypotheken, levensverzekeringen, studiespaarplannen, lijfrentes en spaarverzekeringen zijn. De kosten die verzekeraars rekenen voor het beheren en administreren van de beleggingen zijn zo hoog dat het fiscale voordeel niet bij de consument terecht komt maar rechtstreeks in de zakken van de verzekeraars verdwijnt.
Naar schatting hebben meer dan 4 miljoen Nederlanders te maken met zo'n product en besteden ze in totaal 16 miljard euro aan premies per jaar.

De Vermogensmonitor zal haar huidige contacten bij de verschillende verzekeraars aanspreken met als doel de kwestie bespreekbaar te maken ter voorkoming van een escalatie die vergelijkbaar is met de Dexia-affaire.

We waarschuwen alle mogelijke gedupeerden om niet dezelfde fout te maken als de gedupeerden van de Dexia-aandelenlease affaire. Daarbij werd een regeling getroffen die - naar ons oordeel - geen recht doet aan de positie van de gedupeerden. Met name de gedupeerden die zich niet aansloten bij de Stichting leaseverlies lijken in het algemeen beter af te zijn.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor pewi » za 11 nov 2006 11:26

Uit het AD (11-11-06): http://www.ad.nl/economie/article794393.ece

Tienduizend meldingen actie beleggingspolis

AMSTERDAM - Ruim 10.000 bezitters van beleggingsverzekeringen hebben zich deze week gemeld bij advocaat William Schonewille. Dat liet de raadsman vrijdag weten. Hij bekijkt of er compensatie mogelijk is voor klanten die de dupe zijn geworden van misleiding rond een financieel product.
Schonewille riep consumenten afgelopen maandag in het televisieprogramma Radar op hun dossiers bij hem neer te leggen. Eerder vertegenwoordigde de advocaat van het Haagse kantoor BartensKrans duizenden kopers van aandelenleaseproducten. Met de stichting Leaseverlies sleepte hij een schikking bij Dexia uit het vuur van ongeveer 1 miljard euro.
Schonewille zal in de voorwaarden van de beleggingsverzekeringen kijken of aanbieders genoeg informatie hebben gegeven over kosten. ,,In financiële bijsluiters staat vaak wel waaraan een klant kosten heeft, maar niet hoe hoog die zijn. Dan rijst de vraag: is de hoogte ervan redelijk? Dat zal in het uiterste geval een rechter moeten beoordelen'', aldus de raadsman.
De beleggingsverzekeringen liggen onder vuur van consumenten, de financieel toezichthouder AFM en de politiek. De kritiek richt zich op de ondoorzichtige kostenstructuur. Er wordt geklaagd dat hoge verborgen kosten het rendement drukken. Eerder deze week erkenden de financieel topmannen van de grote verzekeraars ING en Aegon dat de sector beter uitleg moeten geven over de producten.
(ANP)

Schonewille zal er wel niet slechter van worden.

Vrgr pewi
pewi
 
Berichten: 167
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 21:00
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Anne » do 16 nov 2006 12:47

Verzekeraar werkt aan compensatie beleggingspolis

door Theo Besteman


AMSTERDAM, donderdag
Verscheidene grote verzekeraars onderzoeken hoe zij gedupeerden van beleggingsverzekeringen schadeloos kunnen stellen.
Daarvoor zullen zij komende maanden honderdduizenden polissen nalopen. Dat bevestigen bronnen in de verzekeringswereld.
Waar informatie en doorberekende kosten van verzekeraars voor klanten aantoonbaar onduidelijk waren en rendementen nooit gehaald konden worden, zullen deze verzekeraars die slachtoffers geheel of gedeeltelijk compenseren.
Daarbij wordt nog niet onmiddellijk tot uitkering overgegaan.
De grotere verzekeraars, waaronder naar verluidt Fortis en Nationale-Nederlanden, anticiperen op harde maatregelen van de toezichthouder AFM. Die heeft in de verzekeringswereld intern aangekondigd, naast een onderzoek van de verzekeringsmarkt, alle verzekeraars bij aantoonbare fouten met beleggingspolissen individueel publiekelijk hard aan te pakken. „Je kunt dat vanwege de imagoschade beter voor zijn”, aldus een betrokkene die anoniem wil blijven. Volgens Fortis wordt onderzoek gedaan, „maar we zijn niet zo ver om collectief schuld te bekennen.’’
Verliezen
Elke verzekeraar maakt, vanwege de verschillende voorwaarden en tarieven, een eigen compensatieregeling. De beleggingsproducten, vaak levensverzekeringen en lijfrentepolissen gebaseerd op aandelenbeleggingen, blijken door de ondoorzichtige en hoge kosten na jaren nauwelijks iets op te leveren.
Verzekerden kampen vaak met verliezen op hun beleggingen.
Inmiddels hebben zich 25.000 verzekerden gemeld bij een advocaat die verzekeraars via rechtszaken tot compensatie van schade wil dwingen.
Een commissie onder leiding van oud-minister De Ruiter onderzoekt de affaire met beleggingsverzekeringen.

Groet, Anne.
Anne
 
Berichten: 82
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 23:04
Woonplaats: Vlissingen

Berichtdoor Piet » di 21 nov 2006 13:11

Het probleem met al die spaarplannen is niet nieuw.
In 2003 heb ik onderstaande posting geplaatst over het Rendementsplan van Spaarbeleg.

Geplaatst op 13 Okt 2003 17:43 door Piet

--------------------------------------------------------------------------------

TIP!!!

Vraag bij SPAARbeleg de brochure Rendementsplan voor uw kind aan.

Ik heb de navolgende berekening gemaakt en opgestuurt naar oa de Consumentenbond, een politieke partij en TV omroep.

Het Rendementsplan van aegon/ spaarbeleg voor uw kind

Een mooie toekomst begint met gratis pampers.
Gratis ?

Het gratis pampers aanbod is alleen geldig als u ook een "zorggarantie" neemt.
Dit kost 3,50 euro per maand.
Alleen "gratis" pampers voor 3,50 x 12 maanden x 18 jaar = hele dure pampers ( 756 euro).
Omdat het geld belegd wordt loop je een groot risico dat je al je geld verliest(De vele duizenden deelnemers/ gedupeerden aan het sprintplan van aegon/spaarbeleg kunnen hierover meepraten).
Om dit te voorkomen kun je deelnemen aan de "zekerheidsgarantie" , kosten 4,25 per maand
( 918 euro).
Voor het beheren van uw geld wordt slechts 2% per jaar berekend over het volledige bedrag van dat moment.
Dus als je 20.000 euro hebt op je rekening betaal je 400 euro dat jaar !!
En dat bij een inleg van 600 euro !

Alles op een rijtje:
Inleg 50 euro per maand = 600 euro per jaar.
Kosten zorggarantie(42) + zekerheidsgarantie(51)+ beheerskosten(293) ongeveer 385 euro per jaar.
DAT IS MEER ALS 60 % !!
DUS BIJ EEN KOERS WINST VAN 61 % PER JAAR heeft U maar 1 % WINST.
Voor het “gemak” rekent aegon/spaar beleg op 10 % koerswinst per jaar.
Gezien de ellende van de afgelopen jaren is dit wel realistisch, vindt u niet ?

Moraal van dit verhaal: voor wie zijn de pampers bestemd ?
Juist, voor degene die zijn handtekening onder dit contract zet. U plast spontaan in uw broek als u merkt waar u voor getekend hebt.

Dit verhaal is niet bestemd voor al die mensen die al eerder een contract bij aegon/spaar beleg hebben afgesloten.
Zij zitten al genoeg in de ellende dankzij aegon/ spaar beleg.

Tip van de stichting de ombudsman: zet uw geld gewoon op een spaarrekening en ga het zeker niet beleggen

Groeten,
Piet


Deze berekening en een begeleidende brief is verstuurd naar de Tweede Kamer en de diverse kranten. Helaas is daar toen geen aandacht aan besteed.
Gelukkig wordt het nu wel opgepakt en krijgt het wel de aandacht die het verdient.

Meer over de diverse spaarpolissen is te vinden op www.platformaandelenlease.nl onder "Sparen" voor later.
Hier de link:
http://www.platformaandelenlease.nl/Sparenvoorlater.htm

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Elias » vr 24 nov 2006 23:07

Zie onder "Nieuws" op deze site:

Belangenclubs onderzoeken beleggingsverzekering

AMSTERDAM (ANP-AFX) - Een groep belangenverenigingen voor consumenten gaat onderzoek doen naar beleggingsverzekeringen. Zij kijken daarbij ook nadrukkelijk naar de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen als blijkt dat klanten door verzekeraars verkeerd zijn geïnformeerd.

Het gaat om verkeerde informatie met betrekking tot de opbrengst van hun beleggingsverzekering. Om informatie te verzamelen hebben de belangenclubs een website opgericht, polisopheldering.nl. Via de sites willen zij dossiers verzamelen die ze zullen onderzoeken.

Daarbij wordt gekeken naar de kosten en de premies die verzekeraars in rekening brengen. De initiators achter de website zijn de Consumentenbond, de Vereniging van Effectenbezitters, vergelijkingsbedrijf Independer.nl en de Vereniging Eigen Huis.

( Etc......)

© 1996-2006 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.


Nou had ik uit eerdere berichten begrepen, dat onze "vriend" William Schonewille ( die, in plaats van door te procederen, de gedupeerden in de Dexia-affaire de Duisenbergregeling aansmeerde ) inmiddels Stichting STOP had opgericht en daarbij samen werkte met voornoemde Independer en Vereniging Eigen Huis.

Je mag nu dus alvast weer vaststellen, dat ( hoewel Stichting STOP / William Schonewille zelf in voornoemd bericht niet worden genoemd, maar staat wel in www.polisopheldering.nl vernoemd ) dat hij, nu uitgebreid met zijn "medeverraders" in de Duisenbergregeling en WCAM-procedure, namelijk Consumentenbond en VEB, via internet weer een uitgebreid vangnet opstellen om gedupeerden te gaan helpen (!??!)

Vooropgesteld dat het een zeer goede ontwikkeling is, dat de woekerpolisaffaire zo goed en groot mogelijk onderzocht/aangepakt gaat worden.
Toch wilde ik dit even opmerken:
Hoe deze affaire zich ook gaat ontwikkelen, mensen pas op, dat we door diezelfde club weer niet op listige wijze naar een veel te magere oplossing worden "geleid".

Als je je offerte van destijds naleest, dan komt je waarschijnlijk zoiets tegen als:

"Voor de voorlichting over deze categorie van producten heeft het Verbond van Verzekeraars, samen met de Consumentenbond, een speciale gedragscode opgesteld, met het doel, dat u een realistisch beeld krijgt van zowel de mogelijke rendementen als de risico's. De offerte is hiermee in overeenstemming".

Wat er ook uit het onderzoek gaat blijken, Consumentenbond heeft m.i. weer zitten slapen, heeft niet verder gekeken dan hun neus lang is/was en heeft mogelijk ook in deze kwestie weer boter op het hoofd....
Om van de VEB ivm de beleggingen, niet vermelde kosten, niet toegepaste regelgeving etc. maar te zwijgen.

't Is maar om alvast rekening mee te houden wiens belangen hoofdzakelijk behartigd gaan worden.......

Groet,
Elias.
Elias
 
Berichten: 214
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 22:40

Berichtdoor an » do 14 dec 2006 23:07

http://www.ad.nl/economie/article907431.ece
bron: www.ad.nl

Pleidooi voor commissie beleggingspolissen

AMSTERDAM - Vijf belangenorganisaties willen dat er een commissie komt die onderzoek doet naar beleggingsverzekeringen. Die boodschap is in een brief aan de Tweede Kamer gezet, melden de vijf, waaronder de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), donderdag.
De brief is ook ondertekend door Vereniging Eigen Huis, Stichting Onderzoek Poliskosten en Independer. De partijen hebben zich verenigd in het Platform Onderzoek Beleggingsverzekeringen.
Beleggingsverzekeringen liggen al enige tijd onder vuur van consumenten, de financieel toezichthouder AFM en de politiek. De kritiek richt zich op de ondoorzichtigheid, hoge kosten en risico's van het financiële product. Onlangs werd bekend dat 40 procent van de hoofdsom niet wordt belegd, maar opgaat aan kosten en premies.
Eerder al namen diverse andere organisaties en ook politieke partijen al initiatieven om de gang van zaken rond de beleggingsverzekeringen te onderzoeken.

(ANP)
an
 
Berichten: 17
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 23:50

Berichtdoor Piet » zo 14 jan 2007 13:19

Bron : Min van Financien

Flitsevaluatie regels kredietreclame

12-01-2007 | 11:20; Documentnummer = FM06-3087
Uit deze tussentijdse evaluatie van de regels voor kredietreclame komt o.a. naar voren dat het merendeel van de kredietreclames niet voldoet aan de gestelde regels. Tegelijkertijd is geconstateerd dat sommige regels onvoldoende werkbaar zijn. Verder constateert de AFM dat kredietverstrekkers hun eigen normen t.a.v. het voorkomen van overkreditering slecht naleven. Handhaving door de AFM en, waar relevant, aanpassing van regels moet deze situatie verbeteren.

De volledige brief van minister Zalm is hier te lezen:
http://www.minfin.nl/nl/actueel/kamerst ... -3087.html

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » za 20 jan 2007 12:30

Zalm kijkt naar woekerpolis

Het Algemeen Dagblad 19 januari 2007

Door WALTER DEVENIJNS

DEN HAAG - Minister Zalm heeft de hulp ingeroepen van twee gezaghebbende juristen bij het oplossen van de zogenoemde woekerpolis-affaire, zo blijkt uit een brief die Zalm gisteren naar de Tweede Kamer heeft verstuurd.J. Wabeke, nu nog Ombudsman Verzekeringen, en mr. E. du Perron, voorzitter van geschillencommissie Financiële Dienstverlening, moeten met een voorstel komen voor het oplossen van het conflict over de beleggingspolissen. Daarmee wil Zalm voorkomen dat duizenden gedupeerde beleggers hun gelijk gaan halen bij klachtencommissies en rechters.

,,Ze moeten een voorstel bedenken voor het afwikkelen van de problemen. Die oplossing moet natuurlijk voor de verzekeraars en de klagers acceptabel zijn,’’ verklaart de zegsman van Financiën.

Door het tweetal te vragen heeft de demissionaire minister Zalm gekozen voor een compromis. De gedupeerde beleggers en hun belangenverenigingen eisen de instelling van een speciale staatscommissie die net als de commissie-Oosting tijdens de aandelenlease-affaire de ‘beleggingsverzekeringen-perikelen’ tegen het licht gaat houden. De verzekeraars echter weigeren een dergelijke staatscommissie te ondersteunen. Zou die er wel komen dan moet de onzekere klant nog langer op duidelijkheid wachten, zo redeneren de verzekeraars. Waarnemers sluiten niet uit dat juristen de verzekeraars op den duur onder druk zetten door met ‘een gebaar van goede wil te komen’.

Sinds de publicatie van het AFM-rapport vorig jaar is verzekeringsland in rep en roer. Volgens het rapport zijn beleggingspolissen te duur en te ingewikkeld. Kopers zouden daardoor minder geld in handen krijgen dan beloofd.

Zalms bemiddelingspoging komt in een periode dat de spanningen tussen de verzekeraars en de gedupeerden steeds hoger oplopen.

Het advies van de Consumentenbond om de ‘vage’ beleggingspolissen te mijden, is het Verbond van Verzekeraars gisteren in het verkeerde keelgat geschoten. De bond gaat op de stoel van de consument zitten. De verzekeraars vragen zich af waarop de Consumentenbond zijn ‘curieus’ advies baseert.

De bond, die de actie van Verliespolis.nl voor compensatie steunt, baalt er van dat de verzekeraars de staatscommissie afwijzen: ,,De verzekeraars zijn op ramkoers.’’


Copyright (c) Algemeen Dagblad
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » zo 21 jan 2007 11:51

U heeft een beleggingspolis, maar snapt er weinig van? U bent niet de enige. Dat ze als warme broodjes over de toonbank gingen, had meer te maken met de hoge eindkapitalen die adviseurs beloofden, dan met transparantie en eenvoud. Na een AFM-rapport over de hoge kosten brak in Nederland de spreekwoordelijke hel los. Verzekeraars gaan nu alsnog iedereen beter inzicht geven in de kosten. Maar hoe ziet u of u al die jaren vooral de kas van de verzekeraar heeft lopen spekken?

AFGEWOGEN OORDEEL VERGT MEER KENNIS

„Openheid verzekeraar moet wel begrijpelijke informatie opleveren”

Beleggingspolis erg lastig te peilen

Verborgen kosten drukken eindkapitaal

De Telegraaf 21 januari 2007

• door MANNO VAN DEN BERG

AMSTERDAM – Belangenbehartigers als de Consumentenbond zien met angst en beven het spookbeeld tegemoet dat tienduizenden consumenten individueel hun recht moeten zien te halen. Dat vergt doorzettingsvermogen, juridische kosten én vooral ook inzicht. Een informatieve brief van verzekeraars is niet dé oplossing, stelt financieel expert Rob Goedhart van de Consumentenbond. „Zo vroeg ik op verzoek van een familielid inzicht in de kosten van haar pensioenpolis. Haar verzekeraar stuurde een Excel-bestand boordevol informatie. Prachtig, die openheid. Alleen, ik snapte er niets van.”
Boze tongen beweren wel eens dat verzekeraars hun producten met opzet ingewikkeld voorstellen. Als niemand de opzet snapt, kraait er geen haan naar eventueel te hoge kosten. Kassa! Door nu alsnog met goede en duidelijke informatie te komen, krijgen verzekeraars een historische kans die beschuldiging te ontkrachten.
Door de lange looptijd van beleggingspolissen, veelal 30 jaar, merken klanten eigenlijk pas aan het eind van de rit of ze wel of geen goed product hebben afgesloten. Dat zien ze aan het verschil tussen het daadwerkelijke en het in het vooruitzicht gestelde eindkapitaal. Als ze nu tussentijds inzicht in het product krijgen, kunnen ze ook nú beoordelen of ze te maken hebben met een goede verzekeraar. Zijn de kosten én andere inhoudingen op de betaalde premie bijvoorbeeld inderdaad te hoog?
Dat is een lastig oordeel. Daarom hopen belangenbehartigers als de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis dat een staatscommissie het kaf van het koren gaat scheiden, resulterende in een eventuele polisreparatie. Verzekeraars zien meer in individuele zaken.

6,5 miljoen
In Nederland staan 6,5 miljoen beleggingspolissen uit. Deze polissen zijn vooral vanaf de jaren negentig verkocht. Gekoppeld aan een hypotheek om later af te lossen, maar ook als pensioenverzekering/ koopsompolis. Ook zijn ze aan de man gebracht als studieverzekeringen voor kinderen of als onderdeel van een consumptief krediet. Al deze producten zijn gebaseerd op de kapitaalverzekering, die van de Consumentenbond al in 1980 forse kritiek oogstte over de kosten.
Bij een kapitaalverzekering is de klant verzekerd van een kapitaal, de naam zegt het al. Zo keert de verzekeraar een gegarandeerd kapitaal uit op een bepaalde leeftijd of in geval van overlijden van de klant. De klant betaalt hiervoor een premie. Deze premies worden tegen een vaste lage rente weggezet, zodat de verzekeraar op een gegeven moment zijn garantie kan nakomen. Maakt de verzekeraar meer rendement, dan krijgt de verzekerde middels winstdeling een hoger kapitaal dan beloofd. Doordat de rente begin jaren negentig fors begon te dalen – en de winstdeling tegenviel – werd de traditionele kapitaalverzekering minder interessant.

Slimme verzekeraars bedachten dat ze de premie beter op de beurs, in aandelen, konden beleggen. Dan kwamen ze voor de klant op een hoger eindkapitaal. Het vervelende van aandelen is echter dat ze misschien wel een hoger, maar geen gegarandeerd rendement bieden. De uitkering van de beleggingsverzekering is daarmee niet gegarandeerd. Verzekeraars hebben de eindkapitalen voorgerekend ervan uitgaande dat de beurs gemiddeld een rendement tussen de 8 en 12% biedt. Zo kreeg bijvoorbeeld iemand te horen dat een jaarinleg van €2400 (toen natuurlijk nog in guldens) bij 8% beursrendement na dertig jaar €293.630,08 zou opleveren.

Even afgezien van de vraag of de beurs inderdaad 8% haalt, is volgens Goedhart een van de heikele punten in het ’beleggingspolisdossier’ of er nog kosten van die 8% af gaan. „Met andere woorden: is dit een brutorendement of een nettorendement? Klanten mochten van het laatste uitgaan. Hun is immers beloofd: als de beurs met 8% stijgt, dan krijgt u dit.” De ervaring leert Goedhart echter dat mogelijk niet elke verzekeraar dit pad bewandelt, maar nog kosten op die 8% inhoudt. Zijn die bijvoorbeeld 2%, dan is het nettorendement 6%. Dat leidt tot een eindkapitaal van €201.124,03. Dat is ruim €90.000 opbrengst minder. Dat wil zeggen €90.000 minder pensioen of afbetaling op de hypotheek.
„Een eventuele compensatie komt voor de sector als geheel neer op een gigantisch bedrag. Uitgesmeerd over het totale aantal polissen valt het per polis wel mee, zeker omdat veel polissen nog veel looptijd voor de boeg hebben”, stelt Goedhart.
Verzekeraars stellen volgens Goedhart heel terecht dat niet alles wat ze op de premie inhouden kosten zijn. „Er zijn ook componenten waar een prestatie van de verzekeraar tegenover staat. Van belang is daarom te kijken wat precies de kosten zijn.” Zo houdt de verzekeraar risicopremie in voor de overlijdensdekking. Ook in geval van arbeidsongeschiktheid is er vaak een dekking: dat de verzekeraar in dat geval de premie kwijtscheldt of zelfs dat hij tot een uitkering overgaat.

Overlijdensdekking
Volgens Goedhart zouden consumenten goed moeten letten op de premie voor de overlijdensdekking. Doordat de verzekeraars hiermee in feite datgene dekken wat ze met de opgebouwde beleggingspot tekortkomen voor het kapitaal dat ze bij overlijden moeten uitkeren, schommelt deze overlijdensrisicopremie mee met de beurs. „Daalt de beleggingspot in waarde, dan zullen verzekeraars deze risicopremie verhogen. Dát moeten ze wel gemeld hebben in hun brochures.” Een andere goede vraag is of je nog wel risicopremie zou moeten betalen als de beleggingspot groter is dan het verzekerde overlijdenskapitaal.
„Hoe je het ook wendt of keert: eerst moeten consumenten afdoende inzicht krijgen. Pas dan kan blijken bij welke polissen verzekeraars iets te verwijten valt.” Zolang die duidelijkheid er niet is, raadt de Consumentenbond het afsluiten van een beleggingspolis af. Er zijn alternatieven.

© 1996-2007 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor marijn » za 27 jan 2007 16:46

Wie kan mij zeggen waar de menuknop "sparen" voor later op dit moment te vinden is. Eerst was deze nog beschikbaar met onderliggende info.
Ik heb persoonlijke info aan Jan Mulder toegestuurd maar nog geen reactie ontvangen.

groeten,

Marijn
marijn
 

Volgende

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron