Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » vr 14 okt 2011 19:50

Financiële Ombudsman en woekerpolissen

De Ombudsman Financiele Dienstverlening wil klachten over woekerpolissen niet meer in behandeling nemen. Maar dat hoort toch juist bij zijn taak?


Maandag 17 oktober in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... rpolissen/
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 20 okt 2011 21:44

Bron:
www.kifid.nl

Klachten over beleggingsverzekeringen: Kifid-loket is open!20 oktober 2011
Consumenten met klachten, die onder de zogenaamde compensatieregelingen Beleggingspolissen vallen, kunnen nog steeds bij het Kifid terecht. De financiële Ombudsman bekijkt of door hem ontvangen klachten bemiddelbaar zijn. Als dat niet het geval is stuurt hij ze direct door naar de Geschillencommissie van het klachteninstituut, tenzij de klager dit niet wenst. Klachten die buiten de door consumentenstichtingen en verzekeraars getroffen compensatieregelingen vallen behandelt hij uiteraard op de gebruikelijke wijze.

Berichten in de media wekken de indruk dat consumenten over deze kwestie tevergeefs bij het Kifid aankloppen, maar deze informatie is onjuist. De Ombudsman probeert partijen bij elkaar te brengen. Hij heeft met betrekking tot bepaalde zaken helaas moeten vaststellen dat er onvoldoende bemiddelingsruimte is. Vanuit zijn verantwoordelijkheid wil hij – onnodig – tijdsverlies voor consumenten in de verdere behandelingsprocedure tot een minimum beperken. Daarom leidt hij onbemiddelbare klachten in het Beleggingspolisdossier door naar de Geschillencommissie van Kifid.

De Ombudsman wil voorkomen dat consumenten als gevolg van de onjuiste publiciteit afzien van de mogelijkheden om desgewenst via een bindend oordeel van de Geschillencommissie hun recht te halen. Het is wel van belang dat de consument die naar Kifid stapt van de verzekeraar een brief heeft ontvangen, waarin staat dat zijn of haar klacht is afgewezen.

Ga voor informatie over het indienen van uw klacht naar www.kifid.nl en klik op ‘De juiste route voor uw klacht’. Daar kunt u ook het formulier voor de indiening van uw klacht downloaden.


http://www.kifid.nl/overkifid/nieuws/ni ... s-open-/61
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » za 26 nov 2011 11:51

Van de website van Tros Radar:

Finale kwijting
Om aan de verzekeraar aan te geven dat u uw rechten voor juridische stappen wilt behouden, ook al gaat u akkoord met de uitkering van de het compensatiebedrag, hebben wij deze voorbeeldbrief gemaakt.

Er zijn verzekeraars die in hun compensatievoorstel vragen om uw handtekening onder een zogeheten finale kwijting te zetten. Dit houdt in dat als u akkoord gaat met de compensatieregeling, u ook afziet van eventuele verdere juridische stappen tegen de verzekeraar.

Dit kunnen juridische stappen zijn die u wilt nemen omdat u bijvoorbeeld van mening bent, dat de verzekeraar te veel kosten in rekening heeft gebracht en dat het compensatiebedrag deze inkomstenderving op uw polis onvoldoende vergoedt.

Hier de link naar de brief:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=vo ... pbrief_pi1[showUid]=100&cHash=10000

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » ma 23 jan 2012 12:18

Polisaffaire beweegt

De Telegraaf 23 januari 2012

LOF VOOR NATIONALE NEDERLANDEN STAP

door Arnoud Boer


AMSTERDAM – Miljoenen gezinnen met woekerpolissen kunnen gezamenlijk miljarden euro´s terugverdienen in de komende twintig jaar. Dat stelt Stichting Verliespolis, die namens gedupeerden optreedt, nadat Nationale Nederlanden onlangs aankondigde zijn polissen aan te passen. De druk op verzekeraars om de kosten van beleggingsverzekeringen te verlagen, begint volgens bestuurslid Errol Keyner zijn vruchten af te werpen.

„Nationale Nederlanden is de eerste verzekeraar die voldoende aanvullende stappen zet om de kosten van beleggingsverzekeringen verder omlaag te brengen, bovenop de eerder aangekondigde compensatieregeling. Dit kan klanten duizenden euro´s aan extra eindkapitaal in hun polis opleveren”, aldus Keyner. Bij een aantal verzekeraars blijft hij sceptisch: „Aegon heeft een flinke schop nodig en ook over ASR ben ik niet te spreken.”

Keyner denkt dat andere verzekeraars zullen volgen. „We verwachten bijvoorbeeld dat Achmea vergelijkbare stappen zet, met goedkopere beleggingsfondsen, zogenoemde index-trackers. Daar ben ik optimistisch over. En ik verwacht dat na wat tegenstribbelen ook Delta Lloyd en SNS Reaal zullen volgen.”

Zo´n 5 miljoen gezinnen hebben gezamenlijk 7 miljoen polissen. „Ik verwacht dat zij door lagere kosten in de resterende looptijd de komende twintig jaar enkele miljarden euro´s extra eindkapitaal kunnen opbouwen”, zegt Keyner. „Nationale Nederlanden is de eerste die over de brug komt. Het is de moedigste verzekeraar, door dit nu te doen. Met name het aanpassen van de kostenstructuur vind ik een royaal gebaar.”

Aegon reageert verbaasd. „Onze huidige lijn beleggingsverzekeringen bieden standaard een garantie op een bepaald eindkapitaal, met kosten die in onze ogen laag zijn, namelijk 1,33 %, inclusief garanties”, aldus een woordvoerster. ASR noemt de uitspraken ’opmerkelijk’. „We bieden klanten de mogelijkheid om kosteloos over te stappen naar een nieuw, transparanter product met kosten onder de 1%.”

De kosten van de beleggingsverzekeringen van Delta Llloyd vallen al mee „tussen 2,5% en 3,5%”, zegt een woordvoerder. „Deze zullen niet dramatisch veranderen.” Voor de klanten van Centraal Beheer en FBTO heeft Achmea het maximale kostenpercentage verlaagd tot een niveau van tussen 1,3 en 1,8%, stelt hun zegsman. „Daarnaast zullen we deze klanten in 2012 en 2013 een alternatief aanbieden.”

© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Re: Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » do 10 mei 2012 16:35

Intermediair had miljoenenschuld bij ASR

Bron: http://www.nu.nl/economie/2806502/inter ... j-asr.html
Laatste update: 10 mei 2012 09:19 info

DEN HAAG - Intermediair Optima, die haar klanten wilde ontraden in te gaan op de compensatieregeling van ASR, had een schuld van 14,5 miljoen euro bij de verzekeraar lopen.

Dat blijkt uit een reconstructie van NU.nl, in zoektocht naar de vraag waarom Optima haar klanten wilde adviseren te gaan procederen, en waarom dit uiteindelijk niet is gebeurd.
Duidelijk is in ieder geval dat het verlieslijdende Optima niet over de middelen beschikte al haar klanten persoonlijk te adviseren over de compensatieregeling die ASR haar klanten met woekerpolissen bood.
Toenmalig Optima-aandeelhouder Klaas Dekker stapte daarop naar Consumentenclaim, een juristenkantoor dat voor woekerpolishouders procedeert.

Moeite
Volgens Pieter Lijesen, die het woord voert voor Consumentenclaim en in de zomer van 2011 meerdere gesprekken had met Optima, zou Dekker te kennen hebben gegeven dat alléén als ASR de schuld van Optima zou doorhalen, Optima genoeg mankracht kon financieren om alle klanten van advies te dienen over de ASR-compensatieregeling.
Bovendien had Dekker moeite zijn klanten de compensatieregeling van ASR voor te leggen.
De gedachte van Dekker was daarom, volgens Lijesen, dat ASR misschien zou overwegen de schuld van Optima door te strepen, als de verzekeraar het alternatief kreeg voorgeschoteld: een brief vanuit Optima die tienduizenden woekerpolishouders oproept te procederen.
Na het gesprek tussen Dekker en Lijesen vond nog een mailwisseling plaats tussen Optima en Consumentenclaim, waarin Optima het juristenkantoor verzocht alvast een conceptbrief voor de Optima-klanten op te stellen. Consumentenclaim heeft aan dat verzoek voldaan.

Reactie
Dekker zelf zet echter kanttekeningen bij deze lezing. Hij stapte naar Consumentenclaim nadat hij verhalen hoorde dat de compensatieregeling van ASR onvoldoende zou zijn.
Dat hij uiteindelijk toch geen brief naar zijn klanten stuurde, was volgens hem omdat onder meer uit eigen berekeningen bleek dat de compensatieregeling wél redelijk is. Dekker ontkent ten stelligste de brief te hebben willen inzetten als hefboom voor schuldkwijtschelding door ASR.
Bovendien had hij Consumentenclaim in eerste instantie aangezien voor een consumentenstichting, waar het een juristenkantoor betreft dat op basis van no cure no pay rechtszaken voert voor consumenten. Bij uitkering van een schadevergoeding, int het kantoor tot 25 procent van het bedrag.

Gesprek ASR
Wel is zeker dat Optima, na het gesprek bij Consumentenclaim, aan ASR meedeelde haar klanten te willen adviseren schadeclaims in te dienen. Dat bevestigt ook ASR desgevraagd, die het ter kennisgeving aannam.
In een gesprek tussen Optima en ASR werd vervolgens opnieuw gesproken over de financiële problemen die Optima had, waardoor het lastig zou worden alle klanten van advies over de compensatieregeling te voorzien.
ASR suggereerde daarop dat de kostenpost aanzienlijk lager zou liggen als via een telefonische servicedesk de meeste vragen van klanten afgehandeld konden worden. Ook gaf de verzekeraar nadere uitleg over de strekking van de compensatieregeling.

Optima failliet
Intussen liepen de schulden van Optima zo hoog op, dat ASR eind augustus de rekening-courant bevroor. In november werden alle aandelen van het intermediairsbedrijf voor het symbolische bedrag van 1 euro overgedragen aan ASR.
Op de vraag of deze ontwikkelingen samenhangen met de ASR-compensatieregeling, danwel de plannen van Optima haar klanten een tegenadvies te sturen, stelt ASR-topman Jos Baeten: "Dat Optima op het punt van faillissement stond, speelde hier geen enkele rol in."

Brief
Inmiddels hebben alle woekerpolishouders van ASR een brief gekregen waarin de compensatieregeling wordt voorgelegd. Daarin wordt niet de optie genoemd een schadeclaim in te dienen buiten de compensatieregeling om.
Klanten van Optima, nu dus in handen van ASR, kunnen sinds begin dit jaar direct telefonisch contact opnemen met ASR voor vragen over de compensatieregeling.
Lees ook het interview met ASR-topman Jos Baeten 'ASR wordt gezien als makkelijk doelwit'
http://www.nu.nl/economie/2806554/asr-w ... elwit.html

© NU.nl/Lise Witteman
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Re: Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » za 16 jun 2012 12:18

Afkoop woekerpolis traag en duur

De Telegraaf 16 juni 2012

door ARNOUD BOER
AMSTERDAM – Klanten die van hun woekerpolis af willen, moeten soms tot vier maanden wachten op een reactie van hun verzekeraar. Ondanks de belofte om tot snelle afhandeling te komen, lukt dat veel maatschappijen niet, stellen deskundigen. Daarnaast zijn veel consumenten de klos, omdat ze om te ’ontwoekeren’ ook nog eens de tussenpersoon betalen van wie ze de woekerpolis aangesmeerd kregen.

De afhandeling van woekerpolissen sleept maar voort, zo ook bij het afkopen van het financiële gedrocht. „Het duurt op dit moment gemiddeld acht weken voordat een klant reactie krijgt op zijn verzoek om af te kopen, soms tot wel vier maanden”, vertelt Jeroen Wolfsen van financiële vergelijker Moneywise.nl, die een oversluitservice op zijn site heeft voor consumenten. Het geldt volgens hem voor alle verzekeraars. „Mensen lijden door de latere uitbetaling van hun polis financiële schade, omdat in de tussentijd de koersen dalen.”

Het duurt allemaal vreselijk lang, bevestigt Anton Rietveld van Verzekeraarklachten.nl. „We krijgen hierover veel klachten van mensen.” Ook woekerpolisexpert René Graafsma ziet het met lede ogen aan. „Het is een uitputtingsslag, waarbij consumenten opzettelijk tegengewerkt worden”, stelt hij. „Het gaat daarnaast om zoveel afkoopverzoeken, dat het ze praktisch niet lukt om het goed af te werken.”

Het Verbond van Verzekeraars geeft toe dat er soms sprake is van vertragingen. „Soms kan het een tijdje duren als de klant wil overstappen of aanpassen. Er zijn zeer veel polissen omgezet en afgekocht,” vertelt een woordvoerder. „Hier en daar zijn daarom wel wat capaciteitsproblemen.” Vanaf 1 juli gaan verzekeraars binnen twee weken zaken afhandelen „als ze alle documenten die hiervoor nodig zijn door de klant opgestuurd zijn”. Wolfsen is daarvan niet erg onder de indruk. „Daarvoor gaat er al onnodig veel tijd verloren.”

Consumenten met een woekerpolis worden ook op andere manieren gedupeerd. Tussenpersonen brengen bedragen van tot €900 in rekening voor een advies bij mensen die eerder gedupeerd zijn, zo blijkt uit documenten in bezit van deze krant. Ook schieten bedrijven die ‘ontwoekeren’ als paddestoelen uit de grond om een graantje mee te pikken.

„Het zijn dezelfde boeven die vroeger de woekerpolissen aan de man brachten”, briest Graafsma. „Tik maar ’woekerpolis’ in op internet en de snelle jongens met hun bureautjes zijn gelijk te zien.”

De wanpraktijken zijn ook zichtbaar voor Fons de Bilde, voorzitter van de Vereniging Onafhankelijke Financieel Planners. „Veel van deze adviseurs vragen opnieuw geld rondom woekerpolissen, terwijl ze zelf de klant hieraan geholpen hebben.” Bestaande klanten met een beleggingspolis die deze gerepareerd willen hebben, moeten door hun adviseur gratis geholpen worden met advies, stelt Adfiz, de vereniging van financiële adviseurs. Voor een compleet nieuw advies bij een hele nieuwe omstandigheden moet kunnen wel kosten in rekening worden gebracht aan de klant, vertelt een woordvoerder, omdat er dan sprake is van „een nieuwe adviessituatie”.

© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Re: Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » di 24 jul 2012 11:16

Woekerpolis laat klant vooralsnog koud

De Telegraaf 24 juli 2012

Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - Klanten met woekerpolissen komen nauwelijks in actie. Een meerderheid van consumenten laat op dit moment liever hun polis in een map verstoffen dan zich erin te verdiepen, waardoor ze mogelijk tot tienduizenden euro’s mislopen voor het aflossen van hun huis of als appeltje voor de dorst.

Verzekeraars schatten dat aan het einde van dit jaar zo’n 45 procent van de nog lopende beleggingsverzekeringen door de klant of maatschappij omgezet is naar een ander product. Nog eens 15 procent is tegen die tijd door de klant afgekocht, zo luiden de ramingen van het Verbond van Verzekeraars.

Weinig actie
Maar of dat gaat lukken is de vraag. De meerderheid van klanten heeft namelijk nog helemaal niets ondernomen, vertelt bestuurslid Errol Keyner van Stichting Verliespolis. Overstappen naar een ander product of verbeteren van de woekerpolis 'Alles wat te maken heeft met financiën is niet populair, sterker nog, mensen hebben er een bloedhekel aan. Ze laten om die reden de envelop van verzekeraars dicht over wat ze hebben opgebouwd en welke kosten ze betalen.'
'Deze klanten hebben er tabak van', verzucht Keyner. 'Maar een klein deel van de klanten kijkt echt of ze verbeteringen in hun bestaande polis kunnen maken. De meesten hebben de kennis en de energie niet.'

Tussenpersoon
De zoektocht naar een betrouwbare tussenpersoon is hierbij van belang, zegt Keyner. 'Mensen moeten weten wat in hun situatie het beste. Bij de een is dat wellicht afkopen, premievrijmaken of overstappen naar ander beleggingsproduct.'
'Dit kan via goedkopere beleggingsfondsen en overlijdensrisicoverzekeringen.' De premies hiervan zijn de laatste jaren gedaald. 'Ook kan het soms lonen om niets te doen, bij een product met een gegarandeerd eindbedrag.'

© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Re: Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » vr 24 aug 2012 16:15

Rechters niet eens over ASR woekerpolis

donderdag 23 augustus 2012

“Het is niet uit te leggen waarom de ene rechter compleet tegenovergesteld oordeelt dan de ander,” zegt Pieter Lijesen van Consumentenclaim. Rechtbank Den Bosch heeft deze zomer twee keer geoordeeld dat ASR niet schuldig is aan dwaling. Dit in tegenstelling tot een Haarlems vonnis uit januari 2011, waarin ASR wel schuldig werd bevonden.

Twee totaal verschillende vonnissen in vergelijkbare zaken waarin ASR wordt gedaagd door de klant. De ASR Falcon beleggingsverzekeringen beloven een rendement die nooit waar gemaakt kan worden, bevestigt het vonnis in Haarlem. Nee, zegt Den Bosch, de klant had het kunnen weten.
Waarom komt de rechtbank tot een vonnis die haaks staat op het vonnis in Haarlem? Haarlem vindt dat de kosten vermeld hadden moeten worden bij het verstrekken van de offerte van de polis. De kosten hebben namelijk een behoorlijke invloed op het rendement. Gevolg van de uitspraak: ASR moet in dit geval de klant het misgelopen geld uitkeren.
Nee, zegt de kantonrechter van Den Bosch nu, ik vind dat ASR de klant niet van te voren over inhouding van kosten heeft moeten informeren. “Onverklaarbaar, zo’n vonnis”, zegt Lijesen. De uitspraak in Den Bosch staat niet alleen lijnrecht op die van Haarlem. Ook het Kifid, het Klachteninstituut Financiele Diensten, heeft in oktober 2010 geoordeeld dat de kosten vooraf gemeld moeten worden. “Daar wordt gezegd dat klant bij aangaan verzekering de algemene voorwaarden al moet ontvangen. Hierin verstoppen zij allerlei extra kosten. De kantonrechter in Den Bosch oordeelt nu dat mensen deze ook later, na het aangaan van de verzekering, mogen krijgen. Onbegrijpelijk."
Consumentenclaim, een juristenkantoor die duizenden klanten bijstaat in rechtszaken tegen banken en verzekeraars, laat het niet niet bij zitten. Lijesen: “Wij zien vaker dat lagere rechters in de gelijke zaken tot verschillende uitspraken komen. Deze zaken worden dan ook niet beslist in eerste aanleg. Hoger beroep en cassatie gaan uitmaken wat het gaat worden.”

Bron: TROS Radar
http://www.trosradar.nl/nieuws/detail/a ... ekerpolis/

Hier de linken naar de 2 uitspraken:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BX3136
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BX3140
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Re: Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » ma 1 okt 2012 16:15

Uitzending Tros Radar 10 september 2012:

Verzekeraar belegt slecht voor klant

Veel Nederlanders hebben vanaf de jaren negentig veel premie betaald voor beleggingsverzekeringen. Dit geld, vaak bedoeld als aflossing van de hypotheek of voor een pensioen, wordt door verzekeraars in huisfondsen belegd. De kosten van deze fondsen zijn door de klant nauwelijks te achterhalen.


Deze onthutsende uitzending is via deze link te zien:
http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... klant/?p=1

Deze uitzending heeft veel vragen opgeroepen en Silver advocaten uit Waalwijk, specialisten op het gebied van woekerpolissen, heeft e.e.a. samengevat op hun website.
Hier de link naar het onderwerp:
http://www.financieelrechtadvocaten.com ... ten/55.pdf

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Re: Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » za 1 dec 2012 12:24

Volgend hoofdstuk in boek woekerpolisaffaire

de Telegraaf 1 december 2012

door JARCO DE SWART
AMSTERDAM – Verzekeraars die dachten met compensatieregelingen de woekerpolisaffaire achter zich te kunnen laten, zouden wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. De Vereniging Woekerpolis.nl bereidt een nieuwe collectieve procedure voor die naar eigen zeggen zal uitlopen op een massaclaim van miljarden euro’s.

„Dit wordt een heel nieuw hoofdstuk in de woekerpolisaffaire”, zegt Pieter Lijesen, voorzitter van de kersverse vereniging. „Wij hebben een groot gebrek ontdekt in de afgesloten polissen. Ik kan nog niet vertellen wat dat is, want dat is juridisch tactisch niet handig. En we zijn in gesprek met het Verbond van Verzekeraars en hebben afgesproken dit nog niet naar buiten te brengen. Maar dat wij gaan procederen staat wel vast. De dagvaarding is op een paar puntjes na klaar.”

Daarmee verschilt de inzet van de vereniging van Lijesen ook van de twee stichtingen die nu voor honderdduizenden gedupeerde verzekerden compensatieregelingen hebben afgesproken met de grote verzekeraars. Daarnaast, zo stelt Lijesens, maakt de gekozen rechtsvorm van de vereniging ook dat er maximale transparantie is over wat er met het geld gebeurt dat bij zijn vereniging binnenkomt van de leden.

Ondanks dat velen in verzekeringsland de woekerpolisaffaire graag eindelijk zouden afsluiten, is de zaak nog verre van afgesloten. Van de naar schatting 7 miljoen woekerpolissen die in de loop der jaren zijn verkocht aan ruwweg 4 miljoen klanten, heeft pas een fractie van de klanten inmiddels een concreet compensatievoorstel ontvangen.

Bovendien is er steeds meer kritiek op de hoogte van de compensatie, die verre van royaal zou zijn. Lijesen deelt die mening: „De verzekeraars zeggen dat ze er €2 to 3 miljard aan kwijt zijn. Maar dat is over de hele resterende looptijd van 20 jaar. Als je dat contant maakt naar nu, komt dat op zo’n €600 miljoen. Terwijl ze volgens berekeningen van professor Arnoud Boot zo’n €100 miljard aan premies hebben opgestreken aan die woekerpolissen en de schade op tussen €20 en 30 miljard komt.”

Belangrijk voor de doorstart van de affaire en de aangekondigde massaclaim van de Vereniging Woekerpolis, is dat de bestaande compensatievoorstellen geen finale kwijting regelen. Dat betekent dat ook consumenten die het voorstel al hebben geaccepteerd nog steeds naar de rechter kunnen voor een betere schadevergoeding.

Woekerpolisvoorzitter Lijesen zegt dat de 35.000 klanten van zijn stichting Consumentenclaim allemaal individuele procedures willen voeren tegen de verzekeraars. Hij gaat hen in ieder geval benaderen voor de massaclaim.

Het Verbond van Verzekeraars laat in een reactie weten dat het iedereen vrijstaat om naar de rechter te stappen. De branchevereniging ziet voor zichzelf geen rol in deze zaak. Volgens het Verbond moet Lijesen verzekeraars individueel aanspreken.

© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Re: Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » di 4 dec 2012 13:04

Onenigheid bij Stichting Woekerpolis Claim

4 december 2012

AMSTERDAM - Bestuurders van Stichting Woekerpolis Claim hebben ruzie over de manier waarop de stichting haar financiële verplichtingen nakomt.


De penningmeester wil daarom via de rechter het vertrek van de voorzitter afdwingen, zo werd dinsdag bekend.
Volgens de penningmeester, Mannes-Jan den Breejen, is het al anderhalf jaar stil rond de stichting, terwijl 15.000 deelnemers nog wachten op de beloofde teruggave van hun donaties.

Den Breejen, die eind november door de twee andere bestuursleden uit het bestuur van de stichting werd gezet, wil nu via de rechter het vertrek afdwingen van voorzitter Jasper van Schaaik.
Stichting Woekerpolis Claim sloot de afgelopen jaren regelingen met verzekeraars voor de compensatie van klanten aan wie te dure polissen waren verkocht. De afhandeling van die claims staat buiten het huidige geschil tussen de bestuurders.
Door: ANP

Bron : http://www.nu.nl/economie/2973410/oneni ... claim.html
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Re: Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » di 29 jan 2013 11:34

Forse woekerclaim

De Telegraaf 29 januari 2013

Van onze verslaggevers
AMSTERDAM – Alsof SNS Reaal al niet genoeg ellende voor de kiezen krijgt, ploft binnenkort een nieuwe woekerpolis-claim in de brievenbus. De verzekeraar krijgt, net als Aegon, ASR, Delta Lloyd en Nationale-Nederlanden, een brief die vandaag door de advocaat van de Vereniging Woekerpolis.nl gestuurd wordt. Deze kan leiden tot nieuwe rechtszaken
.

„Reaal heeft maar liefst 800.000 woekerpolissen en is daarmee een van de grootste”, zegt een woordvoerder. De vereniging wil uiteindelijk alle verzekeraars in Nederland die woekerpolissen hebben verkocht, aanpakken. Verzekeraars hebben in de informatie aan klanten verzwegen dat de voorspelling van hun eindkapitaal verkeerd berekend is, stelt voorzitter Pieter Lijesen. Deze nieuwe collectieve procedure kan volgens hem uitlopen op een massaclaim van miljarden euro’s.

© 1996-2013 TMG Online Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Re: Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » di 7 mei 2013 13:58

Honderdduizenden onzeker over woekerpolis

De Telegraaf 7 mei 2013
Nederlandse huishoudens die een beleggingsverzekering hebben, zijn vaak slecht op de hoogte van de polis. Ruim tweederde van de mensen met een woekerpolis weet niet hoeveel schade het ondervindt van de beleggingsverzekering. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Lees hier het hele artikel:
http://www.telegraaf.nl/overgeld/verzek ... lis__.html

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Re: Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » di 21 mei 2013 11:09

Nationale Nederlanden wacht miljardenclaim

De Telegraaf 21 mei 2013
AMSTERDAM -
Nationale Nederlanden wacht een potentiële claim van meer dan 2,5 miljard euro, vanwege het verzwijgen van kosten van beleggingsverzekeringen. Dat volgt uit een uitspraak van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), in handen van de website Follow the Money.


De onafhankelijke Geschillencommissie van het Kifid, die voor de sector bindende uitspraken doet, besloot vorige week dat de verzekeraar onrechtmatig kosten heeft ingehouden bij een klant met een beleggingsverzekering. Deze kosten en het misgelopen rendement op die kosten moet Nationale Nederlanden terugbetalen aan de klant.
De uitspraak van het Kifid gaat op voor de meeste en mogelijk alle mensen met een beleggingsverzekering van Nationale Nederlanden, verkocht tot 2008. Het gaat daarbij om 691.000 beleggingsverzekeringen.

Het volledige artikel is hier te lezen:
http://www.telegraaf.nl/nieuws/21580851 ... aim__.html

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Re: Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » do 11 jul 2013 20:40

Uit de Telegraaf van 11 juli 2013

AFM: verzekeraar moet woekerpolisklanten opbellen

AMSTERDAM -
Verzekeraars en tussenpersonen moeten hun klanten met een woekerpolis gaan opbellen. Enkel informeren via een brief brengt consumenten niet in actie. Die boodschap gaf de Autoriteit Financiële Markten (AFM) recent af op een bijeenkomst van het Verbond van Verzekeraars.


en

'Twijfels bij telefoontje'
Consumenten in een kwetsbare positie zijn mensen die een grote kans hebben het doelkapitaal waarvoor ze beleggen niet te halen, en waarbij de beleggingsverzekering een belangrijk onderdeel vormt van hun financiële toekomst. Stef Smit van ConsumentenClaim dat de belangen van woekerpolisgedupeerden behartigt, verwacht weinig van de aansporing van de AFM. „Wij zien in de praktijk dat de verzekeraars dit soort aansporingen slechts cosmetisch opvolgen. Ik vraag me af hoe zinvol zo’n telefoontje werkelijk is. Ik heb mijn twijfels of dit de problemen echt oplost. Mensen hebben meer behoefte aan echt onafhankelijk advies.”


Het volledige artikel is hier te lezen:
http://www.telegraaf.nl/overgeld/verzek ... len__.html
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

VorigeVolgende

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron