Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » di 21 dec 2010 20:51

De uitzending van Radar met de schokkende reportage over de Woekerpolisaffaire is hier te zien:
http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... ekerpolis/

Hieronder het volledige interview met hoogleraar financiële markten Arnoud Boot.
Het interview gaat over de woekerpoliscompensatie, waarvan Boot ook vindt dat die niet toereikend is. Hij vindt dat als een verzekeraar zich nu wil onderscheiden van zijn concurrenten, zij ruimhartiger zou moeten compenseren naar het verleden en de klant de mogleijkheid bieden om over te stappen naar een goedkoper en transparanter product.
http://www.trosradar.nl/nieuws_detail/b ... noud-boot/

Kom in actie met de voorbeeldbrieven van Radar
Moet u uw woekerpolis oversluiten? Voor zo'n beslissing moet u zich eerst goed laten informeren. Dat kunt u doen met behulp van de speciaal hiervoor opgestelde voorbeeldbrieven door Radar :
http://www.trosradar.nl/index.php?id=631

Twee maanden eerder kwam Kassa ook al tot deze conclusie.
de uitzending van Kassa van 30 oktober is hier te zien:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... e/speel/1/

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor klant » wo 22 dec 2010 13:52

Heel goed verzamelt dit moeten wij eigenlijk naar die verzekeraars sturen en zeggen kom op met een ruimharitiger voorstel dat het lachtertje van Wabbeke en Lamstraal sorry Lemstra
Al die verzekeraars waren er tien jaar terug over eens zo veel mogelijk klanten hebben die zelf voor hun pensioenopbouw terecht konden bij die troep van afd klantenservice van bankverzekeraars.

Zullen wij het hen maar toesturen wij hebben nu allen maar duur drukwerk met een vage uitleg over kostenvergoeding maar niet heus.
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor Piet » wo 19 jan 2011 20:24

Bron Tros Radar

'Verzekeraars moeten woekerpolis-alternatieven bieden'

Gepubliceerd op 19-01-11

De Tweede Kamer maakt zich zorgen over de nasleep van de woekerpolisaffaire. Nog steeds zijn veel slachtoffers maar beroerd gecompenseerd. Dat lieten wij een jaar geleden al zien, in onze uitzending van 18 januari 2010, en nogmaals in onze uitzending van 20 december. Op initiatief van het CDA houdt de Kamer binnenkort een rondetafelgesprek met de sector.

Tweede-Kamerlid Elly Blanksma (CDA) heeft tegenover Radar benadrukt dat het CDA graag zou zien dat de verzekeraars actief alternatieven aan gaan bieden aan gedupeerde consumenten. Daarmee ondersteunt zij in feite de oproep die Radar-presentatrice Antoinette Hertsenberg deed in de uitzending van TROS Radar op maandag 20 december.

Het CDA wil het signaal afgeven dat de Tweede Kamer actief deze affaire blijft volgen en met een kritische blik blijft kijken naar de manier waarop de verzekeraars de consumenten compenseren.

CDA wil rondetafelgesprek
Op initiatief van het CDA houdt de Kamer daarom een rondetafelgesprek met belangenorganisaties en instellingen als de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Mevrouw Blanksma zou graag zien dat de een aantal verzekeraars, de Consumentenbond en de claimstichtingen (Verliespolis en Woekerpolisclaim) hierbij aanschuiven. Daarnaast worden mogelijk ook andere organisaties en instellingen uitgenodigd. Het gesprek zal in de eerste helft van maart plaatsvinden.

Het is de vraag wie, naast de Consumentenbond, de belangen van de consument zal behartigen in dit gesprek. De voorzet voor het compensatievoorstel is destijds door het Kifid gegeven en de claimstichtingen hebben op basis daarvan deals gesloten met de verzekeraars. Het zijn nu juist de compensatievoorstellen van deze partijen die heel karig blijken te zijn.

De Woekerpoliaffaire sinds 2006
De woekerpolisaffaire speelt sinds 2006 en draait rond dure en complexe beleggingsverzekeringen, lijfrentes en hypotheken. De aanbieders van de woekerpolissen berekenden vaak onredelijk hoge kosten, waarvoor de consument jarenlang moest opdraaien. Een en ander kwam aan het licht na een rapport van de AFM. Radar heeft hier sindsdien uitgebreid en herhaaldelijk aandacht aan besteed. Ook volgden er onderzoeken door de financiële ombudsman en het ministerie van Financiën.

De kwestie werd uiteindelijk geschikt voor 2,5 miljard euro, opgebracht door verzekeraars als Delta Lloyd, ING, Fortis ASR, Aegon en SNS Reaal. Volgens deskundigen was dit een schijntje van de werkelijke schade die consumenten leden. Hoogleraar Arnoud Boot van de Universiteit van Amsterdam hield het zelfs op een schade van tussen 20 en 30 miljard euro.

Toch komen nog steeds veel mensen er bekaaid af, zoals wij al lieten zien in onze uitzending van 18 januari 2010, en later nogmaals, in de uitzending van 20 december 2010. Veel polishouders zouden zelfs beter uit zijn door de polis af te kopen en elders een nieuwe af te sluiten.

GroenLinks kondigde woensdag aan na het rondetafelgesprek een debat aan te vragen met minister Jan Kees de Jager van Financiën.

© TROS Radar / ANP
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor klant » do 20 jan 2011 14:09

Van wie was ook alweer de opmerking zij vochten zich de tent uit,
feitelijk omdat zij weer gaan aanzitten aan de tafel in maart a.s., wordt er weer over ons bedisseld wij hebben het nog steeds aan de lijve te ondervinden van de al 11 jaar voortwoekerende nietes of welles spelletje van Dexia tot wanhoop van mensen die keer op keert vertrapt worden.

Ook daar was duidelijk een persoon bij betrokken

en de CDA was dat geen aanjager van de WCAM om iedereen monddood te maken. Er werd wel gezegd het is een prive-aangelegenheid maar omdat er niets gezamenlijk kon worden overlegd heeft Dx handig misbruik van gemaakt
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor Piet » vr 21 jan 2011 13:56

Van de website van Vara's Kassa :

In Kassa zaterdag een baanbrekend initiatief: De Woekerpolis check.
Dé manier om snel en eenvoudig te zien wat je met je woekerpolis moet doen: overstappen, of uitzitten? Zaterdag, een aflevering van Kassa waar de verzekeringswereld niet blij mee is.

Verder aandacht voor reisorganisator Vacanceselect. Dit bedrijf verrast klanten soms kort voor vertrek met extra kosten die nog betaald moeten worden.

Kassa, vijf voor zeven, Nederland 1.


Zaterdag 22 januari dus.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor klant » di 25 jan 2011 15:26

Re: Politici bestoken met 100% schadecompensatie! - 20 jan 2011 16:37
De leden van de vaste commissie voor financien ontvangen graag mails met ervaringen over de woekerpolissen en de compensatievoorstellen. Dus mailen maar naar:
cie.fin@tweedekamer.nl
Voorzitter: I.Dezentjehamming@tweedekamer.nl (VVD)
ondervoorzitter: p.heijnen@tweedekamer.nl (PvDA)
Leden:
- PVV: t.vdijck@tweedekamer.nl
- CDA: e.blanksma@tweedekamer.nl
- S.P.: E.Irrgang@tweedekamer.nl
- G.L.: j.sap@tweedekamer.nl
- D66: w.koolmees@tweedekamer.nl

Het verkeerde woordgebruik inzake woekerpolis is feitelijk door Trosradarin het leven geroepen. Echter het zijn lijfrente-verzekeringen met het doel het pensioen-inkomen bij te spijkeren ofwel belegginsprodukten echter het kostenaspect wat stelt dat voor, het is de schade de door de deskundigen van de verzekeraars is veroorzaakt door de boel zo in de soep te laten lopen dat het niveau van water is bereikt
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor Piet » ma 7 feb 2011 14:33

Uit de Radar Nieuwsbrief van vandaag, 7 februari 2011:

Er is een grote doorbraak in de woekerpolisaffaire. Eind januari heeft de rechter besloten dat een klant van verzekeringsmaatschappij ASR fors gecompenseerd moet worden voor zijn Falcon Levensplan polis. Radar laat zien wat deze uitspraak precies betekent en wat de gevolgen zijn voor alle andere Falcon Levensplan polishouders.

20.30 uur, Nederland 1


Het tussenvonnis van 23 juni 2009 in deze zaak is hier te lezen.
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BI7834

De einduitspraak van 26 januari 2011 is hier te lezen:
http://www.platformaandelenlease.nl/uit ... 012011.htm

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » di 8 feb 2011 14:08

Nieuwe wending in woekerpolisaffaire

De Telegraaf 8 februari 2011

CONSUMENTEN HALEN HUN RECHT
door NATASJA DE GROOT

AMSTERDAM – Belangenbehartiger Consumentenclaim start het allereerste massaproces tegen de woekerpolissen. De juridische dienstverlener spant deze maand namens 435 gedupeerde klanten een rechtszaak aan tegen verzekeraar Falcon Leven (ASR). Nu de rechtbank in Haarlem heeft beslist dat Falcon onrealistische rendementen heeft voorgespiegeld aan een gedupeerde klant, ligt de weg open voor een hoge collectieve schadevergoedingseis. En Consumentenclaim, die naam heeft gemaakt met rechtszaken tegen Dexia in de aandelenlease-affaire, zegt zijn pijlen op meer verzekeraars te richten.

De rechter heeft voor het eerst in de geschiedenis van de woekerpolisaffaire geoordeeld dat er sprake is geweest van dwaling van een polishouder. Dit houdt in dat de overeenkomst tussen de klant en de verzekeraar onder verkeerde voorstelling van zaken tot stand is gekomen.

Falcon schotelde de klant namelijk een eindkapitaal voor dat bij lange na niet gehaald kon worden als gevolg van de hoge, verborgen kosten in de polis. Er werd uitgegaan van een rendement van 9%, maar van de inleg werd 60% ingehouden voor kosten van de verzekeraar.

„Het voorgespiegelde rendement van 9% zou nooit en te nimmer gehaald worden, vanwege het kostenpercentage. Dat was echter niet uit de polisvoorwaarden te halen. De rechter heeft nu vastgesteld dat het om dwaling gaat. Dat is een grote doorbraak”, aldus woordvoerder Peter Lijesen van Consumentenclaim.

Doordat nu dwaling is vastgesteld, moet ASR (Falcon is 100% dochtermaatschappij) over de brug komen met

14.000, dit voor schade voortkomend uit de woekerpolis. Volgens voorgestelde schikkingen van verzekeraars met de Stichting Woekerpolis en Stichting Verliespolis zou de klant niet meer krijgen dan een bedrag van 109, aldus Consumentenclaim.

„Met de gerechtelijke uitspraak in de hand zouden vele woekerpolishouders in ons land fiks meer schadevergoeding kunnen krijgen dan volgens de voorgestelde compensatieregeling”, stelt Lijesen.

De eerste 435 zaken die de belangenbehartiger aanbrengt, gaan om soortgelijke zaken waar een onrealistisch rendement is voorgesteld. „Dit is nog maar een startschot, we hebben er nog tienduizenden in voorbereiding. Dit gaat een enorme impact krijgen”, aldus Lijesen. Er zijn in totaal 250.000 van dergelijke Falcon Levenplan-polissen verkocht. ASR zei gisteren in de tv-uitzending van Radar in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak. De verzekeraar gaat klanten die een dergelijke polis hebben actief benaderen om te bekijken wat er te repareren valt.

De volgende aanbieder die aan de beurt is, is volgens Consumentenclaim SNS Reaal. Deze verzekeraar zou 450.000 polissen hebben die zijn gebaseerd op soortgelijke rendementsprognoses.

Als de rechter op grote schaal tot het oordeel van dwaling komt, kan dit een grote strop betekenen voor verzekeraars. Het zou wel eens kunnen neerkomen op vele tientallen miljarden schadevergoeding in plaats van de honderden miljoenen waar ze nu van uitgaan. Er zijn in ons land meer dan een miljoen beleggingsverzekeringen verkocht.

Consumentenclaim waarschuwde onlangs klanten voor de schikking die Delta Lloyd deed. Het bood een schikking aan waarvoor het in totaal

300 miljoen uittrekt. „Het is een fopspeen. Klanten kunnen een veel hogere compensatie krijgen door naar de rechter te stappen”, stelde de belangenbeharter.

Volgens Consumentenclaim lijkt de woekerpolisaffaire op de Dexia-kwestie. Toen kregen veel beleggers via de rechter een hogere compensatie toegekend dan de klanten die akkoord waren gegaan met de schikking. „De regelingen die de Stichtingen Woekerpolis Claim en Verliespolis met de verzekeraars hebben afgesproken, zijn een wassen neus. De mensen die met een compensatievoorstel akkoord gaan, verspelen daarmee mogelijk het recht op procederen”, aldus Lijesen.

© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.

Meer informatie over Consumentenclaim op www.consumentenclaim.nl
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor klant » di 8 feb 2011 16:29

In de geldgids van de Consumentenbond stond ook al een stukje over de aanbiederen van tal van dergelijke produkten met het stellen van hoge rendementen en nu steeds maar hoger beroep instellen dan ben je een onbetrouwbare verzekeraar, dat laatste is dan mijn mening
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor Piet » wo 9 feb 2011 19:49

van de website Tros Radar:

ASR maakt knieval in woekerpolisaffaire

Gepubliceerd op 08-02-11

Dit artikel hoort bij de uitzending:
Doorbraak woekerpolisaffaire.

ASR heeft gisteravond in de live uitzending van TROS Radar grote toezeggingen gedaan op weg naar een oplossing in de woekerpolisaffaire. De knieval komt een ruime week na het vonnis van de rechter. Die veroordeelde ASR tot een forse compensatie van een Falcon Leven-polis op grond van dwaling.

De afgelopen weken ontvingen veel ASR-klanten een Verklaring van Vrijwaring. Klanten die dit ondertekenden, deden daarmee afstand van hun rechten als zij de polis afkochten of overstapten.

Gisteravond nam ASR evenwel afstand van dit beleid, en deed een aantal concrete toezeggingen:

•ASR gaat mensen een nieuw, goedkoper product aanbieden waarbij de beheerskosten grotendeels onder de 1% van de waarde per jaar liggen.
•Mensen hoeven hier niets voor te doen: ze worden benaderd door ASR
•ASR biedt mensen kosteloos advies.
•ASR rekent geen kosten:
•bij het oversluiten naar een nieuw vermogensopbouwproduct binnen ASR
•bij het oversluiten naar een nieuw vermogensopbouwproduct buiten ASR
•bij het stopzetten van de polis
•Klanten hoeven pas de Verklaring van Vrijwaring te ondertekenen op het moment dat de verzekering wordt beëindigd en ASR, naast de uitkering uit deze verzekering, een vergoeding (bijvoorbeeld de compensatie zoals die is afgesproken met de stichtingen) gaat overmaken.
•Klanten hoeven de Verklaring van Vrijwaring niet te tekenen als zij hun polis oversluiten of beëindigen: zij behouden hun rechten over het verleden en kunnen over dat deel desgewenst procederen.
•De regeling geldt niet alleen voor de Falcon Leven polis, maar voor alle polissen van ASR.

ASR neemt als eerste maatschappij de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat oude beleggingsverzekeringen worden gestopt en worden vervangen door transparantere en goedkopere producten. Concreet betekent dit dat er over twee jaar geen klanten zijn bij ASR die onvrijwillig een woekerpolis hebben.

De toereiking die ASR doet heeft echter alleen betrekking op de toekomst. Van een ruimhartige compensatie naar het verleden is nog geen sprake. ASR blijft de omstreden compensatieregeling hanteren zoals die is afgesproken met de claimstichtingen.

Ruimhartige compensatie in plaats van doekje voor het bloeden
TROS Radar heeft al meerdere malen aangetoond dat deze compensatie slechts een doekje voor het bloeden is. Uit de uitzending van Radar bleek ook dat er via de rechter wél een ruimhartige compensatie te behalen valt. Eind januari oordeelde de rechtbank in Haarlem dat er bij een ASR-polis (Falcon Leven) sprake was van dwaling. De consument die deze zaak heeft aangespannen, krijgt een forse compensatie toegewezen. Inclusief rendement over 30 jaar komt deze neer op een bedrag van bijna 35.000 euro.

Het opmerkelijke van de toezegging van gisteravond is dat consumenten schade in de toekomst kunnen voorkomen, met behoud van het recht om via de rechter een ruimere compensatie af te dwingen over het verleden.

ASR heeft nog overleg met de stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim over de uitvoering van de nieuwe plannen.

De uitzending van gisteravond plus alle bijbehorende links en artikelen vindt u hier, http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... isaffaire/ .

© Radar
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » di 22 feb 2011 16:57

Woekerpolishouder door ASR gepaaid met advies

De Telegraaf 22 februari 2012

VERZEKERAAR WIL CLAIMS VOORKOMEN

door NATASJA DE GROOT
AMSTERDAM –
Verzekeraar ASR gaat tussenpersonen betalen om woekerpolisklanten binnen boord te houden. Dat verwijt maken critici in de verzekeringswereld. Voor het adviesgesprek én voor het oversluiten krijgen de assurantiekantoren van de maatschappij een bedrag tot 250. Volgens de Financiële Makelaar zouden gedupeerde klanten dat geld moeten krijgen. „Waarschijnlijk is dit bedrag hoger dan het huidige schamele compensatievoorstel, waar klanten al jaren op wachten”, reageert De Financiële Makelaar.

Juridisch dienstverlener Consumentenclaim, die eerder heeft aangekondigd een massaproces te willen beginnen namens 435 gedupeerde ASR-klanten, kraakt eveneens harde noten en stelt dat de verzekeraar alles op alles zet om te voorkomen dat zijn klanten gaan procederen.

Naar aanleiding van de uitspraak van de rechtbank in Haarlem begin februari dat Falcon (100% dochter van ASR) bij een beleggingsverzekering onrealistische rendementen heeft voorgespiegeld aan een gedupeerde klant, heeft de staatsverzekeraar besloten om in mei álle klanten met een woekerpolis aan te schrijven en te bekijken wat er te repareren valt aan de polis. ASR telt maar liefst 1,1 miljoen beleggingsverzekeringen in de portefeuille.

„We bieden alle klanten met een polis een kosteloos adviesgesprek met het intermediair aan om te kijken of het een optie is om over te stappen naar alternatieve mogelijkheden”, aldus een zegsvrouw van het verzekeringsconcern.

Voor een adviesgesprek gaat ASR aan het intermediair een bedrag betalen van 125, voor het omzetten van een beleggingspolis naar een alternatief product krijgt de adviseur nog eens 125 betaald. Bovendien komt als bijkomend voordeel, dat bij oversluiten het zogeheten terugboekrisico voor de adviseur komt te vervallen. Normaliter moet een tussenpersoon wanneer een verzekering tussentijds wordt onderbroken, een deel van de ontvangen provisie terugbetalen aan de verzekeraar.

In dit geval, als de polis wordt overgesloten, hoeft de tussenpersoon dat geldbedrag niet terug te storten. Echter als de klant besluit te vertrekken bij ASR, dan moet de tussenpersoon de afsluitprovisie wel terugbetalen aan de verzekeraar. Dit kan voor de adviseur in de honderden tot duizenden euro’s lopen.

Volgens tussenpersoon De Financiële Makelaar levert dit een zeer ongewenste prikkel op. „Daarmee dwingt ASR de tussenpersonen in feite om in gesprek te gaan met de klant en om te proberen de klant binnen te houden”, aldus directeur Harrie-Jan van Nunen. Volgens hem kan de verzekeraar het bedrag aan de klant zelf geven. „De klant heeft dan de mogelijkheid om hiermee een onafhankelijk adviseur in te schakelen en kosten daarvan te betalen”, reageert Van Nunen.

Bovendien wijst hij op de discussie over een provisieloze wereld. „Per 2013 nemen we afscheid van provisie bij complexe verzekeringen. Met het oog op de discussie en toekomstige ontwikkelingen lijkt me deze actie van ASR daarmee niet in overeenstemming”, stelt de tussenpersoon.

Volgens belangenverdediger Consumentenclaim zet ASR met deze actie het intermediair in om ervoor te zorgen dat polissen niet meer gerepareerd kunnen worden, zoals de rechtbank dat onlangs heeft gedaan in de zaak tegen Falcon waarbij dwaling werd geconstateerd.

„Hierop is grote paniek ontstaan bij ASR, nu doen ze er alles aan om mensen deze weg naar een echte schadevergoeding te ontnemen. ASR misbruikt de tussenpersonen om ervoor te zorgen dat klanten niet meer hun maximale schadevergoeding kunnen krijgen. Tussenpersonen moeten beseffen dat zij hiermee de zorgplicht schenden. Gedupeerden worden niet beter van de actie, ze verliezen juist hun rechten op een echte compensatie”, vreest jurist Pieter Lijesen van Consumentenclaim.

In een reactie laat ASR weten dat de klant zelf kan kiezen of hij wel of niet een gang naar de rechtbank wil maken. „Alleen willen we klanten nu perspectief bieden door ze een alternatief te geven.”

© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor klant » di 22 feb 2011 20:41

Wij zijn ASR, wie bent u ( interesse voor de klant laat ons niet lachen)O
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor Piet » do 10 maart 2011 11:03

Deur op kier voor hogere compensatie woekerpolis

De Telegraaf 10 maart 2011

door NATASJA DE GROOT
AMSTERDAM – De compensatieregelingen tussen de twee stichtingen en de grote verzekeraars moeten van tafel en worden vervangen door een ruimhartigere en rechtvaardigere regeling. Dat bepleitten gisteren diverse consumentenorganisaties bij de hoorzitting over beleggingsverzekeringen in de Tweede Kamer. Dit naar aanleiding van de groeiende onvrede bij Nederlanders over de in hun ogen schamele compensatieregeling. Verzekeraars zien niets in een dergelijk plan.

Consumentenbond en Consumentenclaim, maar ook deskundigen als Kapé Breukelaar en hoogleraar Ton Jongbloed benadrukten echter dat de akkoorden geen recht doen aan de belangen van de consumenten en dat de kosten die verzekeraars nu nog jaarlijks in rekening mogen brengen (2,45%) te hoog zijn.

Hoogleraar Jongbloed wees in dat kader op een ’misverstand’ rond de Wabeke-norm, de financieel ombudsman die in 2008 met een compensatievoorstel kwam. Wabeke wekte in een consumentenprogramma de indruk dat de verzekeraar aan het eind van de rit eenmalig 2,45% aan kosten zou inhouden op de inleg. In werkelijkheid bleek dit te gaan om een jaarlijks percentage.

Wat Jongbloed betreft komt er dan ook een nieuwe collectieve regeling. „Er moet een onafhankelijke deskundige worden ingesteld, die met steun van de achterban één modelregeling voor alle 7 miljoen polissen opstelt. Zoals Duisenberg dat destijds deed in de Dexia-affaire. Aan de hand van deze nieuwe regeling worden verzekerden ingedeeld in categorieën. Daarbij hoort een rechtvaardige compensatie naar het verleden en naar de toekomst toe”, aldus de hoogleraar.

Deskundige Kapé Breukelaar gaf in dat kader aan dat het bedrag van 3 miljard dat de sector in zijn totaliteit uitkeert aan compensaties in geen enkele verhouding staat tot de totale premie-inleg. Nederlanders hebben met z’n allen sinds 1995 maar liefst 100 miljard ingelegd. „Dan mag je de regelingen wel een wassen neus noemen.”

Er waren meer partijen die kritiek hadden op de stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim die met de grote verzekeraars om tafel hebben gezeten en akkoorden hebben gesloten. „We hebben tamelijk hard moeten knokken om die jaarlijkse kostenafslag van 3,5%, zoals Wabeke dat voorstelde, naar 2,45% bij te stellen”, verweerde Jasper van Schaaik zich namens Woekerpolisclaim.

De verzekeraars zeiden het spijtig te vinden dat klanten massaal teleurgesteld zijn geraakt in de producten, maar weten dat vooral aan de slechte beursresultaten en niet aan de hoge kostenstructuur. Zo stelde topman Marco Keim van Aegon dat 2,5% een fair referentiepunt is. Ook de andere verzekeraars (Delta Loyd, ASR, NN en SNS) deelden die mening.

In het opstellen van een nieuwe regeling zagen zij dan ook geen aanleiding, mede omdat de grote maatschappijen naar eigen zeggen al een eind op streek zijn met het informeren van de klanten over de compensatievoorstellen.

Ondanks de terughoudendheid van de verzekeraars leken de Kamerleden leken wel oren te hebben voor een nieuwe regeling. „De compensatie die nu op tafel is, is echt te mager”, aldus PVV’er Teun van Dijck. De vaste Kamercommissie kan de minister De Jager in een debat vragen om maatregelen te nemen richting de verzekeringssector.

© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor klant » do 10 maart 2011 22:27

Hou toch eens op die Duisenbergregeling die is alleen maar dwingend in het leven geroepen door Jacop Cornegoor, die verdient er euro 650,-eutro per uur voor die stomme teksten die hij gebruikt in zijn conclusies van antwood,
er is ook door Dexia en trawanten een compensatie regeling in het leven geroepen van 50% tot 80% wat is daar van over gebleven met die opt-out regeling niets het moest weer door die Bert Knuppel anders worden dus niets krijgen, m.a.w.veel te hoge inleg erloiezedn en een gesteelte van de vermeende schuld te betalen, en iedereen spreekt schande van deze bank, die vele mensen het spaargeld wilt aftroggelen.
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor Piet » di 22 maart 2011 10:56

’Kifid had alleen moeten faciliteren’

De Telegraaf 22 maart 2011

door NATASJA DE GROOT
AMSTERDAM – Terugblikkend op alle tumult rond de woekerpolisaffaire en de kritiek op de Wabeke-norm had het financiële klachteninstituut Kifid beter een faciliterende rol kunnen spelen dan een leidende rol. „Nu wordt het Kifid verweten niet onafhankelijk te zijn en dat mijn voorganger Wabeke zich met het schikkingsvoorstel te zeer heeft laten leiden door de inbreng van de verzekeraars. Als hij een organiserende rol had gehad, was dat verwijt niet gemaakt.” Dat zegt financieel ombudsman Nol Monster in een gesprek met deze krant.


Volgens oud-rechter en oud-politieman Monster, sinds september ombudsman van het klachteninstituut, was het beter geweest als het Kifid een onafhankelijk persoon had aangesteld om te komen tot een schikking tussen de claimstichtingen en de verzekeraars in plaats van dat zijn voorman Wabeke zelf met de partijen om tafel ging.

Monster verwijst daarbij naar de Dexiaaffaire, waarbij Wim Duisenberg werd aangesteld als bemiddelaar en waarbij de regeling later algemeen verbindend werd verklaard. „Het wordt dé Duisenberg-regeling genoemd en dé Wabeke-norm. De schikking wordt aan de persoon opgehangen, naar degene die de bemiddelende rol op zich heeft genomen. Nu de onvrede bij de consument en de politiek groot is over de afhandeling van de woekerpolisaffaire, is ook de naam van Kifid besmet”, aldus Monster. „Het bestaansrecht van het klachteninstituut wordt ter discussie gesteld. We zouden niet onafhankelijk zijn en worden betaald door de verzekeraars, maar de reglementen zijn volstrekt helder. Er staat hier geen verzekeraar aan mijn bureau die mij vertelt wat ik moet zeggen en doen.”

De ombudsman had liever gezien dat de Wet collectieve afhandeling massaclaims was gevolgd. Die is in de jaren 80 in het leven geroepen om het conflict tussen DES-dochters en die van fabrikanten van geneesmiddelen te beslechten.

Desondanks zegt Monster niet terug te willen en kunnen komen op het akkoord tussen de claimstichtingen en de verzekeraars. „Wabeke heeft als smeermiddel gefungeerd in een conflict tussen die partijen. Het is een schikking over de kostenlading, het gaat niet over of al dan niet het advies terecht is geweest. Als de claimstichtingen het niet eens waren, hadden ze niet akkoord moeten gaan. Maar er is wel een overeenkomst gesloten tussen die partijen, waar Kifid verder buiten staat.”

© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

VorigeVolgende

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron