Eerlijkheid of woekeren, wat duurt het langst...

Eerlijkheid of woekeren, wat duurt het langst...

Berichtdoor Elias » do 12 jun 2008 11:34

’Snel duidelijkheid rond woekerpolis’

AMSTERDAM (AFN) - De Stichting Woekerpolis Claim (WPC) en de Vereniging Consument & Geldzaken (VCG) willen dat minister Wouter Bos van Financiën haast maakt met een nieuw feiten onderzoek naar woekerpolissen. Dat zijn beleggingsverzekeringen waaraan mogelijk hoge kosten zijn verbonden.

Ze eisen dat de studie voor 15 september is afgerond, zo meldden de belangenclubs donderdag. Afgelopen dinsdag zei Bos mogelijk samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onderzoek te gaan doen naar de woekerpolissen. Vrijdag informeert hij de Tweede Kamer over zijn plannen. Aanvankelijk zou het Instituut Financieel Onderzoek (IFO) een rapport over de polissen leveren. Maar dat gaat niet door als gevolg van een vertrouwensbreuk tussen Bos en het IFO.

De belangenorganisaties vrezen dat verdere vertraging “een remmende werking zal hebben op al lopende onderhandelingen”. Als het nieuwe onderzoek niet voor 15 september klaar is, moet de wetgever ingrijpen, vinden ze. Ze pleiten ervoor dat verzekeraars in dat geval precies aangeven hoeveel kosten aan polishouders in rekening is gebracht.

© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.



Tja, we zitten dus nog steeds in de beginfase in een poging om het deksel van de beerput een beetje omhoog te krijgen.

Voorlopig komt er alleen maar een hoop stank vrij...... :o
Ook van AFM weten we inmiddels, dat ze graag van haar geheimhoudingsplicht gebruik moet maken en zeker niet verder/dieper zal kijken/onderzoeken/rapporteren dan wat strikt opgedragen wordt.

De vraag is nu dus of Bos eerlijk is en de juiste vragen/opdrachten zal formuleren voor AFM en hiervan vooraf openheid van zaken geeft aan parlement, polishouders en overige betrokkenen......

De tijden van het blij maken met een dooie mus zijn nog niet voorbij...
Elias
 
Berichten: 214
Geregistreerd: ma 15 aug 2005 22:40

Berichtdoor Piet » ma 23 jun 2008 16:30

Een artikel uit het Algemeen Dagblad van zaterdag 14 juni 2008

Woekerpolis: deze diefstal moet zwaar bestraft

Arjen van Witteloostuijn

Waarschijnlijk heb ik een woekerpolis. En ik ben de enige niet. Miljoenen Nederlanders zitten opgescheept met een product, waar een luchtje aan zit - of beter gezegd: een flinke stank.
Dat ik het nog niet zeker weet, komt omdat ik, ondanks herhaalde verzoeken, nog altijd geen overzicht van mijn verzekeraar heb mogen ontvangen. Deze verzekeraar staat echter prominent op de lijst van woekerpolissenleveranciers. Ik reken daarom op het ergste. Ik mag allesbehalve uitsluiten dat het rendement op mijn beleggingen onvoldoende is om aan het eind van de rit in het zwart te eindigen.

Dat komt omdat ik als eenvoudige burger het rendement van zo'n sneue verzekeraar moet spekken via de verborgen maandelijkse afdracht van exorbitante administratiekosten. Mijn polis dateert van 1999 - dus tel uit je geaccumuleerde verlies. Dat ik aardig heb doorgeleerd op een terrein dat raakvlakken vertoont met dat van de woekerpolissenbedenkers, heeft niet mogen baten. Ook ik ben met open ogen in de val gelopen. Dat kan natuurlijk vooral wat zeggen over mijn gezichtsvermogen: dan had ik maar moeten opletten.
Dat is mij veel te simpel: wie zo'n geniepige val zet, treft veel meer blaam.

Daarom is het jammer dat deze kwestie dreigt weg te zakken in een juridisch moeras. Met het compromis dat is voorgesteld door de financiële ombudsman, zouden de woekerverzekeraars veel te gemakkelijk wegkomen. Het lijkt mij dat deze vorm van diefstal zwaar bestraft moet worden.
Niet alleen moeten de verzekerden alle onterecht afgeboekte administratiekosten met een flinke rente terug krijgen, maar daarnaast zouden de schuldigen een forse boete in de staatskas moeten storten. Zodat Wouter Bos van een voorgenomen belastingverhoging kan afzien.
Als dat niet gebeurt, is er sprake van een overduidelijke vorm van klassenjustitie.

arjen@ad.nl

Copyright (C) Algemeen Dagblad
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26


Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron