DSB blijft misleiden

Berichtdoor Margreet Braat » di 27 jan 2009 19:44

Ha Janny,

leuk om een reactie van jou te lezen. Ik 'ken' jou beter dan jij mij. Ik volgde het forum van radar altijd heel goed en zag daar geregeld jouw zinvolle bijdragen. In de begintijd deed ik nog wel mee daar maar later werd ik meer een lezer.

Heel aardig dat je nu op mij reageert. Wij hadden het moeten weten hoe het allemaal zat met die contracten van dsb maar soms luister je selectief en mis je daarmee belangrijke feiten. Voor een deel dus gewoon onnozelheid, naief zijn en niet goed lezen. Gelukkig hadden wij de mogelijkheid tot totale aflossing en wij zullen ons nooit meer inlaten met wat voor lening dan ook!

hoe vreemd ook, er is een positief puntje door dit alles: onze kinderen (16 en 13 jaar) hebben nog niet zo lang weet van onze Dexia en Dsb ervaringen. Zij weten ervan sinds de hoorzitting bij de rechtbank in Alkmaar. Wij hebben er heel open over gesproken en door de 'fouten' die wij hebben gemaakt hebben hebben zij kunnen leren hoe het niet moet. Dat kunnen wij ze maar mooi meegeven ;-)

Wij zijn schuldenvrij en gezond van lijf en leden. Wij zijn een hecht gezin en de toekomst lacht ons toch echt toe. Ik wens iedereen hetzelfde ;-)

Een groet aan allen!
Margreet
Margreet Braat
 
Berichten: 24
Geregistreerd: di 3 okt 2006 23:54

Berichtdoor Piet » wo 4 feb 2009 15:29

DSB kiest weer een oud-minister

De Telegraaf 4 februari 2009

WOGNUM – Frank de Grave volgt de naar de combinatiebank ABN Amro/Fortis vertrokken Gerrit Zalm op als financieel directeur bij DSB Bank. Dat maakte DSB gisteren, tegelijk met zijn jaarcijfers, bekend.
De Grave (53) is momenteel voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Zorgautoriteit. Namens de VVD was hij lid van de Tweede Kamer. Ook was De Grave staatssecretaris Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Van 1998 tot 2002 was hij minister van Defensie.
Met zijn nieuwe functie keert De Grave terug in de wereld die hij begin jaren tachtig na een kort dienstverband bij de Amro-bank verruilde voor de politiek. „Mijn kennis van het bankenvak is wellicht wat verouderd, maar dat geldt waarschijnlijk voor wel meer bankiers tegenwoordig”, zei De Grave in Wognum, waar DSB tevens de resultaten over 2008 bekendmaakte.
„Onze spaarsaldo’s zijn met 25 procent gegroeid en we hebben honderdduizend nieuwe klanten erbij gekregen”, verklaarde bestuursvoorzitter Dirk Scheringa tevreden. De netto operationele winst van DSB kwam vorig jaar uit op €50 miljoen. Daarbij steeg de solvabiliteit van de bank, de verhouding tussen het eigen en het vreemd vermogen, van 10,6 tot 11,9%. Scheringa, die zijn bank omschreef als een van de gezondste van Nederland, ziet de toekomst dan ook zonnig in. Enig twistpunt bij de bank van AZ-sponsor Scheringa wordt wellicht het Ajax-lidmaatschap van de kersverse financieel directeur. „Maar dat geef ik niet op”, aldus De Grave.

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » ma 2 maart 2009 14:08

DSB claimt het wel, maar ís zeker niet goedkoopste
’Niet misleidend, wel verwarrend’

• door THEO BESTEMAN

De Telegraaf, 1 maart 2009

AMSTERDAM – DSB Bank verkoopt zijn Voordeelhypotheek ten onrechte als de goedkoopste. Ook in vergelijking met alleen grootbanken als SNS, ING en Fortis blijkt DSB Bank duurder dan de bank van AZ-voorzitter Dirk Scheringa op zijn website meldt, zegt Robert Biesenbeek van de website Hypotheek-aanvragen.nl. „Zeker een bank moet klanten eerlijk voorlichten.” Volgens DSB Bank is de aanbieding „zeer correct”. Volgens MoneyView, dat de prijsvergelijking voor DSB opstelde, wekt de Voordeelhypotheek echter in ieder geval wél een verkeerde indruk.

„DSB Bank belazert de klant”, stelt Biesenbeek over de bovenste hypotheeklening op de website van de bank. Klanten zien daar de DSB Bank-hypotheek als goedkoopste in een rij (zie afbeelding hiernaast), maar wie alle aanbiedingen van die dag naast elkaar zet, constateert dat de AZ-sponsor liefst zestien goedkopere aanbiedingen voor zich moet dulden.
Het verschil loopt op tot 0,25% met de allergoedkoopste in de markt: Zwitserleven, een dochterbedrijf van SNS Reaal. Op een gemiddelde hypotheek van €260.000 bedraagt het prijsverschil €650 „Wij werken correct. We leggen onze vergelijkingen altijd eerst voor aan MoneyView”, reageert een woordvoerder van DSB Bank. „Onze presentatie klopt wel. Dit is de goedkoopste van dit soort hypotheken, dat bevestigen zij ons.”
Onderzoekster Mirjam Lasthuizen van MoneyView vindt een vergelijking waarbij DSB Bank zichzelf afzet tegen alleen grootbanken „op zich niet verkeerd”. Het hoort bij commerciële acties, stelt zij, dat de bank de volledige rentevergelijking niet op zijn website wil. Dat daarbij andere, kleinere en goedkopere aanbieders voor consumenten niet zichtbaar zijn, is in de bankenwereld „acceptabel”.

„Het enige is dat de naam Voordeelhypotheek suggereert dat het een zeer goedkoop budgetproduct is. Maar in feite is het een standaardproduct, niet de goedkoopste. Ik heb ze hier een jaar geleden al op gewezen.”
Overigens blijkt dat zelfs naast de grootbanken DSB Bank met dit product niet de goedkoopste is.
Lasthuizen zegt er bij DSB Bank op te hebben aangedrongen de gewraakte hypotheeknaam te wijzigen. „Misleidend vind ik te zwaar geoordeeld, maar verwarrend is deze naam op z’n minst.”
Maar er zijn meer banken die verkorte lijstjes met lage hypotheekrentes aanbieden. „ING bijvoorbeeld zet zijn producten ook af tegen een kleine selectie. Maar dat zijn wél hun voordeligste producten tegenover echte budgethypotheken van andere aanbieders.”
Toezichthouder de Autoriteit Financiële Markten waarschuwde vorige week dat één op de drie onderzochte hypotheekaanbieders klanten nog altijd niet goed voorlicht. De AFM wil nu evenwel niet beoordelen of DSB Bank deze verkorte, ongelijke vergelijkingen met ’stunttarieven’ aan consumenten mag voorhouden.

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Riet » vr 6 maart 2009 20:47

Nu komt het goed met Nederland :roll: Dirk Scheringa wil de boel wel redden als crissis minister!
Wat heeft die man een enorme plaat voor zn kop!
Zou er echt nog iemand zijn die dat serieus neemt?
Vanavond was hij in De Wereld Draait Door,wat hiervan te denken?
Riet
Riet
 

Berichtdoor Piet » di 10 maart 2009 17:14

Als Scheringa ons moet redden...
Zo begint het artikel uit het dagblad De Pers van maandag 9 maart 2009
Eindelijk prikt ook de media door het Dirk Scheringa Bedrog heen ziet ook de politiek wie en wat DSB en de vele dochters daadwerkelijk is.

Hier het volledige artikel:

DSB Bank

Als Scheringa ons moet redden...
Door: Jan-Hein Strop
Gepubliceerd: gisteren 00:41
Update: gisteren 00:42

Is DSB-baas Dirk Scheringa geschikt als ‘crisisminister’?

Dirk Scheringa, de baas en eigenaar van DSB Bank, heeft zich opgeworpen als de redder van Nederland. De koning van de volksleningen zegt voor twee jaar beschikbaar te zijn als ‘crisisminister op financieel gebied’. In een interview met de Volkskrant vorige week glimt hij van trots nu hij door de elite is erkend als bankier.

Dat juist Scheringa zich tijdens de kredietcrisis als redder opwerpt is toch wel opmerkelijk. Diverse advocaten, blijkt uit een inventarisatie van De Pers, verdienen een goed belegde boterham aan DSB-klanten die zijn opgezadeld met het soort hypotheken waar de kredietcrisis mee begon: veel te hoge leningen aan mensen die ze niet kunnen betalen. Wie DSB over de jaren heeft gevolgd – van kleine kredietverlener tot echte bank met een serieus aandeel op de hypotheekmarkt – weet hoe de voormalig politieagent groot is geworden: met agressieve marketing en contracten met veel kleine lettertjes. Als er iemand heeft bijgedragen aan onverantwoord leengedrag dan is het Scheringa.

De officiële, interne missie van DSB en haar vele dochters (Frisia, Postkrediet, Becam, Lenen.nl, etc.) luidt: ‘De beste consumentenbank van Nederland zijn door de klant eenvoudige financiële producten aan te bieden tegen de meest aantrekkelijke tarieven.’ Het zal voor veel (ex-)klanten van DSB als een gotspe in de oren klinken, en dan vooral voor de mensen die dachten bij DSB een ‘aantrekkelijke’ hypotheeklening te hebben afgesloten.


Onderzoek DSB-hypotheken

Eén voor de prijs van twee

Door: Jan Hein Strop
Gepubliceerd: zondag 8 maart 2009 22:31
Update: gisteren 00:29

Wie bij DSB Bank een hypotheeklening neemt, krijgt daar vaak allerlei verzekeringenbij. Die praktijk maakt steeds meer slachtoffers. ‘Mensen kunnen hun huis verliezen.’

Bij het verlenen van hypotheken, een financieel complex product waar mensen vaak tientallen jaren aan vastzitten, rust er een wettelijke verantwoordelijkheid op banken om de klant goed voor te lichten (‘zorgplicht’). DSB, eigendom van Dirk Scheringa, heeft daar een geheel eigen interpretatie van. Voor de Wognumse bank, die naar eigen zeggen de beste consumentenbank van Nederland wil zijn, zijn hypotheekleningen hét instrument om daaraan gerelateerde woonlasten- en kapitaalverzekeringen te verkopen. Deze vaak onnodige verzekeringen zijn schreeuwend duur voor consumenten, maar aantrekkelijk voor de bank.

Uit de dossiers van gedupeerde DSB-klanten in bezit van deze krant blijkt dat de bank er geen bezwaar tegen lijkt te hebben hypotheekgevers (huiseigenaren) op te zadelen met soms wel acht overlijdensrisicoverzekeringen. ‘Zo zit het model in elkaar’, zegt een oud-medewerker van DSB die anoniem wil blijven. ‘Mensen lokken met een actietarief en dan veel verdienen op die verzekeringen, dat is de bedoeling. De marketingjongens zeiden: de mensen trappen er in. Die wisten dat die lage rente alleen maar een lokkertje was.’ Het is maar de vraag of DSB zich daarmee niet schuldig maakt aan verboden koppelverkoop; een praktijk (waarvan ook andere banken verdacht worden) die door Kamerleden onlangs bij de ministers van Financiën en Economische Zaken is aangekaart.

Neem het geval van Marga Heesters, die na veel moeite en met hulp van een advocaat inmiddels geen klant meer is van Scheringa. Gelokt door het lage rentetarief, nam ze enkele jaren geleden contact op met DSB. Enigszins schaamtevol erkent ze volledig te zijn overbluft door de verkoper. ‘Hij kalkte getallen op een papier waaruit zou blijken dat we goedkoper af waren en zei dat we nu moesten tekenen. Anders zou de renteaanbieding niet meer geldig zijn. De voorwaarden had hij niet bij zich.’ Heesters wil anderen graag waarschuwen nooit met de schaatssponsor in zee te gaan, omdat ze ondanks beloftes van lage maandlasten uiteindelijk veel duurder uit bleek dan haar voorgeschoteld was. Pas achteraf werd duidelijk dat ze naast de hypotheeklening ook een viertal overlijdensrisicoverzekeringen had gekocht, die ze helemaal niet nodig had. Bij haar vorige hypotheek had Heesters namelijk al een goed dekkende verzekering afgesloten. Anders dan bij veel andere polissen, moest Heesters voor de DSB-polissen niet maandelijks premie betalen, maar – let op, hier zit de crux – alle premies in één keer. Zo’n constructie heet een ‘koopsompolis’. Om de polissen in één keer te kunnen afbetalen moest Heesters tienduizenden euro’s extra lenen van DSB. Voor deze truc werd haar hypotheeklening – en die van talloze andere klanten – verhoogd met het premiebedrag.

Voor DSB zijn die verzekeringen tegen koopsom big business: ze zijn in vergelijking met concurrenten niet alleen fors duurder, de opgekrikte hypotheeklening levert ook meer rente op. Voor de klant pakt het minder gunstig uit, ook omdat de extra rente niet aftrekbaar is van de belasting.

Opgepompte leningen

Dit opkrikken van hypotheekleningen tot ver boven de norm is gevaarlijk. Normaal gesproken verstrekt een bank geen hypotheeklening die boven 125 procent van de zogeheten executiewaarde van een huis (de geschatte waarde van een huis bij gedwongen verkoop) uitkomt: voor de bank is dat te risicovol. Hypotheekgevers die dankzij DSB zo’n opgepompte lening hebben, kunnen daardoor nooit meer overstappen naar een andere bank, omdat er onvoldoende onderpand is.

Verboden is het strikt genomen niet, maar de gevolgen kunnen voor de consument schadelijk zijn. Want als een hypotheekgever dan toch zijn DSB-lening wil ‘oversluiten’ bij een andere bank, blijft hij zitten met een restschuld. Een deel van de lening (alles boven de 125 procent executiewaarde) is immers niet financierbaar bij de andere bank. In de nu dalende huizenmarkt is dit probleem natuurlijk ernstiger, aangezien het onderpand – het huis – minder waard wordt.

En mochten mensen tóch weg willen bij DSB, dan is er nog een andere hinderpaal. Als enige bank in Nederland hanteert de prijsvechter een boetetarief van 3,5 procent als de klant binnen 120 maanden de hypotheek (eerste in rang) vervroegd aflost en vertrekt (voor een tweede hypotheek geldt zelfs een boete van 5 procent). Zo kan DSB na de eerste rentevaste periode (vaak niet langer dan vijf jaar) nagenoeg ongelimiteerd de rente verhogen, omdat oversluiten van de hypotheek dankzij de boete te duur is.

De klant zit gevangen in het web dat Scheringa zorgvuldig heeft gespannen.

De advocaat van Heesters, Mr. Ernst Hattink te Cuijck, noemt de verkooptechniek ‘behoorlijk agressief’ en een vorm van ‘provisiejagen’: ‘Bij DSB krijgt niemand een offerte, alleen maar een paar krabbels op papier. Het kan allemaal veel goedkoper, zeggen ze dan.’ Hij beschouwt de koopsompolissen als het grootste kwaad, omdat die door de te hoge hypotheken die er het gevolg van zijn, kunnen leiden tot grote financiële problemen. ‘Mensen kunnen hun huis verliezen’, zegt Hattink die naast Heesters nog acht andere rechtszaken tegen DSB in voorbereiding heeft. De problematiek is in alle gevallen hetzelfde, zegt de advocaat: geen offerte, onnodige verzekeringen met hoge provisiekosten en dure koopsompolissen die in één keer betaald moesten worden.

De problemen van de cliënten van Hattink lijken niet op zichzelf te staan. Financieel intermediair FC&S uit Druten probeert mensen met een te dure DSB-hypotheek aan een andere hypotheeklening te helpen. Er hebben zich volgens eigenaar Jelle Hendrickx al zo’n honderd gedupeerden gemeld, die overwegen tot juridische actie over te gaan. ‘Overal zie je hetzelfde patroon’, zegt hij. ‘Mensen komen in een soort financieel doolhof terecht.’

Mr. Maarten Meijer, advocaat te Haarlem, heeft drie van deze gedupeerden als cliënt en heeft procedures aanhangig gemaakt. ‘Mensen werden gelokt met actietarieven en blijven met enorme schadeposten zitten’, zegt Meijer, die de nodige ervaring heeft met de bank uit Wognum. De manier waarop DSB hypotheken verkoopt doet hem sterk denken aan de wijze waarop de bank jarenlang effectenleaseproducten (Hollands Welvaren Select) aan de man bracht: nauwelijks waarschuwing voor de risico’s en het vrijwel negeren van de inkomenssituatie van de klant.

Sinds 2005 heeft Meijer zestig effectenlease-zaken in behandeling genomen, die in acht gevallen leidden tot de vaststelling dat DSB haar wettelijke zorgplicht had geschonden. Dertig zaken lopen nog, in de meeste overige gevallen is het geschil geschikt. Alleen de eerste twee zaken verloor Meijer, die hoopt dat hij naast schending van de zorgplicht ook hard kan maken dat DSB zich schuldig maakt aan koppelverkoop.

Alleen de omzet telt

In wat voor bedrijfscultuur is de handelswijze van DSB tot bloei gekomen? Uit gesprekken met oud-medewerkers doemt een beeld op van een bedrijf waar heel scherp op kosten wordt gestuurd, het verloop zeldzaam hoog is en de afdeling juridische zaken vol bemand is. ‘De kern van het interne probleem is de beloningsstructuur. Verkopers kregen een laag basissalaris, dat ze moesten aanvullen met provisie. In een verhouding tot 30/70’, zegt een oud-medewerker van DSB die niet met zijn naam in de krant wil. ‘De kruisverkoop hypotheekleningen van polissen is lucratief voor de verkoper én DSB Bank. Ook was het een sport om de talloze dochterbedrijven tegen elkaar op te zetten, die konden doen wat ze wilden, het enige wat telde was omzet halen.’

‘Een andere weeffout in het systeem’, vervolgt de oud-medewerker, ‘is de manier waarop het wettelijk verplichte klantprofiel (een overzicht van financiële situatie van een klant, red.) werd opgesteld. De adviseur is verantwoordelijk voor het compleet aanleveren van het dossier voor beoordeling, maar in het verleden werd dat in de praktijk vaker overgelaten aan een verkoopassistente, zodat adviseurs meer buiten de deur konden zijn.’

Zo is onze zelfverklaarde ‘crisisminister’ een serieuze speler geworden op de Nederlandse hypotheekmarkt – dat doel is gehaald. Of DSB er ook in is geslaagd de beste consumentenbank van Nederland te worden, die ‘eenvoudige’ financiële producten aanbiedt tegen de ‘meest aantrekkelijke’ tarieven, daarover zijn de meningen nog verdeeld. De rechtbank Alkmaar heeft aan die missie in ieder geval haar handen vol.

De naam Marga Heesters is om privacy-redenen gefingeerd.


VVD-bolwerk

DSB Bank is een echt VVD-bolwerk. Nu oud-minister Gerrit Zalm is afgezwaaid als CFO van de bank, komt er alweer een voormalig minister van de partij in de top van DSB: vanaf 15 maart is Frank de Grave de hoogste boekhouder in rang. Daar zal de raad van commissarissen, bevolkt door de VVD-prominenten Robin Linschoten en Ed Nijpels, blij mee zijn.

De Grave kan namens Scheringa op niveau overleg gaan voeren met Hans Hoogervorst (VVD), de baas van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dat is wel nodig, want de relatie tussen AFM en DSB Bank is zacht gezegd niet geweldig: al jarenlang spelen conflicten die tot aan de rechter zijn uitgevochten. Maar juist De Grave zou bij Hoogervorst de plooien kunnen gladstrijken. Als voormalig minister van Volksgezondheid was het nota bene Hoogervorst zelf die De Grave twee jaar terug installeerde tot voorzitter van de Nederlandse Zorgautoriteit, een benoeming die volgens de Nationale Ombudsman de ‘schijn van partijdigheid’ had. De naam Marga Heesters is om privacyredenen gefingeerd.

DSB en de kredietcrisis

Hoe DSB er financieel voor staat is een lastig te beantwoorden vraag. De niet-beursgenoteerde onderneming publiceert geen kwartaalcijfers, maar alleen een jaarverslag dat nog niet gepubliceerd is. Volgens onlangs vrijgegeven voorlopige jaarcijfers maakte de bank in 2008 een netto jaarwinst van 50 miljoen euro en is het eigen vermogen gegroeid.

Feit is dat DSB na het binnenhalen van Gerrit Zalm als CFO veel spaargeld (teller staat op 4,5 miljard euro) heeft aangetrokken, maar het is wel de vraag in hoeverre dat geld op een zinvolle manier is weggezet. Zoals bekend is door het inzakken van de huizenmarkt ook de hypotheekmarkt geraakt. Bovendien heeft DSB ook juridisch niet meer dezelfde vrijheid van handelen als voorheen. Er zijn sinds dit jaar nieuwe, strengere regels in werking getreden, waardoor DSB ook voor het verstrekken van verzekeringen een klantprofiel moet opstellen, een aanscherping waar toezichthouder AFM al tijden voor pleitte. Een vreemde lacune in de wet is eindelijk gerepareerd.

Over de financiële koers is volgens ingewijden vorig jaar veel te doen geweest. Een ‘verschil van inzicht’ tussen Scheringa en de toenmalige CFO Jaap van Dijk zou zelfs aanleiding zijn geweest voor het vertrek van de laatste, eind vorig jaar. Van Dijk wilde naar verluidt een financieel conservatiever beleid voeren dan Scheringa, door de reserves verder op te voeren.

Dat lijkt niet onverstandig, nu het bijna onvermijdelijk is dat ook DSB last heeft van de crisis. Geld aantrekken op de kapitaalmarkt is niet gemakkelijk – wie leent nog aan een bank? – en de kans is groot dat steeds meer mensen hun schulden niet kunnen voldoen. DSB zal dan gedwongen zijn om op zijn uitstaande leningen af te schrijven.

Reactie DSB Bank

‘In het artikel staan zoveel onjuistheden dat het voor ons van nul en generlei waarde is om er ook maar één enkel woord aan vuil te maken.’

Copyright (C) De Pers

http://www.platformaandelenlease.nl/nieuws/09032009.htm
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor monique71 » do 19 maart 2009 21:41

DSB...kan het woord niet meer zien en de reklame al helemaal schieten hebben ze niet al genoeg slachtoffers gemaakt?

Ze zeggen en beloven het 1 maar als puntje bij paaltje komt laten ze je mooi zitten.

Ze worden rijk van de koopsompolissen en die leuke verzekeringen van Taddas HolandsWelvaren en Profijtplan en het zijn zeker geen woekerpolissen hoor mevrouw maakt U zich maar niet druk. Wilt U ze afkopen dat kan hoor mevrouw geen probleem.

En dan denk je dat het rond is....laten ze je 10 dagen van te voren even weten dat ze toch niet akkoord gaan omdat ze zekerheid willen......dat heb je met die polissen van die andere bende zeker niet.

Waren we maar nooit in de DSB getrapt.....
monique71
 

Berichtdoor Piet » vr 20 maart 2009 17:14

DSB komt weer eens negatief in het nieuws in de uitzending van Nova van gisteravond.
DSB verstrekt te hoge hypotheken waardoor mensen in grote problemen komen.
Hier de link naar de uitzending en het item Drukke tijden voor de deurwaarder waar DSB wordt genoemd :
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzen ... rwaarders#
Na 6 minuten begint het interview.

Afgelopen maandag kwam DSB ook al in het nieuws in het dagblad de Pers.
Hier de link naar dit artikel:
http://www.platformaandelenlease.nl/nieuws/09032009.htm

DSB is niet blij met deze zeer negatieve maar m.i. zeer terechte kritiek.
DSB heeft er van alles aan gedaan om dit soort artikelen en uitzendingen te voorkomen of te beïnvloeden.
Hopelijk trekt niemand zich hier iets van aan.
Waarschijnlijk komt er morgen een artikel over DSB in de Telegraaf en volgende week zaterdag gaat Nova meer in op de DSB problematiek met ondermeer interviews met slachtoffers van DSB.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » za 21 maart 2009 10:48

BANK VERBOLGEN OVER ONDERZOEK NAAR OVERKREDITERING

AFM legt loep op DSB

• door THEO BESTEMAN

De Telegraaf 21 maart 2009

AMSTERDAM – Toezichthouder AFM doet onderzoek naar fouten bij leningen van DSB Bank. De waakhond zegt ’relatief veel signalen en klachten’ over producten en adviezen van DSB en dochters te hebben ontvangen. Adviseurs en klanten klagen over te hoge hypotheekleningen, opgetast met telkens nieuwe koopsompolissen om de oorspronkelijke lening af te betalen, waardoor leners niet meer uit de schulden komen.
DSB Bank ontkent de beschuldigingen. „Wij hebben totaal geen belang bij klanten die schulden niet meer kunnen aflossen.”


De Autoriteit Financiële Markten (AFM) bevestigde gisteren dat het al enige tijd onderzoek doet. Aanleiding vormt een serie klachten, van financieel adviseurs en klanten zelf. Oude en nieuwe, die nog dagelijks binnenkomen.
„Elke week heb ik zeer schrijnende situaties bij DSBklanten aan mijn bureau”, zegt adviseur Jelle Hendrickx.
„Komende week zie ik er acht.” Hij heeft inmiddels honderd dossiers over DSBklanten met grote schulden verzameld. DSB Bank ontkent die schuld te veroorzaken. Op tafel ligt een dossier van een gezin in financiële problemen.
Niet DSB Bank, maar andere geldverstrekkers hebben die helpen veroorzaken, aldus DSB.
DSB heeft 17% van de kredietmarkt voor particulieren in handen en 2,5% van de hypotheekmarkt. Tussen de talloze dossiers zitten mensen met torenhoge schulden.
Dochters als Becam en Frisia zouden klanten, ondanks een laag inkomen, toch nieuwe leningen hebben verstrekt. Volgens wettelijke eisen is dat sinds 2006 in strijd met de zorgplicht: banken en adviseurs moeten erover waken dat een klant een lening kan opbrengen. De gedragscode voor hypotheken legt een limiet bij vier tot vijf keer het jaarinkomen als financieringsnorm.

Loodzware leningen
„Maar financiering tot 200% van de executiewaarde van een woning komt bij DSB voor”, zegt Pieter Lijesen, directeur van tussenpersoon NHP. Hij verwijst naar een stapel dossiers. Volgens DSB Bank is het echter onjuist om de oorzaak bij DSB te leggen.

De bank is bijzonder verbolgen over de bevestiging dat de AFM onderzoek doet naar haar leningen. „Het is uitermate vreemd dat ze suggereren dat we iets fout doen”, aldus de zegsman. „Als we fouten maken, horen ze ons dat te melden. Kijk, doen we het niet goed, dan moeten we op de blaren zitten. Maar wij weten van niets.”
DSB-bestuurslid Hans van Goor wijst de kritiek af. „Van de tien aanvragen voor leningen wijzen we er juist negen af.
Wij zeggen tegen cliënten vaak: genoeg is genoeg. We hebben budget coaches om mensen met schulden te begeleiden.” Niet DSB en dochters, maar postorderbedrijven en creditcardmaatschappijen bieden mensen met een schuld extra krediet, stelt DSB. „En dan gaat het niet om E 800 voor een tv. Soms E 30.000 erbij.” Slechts 0,1% van de DSB-portefeuille zou niet terugbetalen, tot 2% betaalt traag. „We kijken juist vooraf óf ze kunnen betalen.”
DSB mag de reputatie hebben, zegt hij, het zijn grote banken als ABN Amro, Fortis en Rabo die leningen van de Wognumse bank oversluiten. „Die bieden dus meer financiering.
Dat betekent dat wij niet tot de top financieren, andere partijen wel”, zegt Van Goor.
De AFM heeft inmiddels mappen vol klachten over bodemloze schulden. Mogelijk leiden die klachten nu toch tot sancties, stelt de financiële waakhond desgevraagd.
Behalve bij de rechter is de bank bij de klachtencommissie Dutch Securities Institute terechtgewezen. Van Goor: „Op zoveel verstrekte leningen kan dat soms gebeuren.
Maar we proberen er altijd uit te komen. Incidenteel gaan we naar de rechter.” Per jaar, zegt DSB, komt het tot niet meer dan tien rechtszaken.

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Laatst bijgewerkt door Piet op zo 22 maart 2009 21:14, in totaal 2 keer bewerkt.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » za 21 maart 2009 10:57

DSB ontkent alle beschuldigingen.
Alleen maar je verhaal doen op dit forum is niet voldoende.
Dien ook een klacht in bij de AFM (Autoriteit Financiële Markten).
Hier de link waar je terecht kunt met je klacht:
http://consument.afm.nl/consumenten/ver ... lacht.aspx
of
http://consument.afm.nl/consumenten/afm/meldpunt.aspx

Telefoonnummer
Het Meldpunt is te bereiken op 0900- 5400 540 (5 cent per minuut).
Op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur.

Postadres
Autoriteit Financiële Markten
t.a.v. afdeling Consumentenvoorlichting
Postbus 11723
1001 GS AMSTERDAM

Het is belangrijk dat zo veel mogelijk DSB gedupeerden hier hun klacht indienen.
Dan pas zal de overheid, de AFM of De Nederlandsche Bank iets doen aan de m.i. ongeoorloofde praktijken van DSB en de vele dochters.
Maar je zult zelf in actie moeten komen en iets moeten doen.
Laten we allemaal onze stem horen en samen knokken, dan pas is er hoop op verbetering.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor monique71 » za 21 maart 2009 16:55

Ondertussen heb ik een brief geschreven naar AFM en ook een reactie naar de telegraaf en gisteren een brief naar de advocaat.

Ik hoop echt dat iedereen die klachten heeft over de DSB aan de bel gaat trekken en dat er ook wat uitkomt voor alle "slachtoffers"

DSB met zijn mooie woorden maar ondertussen laten ze hun "klanten" mooi in de kou staan en zitten vele gezinnen in een diep dal en is er vaak geen andere uitweg dan de schuldsanering in te gaan.

Ik heb net NOVA ook een mail gestuurd met öns" verhaal
monique71
 

Berichtdoor Riet » za 21 maart 2009 23:21

Hallo Piet!
Natuurlijk wil ik ook die klacht indienen.
Maar eerder is mij dat afgeraden? omdat mijn zaak al onder de Rechter is,dat kon niet allebei.
Zoveel mogelijk gedupeerden moeten reageren,natuurlijk wil ik helpen om aan deze wantoestanden een eind te maken!
Dus wel klacht indienen,met de hele gang van zaken,brief etc?
Groeten Riet
Riet
 

Berichtdoor Piet » zo 22 maart 2009 21:24

Je kunt een klacht indienen bij de AFM.
De AFM zal de klacht bekijken en eventueel de bank een geldboete geven.
Zelf krijg je niets terug.
Dat kan wel bij het Kifid (Klachteninstituut Financiele Dienstverlening).
Als je hier en klacht indient dan kan dat leiden tot toewijzing van een schadebredrag.
In 2008 is DSB meerdere malen veroordeeld tot een schadevergoeding van 60 % van de schade.
Als je klacht bij een klachtencommissie is behandeld dan kun je niet meer naar de gewone rechter stappen om te gaan procederen tegen DSB.
Je moet dus een keuze maken tussen een rechtszaak of het Kifid.

De DSB dochter Frisia was afgelopen zaterdag onderwerp van gesprek in het TV programma Kassa.
Hier de link en het onderwerp over Frisia begint op 4 minuut 40 :
http://player.omroep.nl/?aflID=9159985
Uiteraard ging het niet over hoe goed Frisia van DSB was.
Het verhaal van dit slachtoffer komt overeen met het verhaal van zo vele gedupeerden van DSB.
Binnenkort is er meer over het DSB leed te verwachten via de krant en TV.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor monique71 » zo 22 maart 2009 22:26

@ Piet ik heb bij Kifid een klacht ingediend. Ze hebben me gebeld en ik moet er eerst zelf uit zien te komen.

Lang verhaal maar uiteindelijk heeft DSB geen akkoord gegeven voor een andere verzekering. ( we hadden/hebben Tadas Profijtplan en hollandsWelvaren ) Volgens relatie beheer zijn dit GEEN woekerpolissen.
We hebben al heel veel betaald aan deze verzekeringen maar zijn bijna niks meer waard. DSB gaat niet akkoord met een nieuwe (kapitaalverzekering van NHP ) verzekering.

Wat kunnen we nu nog doen?????
monique71
 

Berichtdoor Piet » ma 23 maart 2009 12:41

Hallo Monique71,

Je kunt voor advies contact opnemen met De Ombudsman (was eerder de stichting de ombudsman).
Deze organisatie is al jaren actief (wij hebben de afgelopen jaren regelmatig onderling contact gehad) en afgelopen zaterdag nog te zien in Kassa waar zij reageerden op het item van de Frisia gedupeerde.
Zij kunnen je tips geven hoe dit op te lossen.

Meer informatie over De Ombudsman:
Spreekuur op tel. nr. 0900 - 6 722 722
Op werkdagen van 10.00u tot 13.30u
www.deombudsman.nl

Wat doen ze :
Via het klachtenportaal verzamelen en bundelen wij alle klachten. Als er meer klachten binnenkomen over een onderwerp of organisatie, dan ondernemen we actie. We maken de klachten bijvoorbeeld openbaar door media-aandacht te vragen.

Wie een klacht indient, ontvangt korte en bondige informatie over mogelijke stappen om zelf de klacht op te lossen. Het spreekt vanzelf dat we met deze gegevens zorgvuldig omspringen en de privacyregels in acht nemen.


Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » ma 23 maart 2009 12:44

Onderzoek naar leningen DSB-bank

AMSTERDAM - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt een onderzoek in naar fouten bij leningen die door DSB Bank zijn verstrekt.

Bij consumentenorganisaties regent het al jaren klachten van klanten van de bank van Dirk Scheringa die zwaar in de schulden zijn gekomen. Klanten beklagen zich er onder meer over dat sommige hypotheken zo hoog zijn, dat ze niet meer uit de schulden komen. De AFM heeft als regel dat een hypotheek afgestemd moet zijn op de klant en dat die geen te grote risico's mag lopen.

Belangenorganisaties vinden het hoog tijd dat er een onderzoek komt naar DSB. ''Dat de AFM nu pas in actie komt, is te wijten aan de angst bij officiële instanties om financiële instellingen aan te pakken,'' zegt Piet Koremans, voorzitter van de stichting Platform Aandelen Lease (PAL). PAL, vooral bekend van de aandelenlease-affaire bij Dexia Bank, werpt zich ook op als belangenbehartiger voor gedupeerden van DSB.

Volgens Koremans zijn de misstanden bij DSB nog groter dan bij Dexia. Klanten zouden zwichten voor de 'lokkertjes' van DSB-dochters als Frisia, Lenen.nl, Postkrediet of Becam. ''Het lukt Scheringa en consorten nog altijd om naar buiten toe een zeer laagdrempelig en betrouwbaar imago uit te stralen.''

De AFM, die al enige tijd bezig is met het onderzoek, beschikt inmiddels over een behoorlijk dossier. De kans bestaat dat de klachten tot sancties tegen DSB leiden.

DSB Bank zegt dat ze geen belang heeft bij leningen die niet kunnen worden afgelost. De bank zegt niet door AFM te zijn ingelicht over het onderzoek en wijst de beschuldigingen van de hand. ''Van alle leningen die door ons uitgezet zijn, is bij slechts een tiende procent sprake van betalingsachterstand,'' zegt DSB-woordvoerder Klaas Wilting. ''Wij hebben de zorgplicht hoog in het vaandel staan: alle schulden die mensen hebben, worden nadrukkelijk gesignaleerd en meegenomen in onze afwegingen. Wij gaan met onze hypotheken tot zeventig procent van de executiewaarde. Van de tien kredietaanvragen die hier binnenkomen, worden negen afgekeurd. Je hoort als bank op safe te spelen.'' Wilting kan overigens niet garanderen dat er helemaal niks aan de hand is.

© Het Parool

http://www.platformaandelenlease.nl/nieuws/23032009.htm
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

VorigeVolgende

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron