"FORTIS OPNIEUW IN DE SCHIJNWERPERS"

"FORTIS OPNIEUW IN DE SCHIJNWERPERS"

Berichtdoor wreker » za 11 nov 2006 12:03

Bron: www.AD.nl

http://www.ad.nl/economie/article796407.ece

zaterdag 11 november 2006

'Belazerd na twaalf jaar sparen'
Door WALTER DEVENIJNS

BILTHOVEN - De strijd om de verborgen kosten van beleggingspolissen gaat een nieuwe, hete fase in.


Bankverzekeraar Fortis wordt binnenkort wegens misleiding gedagvaard door de Stichting Meldpunt Financiële Beleggingsfraude.

De stichting uit Vlissingen en twee gedupeerde klanten van het ABC-spaarplan eisen hun geld terug. Een groot deel van hun inleg, dat belegd zou worden, is in rook opgegaan. De bankverzekeraar trok te veel kosten en premies af zonder het vooraf te vertellen, verklaart advocaat Vincent Kortenbach namens de stichting. ,,Dat de inleg van de spaarders wordt afgeroomd met hoge kosten was ze niet verteld. Als je de folder leest, zie je dat geen enkele kostenpost wordt beschreven. Toen na jaren sparen hun geld niet, zoals was beloofd, meer waard was geworden, was de schok groot. Dit is ordinaire oplichting,’’ claimt Kortenbach. Bij de stichting hebben zich inmiddels 25 ABC-gedupeerden aangesloten.

Het leek allemaal zo mooi, weet ABC-spaarder Hans Wiese nog. ‘De makkelijkste manier om rijk te worden’, meldde de folder van het ABC-spaarplan. Wiese kon zijn ogen in 1993 bijna niet geloven. De inwoner uit Bilthoven las de folder van verzekeraar AMEV, onderdeel van Fortis, nog een keer. Het stond er echt: hij kon rijk worden zonder ‘risico’s’, zonder ‘inspanning’. Optimistische rekenvoorbeelden ondersteunden het gelikte verhaal. Wie 15 jaar elke maand 100 gulden spaarde (totale inleg 18.000 gulden) zou bijna het dubbele ontvangen: 34.400. Belastingvrij.

Wiese ging voor het ABC-spaarplan. Elke maand legde hij geld in. Toen hij in 2005 voor het eerst een overzicht kreeg van de waarde van zijn contract, kon Wiese opnieuw zijn ogen niet geloven. ,,Ik heb een rendement behaald van ruim 600 euro op een gespaard vermogen van 10.482 euro. Dat is een rendement van slechts 6 procent in twaalf jaar! Ik voel me belazerd. Een groot deel van mijn inleg is opgegaan aan kosten. Ik had volgens de folder het dubbele van mijn inleg moeten ontvangen.’’

Wiese heeft nog geluk gehad, zo blijkt. Volgens Kortenbach zijn sommige spaarders bijna de helft van hun inleg ‘kwijtgeraakt’. Fortis laat weten de dagvaarding nog niet te hebben ontvangen: ,,We zullen elke zaak individueel bekijken en afzetten tegen de eisen van die tijd.’’
wreker
 
Berichten: 22
Geregistreerd: do 18 aug 2005 0:35

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron