Dexia verslagen!

Dexia verslagen!

Berichtdoor saabine95 » vr 28 maart 2008 12:38

Hoge Raad: leasecontract Dexia is huurkoop
28 Mar 08, 11:11 | 0 reacties
DEN HAAG (AFN) - De Hoge Raad heeft vrijdag bepaald dat bij leasecontracten van de Belgisch-Franse bank Dexia sprake is van huurkoop. Op basis van deze uitspraak, die betrekking heeft op één echtpaar, kunnen enkele duizenden beleggers geld terugeisen van Dexia.

Dexia schat de financiële schade in op 32 miljoen euro. De affaire heeft de bank tot nu toe al zo’n 1 miljard euro gekost.

Bij huurkoop is een contract wettelijk gezien pas geldig als ook de partner heeft getekend. Als die tweede handtekening ontbreekt, dan moet Dexia de inleg inclusief rentekosten terugbetalen aan de deelnemers. De klant moet het contract wel binnen drie jaar na ondertekening vernietigd hebben verklaard.

Duisenberg-regeling

De uitspraak heeft geen waarde voor de 165.000 aandelenleaseklanten die de zogeheten Duisenberg-regeling accepteerden. Beleggers die hiervan gebruikmaakten, kregen tot twee derde van hun restschuld vergoed. Ook gedupeerden die op een eerder aanbod van Dexia zijn ingegaan, kunnen niet profiteren van de uitspraak.

Mensen die geen regeling troffen met Dexia kunnen met de uitspraak van de Hoge Raad in de hand een gerechtelijke procedure beginnen tegen Dexia. Volgens Leaseproces, een belangenorganisatie die opkomt voor gedupeerde beleggers, gaat het om achtduizend mensen bij wie de vereiste tweede handtekening in het contract ontbreekt. Dexia spreekt van ongeveer 5300 contracten.

Cassatieberoep

Met de uitspraak bevestigde de Hoge Raad een eerder oordeel van het gerechtshof in Amsterdam. Hiertegen had Dexia cassatieberoep aangetekend. De Hoge Raad volgt met de uitspraak bovendien een advies dat de plaatsvervangend procureur-generaal aan het rechtscollege uitbracht.

Dexia liet weten “teleurgesteld” te zijn over de uitspraak. “We hebben altijd geloofd dat de toestemming van echtgenoten niet nodig was. Vanzelfsprekend heeft de Hoge Raad in deze kwestie het laatste woord”, zei Ben Knüppe, de bestuursvoorzitter van Dexia Nederland.

De gewraakte aandelenleaseproducten werden eind jaren negentig door Dexia in de markt gezet. Beleggers konden met geleend geld aandelen kopen en die aandelen gebruiken als onderpand voor de lening. Doordat het beursklimaat verslechterde, kwamen honderdduizenden mensen met grote schulden te zitten.
saabine95
 
Berichten: 58
Geregistreerd: di 27 sep 2005 12:48

Berichtdoor Survivor » za 29 maart 2008 11:26

Eindelijk Dexia op zijn knieen!!

Alhoewel ze er best wel voor gezorgd hebben dat het verlies (als je van verlies mag spreken) beperkt gebleven is moeten ze een bepaalde groep van gedupeerden bevrijden van financiele en emotionele schade.

Het is echt schandalig hoe deze bank (als je het een bank mag noemen) met schofterig handelen en minachting naar de gedupeerden toe jarenlang heeft getreiterd met allerlei middelen die zij maar konden vinden om toch nog zoveel geld binnen zien te halen.

Het is voor een overgroot deel gelukt omdat er een hoop gedupeerden niet tegen de druk konden op hun aanbod zijn ingegaan, best begrijpelijk.

Het beeld van Knuppe op tv en uitsprak dat hij het teleurstellend vond maar dat zij er zich bij neerleggen blijft in mijn hoofd steeds voorbij gaan, ik krijg er geen genoeg van! Alsof ik droom maar eindelijk zijn deze arrogante onderkruipsels een halt toegeroepen.

Lang heb ik gedacht dat zij alles en iedereen konden manipuleren en niemand die ging ingrijpen maar vrijdag 28 maart is hier een eind aan gekomen.

Eindelijk is de pijn van 8 jaar ellende, onzekerheid, machteloosheid voorbij, Dexia is vanaf nu echt verleden tijd en mag ik weer gaan genieten van het leven zonder het juk te dragen wat jaren op onze schouders heeft gedrukt!

Bij deze wil ik Piet en medewerkers een dikke pluim geven voor de steun die zij al deze jaren (en nog steeds) voor de gedupeerden geven!

En voor alle andere gedupeerden die nog bezig zijn wil ik heel veel sterkte en het nodige geluk toewensen want dat heb je echt nodig in deze corrupte en vriendjes-politieke wereldje.

Hou vol!
Survivor
 
Berichten: 4
Geregistreerd: za 6 okt 2007 10:36


Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron