Eega..na uitspraak Hoge Raad?

Eega..na uitspraak Hoge Raad?

Berichtdoor janssendelimpens » vr 18 apr 2008 13:58

Beste Piet,

Ik ben weer terug op het forum gelukkig.!
Algemeen:
Wij zijn eegaleasers en hebben aan alle voorwaarden voldaan voor een tijdige en rechtsgeldige vernietiging via een advocaat vanaf 2003.
Vragen:
1)zijn alle kosten van onze advocaat ( ter info: ca.€ 5000.=)tot nu toe bij
Dexia te claimen?
( als ik onze advocaat bel kost dat weer €-ro's vandaar de vraag)
2)Waarom loopt de eega-procedure in Amsterdam door,terwijl Dexia
bij de Hoge Raad bakzijl heeft moeten halen?
Veel dank voor Uw reactie.
janssendelimpens
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 16 apr 2008 10:53

Berichtdoor Piet » zo 20 apr 2008 13:10

Hallo janssendelimpens,

De advocaatkosten blijven voor eigen rekening.
De rechter kan wel Dexia veroordelen om de door jullie gemaakte proceskosten te betalen.
Als de vernietiging wordt toegewezen dan krijg je ook de wettelijke rente vanaf 2 weken na de datum van de vernietigingsbrief.
Meestal staat in de vernietigingsbrief dat er binnen 14 dagen betaald moet worden, daarom de wettelijke rente na die 2 weken.
Je kunt dit dan zien als en soort compensatie voor de gemaakte advocaatkosten.

Als het goed is heeft Dexia de rechtbank gevraagd om die zaken waarin vernietiging binnen 3 jaar speelt stil te leggen i.v.m. een voorstel aan de gedupeerden conform de uitspraak door de Hoge Raad.
Jullie advocaat zal dus hierover worden benaderd.
Daarna stuurt hij het voorstel naar jullie met de vraag of jullie hiermee akkoord gaan.
Zo ja, dan zal de rechtszaak worden beëindigd.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor meer » zo 20 apr 2008 15:52

Beste Piet,

Ook ik ben een eegaleaser,met vernietiging binnen 3 jaar,nu heb ik de vernietigingsbrief er eens op na gelezen en daarin staat:

Mocht ik de desbetreffendebetalingen niet binnen 14 dagen na heden van u ontvangen, dan zal ik juridische stappen ondernemen en houd uw bank aansprakelijk voor alle kosten die ik daarvoor moet maken.

Mijn gevoel zegt me dat dit wel advocaatkosten zijn,en de wettelijke rente omdat we al bijna 5 jaar verder zijn.

Groetjes Meer
meer
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma 6 maart 2006 16:48

Berichtdoor janssendelimpens » zo 20 apr 2008 17:50

Piet schreef:Hallo janssendelimpens,

De advocaatkosten blijven voor eigen rekening.
De rechter kan wel Dexia veroordelen om de door jullie gemaakte proceskosten te betalen.
Als de vernietiging wordt toegewezen dan krijg je ook de wettelijke rente vanaf 2 weken na de datum van de vernietigingsbrief.
Meestal staat in de vernietigingsbrief dat er binnen 14 dagen betaald moet worden, daarom de wettelijke rente na die 2 weken.
Je kunt dit dan zien als en soort compensatie voor de gemaakte advocaatkosten.

Als het goed is heeft Dexia de rechtbank gevraagd om die zaken waarin vernietiging binnen 3 jaar speelt stil te leggen i.v.m. een voorstel aan de gedupeerden conform de uitspraak door de Hoge Raad.
Jullie advocaat zal dus hierover worden benaderd.
Daarna stuurt hij het voorstel naar jullie met de vraag of jullie hiermee akkoord gaan.
Zo ja, dan zal de rechtszaak worden beëindigd.

Groeten,
Piet
janssendelimpens
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 16 apr 2008 10:53

Berichtdoor Hans A » zo 20 apr 2008 19:50

Piet, volgens mij maak je een fout als het gaat over de wettelijke rente, dus even een kleine correctie.

In het vonnis van de kantonrechter staat:
In het lichaam van de dagvaarding stellen [X]c.s. dat Dexia hen wegens buitengerechtelijke vernietiging van de overeenkomsten € 44.308,08, als reeds betaalde termijnen, dient te restitueren. [X]c.s. stellen tevens aanspraak te maken op € 3.448,00 wegens buitengerechtelijke incassokosten. Beide vorderingen komen echter niet in het petitum voor.
Uit proces-economische overwegingen wordt ten aanzien van die vorderingen desalniettemin reeds nu het volgende overwogen.
De genoemde restitutie van de reeds betaalde termijnen, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf het moment van betaling, is een gevolg de boven reeds rechtsgeldig geoordeelde buitengerechtelijke ontbinding van de lease-overeenkomsten.


Deze uitspraak is nu door de HR bevestigd en werkt dus terug tot de uitspraak van het kanton.

De kantonrechter was zéér duidelijk:
Men heeft recht op de wettelijke rente vanaf moment betaling!
Groeten Hans A
Hans A
 
Berichten: 14
Geregistreerd: za 5 nov 2005 13:15

eega...en proceskosten?

Berichtdoor janssendelimpens » wo 23 apr 2008 9:54

Beste Hans,

Dank voor je duidelijke reactie i.v.m.de rente op ingelegde maandelijkse gelden.Mijn advocaat heeft die rente in 2003 overigens ook gevorderd.

Vraag over proceskosten:

Ik mag aannemen dat dit dan alle proceskosten betreft,dus niet alleen van de eega die rechtsgeldig heeft vernietigd ( geen handtekening)maar ook van de partner,die eind 2003 door Dexia is gedagvaard i.v.m.vordering door Dexia van de restschuld.

Kort gezegd:

Het gaat dus over de proceskosten van 2 procedures,waarbij inbegrepen
de kosten van een procureur bij de rechtbank,omdat in ons geval de rechtbank in Arnhem buiten het arrondissement van onze advocaat lag.

Dank voor je reactie.

p.s.zodra ik het voorstel van Dexia heb,zal ik het aan Piet doormailen.
janssendelimpens
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 16 apr 2008 10:53

Berichtdoor Piet » wo 23 apr 2008 14:45

Hallo Hans,

Bij vernietiging wordt de wettelijke rente toegewezen vanaf het moment van vernietiging c.q. de datum in gebreke stelling (normaal gesproken 14 dagen na dagtekening vernietigingsbrief en vermeld in deze brief).
In bijna alle uitspraken in eegalease zaken is dit terug te vinden

In de gevallen zoals het schenden van de zorgplicht wordt (indien geeist)de wettelijke rente toegekend vanaf de datum betaling of een variatie daarop vast te stellen door de rechter.
E.e.a. kan ook nog anders uitvallen als de wettelijke rente op andere data wordt gevorderd.
Ik ben allerlei variaties tegengekomen als b.v. vordering van de wettelijke rente vanaf moment dagvaarding of helemaal geen toekeninng wettelijke rente als dit niet wordt gevorderd.

Iedereen is natuurlijk vrij om de wettelijke rente te vorderen wanneer hij/zij dat wilt, maar of het dan ook toegewezen wordt is een tweede.

Groeten,
Piet
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor impact » wo 14 mei 2008 16:01

Werd zonet opgebeld door mijn advocaat met de mededeling dat Dexia had laten weten dat het door de bank ingestelde hoger beroep tegen de door mij voor de kantonrechter gewonnen eegalease-procedure is ingetrokken. Daarmee kan voor mij dit boek definitief dicht.

Ik wens iedereen ook een positief eindresultaat toe!
impact
 
Berichten: 35
Geregistreerd: ma 18 jun 2007 17:27

Berichtdoor aert0001 » wo 14 mei 2008 23:28

Werd zonet opgebeld door mijn advocaat met de mededeling dat Dexia had laten weten dat het door de bank ingestelde hoger beroep tegen de door mij voor de kantonrechter gewonnen eegalease-procedure is ingetrokken. Daarmee kan voor mij dit boek definitief dicht.

Ik wens iedereen ook een positief eindresultaat toe!


perfect beste impact, je bent er vanaf, veel geluk en succes in je verdere leven, hopelijk kom je nog eens langs op het fora

Ton
aert0001
 
Berichten: 165
Geregistreerd: vr 19 aug 2005 0:05
Woonplaats: Etten-Leur


Keer terug naar Dexia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron