Hoezo "Eerlijk Aegon"?

Hoezo "Eerlijk Aegon"?

Berichtdoor Piet » zo 19 jul 2009 9:54

Eerlijk Aegon

De Telegraaf 19 juli 2009

Sinds de crisis zetten bedrijven de klant weer centraal. Ik hoor u denken: ’Alsof dat iets bijzonders is.’ Maar het gaat om het idee, denk ik dan maar. Ook Aegon vond de tijd rijp voor de reclamecampagne ’eerlijk over later’. Over ons pensioen. Een gewaagde stap, want eerlijk is niet de eerste karaktereigenschap die je deze verzekeraar toerekent. Het blazoen is onder meer door de verkoop van aandelenleaseproducten danig besmeurd. Honderdduizenden Nederlanders zijn het schip ingegaan met deze risicovolle combinatie van beleggen en lenen.
Goed, er is een compensatieregeling, maar die is mager en velen hebben het gevoel bedonderd te zijn. Uit de ’fanmail’ die we door de jaren heen op de redactie over Aegon ontvingen, kan ik met goed fatsoen niet citeren.
Aegon is ook een van de grootste verkopers van beleggingsverzekeringen: woekerpolissen. Verzekeraars hebben hiervoor jarenlang te hoge kosten in rekening gebracht. Afgelopen week omarmde Aegon het schikkingsvoorstel van Ombudsman Wabeke, dat de kosten maximeert. Aegon gaat naar eigen zeggen zelfs dieper door de knieën dan dat voorstel. Ronkende taal, maar nergens heb ik gelezen dat er een rechterlijk vonnis ligt dat nóg veel verder gaat dan de lauwwarme oplossing die Wabeke biedt. Voor Koersplan, de belangrijkste woekerpolis die Aegon heeft verkocht, heeft een rechter in mei besloten dat 85% van de premies voor de interne overlijdensdekking moet worden terugbetaald. En juist in die overlijdensdekking – glansrijk genegeerd door Wabeke – zitten de meeste kosten. Natuurlijk is Aegon in deze collectieve zaak in hoger beroep gegaan. De standaardreactie, helaas ook in individuele zaken waar één klant moet opboksen tegen het arsenaal aan advocaten dat Aegon kan inzetten. Ook als gedupeerdenclub ’Koersplan de weg kwijt’ het hoger beroep wint, vrees ik dat veel klanten zelf hun recht moeten halen. Een stuitend schouwspel. Eerlijk over later? Laat Aegon maar eens eerlijk over vroeger worden. Met een genereuze compensatieregeling. Ook beter voor Aegon, want een bedrijf dat niet voor zijn klanten vecht maar ertegen, heeft het niet begrepen.

Manno van den Berg is redacteur bij OverGeld, mvdberg@telegraaf.nl

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor klant » za 7 nov 2009 15:45

Het schandaal van de woekerpolissen van de grote financials
Grimbert Rost van Tonningen

Tags: Aegon | Delta Lloyd | fortis | ING | NN | Rabo | schandalen grote financials | SNS Reaal | woekerpolissen

Uit verschillende websites (verliespolis.nl en woekerpolisclaim.nl) diepen wij wat materiaal op. Niet eens van consumentenclaim.nl - omdat dat vooral de kleine ‘vissen’ DSB en Afab betreft - en we ons vooral interesseren voor de grote jongens. Het is geen erelijst
Ze blijken allemaal te hebben meegedaan aan de roof op hun klanten, veel bestuurders zitten er nog alsof er niets is gebeurd. Hierna een samenvatting, waarbij met nadruk wordt gesteld dat deze lijst niet uitputtend is, zie websites. Het gaat om miljarden schade vóór 1 januari 2008 bij vaak niets vermoedende mensen. De zorgplicht die de concerns moesten uitoefenen werd met voeten getreden. Bij schrijnende gevallen werd de klant compleet kaal gestolen, met vaak totaal overbodige, dure producten en beloften die vaak niet klopten

Fortis
ASR Nederland (voorheen: Fortis Verzekeringen Nederland) heeft betrekking op alle beleggingsverzekeringen die zijn afgesloten door deze verzekeraars en hun rechtsvoorgangers. Het gaat hier om labels als Fortis ASR (voorheen: AMEV, Stad Rotterdam en Woudsend), Amersfoortse, Falcon Leven, Interlloyd en VSB Leven (hierna gezamenlijk te noemen: de Verzekeraars). Naast de Verzekeraars en WPC zijn ook de Vereniging Consument & Geldzaken (VCG), Stichting Verliespolis, Vereniging Eigen Huis (VEH) en Vereniging van Effectenbezitters (VEB) partij bij de regeling.

De regeling voorziet in een verdere beperking van de kosten van de beleggingsverzekeringen van de Verzekeraars. Te veel betaalde kosten plus het daarover misgelopen beleggingsrendement worden door de Verzekeraars aan de klant terugbetaald. Hiervoor stellen de Verzekeraars samen een bedrag van € 780 miljoen ter beschikking, inclusief een extra fonds van € 85 miljoen voor ’schrijnende gevallen’.
Rabo

OpMaat Hypotheek van Rabobank/Interpolis. Dit is een combinatie van een hypothecair krediet bij Rabobank en een beleggingsverzekering bij Interpolis, de OpMaat Verzekering. De Verzekering is bedoeld om op de einddatum het hypothecaire krediet af te lossen. Interpolis was tot 2005 een dochteronderneming van Rabobank.

De actie is vooral gericht tegen Rabobank. Hierbij gaat het om klanten met een OpMaat Verzekering waarbij een deel van de premie wordt gestort op een spaarrekening, de OpMaat Rekening, en de rest wordt belegd in fondsen van Robeco. Rabobank noemt dit de ‘Flexibele variant’. Tot december 2006 ontvingen klanten bij hun offerte een brochure van Rabobank waarin werd gesteld dat de OpMaat Rekening een gegarandeerd rendement heeft gelijk aan de inleg plus de jaarlijks daarover bijgeschreven rente. De rente is gelijk aan de hypotheekrente, in de meeste gevallen tussen 5,5% en 6,5% per jaar. Ook werd gesteld dat met de OpMaat Rekening geen vermogensrisico wordt gelopen. In december 2006 kwam Rabobank opeens met een nieuwe brochure, deze bevat echter heel andere informatie, waaruit blijkt dat de eerdere brochure niet klopt. De klant blijkt namelijk wel degelijk vermogensrisico’s te lopen

ING
Nationale-Nederlanden (NN), RVS en Postbank Verzekeringen - de regeling heeft betrekking op alle beleggingsverzekeringen die zijn afgesloten door deze verzekeraars. Naast de verzekeraars en WPC zijn ook de Vereniging Consument & Geldzaken (VCG), Stichting Verliespolis, Vereniging Eigen Huis (VEH) en Vereniging van Effectenbezitters (VEB) partij bij de regeling. De regeling voorziet in een verdere beperking van de kosten van de beleggingsverzekeringen van NN, RVS en Postbank Verzekeringen. Een deel van de betaalde kosten plus het daarover misgelopen beleggingsrendement wordt door deze verzekeraars aan de klant terugbetaald. Hiervoor stellen NN, RVS en Postbank samen een bedrag van € 365 miljoen ter beschikking, inclusief een extra fonds van € 70 miljoen voor ’schrijnende gevallen’. Hieruit worden in de eerste plaats de merkbare extra verliezen gecompenseerd die het gevolg zijn van de zgn. ‘hefboom’ en ‘inteer’ effecten die zich kunnen voordoen bij zgn. universal life polissen. Indien zelfs ná compensatie van een deel van de betaalde kosten én het eventuele hefboom/inteer verlies nog steeds sprake is van een aanzienlijk verlies als gevolg van de specifieke productkenmerken van de polis (niet het normale beleggingsrisico) kan de polishouder daarnaast nog een verzoek doen voor extra compensatie uit het schrijnende gevallen fonds.

Delta Lloyd

Alle beleggingsverzekeringen die zijn afgesloten door de werkmaatschappijen van DLG: Delta Lloyd Levensverzekering, OHRA, Erasmus en Nationaal Spaarfonds. Naast WPC en DLG zijn ook Stichting Verliespolis, Vereniging Eigen Huis (VEH) en Vereniging van Effectenbezitters (VEB) partij bij de regeling..
De regeling voorziet in een sterke verlaging van de kosten van de beleggingsverzekeringen van DLG met terugwerkende kracht. Te veel betaalde kosten plus het daarover misgelopen beleggingsrendement worden door DLG aan de klant terugbetaald. Naar verwachting leidt dit voor de klanten van DLG op einddatum tot een totaal kostenvoordeel van circa € 1 miljard.
Ook stelt DLG een extra fonds ter beschikking van € 30 miljoen. Hieruit worden verliezen gecompenseerd die het gevolg zijn van het ‘hefboom effect’ dat zich kan voordoen bij een bepaald type beleggingsverzekering, ‘univeral life polis’ genoemd. Binnen DLG gaat dit om de producten Delta Life en Financieel Vrijheidsplan van Delta Lloyd, vrijwel alle beleggingsverzekeringen van OHRA en het MultiLeven Plan van Erasmus. Het ‘hefboom effect’ is het stijgen van de kosten van de in de polis opgenomen overlijdensrisicoverzekering als het belegde vermogen daalt door koersdalingen. Voor deze gestegen kosten wordt een extra vorm van compensatie geboden vanuit het fonds van € 30 miljoen.


SNS Reaal
Het gaat hier om bekende maatschappijen als Reaal Verzekeringen (voorheen: Alico, Elvia, Hooge Huys, NHL, Reaal, UAP, Winterthur, Axa Nederland en Zürich), DBV Verzekeringen, Proteq en Zwitserleven. Daarnaast fungeert Reaal Verzekeringen als uitvoerder van beleggingsverzekeringen die door derden onder eigen naam zijn verkocht. Het gaat hierbij onder meer om polissen verkocht door DSB, Van Lanschot, Wagner & Partners, SNS Regio Bank, Re/Max, Bouwfonds-Florius, Univé, Hypotheekshop en PensioenPlatform en aan aantal kleinere partijen die staan genoemd op deze lijst. Ook deze polissen vallen onder de compensatieregeling. Naast SNS Reaal en WPC zijn ook de Vereniging Consument & Geldzaken (VCG), Stichting Verliespolis, Vereniging Eigen Huis (VEH) en Vereniging van Effectenbezitters (VEB) partij bij de regeling.

De regeling voorziet in een verdere beperking van de kosten van de beleggingsverzekeringen van de verzekeraars. Te veel betaalde kosten plus het daarover misgelopen rendement worden door de Verzekeraars aan de klant terugbetaald. Hiervoor stellen de verzekeraars samen een bedrag van ruim € 320 miljoen ter beschikking, inclusief een extra fonds van € 52.5 miljoen voor ’schrijnende gevallen’. Indien zelfs ná compensatie van te veel betaalde kosten én het eventuele hefboom/inteer verlies nog steeds sprake is van een aanzienlijk verlies als gevolg van de specifieke productkenmerken van de polis (niet het normale beleggingsrisico) kan de polishouder daarnaast nog een verzoek doen voor extra compensatie uit het schrijnende gevallen fonds.


Aegon

Heeft betrekking op de beleggingsverzekeringen die zijn afgesloten door deze verzekeraars. Het gaat hier om de labels AEGON Leven en Spaarkas (voorheen Spaarbeleg Kas). Naast AEGON Nederland en WPC zijn ook de Vereniging Consument & Geldzaken (VCG), Stichting Verliespolis, Vereniging Eigen Huis (VEH) en Vereniging van Effectenbezitters (VEB) partij bij de regeling.

AEGON Nederland heeft vanaf 2000 al diverse maatregelen genomen om de hoogte van de kosten en risicopremies van haar beleggingsverzekeringen te beperken. De regeling tussen AEGON Nederland en WPC voorziet in nog verdere beperking van die kosten en risicopremies. Te veel betaalde kosten en risicopremies plus het daarover misgelopen rendement worden door de verzekeraars aan de klant terugbetaald. AEGON Nederland stelt hiervoor in totaal een bedrag van € 630 miljoen ter beschikking, inclusief een fonds van € 80 miljoen voor ’schrijnende gevallen’.

Achmea

De woekerpolisregeling die Eureko (Achmea/Interpolis) schiet aan alle kanten tekort. Op verschillende onderdelen is het aanbod van het verzekeringsconcern beduidend slechter dan in de vier grote regelingen die door Stichting WPC eerder zijn afgesloten. Jeroen Wendelgelst, voorzitter van WPC: “Het is ondenkbaar dat een grote partij als Eureko hiermee wegkomt. WPC zal op korte termijn rechtszaken tegen Eureko beginnen om een betere compensatieregeling af te dwingen voor de klanten met een beleggingsverzekering bij Eureko.”

Volgens Eureko bedraagt de waarde van de compensatie op einddatum € 315 miljoen, inclusief een fonds van € 40 miljoen voor polishouders in een schrijnende situatie. Slechts een kleine minderheid van de Eureko polishouders - circa 25% - ontvangt uiteindelijk enige compensatie. Daarmee scoort de regeling van Eureko aanmerkelijk slechter dan die van collega-verzekeraars met een vergelijkbaar marktaandeel, zoals ING (Nationale-Nederlanden) en Reaal. Deze maatschappijen compenseren veel meer polishouders: circa 55% (ING/NN) en 45% (Reaal). Bovendien hebben zij per direct veel hogere bedragen uitgetrokken voor hun klanten. Ook voor polishouders in een schrijnende situatie heeft Eureko veel minder over dan ING (€ 70 miljoen) en Reaal (€ 52,5 miljoen).


Samenvattend: De schade is dus meestal grotendeels gecompenseerd, maar het vertrouwen is weg, dat zal alleen kunnen worden hersteld door topmannen/vrouwen die zeggen ik steel niet, ik ben eerlijk (zie nieuwe Aegon campagne) en transparant. Kijk naar onze producten dan ziet u dat ik gelijk heb. Zij zullen er tevens voor moeten zorgen dat ook de tussenpersonen niet opnieuw de fout ingaan, gedreven door gulzigheid om de hoogst mogelijke provisies te ontvangen; ook al betekende dat de ondergang van de ‘klant’ En geen gemene kleine lettertjes in de contracten meer alstublieft.

Gerelateerde berichten:
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor klant » di 30 maart 2010 18:44

Aegon stuurde cfo met pensioen, maar dat ging hij niet
Financieel directeur Jos Streppel van Aegon ging vorig jaar met pensioen. En Streppel kreeg niets mee, aldus Aegon. Maar van pensionering blijkt helemaal geen sprake, blijkt uit onderzoek van RTL Z. Aegon betaalt Streppel nog door tot ver in 2011. Tot aan ... zijn echte pensioen.


Verrassend
Vriend en vijand werden er door verrast, in 2009. Jos Streppel, de financieel directeur van Aegon, hield het in april voor gezien. "In overeenstemming met het pensioenbeleid bij de verzekeraar", luidde het. De media pikten het massaal op: Streppel ging met pensioen.

Pensionering
Ook Streppel zelf sprak van vervroegde pensionering, in een telefonisch interview met RTL Z. Streppel erkende dat zijn pensionering op een ongelukkig moment kwam, met een crisis en grote onrust op de financiële markten. Maar ja. Hij had het vroeg aangekondigd en er was een goede opvolger gevonden, dus zijn vertrek uitstellen, daar was wel over nagedacht, maar er was anders besloten.

Vrijgesteld
Maar van pensionering blijkt helemaal geen sprake, zo blijkt uit onderzoek van RTL Z. In een voetnoot van het jaarverslag over 2008 meldt Aegon dat Streppel tot 1 oktober van 2011 gewoon in dienst is van het bedrijf. Streppel is vrijgesteld van werkzaamheden. En hij houdt gewoon zijn basissalaris, van dik 750.000 per jaar. Nog dik een jaar dus. Tot aan zijn officiële pensionering.

Code Tabaksblatt
En daarmee betaalt Aegon Streppel dik twee jaar door na zijn pensionering. Opmerkelijk, voor iemand die voorzitter is van de commissie die toezicht houdt op de mate waarin bedrijven de code voor behoorlijk ondernemingsbestuur volgen. Maar volgens Aegon is er allemaal niet zo veel aan de hand.

Oude afspraken
Aegon verwijst naar de arbeidsovereenkomst van Streppel uit 2004. De afspraken die hierin gemaakt zijn, zorgen ervoor dat Streppel nog gebruik kan maken van een oude regeling. RTL heeft de arbeidsovereenkomst in handen. U vindt hem hier.

Dossier Aegon
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor klant » wo 13 okt 2010 16:43

Daar gaat het geld van de belastingbetaler, hoeveel bank wilt u hebben

en de kleine lui maar de hogere last ophoesten



'Onvoorstelbare arrogantie van Aegon-ceo Wynaendts grenst aan het onacceptabele'
Aegon zou dankbaar moeten zijn dat het door de Nederlandse belastingbetaler werd gered en zou volledige openheid van zaken moeten geven over de werkelijke gezondheid van de verzekeraar.

Lees de column van René Tissen: Jammer dat de financiële sector zichzelf telkens weer in opspraak weet te brengen.




Column René Tissen




Schokkend
Afgelopen vrijdag verschijnt het bijna ongelooflijke bericht dat Aegon uit Nederland dreigt te vertrekken als de kapitaalseisen voortvloeiend uit Basel III ook voor deze onderneming van kracht zullen worden. Ik geloofde mijn ogen niet. De onvoorstelbare arrogantie van topman Wynaendts grenst aan het onacceptabele. Eerst wordt de onderneming door de Nederlandse staat van de onmiddellijke ondergang gered, om vervolgens dit gedrag te laten zien.

Dom, dommer, domst
Het beeld dat de financiële sector geleid wordt door topmanagers die niet van hun fouten leren wordt wederom bevestigd. En natuurlijk was Wynaendts nog geen voorzitter van Aegon toen de onderneming om dreigde te vallen. Maar hij is wel verantwoordelijk voor de onmaatschappelijke opmerkingen over een mogelijk vertrek. Hoe onaangepast moet je zijn om zelfs maar deze optie in de strategie van de onderneming te betrekken? Aegon zou dankbaar moeten zijn dat het door de Nederlandse belastingbetaler werd gered en zou volledige openheid van zaken moeten geven over de werkelijke gezondheid van de verzekeraar. Gewoon, zonder stresstest.Of denkt deze betweter van een topman dat de vlucht naar voren een beter alternatief is?

Ons soort mensen
Kennelijk vergelijkt Alexander Wynaendts zich graag met zijn collega’s in London en New York. Die dreigen ook altijd met hun vertrek naar het buitenland als hen iets niet welgevallig is. Hoe durven ze. Deze topmannen onderschatten volledig de opgekropte woede bij velen over hun wanbeleid van de afgelopen twee decennia. Ze bewijzen dat het eigen belang van de sector –en van henzelf- boven dat van het maatschappelijk belang gaat. Ik roep de regering op om in te grijpen. Aegon moet ter verantwoording worden geroepen. Zelfs als het om een onbedoelde ‘slip of the tongue’ gaat (Wynaendts deed zijn uitspraken in Londen). Ook als het niet veel meer was dan een luchtballonnetje.

Openbaar verhoor
Aan Aegon zal gevraagd moeten worden –in een openbare hoorzitting- hoe de onderneming denkt over integer ondernemen? Wat vindt de topverzekeraar van het maatschappelijk belang om hoogwaardige werkgelegenheid in Nederland te behouden? Hoe kijkt Aegon aan tegen het rapport van de Nederlandse Vereniging van Banken dat een tijdje geleden naar aanleiding van de kredietcrisis verscheen en dat oproept tot een meer klantgerichte gedragsverandering? Ooit kreeg ik een verwijtend briefje van oud-Aegon voorzitter Kees Storm. Hij vond dat ik kritiek op zijn onderneming had en dat duldde hij niet. Aegon was zijn paradepaardje en daar diende iedereen van af te blijven.

Koersplan
Inmiddels is mijn Aegon pensioenpolis – en die van vele anderen- fors minder waard geworden. Daarvoor hebben we nog de Koersplan affaire gehad. Maar daarover hoort niemand meer iets en dus ik ook niet. Is er al een regeling inzicht? Wat jammer is het toch dat de financiële sector zichzelf telkens weer in opspraak weet te brengen. Het argwaan bij de bevolking is toch al zo groot. Kan Aegon bijvoorbeeld uitleggen hoe het met AIG in Amerika gaat en met de relatie tussen beide ondernemingen? Want Amerika is het land waar Alexander Wynaendts naar toe wil verhuizen. Dat is echter ook het land dat financieel aan de rand van de afgrond staat. Krijg ik binnenkort weer een briefje?

René Tissen
Business Universiteit Nyenrode
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57


Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron