Weer initiatief tegen beleggingsverzekeringen

Berichtdoor Piet » ma 11 apr 2011 15:00

Van de website van Radar.

Vanavond in Radar:

Procederen tegen uw woekerpolis
Onder druk van Radar deden diverse verzekeraars de afgelopen maanden toezeggingen over het omgaan met woekerpolissen.

Als woekerpolishouder kunt u zelf ook nog veel doen. De gang naar de rechter is daarbij een reële optie. Hoe pakt u dat aan? En hoe denken deskundigen hierover?

Maandagavond 11 april 2011 om 20.30 uur, Nederland 1
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » wo 20 apr 2011 19:40

Bron Tros Radar

Minister neemt coördinerende rol in woekerpolisaffaire

Gepubliceerd op 20-04-11

Minister De Jager van Financiën heeft vandaag toegezegd een coördinerende rol op zich te nemen in de woekerpolisaffaire. Hij gaat een gesprek organiseren tussen de verzekeraars en de stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim. Het doel is om te komen tot een uniforme compensatieregeling die het beste bevat uit de bestaande regelingen.

De minister zei dit woensdag in een overleg met de commissie financiën. Zijn uitspraak volgt op de wens van een Kamermeerheid, die wil dat De Jager een eind aan de woekerpolisaffaire maakt. Lees ons eerdere bericht hierover.

Dat betekent dat de bestaande deals worden herzien. Er worden nieuwe afspraken gemaakt, waarbij het beste voorbeeld leidend is. De Wabeke-regeling blijft het uitgangspunt van deze deal. De verzekeraars gaan dan allemaal een soortgelijke compensatieregeling uitvoeren, waardoor ongelijkheid in compensatie wordt opgeheven.

'Best of class' moet leidend zijn
Deze regeling moet streven om een representatie te zijn van de beste deal die nu op tafel ligt. 'The best of class', de beste in de klas, moet leidend zijn bij het opstellen van deze geharmoniseerde regeling. Het is mogelijk dat naast de stichtingen en de verzekeraars ook andere partijen aanschuiven bij dit overleg.

De Autoriteit Financiële Markten krijgt van de minister de opdracht om de bestaande compensatieafspraken te bekijken en te bepalen welke afspraken het beste uitpakken voor de consument. Deze afspraken zouden dan door andere verzekeraars overgenomen moeten worden.

Daarnaast zouden afspraken gemaakt moeten worden over de mogelijkheden om bestaande polissen te beëindigen. De minister heeft toegezegd te streven naar overstappen of afkopen zonder kosten. Ook vindt de minister dat de adviesgesprekken over deze nieuwe producten voor de consument gratis moeten zijn.

De minister benadrukte verder dat mensen die vinden dat de zorgplicht geschonden is, hierover moeten kunnen procederen. Mensen die akkoord gaan met de uniforme schikking zouden echter niet meer kunnen procederen tegen de te hoge kosteninhoudingen door de verzekeraars. De minister wil dat het Kifid, Klachteninstituut Financële Dienstverlening, een versnelde procedure mogelijk maakt voor mensen die processen over de zorgplicht willen voeren.

Zo hoopt de minister dat het aantal processen dat voor de rechtbank uitgevochten zal worden, beperkt blijft. De minister wil haast maken met deze gesprekken en heeft de hoop uitgesproken dat voor het zomerreces de gesprekken zijn afgerond.

Punt achter affaire
Zowel de Kamercommissie voor Financiën als de minister willen een spoedig einde aan de doormodderende woekerpolisaffaire. 'Mijn intentie is om echt definitief een punt achter deze affaire te zetten', zei De Jager.

Hij benadrukte verder dat de overheid een beperkte rol heeft. 'Het gaat hier om een regeling tussen private partijen en we moeten daar als overheid niet een eigen rol in gaan spelen.' De minister heeft dus wel toegezegd een coördinerende rol te spelen in het overleg over een nieuwe regeling. Hij wilde echter niet spreken van het op zich nemen van de 'regie', omdat dit te leidend zou zijn.

Kamermeerderheid wil compensatieregelingen geharmoniseerd
Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA, VVD en D66 stelde vandaag voor dat de bestaande compensatieregelingen geharmoniseerd worden en vroegen de minister om een leidende rol. Dat betekent dat er één regeling komt voor alle gedupeerden. De PvdA benadrukte dat het inhouden van 40% van de inleg over de gehele looptijd geen redelijke compensatie genoemd kan worden. Iets dat met de huidige regelingen wel een realiteit is.

SP: 'Wabeke-regeling geen goede basis voor compensatie'Kamerlid Irrgang van de SP noemde de Wabeke-regeling geen goede basis voor een rechtvaardige compensatie. De SP vindt dat d ekostennorm opnieuw moet worden bekeken en dat de compensatie daarnaast direct moet worden uitgekeerd.

GroenLinks: 'Waardeloos dossier'
Bruno Braakhuis van GroenLinks noemde het dossier een “waardeloos dossier”, en stelde voor om een onafhankelijke expertcommissie in te stellen die moet bepalen wat een redelijk kostenplafond kan zijn. Daarnaast noemt de heer Braakhuis de verkoop van de overlijdensrisicoverzekeringen als onderdeel van de polis koppelverkoop en vroeg hij de minister te bekijken in hoeverre deze polissen illegaal waren. Koppelverkoop is namelijk verboden.

PVV: 'Integriteit stichtingen onderzoeken'
Kamerlid Van Dijck van de PVV vraagt om een onafhankelijk onderzoek naar de Wabeke-regeling en wil tevens dat de integriteit van de stichtingen wordt onderzocht. Ook de PVV vindt de huidige kostennorm niet redelijk. Tevens wil de PVV dat de compensatieregeling meteen in de polis wordt gestort, waarbij niet de werkelijke looptijd moet gelden, maar de gemiddelde looptijd van de polis. Alleen dan zou volgens de PVV de compensatie redelijk zijn.

© TROS Radar
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Heb in deze man wat meer vertrouwen...

Berichtdoor learner » do 21 apr 2011 3:27

Hi Piet,

Ik zie ons nog bij Zalm, Kant en de anderen zitten...

Mvg, learner... :wink:
learner
 
Berichten: 9
Geregistreerd: wo 17 aug 2005 19:19

Berichtdoor klant » do 21 apr 2011 17:44

Die volksverlakkerij moet eens op houden met die z.g. woekerpolis-affaire, het zijn lijfrenteverzekeringen die volgens diverse boekwerken
volledig zijn leeggelopen en niets meer voorstellen.

Tenslotte heeft heeft de overheid in al haar goedheid 240 miljard aan ondersteuning gegeven aan blunderende banken en andere instellingen die nu nog aan het infuus hangen, en de bonuscultuur als vanouds weer de kop gaat opsteken, en doe je aan regering niets aan

Ook de opvolger van Hoogervorst ( die van de marktwqerking zorgverzekeirng)
krijgt een giga salaris en u raadt het al de regering wel daar niets overzeggen
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor Piet » vr 22 apr 2011 10:36

De Jager belooft snel afronden van affaire woekerpolissen

Algemeen Dagblad 21 april 2011

Minister Jan Kees de Jager van Financiën gaat zich ervoor inzetten om na vijf jaar toch een einde aan de woekerpolisaffaire te maken. Op verzoek van de Tweede Kamer wil hij met verzekeraars en stichtingen van gedupeerden om de tafel, zei hij vandaag in een Kamerdebat.

De CDA-minister stelde wel dat hij geen 'arbiter of geschillenbeslechter' wil worden. De affaire blijft een privaatrechtelijke kwestie waarin de staat geen partij kan kiezen. Hij is al helemaal niet van plan namens de belastingbetaler bij te dragen aan financiële compensatie.

Maar De Jager wil zeker om de tafel met de verschillende partijen om nu eindelijk een definitieve oplossing te helpen vinden. Hij wil de verschillende regelingen tegen het licht houden met als doel de gedupeerde klanten definitief uit de onzekerheid te halen.

Meerderheid
Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer van in elk geval CDA, SP, PvdA en PVV wil dat minister Jan Kees de Jager (Financiën) de regie neemt in de afhandeling van de woekerpolisaffaire.

De fracties willen onder meer dat de compensaties contant worden gemaakt en nu worden afbetaald. ,,Mensen willen boter bij de vis, ze willen nu een vergoeding'', zei CDA-Kamerlid Elly Blanksma.

Bij de woekerpolisaffaire ging het in 2006 om dure en complexe beleggingsverzekeringen, lijfrentes en hypotheken. Zij kwam aan het licht na onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Miljoenen Nederlanders bleken voor vaak veel geld gedupeerd.

7 miljard schade
Verzekeraars als Delta Lloyd, ING, Fortis ASR, Aegon en SNS Reaal schikten uiteindelijk voor 2,5 miljard euro, maar de afgelopen maanden bleek dat veel mensen er nog steeds bekaaid afkomen. Deskundigen schatten dat de werkelijke schade van de bijna zeven miljoen polissen tussen 20 en 30 miljard euro ligt.

In het debat woensdag pleitten Kamerleden ervoor dat De Jager alle partijen rond de tafel roept en aan de chaos en veelheid aan regelingen een einde maakt. (ANP/Redactie)

Copyright (c) Algemeen Dagblad
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » vr 13 mei 2011 10:52

Woekerpolisklant moet gratis geholpen wordenDe

Telegraaf 13 mei 2011

door NATASJA DE GROOT
AMSTERDAM – Nu de eerste compensatievoorstellen van verzekeraars bij consumenten op de mat vallen, roept intermediairsorganisatie Adfiz alle tussenpersonen op om gratis met klanten om tafel te gaan om de beleggingsverzekering onder de loep te nemen en te kijken wat er te repareren valt.

Aanstaande maandag gaat de brancheorganisatie een groot offensief beginnen om adviseurs aan te moedigen om hun klanten te benaderen voor een gratis adviesgesprek. Daarbij moet worden bekeken wat er toe doen valt ter reparatie van de beleggingsverzekering en of het compensatievoorstel van hun verzekeringsmaatschappij goed is.

Mocht na dit adviesgesprek blijken dat de situatie van de klant veranderd is, dan kan dat een nieuw gesprek leiden waarvoor de adviseur zijn uren in rekening kan brengen. Van de 1500 aangesloten assurantiekantoren hebben inmiddels al 600 kantoren aangegeven gevolg aan de oproep te willen geven.

De verwachting is dat verzekeraars dit jaar miljoenen Nederlanders informeren óf zij recht hebben op een compensatie voor hun beleggingsverzekering en wat de hoogte ervan is. „Al die mensen zijn argwanend wat ze aan compensatie voor hun woekerpolis krijgen én zijn ongerust of ze wel kunnen beoordelen of dat dan ook een geschikt voorstel is. Het is de taak van de tussenpersoon om de klant bij de hand te nemen en hem door deze fase heen te helpen”, stelt voorzitter Bob Veldhuis.

Adfiz stelt tussenpersonen daarom softwareprogramma’s ter beschikking, waarmee zij snel kunnen beoordelen wat goed is voor de verzekerde om te doen met zijn polis.

„Het programma kan berekenen of het compensatievoorstel in orde is of dat het verstandig is om de verzekering over te sluiten. Ook toont de software of er sprake is van dwaling, waarbij de verzekeraar een onrealistische prognose heeft voorgeschoteld. Ook kan het tonen wat een klant moet doen om alsnog zijn eindkapitaal te halen”, licht de Adfiz-voorzitter toe.

Niet alle intermediairs staan te springen bij het idee van een gratis gesprek met hun klanten, meent Veldhuis. „Het is wel verklaarbaar, want veel tussenpersonen verkeren nu eenmaal in zwaar weer. Er zijn er genoeg die vinden dat verzekeraars de kosten van het adviesgesprek voor hun rekening moeten nemen. Maar het feit is dat bij 7 miljoen huishoudens de helft van deze polissen is verkocht door tussenpersonen. Zij hebben ervoor betaald gekregen en moeten nu ook de handschoen opnemen om diezelfde klanten te helpen. Het zal geen omzetkraker zijn, maar in deze tijd dat de klant centraal staat, is deze service wel noodzakelijk.”

© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor klant » za 14 mei 2011 18:37

De produkten zijn van Aegon, Achmea of noemt het maar op met uitstekende rendementsverwachtingen en feitelijkk na 8 jaar een verdubbeling van het kapitaal zou inhouden. Echter de WPC noemt de 2,5 procent uiterst redelijk, kortom een zeer onbetrouwbare consumentenorganisatie die niet met de gedupeerden praat maar met iemand die gefinancieerd is door de verzekeraars oftewel Jantje Wabbeke

Wij hebben een realistisch voorstel van Aegon 12% per jaar Achmea v/h
Levob e.d. 10/12 % per jaar, en het niveau van water bereikt
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor klant » ma 16 mei 2011 17:54

Geen woorden, maar daden
AMSTERDAM - De economische crisis en de woekerpolissen hebben pijnlijk duidelijk gemaakt dat banken niet echt klantvriendelijk zijn. Geen wonder dat ze sinds eind 2008 luidkeels aankondigden dat ze de klant centraal zouden stellen. Dat klonk me als directeur van de Consumentenbond én als klant natuurlijk als muziek in de oren.

Wat is nu, twee jaar later, van dat goede voornemen terechtgekomen? Bar weinig, vind ik. Wel woorden, maar geen daden.

Oké, de banken gaan de klanttevredenheid meten, maar wie denkt nu echt na over zijn bank? Daar rolt dus al snel een 7 uit, waarmee zo’n bank weer leuk mooi weer kan spelen. De klant centraal stellen betekent veel meer dan de tevredenheid meten.

Verantwoordelijk

Waar het echt om gaat, is dat banken ervoor verantwoordelijk zijn dat hun klanten alleen die producten krijgen die bij hun situatie passen, dat daar een scherpe prijs voor wordt berekend en dat financiële producten eenvoudiger en begrijpelijker worden gemaakt.

Ze zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan de autobranche en de elektronica. Afgelopen zomer werd ik persoonlijk gebeld door de algemeen directeur van Philips dat de Senseo-apparaten ’mogelijk’ zouden kunnen verkalken wat ’mogelijk’ kortsluiting zou kunnen geven. Puur uit voorzorg zijn toen over heel Europa Senseo-apparaten teruggeroepen, wat Philips circa 20 euro miljoen kostte.

Of neem Toyota, dat in Amerika tienduizenden auto’s heeft teruggeroepen (ook een kostenpost van miljoenen), voor een relatief klein euvel. Dat is pas echt de klant centraal stellen. Deze reacties op (mogelijke) problemen maakt bedrijven paradoxaal genoeg juist betrouwbaar. Ze durven de hand in eigen boezem te steken en ondernemen gelijk stappen om het probleem op te lossen.

Een schril contrast met de bankenbranche. De marges op de hypotheken zijn alleen maar gestegen en volgens de AFM is 15 procent van de hypotheekadviezen niet goed. Een groot deel van die adviezen wordt door de banken zelf gegeven. Stel je eens voor dat 15 procent van de verkochte auto’s of van de koffiezetapparaten niet goed zou zijn… Bij Toyota en Philips zou dan direct groot rood alarm worden geslagen, maar de banken heb ik er niet eens over gehoord! Als de autobranche ook zo lauw zou reageren, zou ProRail in no time het populairste bedrijf in Nederland zijn…
klant
 
Berichten: 105
Geregistreerd: wo 21 okt 2009 17:57

Berichtdoor Piet » di 17 mei 2011 7:13

Woekerpolisklant twee keer gefopt

De Telegraaf 29 mei 2011

Analyse
door Herman Bouter

Mijn oog valt op een stuk getiteld ’Bananenrepubliek’. In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, gaat het niet over een land in Zuid-Amerika, Afrika of Azië, waar de corruptie en vriendjespolitiek welig tiert, maar over Nederland. De schrijver windt zich op over de wederom oplaaiende discussie over de woekerpolisaffaire en de gevolgen voor de toch al zo onder vuur liggende verzekeraars.

Woekerpolissen zijn beleggingsverzekeringen met veel te hoge kosten. Deze kosten werden pas zichtbaar toen de beurs zijn opmars liet afweten. De tegenvallende beleggingsresultaten en de hoge kosten hadden een rampzalig effect op de waarde van de beleggingspolissen. Consumenten deden hun beklag en vroegen de verzekeringsmaatschappijen om tekst en uitleg. Veel van hen werden met een kluitje in het riet gestuurd.

Uiteindelijk hebben de consumenten hun belangen gebundeld in verschillende stichtingen om een vuist te maken tegen de verzekeringsmaatschappijen. Dit leidde ertoe dat woekerpolisakkoorden met verzekeringsmaatschappijen werden gesloten, waardoor polishouders gezamenlijk ongeveer 2,5 miljard ontvangen. Dat lijkt een aanzienlijk bedrag, maar het is een schijntje in verhouding tot de opbrengsten van verzekeringsmaatschappijen en tussenpersonen. In beleggingspolissen zit ongeveer een bedrag van 100 miljard en de kosten in een beleggingspolis mogen volgens de kortgeleden afgetreden ombudsman verzekeringen Wabeke grofweg 2,5% per jaar bedragen. Met andere woorden de totale schadevergoeding van de woekerpolisakkoorden is omgerekend één jaar opbrengsten uit de beleggingsverzekeringen.

Blijkbaar valt de vergoeding ook de consumenten tegen, waardoor zij opnieuw verhaal halen bij verzekeringsmaatschappijen. Dit laatste vindt de schrijver van het stuk Bananenrepubliek ongehoord. Hij is van mening dat verzekeraars hun verantwoordelijkheid hebben genomen bij het sluiten van de woekerpolisakkoorden. Ontwoekeren, verlies nemen en weer verder gaan, noemt hij dat. Dat laatste wordt verzekeraars onmogelijk gemaakt doordat zij opnieuw ter verantwoording worden geroepen. Hij roept iedereen op zich aan de gemaakte afspraken over de woekerpolissen te houden. Deze afspraken zijn volgens de schrijver in een wet vastgelegd, want hij constateert dat wetten kennelijk in ons land terugwerkende kracht hebben gekregen.

De woekerpolisakkoorden zijn niet vastgelegd in een wet, maar in overeenkomsten tussen stichtingen die consumenten vertegenwoordigen en verzekeringsmaatschappijen. De consumenten komen er nu langzamerhand achter dat ze voor de tweede maal door de verzekeraars bij de neus zijn genomen. Eenmaal bij het afsluiten van de woekerpolis en voor de tweede maal bij het akkoord gaan met de woekerpolisakkoorden.

De sympathie en mededogen die de schrijver voor verzekeraars heeft, deel ik niet. De problemen die verzekeraars op dit moment hebben, zijn door henzelf veroorzaakt. Niemand heeft hen gedwongen woekerpolissen te verkopen en desondanks moest een aantal verzekeraars als gevolg van de kredietcrisis aan het financiële infuus van de Nederlandse staat. Zonder het infuus waren zij hun ’leven’ niet zeker. Dat de overheid nog verder kan ingrijpen in hun bedrijfsvoering, hebben de verzekeraars aan zichzelf te wijten door nog niet volledig de verantwoordelijkheid te nemen voor de maatschappelijk verontwaardiging die zij zelf hebben veroorzaakt. Hoe was het gezegde ook al weer? Wie zijn billen brandt, moet…

© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 23 jun 2011 8:39

AFM legt boete op aan intermediair

Het Financieele Dagblad
woensdag 22 juni 2011

Van onze redacteur

Amsterdam

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een bestuurlijke boete opgelegd aan De Financiële Dienstverleners (DFD) voor niet-passend advies bij het verstrekken van levensverzekeringen. De boete bedraagt euro 50.000.

Dat maakte de toezichthouder dinsdag bekend. DFD is een financieel adviseur gevestigd in Valkenswaard. Op de website noemt DFD zichzelf een 'landelijk werkende groep bedrijven gespecialiseerd in verzekeren, hypotheken, sparen en arbeidsvoorwaardenadvies'. De intermediair richt zich op het verzekeren van militairen.

De AFM onderzocht twaalf dossiers van DFD uit de periode 1 augustus 2009 tot en met 17 maart 2010. DFD heeft in alle onderzochte dossiers onvoldoende informatie ingewonnen met betrekking tot de financiële positie, doelstellingen, risicobereidheid, en kennis en ervaring van consumenten. DFD heeft daardoor zijn advies over de levensverzekeringen niet op deze informatie kunnen baseren. Daarnaast heeft DFD in twee dossiers geen rekening gehouden met de gegevens die wel waren ingewonnen.

Uit het boetebesluit blijkt dat DFD het oneens is met de AFM. De intermediair stelt dat de fouten niet ernstig zijn. Bovendien heeft DFD acht van de twaalf klanten bezocht en op basis van een nieuwe werkwijze een nieuw advies gegeven. In alle acht gevallen was dit hetzelfde advies als het oorspronkelijke.

Copyright (c) 2011 Het Financieele Dagblad
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 14 jul 2011 7:42

Ook tussenpersoon op matje vanwege woekerpolisaffaire

De Telegraaf 14 juli 2011

door NATASJA DE GROOT
AMSTERDAM – Belangenbehartiger Consumentenclaim heeft na verzekeraar ASR nu ook de eerste grote tussenpersoon aansprakelijk gesteld voor het niet nakomen van zijn zorgplicht bij de massale verkoop van woekerpolissen. Het gaat om NBG Finance. Deze heeft ruim 40.000 polissen van Falcon (100% dochter van ASR) in de boeken. De rechter oordeelde eerder in de Falcon-zaak dat de verzekeraar had gedwaald. ASR is tegen die uitspraak in hoger beroep gegaan.

„We richten onze pijlen tevens op assurantiekantoren, de zogenoemde polisramkantoren die willens en wetens en met medeweten en ondersteuning van ASR op grote schaal woekerpolissen hebben verkocht. NBG Finance is een van die kantoren. Door de hele omzet uitsluitend onder te brengen bij Falcon kreeg het een extra bonus aan het eind van het jaar. Het ontving jaarlijks 60% van de omzet als extra bonus”, stelt jurist Pieter Lijesen van Consumentenclaim.

NBG laat in een reactie weten niet bekend te zijn met de aansprakelijkheidsstelling. „Als de compensatievoorstellen zijn verstuurd, zullen wij onze klanten zo goed mogelijk informeren. We nemen onze zorgplicht serieus”, aldus directeur Bart Meijerink.

De belangenbehartiger maakte eerder bekend namens duizenden gedupeerden een rechtszaak aan te spannen tegen staatsverzekeraar ASR. Deze stap volgde op de uitspraak van de rechter dat Falcon onrealistische rendementen heeft voorgespiegeld. Doordat dwaling is vastgesteld, moet ASR over de brug komen met € 14.000, dit voor schade voortkomend uit de woekerpolissen. Het is nu aan het hof om tot een beslissing te komen. Dat heeft aangegeven eerst nog een comparitiezitting te willen houden. Hierin kunnen partijen nog eens hun standpunten toelichten. Ook kan een dergelijke zitting dienen om tot een schikking te komen. ASR wilde verder niet reageren, behalve dat het
Consumentenclaim vrij staat om juridische stappen te zetten richting tussenpersonen en dat de comparitiezitting op verzoek is van het hof.

Verzekeraar De Goudse maakte gisteren bekend dat een deel van de verzekerden vandaag een brief op de mat krijgt over een tegemoetkoming voor te veel ingehouden kosten. Het zou klanten al vorig jaar informeren, maar de berekening bleek ingewikkelder dan gedacht, aldus De Goudse.

Ook bij andere verzekeraars laat het compensatievoorstel lang op zich wachten. Het gros wil iedereen dit jaar informeren. De te veel in rekening gebrachte kosten worden meestal pas aan het eind van de looptijd uitbetaald.

Volgens rechtsbijstandverzekeraar Arag doen klanten er goed aan om hun zaak voor te leggen aan een deskundige. Wie een rechtsbijstandverzekering heeft, kan ook een beroep doen op die verzekering. „Het gaat tenslotte om een contractueel geschil met een verzekeraar”, aldus Martijn Brouner van Arag.

De verzekeraar heeft inmiddels 200 zaken in behandeling en stelt dat in ongeveer de helft van de gevallen sprake lijkt te zijn van de schending van de zorgplicht door de aanbieder van de polis. „We zien vaak dat de uitleg niet voldoende is geweest of dat producten moeilijk te doorgronden zijn als het gaat om de kosten die door de verzekeraar in rekening zijn gebracht.” Arag houdt rekening met een stijging van het aantal rechtzaken. Volgende week is er een uitspraak in de zaak die Stichting Koersplan De Weg Kwijt heeft aangespannen tegen Aegon, deze uitkomst zou ook weer nieuwe deuren kunnen openen.

© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » wo 27 jul 2011 11:56

Bom onder woekerpolisakkoord

De telegraaf 27 juli 2011

Van een onzer verslaggeefsters

AMSTERDAM – De uitspraak van het hof in Arnhem in de zaak Aegon versus Stichting Koersplan De Weg Kwijt legt een bom onder de woekerpolisakkoorden. De rechterlijke macht heeft gisteren beslist dat de verzekeraar zich schuldig heeft gemaakt aan misleiding van klanten door te zwijgen over de hoogte van de overlijdensrisicopremie. Het arrest heeft grote gevolgen voor andere verzekeraars. „Dit kan een waar slagveld worden”, reageert jurist Pieter Lijesen van Consumentenclaim.

Aegon en Stichting Koersplan De Weg Kwijt voeren sinds 2005 een juridisch gevecht over de Koersplan-polis. Volgens het hof heeft de verzekeraar zich schuldig gemaakt aan misleiding van klanten door te zwijgen over de hoogte van de premie van de overlijdensverzekering. Hij had dit volgens de rechterlijke macht expliciet moeten meedelen aan de polishouders.

De verzekeraar moet nu 85% van de overlijdensrisicopremie uitkeren aan ruim 18.000 polishouders die zijn aangesloten bij de stichting. De gedupeerden reageerden gisteren verheugd op het arrest. „Dit is een overwinning op alle punten. Dit levert ons gemiddeld 10 tot 15% extra eindkapitaal op. Dit komt neer op zo’n € 1400 per persoon. Omgerekend naar de 700.000 polissen die zijn verkocht, zal Aegon met zo’n € 800 miljoen tot € 1 miljard over de brug moeten komen”, aldus voorzitter Godfried Sippel van de stichting.

De uitbetaling van de schadevergoeding kan nog wel een jaar op zich laten wachten. De verzekeraar liet gisteren weten in cassatie te gaan. Volgens deskundigen is de kans dat de uitspraak wordt verworpen echter vrij klein, aangezien de Hoge Raad zich alleen buigt over interpretatie van recht. Er gaan wel geluiden dat Aegon bereid is om tot het Europees Hof te gaan.

„Het is een kwestie van het rekken van tijd. Maar feit is dat met dit arrest in de hand klanten van Aegon die niet bij de stichting zijn aangesloten naar de rechter kunnen stappen en een ijzersterke zaak hebben. Dit kan een bloedbad worden, want als deze lijn wordt doorgetrokken naar alle verzekeraars kunnen zij dat nooit betalen”, aldus Lijesen van Consumentenclaim.

Stichting Verliespolis, een van de partijen die met verzekeraars tot een collectieve schadevergoeding voor de te hoge kosten is gekomen, juicht de uitspraak ook toe. „Elke cent die de klanten méér krijgen, is mooi meegenomen. Als een verzekeraar heeft gejokt, moet hij op de blaren zitten”, reageert voorzitter Errol Keyner van de stichting. Hij benadrukt wel dat in de woekerpolisakkoorden met verzekeraars een vergoeding voor de te hoge kosten is opgenomen en een maximering van de kosten die verzekeraars in rekening mogen brengen. Over misleiding is niets geregeld.

In totaal zouden 2,5 miljoen woekerpolissen zijn verkocht.

© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » za 10 sep 2011 10:45

Mogelijke schikking ASR-zaak

De Telegraaf 10 september 2011

door NATASJA DE GROOT
AMSTERDAM – De kans is groot dat het tot een schikking komt in de woekerpoliszaak van ASR. Gisteren vroeg het gerechtshof in Amsterdam in een zogeheten comparitiezitting de verzekeraar en een gedupeerde klant om nader tot elkaar te komen. ASR is in hoger beroep gegaan tegen een uitspraak van de rechtbank in Haarlem. Deze oordeelde tot ongenoegen van de verzekeraar dat er sprake was van dwaling.


Het hof heeft de partijen tot 11 oktober de tijd gegeven om tot een oplossing te komen. Als het tot een uitspraak van het hof komt, kan dit grote consequenties hebben voor alle polishouders van een soortgelijk beleggingsproduct. Zij zullen dan individueel moeten procederen of tot collectieve acties moeten overgaan. Het vonnis blijft overeind staan van de rechtbank in Haarlem.

Dit kwam erop neer dat Falcon (100% dochtermaatschappij van ASR) onrealistische rendementen heeft voorgespiegeld.

Rendement

Falcon schotelde de klant namelijk een eindkapitaal voor dat bij lange na niet gehaald kon worden als gevolg van de hoge, verborgen kosten in de polis. Er werd uitgegaan van een rendement van 9%, maar van de inleg werd 60% ingehouden voor kosten van de verzekeraar.

Doordat dwaling is vastgesteld, moet ASR over de brug komen met € 14.000. Dit voor schade voortkomend uit de woekerpolis.

„We zijn het nog steeds niet eens met de uitspraak met de rechtbank in januari dat er sprake was van dwaling. Dat standpunt is principieel. Daarom hebben we hoger beroep aangetekend. Maar we hebben gisteren wel aangegeven ons uiterste best te doen om met de heer Van der Meulen tot een overeenkomst te komen”, aldus een woordvoerder van de verzekeraar.

Volgens raadsman Adri Kranenburg (Vliet & Burg) is zijn klant ook bereidwillig om tot een schikking te komen. „Mijn klant wil ook het boek sluiten en zit niet te wachten op uitvoerige processen.”

De uitspraak van het hof is belangrijk, omdat het de deuren kan openen voor hogere tegemoetkoming voor andere Falconpolishouders. „Als er een uitspraak van het hof ligt die voortborduurt op het vonnis van dwaling van de rechtbank, dan kunnen andere gedupeerde klanten gemakkelijker hun recht halen en dan zullen we nooit weten wat het hof ervan vond”, aldus advocaat Adri Kranenburg.

© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » ma 3 okt 2011 10:51

ASR verwacht nog meer woekerpolismaatregelen

De Telegraaf 3 oktober 2011

door NATASJA DE GROOT
AMSTERDAM – Minister De Jager (Financiën) zal druk gaan uitoefenen op verzekeraars om meer maatregelen te nemen om hun klanten met een woekerpolis tegemoet te komen. Dat verwacht althans directeur Jos Baeten van ASR Verzekeringen. De bewindsman komt binnenkort met een visie over de beleggingspolissen naar buiten.

De afgelopen tijd is door het ministerie in kaart gebracht wat maatschappijen afzonderlijk doen om de woekerpolisaffaire af te ronden. De Jager wil uit het aanvullend woekerpolisbeleid dat verzekeraars voeren, de beste regelingen destilleren en die als maat hanteren. Een van de maatregelen die Baeten verwacht is dat alle verzekeraars straks de compensatie waar klanten nu recht op hebben direct in de polis moeten storten in plaats van aan het eind van de looptijd.

„Het is gezien de kritiek op verzekeraars begrijpelijk dat de minister, maar ook De Nederlandsche Bank en consumentenorganisaties, verzekeraars scherp in de gaten houden, zeker gezien de maatschappelijke onrust rondom deze producten. Het is misschien niet leuk, maar wel noodzakelijk om deze vertrouwenscrisis te boven te komen.”

Op geruchten dat mogelijk nog een onafhankelijke deskundige de compensatieakkoorden opnieuw gaat beoordelen en gaat toezien op de uitvoering van het compensatiebeleid van verzekeraars, wil Baeten niet ingaan. „Uiteraard houd je rekening met meerdere scenario’s, maar daarover wil ik niet speculeren.”

Inmiddels hebben zo’n 730.000 polishouders van de verzekeraar een compensatiebrief ontvangen. Het concern heeft in totaal 1,1 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht, waarvan 20% is gekoppeld aan een hypotheek. Bij ruim de helft van deze polissen zijn door de verzekeraar te hoge kosten in rekening gebracht en vallen de rendementen zwaar tegen. In Nederland zijn naar schatting zo’n 7 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht.

„Dagelijks gaan er 7000 brieven met een compensatievoorstel de deur uit. Na de eerste brief schrijven we onze verzekerden na een week of zes tot acht opnieuw aan over mogelijke alternatieve producten met een kostenpercentage van vaak niet meer dan 1%. De eerste indruk is dat mensen lang wachten met reageren.”

In de brieven adviseert de verzekeraar daarom consumenten om naar een adviseur te gaan die zij vertrouwen en zich te laten informeren wat zij het best kunnen doen: hun verzekering laten doorlopen, stoppen of oversluiten naar een ander product. Er kwam kritiek op de actie van ASR om adviseurs een bedrag tot € 250 te geven voor advisering en voor het eventueel oversluiten.

„We hebben met veel tussenpersonen bijeenkomsten gehad en het besef is inmiddels ook breed geland dat zij hun verantwoordelijkheid moeten nemen om het belang van de klant te dienen.”

Dat verzekeraars in het verleden op zo’n grote schaal polissen met veel te hoge kosten hebben verkocht, kijkt Baeten met gevoelens van spijt op terug. „Wij hebben die koers achter ons gelaten. We willen niet te boek staan als een verzekeraar die alleen maar uit is op snel veel geld verdienen. We hebben een verantwoordelijkheid en die nemen we nu. Wij hebben als branche geen bestaansrecht als we deze affaire niet zorgvuldig oplossen en zorgen dat zoiets nooit meer gebeurt.”

© 1996-2011 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

Berichtdoor Piet » do 13 okt 2011 17:14

Twee recente uitspraken van het Kifid.

Bron:
http://www.kifid.nl/overkifid/nieuws/ni ... ekering/59

Consument moet kunnen vertrouwen op informatie over kosten beleggingsverzekering07 oktober 2011
De Geschillencommissie van Kifid heeft uitspraak gedaan in een geschil over een beleggingsverzekering. De Geschillencommissie heeft geoordeeld dat de Consument erop moet kunnen vertrouwen dat indien op het polisblad is vermeld welk deel van de ingelegde premie effectief voor de beleggingen zal worden aangewend, deze vermelding correct en volledig is. Indien de vermelding niet volledig is, moet het effectief te investeren bedrag uit de verdere documentatie, en een eventueel daarop gegeven toelichting, duidelijk blijken, en moet voor de Consument duidelijk zijn dat in die verdere documentatie nog essentiële kenmerken van de verzekering zijn vermeld.

In het aan de Commissie voorgelegde geval heeft Consument uit de informatie in de offerte en op het polisblad in redelijkheid mogen afleiden dat van de door hem te betalen jaarpremie gedurende de eerste vier jaar van de verzekering 79% zou worden belegd en dat in de periode daarna het gehele premiebedrag zou worden belegd, derhalve zonder inhouding van kosten en premie voor dekking van het overlijdensrisico.

Bovendien heeft Consument, onweersproken door Aangeslotene, gesteld dat hij vóór het aangaan van de verzekeringsovereenkomst navraag bij de tussenpersoon heeft gedaan naar de aan de overeenkomst verbonden kosten, en dat deze aan Consument heeft meegedeeld dat vanaf het vijfde jaar de volledige premie in de polis werd geïnvesteerd.

Blijkens mededeling van Aangeslotene ter zitting maakte de tussenpersoon gebruik van door Aangeslotene aan hem ter beschikking gestelde informatie. Voor die informatie, alsmede de in de offerte en het polisblad vermelde informatie is Aangeslotene verantwoordelijk. Op haar rustte immers de verplichting er op toe te zien dat Consument voldoende kon worden voorgelicht over de aan de verzekering verbonden kosten door daartoe aan de tussenpersoon de juiste en duidelijke informatie te verstrekken.

De Geschillencommissie acht Aangeslotene daarom gehouden de onttrekkingen uit de polis van Consument voor aan- en verkoopkosten, beheerskosten en premie voor dekking van het overlijdensrisico die niet vallen onder de in het polisblad vermelde 21% kosten gedurende de eerste vier jaar van de looptijd van de verzekering, ongedaan te maken en de door Consument daardoor geleden schade te vergoeden.

Klik hier voor de volledige uitspraak:
http://www.kifid.nl/fileupload/Uitspraak_2011-239.pdf

Bron:
http://www.kifid.nl/overkifid/nieuws/ni ... ekering/60

Tussenpersoon heeft zelfstandige informatieverplichting bij advisering beleggingsverzekering07 oktober 2011
De Geschillencommissie van Kifid heeft uitspraak gedaan in een geschil over een beleggingsverzekering die door een aangesloten tussenpersoon in 2006 was geadviseerd en voor de Consument als enige pensioenvoorziening was bedoeld.

De Geschillencommissie heeft geoordeeld dat ingeval een verzekering (met een beleggingsrisico) door de bemiddeling van een tussenpersoon wordt gesloten ook op die tussenpersoon een zelfstandige verplichting rust tot het verschaffen van volledige en begrijpelijke informatie omtrent de eigenschappen van de verzekering en de daaraan verbonden kosten. Aangeslotene had haar advies om te beleggen in een beleggingsfonds met meer risico, met de Consument moeten bespreken tegen de achtergrond van een nieuw gemaakt beleggersprofiel, of minst genomen van het een jaar eerder gemaakte beleggersprofiel. Aangeslotene kon voorts als professionele, ter zake kundige, tussenpersoon niet volstaan met het verschaffen van informatie over het redelijkerwijs te verwachten bruto- en nettorendement van dat beleggingsfonds. Zij had ook duidelijk moeten maken welke kosten aan de verzekering verbonden waren en wat, tenminste bij benadering, de omvang van die kosten zou zijn, omdat de hoogte van die kosten van groot belang was voor de uiteindelijke waarde van de door Consument gesloten beleggingsverzekering en deze voor haar pensioenvoorziening was bestemd.

De Commissie was dan ook van oordeel dat de wijze van adviseren door Aangeslotene aan Consument niet aan de daaraan te stellen eisen heeft voldaan. Naar billijkheid oordeelde de Commissie voorts dat Consument indien zij correct zou zijn geadviseerd, zou hebben gekozen voor een beleggingsvorm waarbij 50% zou worden belegd in obligaties en 50% in liquiditeiten. De Commissie acht Aangeslotene daarom gehouden om aan Consument te vergoeden het verschil tussen de waarde van de polis op de datum waarop deze uitspraak zal worden tenuitvoergelegd (de afkoopsom zonder rekening te houden met boeteclausules of andere kosten in verband met voortijdige beëindiging) en de waarde die de door Consument gekozen beleggingsvorm op dezelfde datum zou hebben gehad indien zij gelijke bedragen op dezelfde boekdata had toegevoegd aan een beleggingsvorm met (gelet op de einddatum van de overeenkomst) het hoogste rendement die Aangeslotene haar had kunnen aanbieden.

Klik hier voor de volledige uitspraak:
http://www.kifid.nl/fileupload/Uitspraak_2011-238.pdf
Piet
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: zo 28 aug 2005 0:26

VorigeVolgende

Keer terug naar Overige aanbieders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron