Consument blijft in wurgleningen gevangen zitten
Schulden. Ondanks nieuwe gedragscode blijf oversluiten van problematische leningen een groot probleem.
De Metro 26 januari 2012
Marlies Dinjens
Consumenten blijven soms gevangen in wurgleningen, ondanks de nieuwe gedragscode van de Vereniging van Financieringsondernemingen Nederland (VFN). Die moet het oversluiten van leningen met hoge rentes makkelijker maken. Toch kunnen niet alle consumenten met dergelijke leningen overstappen naar een aanbieder met gunstige voorwaarden. Kredietverstrekkers kunnen klanten alsnog weigeren op basis van bijvoorbeeld een registratie bij BKR . Zo blijven oud-klanten van de DSB Bank nog altijd gevangen in torenhoge leningen. “Dit is goed nieuws voor consumenten die geen achterstanden hebben. Toch zullen kredietverstrekkers scherp blijven en sommigen weigeren”, zegt Guido Kersten van kredietverstrekker Freo.
In de gedragscode is opgenomen dat klanten die bij de ene aanbieder een lening hebben van bijvoorbeeld 5000 euro, die bij een andere partij ook zouden moeten krijgen. “In de afgelopen jaren zijn de inkomenseisen voor leningen steeds strenger geworden, maar die hoeven dus niet gehanteerd te worden bij het oversluiten”, zegt Bert Reitsma van de VFN. “Individuele partijen zijn nog steeds niet verplicht om iemand een lening aan te bieden. De mogelijkheden voor consumenten zijn wel iets ruimer geworden”, stelt Reitsma.
De stichting Platform Aandelen Lease (PAL) betwijfelt of de slachtoffers van de DSB-bank, die zij vertegenwoordigen, hier iets aan hebben. “Ze zitten vast in ingewikkelde constructies en financiële problemen. Geen bank wil dat overnemen”, zegt een woordvoerder.
Bij het afsluiten van een lening moet je als klant altijd kritisch blijven, stelt Kersten van Freo. “Soms is een persoonlijke lening goedkoper dan een doorlopend krediet. Bovendien worden soms de eerste maanden actietarieven aangeboden die later flink kunnen oplopen. Daar moet je scherp op blijven.”
Analyse
Anonieme klant van DSB-bank
"In 2000 sloten we een lening af bij de DSB-bank voor een nieuwe auto. Mijn vrouw werkte in de thuiszorg en had die hiervoor nodig. We kochten geen dure auto hoor, gewoon een B-klasse. Naast de gevraagde lening, werd mij een aandelenlease aangesmeerd. Wat achteraf ook een lening was met vergelijkbare hoogte. Wel met 12 procent rente. De had om een lening gevraagd van 6700 euro. Dat werd met de aandelenlease nog eens verhoogd met 6.300 euro. En daarnaast de koopsompolissen. Boven op de gevraagde lening werd dat dus 10.000 euro. En totaal dus 23.000 euro. En daarover heb ik vijf jaar lang alleen maar rente betaald. Na vijf jaar kon het aandelenpakket wel verkocht worden. Dat leverde 2.300 euro op. Ik heb nog geluk gehad in vergelijking met andere DSB klanten"
© Copyright 2009 Metro International
http://www.metronieuws.nl/nieuws/consum ... xQcGccf3w/