Afgelopen zaterdag verscheen er een artikel in het NRC Handelsblad over DSB
De praktijken van 'De Snelle Belofte Bank'
DSB Bank werd meerdere keren door de rechter veroordeeld omdat het zijn klanten slecht informeerde over de risico's van zijn producten
een paar citaten uit het artikel
„Het is echt 'De Snelle Belofte Bank', een fantastisch uitgekiende formule. Je wordt gelokt door een lage rente, je gaat op gesprek, je tekent een contract en binnen een half uur sta je weer buiten", zegt Meijer.
Het is een veelgehoorde klacht over de werkwijze van de DSB Bank. Uit de dossiers van Meijer, maar ook uit jurisprudentie komt naar voren dat de bank vaak op dezelfde manier te werk gaat.
Een klant wil een lening - consumptief krediet - afsluiten, zeg 23.000 euro voor een nieuwe auto, en stapt binnen bij een financieel adviseur van een van de vele (er zijn er ruim honderd) DSB-dochters en merknamen. De jaarrente bedraagt 6,4 procent rente en de looptijd van de lening is 4 jaar.
De adviseur vertelt dat bij de lening een verzekering voor arbeidsongeschiktheid of overlijdensrisico afgesloten dient te worden. Stel dat de verzekeringskosten 3.396 euro bedragen. De klant moet dit niet in maandelijkse termijnen betalen, zoals gebruikelijk, maar in een keer. Het verzekeringsbedrag wordt in feite opgeteld bij de lening en daar wordt dus ook rente over betaald.
De adviseur is blij, want hij krijgt een commissie op de verkoop van de verzekeringspolis. En op het extra te lenen bedrag rekent hij een hogere rente aan. De klant heeft dat niet in de gaten. Die is blij dat hij verzekerd is en wil daarvoor best een paar tientjes meer per maand betalen.
Soms gaat de financieel adviseur van Becam, Frisia, de Robbesand Voorschotbank of een andere bv van DSB nog verder. De klant kan nog 10.000 euro bijlenen en dit geld beleggen in een product van DSB Bank als het Hollands Welvaren Select. Dit fonds koopt aandelen ING, Aegon, Getronics of Ahold. Als de aandelen in waarde stijgen over de looptijd, kan een deel van de lening afgelost worden met de belegging. „De adviseurs van DSB houden klanten voor dat ze zo een deel of zelfs hun totale lening kunnen afbetalen", zegt Meijer. „Haast gratis lenen dus. Maar er wordt nauwelijks gewezen op de risico’s van beleggen, terwijl DSB Bank juist mikt op klanten die niet hoog zijn opgeleid.”
Meerdere keren heeft de rechtbank geoordeeld dat adviseurs van DSB-dochters inderdaad hun klanten niet goed hebben geïnformeerd over de risico’s van dergelijke financiële producten.
Niet alleen de rechtbank, ook de klachtencommissie DSI, de Dutch Secunty Institute, heeft sinds 2005 een aantal uitspraken gedaan over klachten tegen DSB of filialen van de groep. Scheringa ontkent dat niet „Natuurlijk krijgen wij klachten en soms zijn die terecht. Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Met een marktaandeel van 20 procent is het niet onevenredig dat een vijfde van de klachten ons betreft.
Hier de link naar het volledige artikel:
http://www.platformaandelenlease.nl/nieuws/11042009.htm
Groeten,
Piet