Geen vertrouwen in AFM als onafhankelijk onderzoeker
(1.) Ik ga er van uit dat er weliswaar genoeg expertise bij de AFM aanwezig is om de opdracht van het Gerechtshof te kunnen uitvoeren, maar heb absoluut geen vertrouwen in de onafhankelijkheid en hun motivatie om de controle naar behoren uit te werken en uit te pluizen, vanwege hun eigen “laksheid” en falen als toezichthouder.
(2.) Daarbij vind ik het afkeurenswaardig en zeker vragen oproepend dat de AFM op verzoek van de betrokken banken op naïeve wijze ontheffing aan hen hebben verleend bij het naleven van de wettelijke marginverplichting (saldibewakingsplicht). Handhaving had juist erger kunnen voorkomen maar nu zijn zij als het ware medeplichtig. Aandelen van de leasecontracten kunnen immers ook in waarde dalen en is er een afnameverplichting door de gebruikte opties. Klanten van Legio(-Lease)/Bank Labouchere nu Dexia zijn hierover nooit ingelicht. De koersdaling van hun pakket aandelen heeft eveneens tot een dekkingstekort geleid. In ieder geval wisten Dexia/Legio(-Lease) en Bank Labouchere van deze marginverplichtingsregels anders hadden zij geen ontheffing gevraagd aan de AFM. Een diepgaand en/of parlementair onderzoek ook naar de rol van het AFM in de hele aandelenleaseaffaire is daarom zeker op zijn plaats.
(3.) Liever zou ik zien dat een niet betrokken partij zoals een internationaal bekend staande financieel onderzoeker dit precaire onderzoek - naar de correcte aankoop/verkoop volgens wet en contract en/of afdekking met tussentijdse handel in de aandelen van de gedupeerden - bij Dexia c.s. doet.
(4.) Daarnaast verzoek ik de rechter op gelijksoortige wijze rekening te houden met de juridische inhoud van de “Beslismodule in aandelenleaseprocedures”, ook al is die inmiddels aangepast.
(5.) En vaststelt waarom er uiteindelijk aangiften tegen zowel de AFM als Dexia zijn gedaan, alsook een Kort Geding tegen Dexia door Beursklacht en dit in het rapport c.q. de beoordeling meeneemt. Het (vermoedelijke) bedrog ligt o.a. in het feit dat Dexia een fictieve schuld in rekening brengt (handelen met contracten en otc-opties) hiermee handelend in strijd met art. 17 Wge (Het nalaten aandelen bij te schrijven op naam van de cliënt), daarbij het niet terstond verstrekken van een kennisgeving zoals bedoeld in art. 25 lid 1 Wge (waarbij geen juiste uitvoering gegeven is aan de Wge). Pas in een veel later stadium werden bedrijven (overigens op 6 andere gronden) door de AFM beboet. – Zie ook AFM te laat en gesloten. VEB Morningtalk | 19-10-2005. De VEB deed onderzoek naar de boetes die de AFM had uitgedeeld. Van Dexia werden pas 3 ½ jaar na dato overtredingen 9-12-2000 op 22-7-2004 boetes in verband met overtredingen betreffende de aandelenleasecontracten bekend gemaakt. Toen het kalf al verdronken was. Net als de STE waren zij veel te laat met het waarschuwen van de consumenten.
(6.) Niet alleen het verzaken van de zorgplicht door de aandelenleaseaanbieders met honorering van de buitengerechtelijke vernietiging door echtgenoten (schriftelijke toestemming vormvereiste) en ambtshalve vernietiging door zonder de wettelijke WCK-vergunning (overtreding van art.9 Wck) kredieten te verstrekken, maar ook de “koppelverkoop” (Art.33 WCK), in de contracten nauwelijks herkenbaar terug te vinden en duiden op ambtshalve vernietiging, moet aanleiding zijn tot meeweging of de Algemeen Verbindend Verklaring van de Duisenberg-Regeling wel redelijk te noemen is. Zaken waar het toezicht, niet alleen van de AFM (voorheen STE) maar ook van DNB, Economische en Financiële Zaken, schromelijk tekort in is geschoten.
(7.) “De kredietnemers/beleggers moeten duidelijkheid krijgen over hun juridische kansen in een individuele procedure als hun contract onder de WCK valt. Tijdens de bemiddeling van Duisenberg zijn de meeste procedures stopgezet, maar een vloedgolf van rechterlijke procedures kan alleen definitief voorkomen worden als de consumenten en hun advocaten er van overtuigd zijn dat alle juridische aspecten adequaat zijn meegewogen.” Aldus Prof. mr N.J.H. Huls in het artikel “Is de Duisenberg-regeling royaal genoeg voor alle legitieme Dexia claims?” Over het toezicht schrijft hij o.a.: “Maar ook de toezichthouders DNB (met Duisenberg als president van 1982-1997!), STE en AFM hebben geen sterke rol gespeeld. Onder hun toeziend oog zijn door (dochters van) vergunninghouders strafbare feiten gepleegd. De kenners bij uitstek van de financiële wereld hebben zich beperkt tot een verkokerd toezicht en hadden al die tijd een blinde vlek voor het kredietelement en consumentenbescherming.” Het lijkt mij dan ook raadzaam naast het onderzoek gehoor te geven aan het voorstel van prof. mr. Huls: “Ik stel daarom voor dat minister Donner een gezaghebbende jurist uit de kringen rond de Hoge Raad verzoekt om een degelijke juridische analyse uit te voeren. Daarna kan beslist worden of - en met wie - er verder moet worden onderhandeld, of dat het Duisenberg-compromis werkelijk een fair deal is.”
Met vriendelijke groet,
Okerene
1. Rapport van de Rekenkamer: Zicht op de prestaties van de Autoriteit Financiële Markten bij het tegengaan van oneerlijke effectenhandel (10 juni 2004 aan de Tweede Kamer aangeboden)
http://www.rekenkamer.nl/9282000/d/p341_tk29635_2.pdf
(...) Conclusies. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) kan zich minder afwachtend opstellen bij het bestrijden en bestraffen van marktmisbruik. De AFM voert nog geen willekeurige controles uit bij risicogroepen zoals insiders of beursgenoteerde bedrijven. De Algemene Rekenkamer ziet het risico dat marktmisbruik niet wordt bestraft. Daarnaast zou de AFM beter toezicht moeten houden op het nakomen van de meldplicht voor registers, en zou de AFM risicogroepen beter moeten controleren. Het is verder opmerkelijk dat de AFM nauwelijks bestuurlijke boetes heeft opgelegd voor handel met voorwetenschap of te laat melden. De aard en omvang van marktmisbruik en van signalen, alsook de pakkans, zijn niet bekend bij de AFM.(…)
2. AFM: Ontheffingen saldibewakingsplicht 9-12-2003 ; 7-11-2003 ; 8-7-2003
http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... entId=2456
http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... entId=2458
http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... entId=2466
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een tweetal aanbieders van aandelenleaseproducten c.q. aandelenlease-overeenkomsten ontheffing verleend van de saldibewakingsplicht. De ene ontheffing betreft lopende en (eventueel) te verlengen aandelenleaseproducten waarbij aan het einde van de looptijd een restschuld kan voortvloeien. De andere ontheffing betreft lopende en (eventueel) nieuw te sluiten aandelenlease-overeenkomsten betreffende garantie- en aflossingsproducten, waarbij de cliënt aan het einde van de looptijd van de overeenkomst de hele schuld heeft afgelost en dan dus geen restschuld kan overhouden. De saldibewakingsplicht is een verplichting voor instellingen om er, in het belang van hun cliënten, op toe te zien dat deze over voldoende saldi beschikken om te kunnen voldoen aan hun financiële verplichtingen.
Eerder dit jaar heeft de AFM soortgelijke ontheffingen verleend. De AFM heeft bij het verlenen van de ontheffingen in aanmerking genomen dat gebleken is dat veel aanbieders in het verleden van de veronderstelling zijn uitgegaan dat de bepalingen van artikel 28 lid 3 en lid 4 Nadere Regeling gedragstoezicht effectenverkeer 2002 (saldibewakingsplicht) niet van toepassing zouden zijn in geval van aandelenlease-overeenkomsten. Een groot aantal cliënten heeft thans een aanmerkelijke schuldpositie in deze contracten.
De AFM acht het op dit moment afdwingen van maatregelen om aan de saldibewakingsplicht te voldoen niet in het belang van de beleggers. Dit zou namelijk betekenen dat veel beleggers op dit moment een grote som geld moeten bijstorten om aan hun verplichtingen te voldoen. Gelet daarop en gelet op het grote aantal lopende overeenkomsten, alsmede op grond van de in het kader van het ontheffingsverzoek overgelegde gegevens en bescheiden en de aard en het risico van aflossings- en garantieproducten heeft de AFM de gevraagde ontheffingen verleend.
De ontheffingen zijn verleend op grond van artikel 11 lid 3 (juncto lid 4) van de Wet toezicht effectenverkeer 1995 (Wte 1995), op basis waarvan de AFM op verzoek kan bepalen dat een effecteninstelling niet behoeft te voldoen aan alle in artikel 11 lid 1 bedoelde regels, indien de aanvrager aantoont dat daaraan redelijkerwijs niet volledig kan worden voldaan en dat de doeleinden die de Wte 1995 beoogt te bereiken anderszins voldoende zijn bereikt.
FiscAlertMagazine november 1998.
http://www.platformaandelenlease.nl/Doc ... ov98+1.htm
Dat Legio-Lease in 1998 al wist dat hun klanten met hun producten - beleggen met geleend geld- grote risico's liepen bij dalende beurskoersen, blijkt uit dit artikel in deze FiscAlertMagazine van november 1998. Wanneer men via een bank met effectenkrediet geld leent en de waarde van de daarmee gekochte aandelen niet voldoende tegenwaarde meer heeft (dekkingstekort), kan men tijdens een crisis door de bank gedwongen worden (marginverplichting) om de aandelen op het dieptepunt van de markt te verkopen. Opmerkelijk is de uitspraak aan het eind van dit artikel:
''Beleggers die aandelen leasen hebben dit probleem niet. Zij kunnen hun aandelen gewoon aanhouden in afwachting van betere tijden en worden niet gedwongen om tegen lage koersen te verkopen. Hier staat wel tegenover dat het rentepercentage bij aandelenleasing aanmerkelijk hoger is dan het effectenkrediet.'' Klanten moeten dus flink betalen voor de oplossing met een torenhoge leenrente. In de praktijk betekende dat namelijk het verlengen van het contract en dat aan Legio-Lease daarmee nog meer rente betaald moest worden om erachter komen dat dat ook niet hielp.
Waarschuwing tegen aandelenleaseproducten 14-12-2001
http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... entId=2524
(…) Uit het onderzoek is gebleken dat het beleggen met geleend geld veelal geen rendement of zelfs een negatief rendement oplevert. Dat komt doordat de opbrengst van het leaseproduct vaak niet opweegt tegen de kosten die gepaard gaan met dit product (de over de lening te betalen rente en de administratiekosten). Indien uitgegaan wordt van een historisch rendement van 8 % per jaar dan is de kans veelal 90 % dat er geen winst wordt behaald met de door de STE onderzochte producten.
De STE constateert dat reclame-uitingen van aandelenleaseproducten vaak onvoldoende duidelijk maken dat consumenten met deze producten beleggen met geleend geld. De STE heeft er bij de aanbieders van de producten op aangedrongen deze reclame-uitingen aan te passen.
In de Herziene Nadere Regeling 1999 van de STE, die vanaf 1 januari 2002 van kracht wordt, zijn de reclameregels voor aanbieders van financiële producten aangescherpt. Voor producten waarbij met geleend geld wordt belegd geldt dat in advertenties over die producten dit aspect nadrukkelijk moet worden vermeld. Daarbij moeten beleggers erop worden gewezen dat ze het risico lopen hun inleg te verliezen of zelfs schulden te kunnen overhouden.(…)
3. Internationaal bekend staande financieel expert in het aan de kaak stellen van misstanden bij financiële instellingen
4. Het FD Rechters achten bulk effectenlease ongeldig.
Mogelijk bom onder Duisenberg-schikking van Dexia. (Door Vasco van der Boon)
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?C ... ion=1dexia
AMSTERDAM - Gedupeerde aandelenleasebeleggers kunnen ingelegd geld terugkrijgen en zijn aanbieder Dexia in beginsel geen geld meer schuldig. De leasecontracten zijn namelijk ongeldig, omdat de bank niet beschikte over de vereiste vergunning.
Dat concludeert een landelijke werkgroep van in leasezaken gespecialiseerde rechters in een advies aan alle andere rechters in het land. Dat advies is in het bezit van deze krant. De werkgroep geeft hiermee een richtsnoer voor andere rechters die moeten oordelen in individuele Dexia -zaken. Minister Zalm (Financiën) en Dexia stellen volgens de rechters ten onrechte dat lease niet onder de Wet op het consumentenkrediet valt (Wck). (…)
(…) Richtsnoer rechters. Dexia had vergunning moeten hebben onder Wet op consumentenkrediet. Daarom zijn effectenleasecontracten ongeldig. Individueel doorprocederen kan door dit advies meer gaan opleveren dan meedoen in Duisenberg-schikking . Dit advies treft 713.540 leasecontracten van 394.486 Dexia –klanten.()
Bom onder Duisenberg-regeling. Bron: De Limburger
(…) In de zogeheten ‘Beslismodule in aandelenleaseprocedures’, die in het bezit van Het Financieele Dagblad is gekomen, geeft de landelijke werkgroep richtlijnen aan andere rechters die moeten oordelen in individuele Dexia-zaken. In de richtlijnen staat onder meer dat lease in sommige gevallen onder de Wet op het consumentenkrediet (Wck) kan vallen. Dexia en minister Zalm van Financiën lieten eerder weten dat dit in alle gevallen niet zo is. Het opmerkelijke advies van de werkgroep, dat vorig jaar juni al is opgesteld, kan verstrekkende gevolgen hebben. Op grond van de Wck kan een rechter een hogere schadevergoeding aan een gedupeerde belegger geven dan is overeengekomen in de zogeheten Duisenberg-regeling.(…)
5. Aangifte door Platform aandelen lease
http://www.perssupport.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=79221
10.05.2006 APS: Aangifte tegen Dexia Bank NV wegens fraude
(…) De Stichting Platform Aandelen Lease (PAL) heeft bij het Openbaar Ministerie (O.M.) aangifte tegen Dexia gedaan wegens fraude. Bij PAL, belangenbehartiger van duizenden aandelenlease gedupeerden, bestaan zeer sterke vermoedens dat Dexia de aandelen niet heeft gekocht hoewel deze aankopen wel in de contracten stonden vermeld. Verder heeft Dexia strafbaar gehandeld door het gros van de contracten zonder de vereiste vergunning te verkopen. (…)
Aangifte door PayBack
http://www.perssupport.nl/Home/Persberi ... emId=80331
02.06.06 APS: Aangifte Economisch Delict Tegen Dexia en AFM (…) De vereniging PayBack heeft, namens haar leden, aangifte gedaan bij de Afdeling Economie& Milieu van het Arrondissementsparket te Arnhem voor het schenden van de zorgplicht door Dexia en tegen de AFM wegens het houden van onvoldoende toezicht.(…)
Kort Geding tegen Dexia door Beursklacht
http://www.perssupport.nl/Home/Persberi ... emId=77460
30.03.06 APS: Beursklacht spant kortgeding tegen Dexia aan. (…) De voorzieningenrechter van de Rechtbank te Amsterdam is verzocht in kortgeding een uitspraak te doen waarin wordt bekrachtigd dat Dexia de gedupeerden bij niet-betaling: - niet zal (aan)manen tot betaling; - geen incassoprocedure in werking stelt; - de overeenkomst(en) niet tussentijds beëindigt en niet overgaat tot (gedwongen) verkoop van de effecten; - niet overgaat tot melding van een achterstand in betaling bij het BKR. De zittingsdatum waarop het kortgeding zal worden behandeld is 21 april 2006.(…)
VEB Morningtalk | 19-10-2005.
http://www.veb.net/acties/artikel.php?n ... ff31695102
(…)De VEB deed onderzoek naar de boetes die de AFM tot nog toe heeft uitgedeeld. Dat leidt tot de volgende schokkende conclusies: [zie tabel voor boetes Dexia](…)
Toelichting bestuurlijke boete Dexia 22-07-2004
http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... entId=3628
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 22 juli 2004 in een advertentie in het Financieele Dagblad bekend gemaakt dat zij zes bestuurlijke boetes heeft opgelegd aan Dexia Bank Nederland N.V., waaronder een boete voor de overtreding van de geldende regelgeving met betrekking tot reclame-uitingen ten aanzien van aandelenleaseproducten. Op 7 juli 2004 heeft de rechtbank Amsterdam uitspraak gedaan in het geschil tussen de Stichting Leaseverlies en de Consumentenbond tegen Dexia Bank Nederland N.V., onder meer op het onderdeel misleidende reclame. De AFM hecht eraan aan te geven hoe de boete met betrekking tot reclame-uitingen zich verhoudt tot de uitspraak van de rechtbank Amsterdam.(…)
(…) De AFM acht de weergave van een in de beide door haar beoordeelde brochures opgenomen koersgrafiek inhoudelijk onjuist en misleidend. De rechtbank heeft zich over een dergelijke koersgrafiek niet uitgesproken.
Voorts acht de AFM het gebruik van het woord "verrekend" in de brochure van de Winstverdriedubbelaar misleidend. "Verrekenen" in deze brochure heeft betrekking op de optiepremie die zal worden voldaan uit toekomstige dividend opbrengsten en heeft geen betrekking op een mogelijke restschuld als gevolg van tegenvallende verkoopopbrengsten van de aandelenpakketten. Naar het oordeel van de AFM vindt de misleiding met betrekking tot het woord "verrekenen" in de brochure van het product Winstverdriedubbelaar haar grondslag in het feit dat er niet per definitie in alle gevallen iets kan worden "verrekend" omdat opgebouwd dividend niet of niet in voldoende mate aanwezig was en de premie dus op andere wijze diende te worden voldaan. (…)
Bestuurlijke boetes aan Dexia
22-07-2004 Bestuurlijke boetes wegens diverse overtredingen
http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... entId=3629
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakt thans, na volledige heroverweging in bezwaar, op grond van artikel 48m, eerste lid van de Wet toezicht effectenverkeer 1995 (Wte 1995) bekend dat zij op 9 december 2003 aan Dexia Bank Nederland N.V. (Dexia), gevestigd te Amsterdam, zes bestuurlijke boetes, ten bedrage van 9.075 euro per afzonderlijke boete, heeft opgelegd wegens overtreding van de volgende artikelen:
artikel 35 Besluit toezicht effectenverkeer 1995 (Bte 1995) junctoartikel 30, tweede lid Nadere Regeling toezicht effectenverkeer 1999 (NR 1999) (afrekenprijzen);
artikel 35 Bte 1995 juncto artikel 33, tweede lid NR 1999 juncto artikel 7.5 bijlage 7 bij de NR 1999 (reclame-uitingen);
artikel 35 Bte 1995 juncto artikel 26 NR 1999 (cold calling);
artikel 35 Bte 1995 juncto artikel 28, eerste lid, NR 1999 (inwinnen van cliënteninformatie);
artikel 36, tweede lid, Bte 1995 (cliëntenovereenkomst); en
artikel 34, eerste lid, Bte 1995 juncto artikel 24 NR 1999 juncto bijlage 4 bij de NR 1999 (administratieve organisatie en interne controle).
In 2002 heeft de AFM onderzoek gedaan naar de mate waarin Dexia c.q. haar rechtsvoorgangers haar zorgplicht vervulde alsmede naar de wijze waarop Dexia de aan- en verkoop van onderliggende waarden van twee van de door Dexia aangeboden effectenleaseproducten invulde.
De door de AFM opgelegde bestuurlijke boetes hebben betrekking op overtredingen begaan in de periode tussen 9 december 2000 en 31 december 2001. Deze termijnbeperking houdt verband met de datum van oplegging van de bestuurlijke boetes alsmede met de verjaringstermijn overeenkomstig artikel 48k Wte 1995.(…) [Buiten deze periode zijn er kennelijk wel meer overtredingen begaan die ongestraft zijn gebleven!]
6. LJN: AX2257, Rechtbank Zwolle, 108815 / HA ZA 05-622 Datum uitspraak: 12-04-2006 Datum publicatie: 17-05-2006 Inhoudsindicatie: Aandelenlease. Naar voorlopig oordeel is op Sprintplan van Spaarbeleg de WCK van toepassing. Partijen krijgen gelegenheid te reageren op dit voorlopig oordeel.
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtl ... ljn=AX2257
(…) Voorts is er sprake van nietigheid indien het zou gaan om een overeenkomst zoals omschreven in artikel 33 WCK. Meer in het bijzonder is ingevolge artikel 33 sub e WCK nietig de overeenkomst waarin wordt afgeweken van het bepaalde bij of krachtens de artikelen 34 tot en met 46, met uitzondering van een afwijking als bedoeld in artikel 42 lid 5 WCK. Op de nietigheid dient ambtshalve acht te worden geslagen. (…)
"Het leasen van effecten; over hoogmoed en de val" door Mr. S.B. van Baalen. (Universitair docent aan de rechtenfaculteit van de Rijksuniversiteit Groningen, bezig met het schrijven van een proefschrift over de civielrechtelijke aansprakelijkheid van effecteninstellingen wegens schending van zorgplichten). Bron: Weekblad voor Privaatrecht, Notariaat en Registratie
http://www.platformaandelenlease.nl/Documenten/Het%20Leasen%20van%20aandelen.htm
(….) De uitzondering uit art. 4 Wck gaat voor deze effectenlease producten in mijn ogen dan ook niet op. Op basis van het bovenstaande is het niet ondenkbaar dat de Wck van toepassing is. Wat zijn de gevolgen van eventuele toepasselijkheid? De rechtbank Arnhem stelt apodictisch dat het effectenlease product in haar voorlopige oordeel ambtshalve nietig is. Dit oordeel zal zien op het niet voldoen aan bepaalde vormvoorschriften Uit de Wck die met nietigheid worden bedreigd.52 Mij is niet geheel duidelijk op welke nietigheidsgrond de rechtbank het oog heeft. Mogelijk gaat het om het geval zoals bestreken door art. 33 sub b Wck. Daar wordt de kredietovereenkomst nietig geacht voorzover daarbij de kredietnemer, zich verplicht tot het aangaan van een andere overeenkomst (koppelverkoop). 53 Op die grond dreigt inderdaad nietigheid voor effectenlease overeenkomsten, immers er wordt slechts krediet verleend met het oog op de gelijktijdig gesloten overeenkomst van opdracht en lastgeving waarbij de aanbieder voor rekening en risico van de belegger gelden belegt in effecten (effectenovereenkomst). (….)
N.B.In het zojuist verschenen artikel van Wieringa Advocaten door Jonathan Barth wijst ook hij op deze mogelijke vernietigingsgrond vanwege art. 33 van de WCK voor [alle] aandelenleasecontracten. “Het maakt dan niet meer uit of deze zijn gesloten met Dexia (zonder vegunning) of met Aegon, Fortis of Defam (met vergunning). Een oordeel over deze stelling hebben wij echter nog niet in gepubliceerde rechtspraak teruggevonden.”
AFM waarschuwt tegen koppelverkoop 6-3-2003
http://www.afm.nl/marktpartijen/default.ashx?DocumentId=2473
(…)Kredietgevers kunnen en mogen consumenten verplichten om bij het aangaan van een lening eveneens een andere overeenkomst af te sluiten, maar dan moet deze verplichting vooraf duidelijk worden gemaakt. Ook moet de consument uitdrukkelijk het recht hebben zelf te bepalen met welke partij deze verplichte overeenkomst wordt aangegaan. Dit gebeurt echter vaak niet. Wanneer dit recht niet uitdrukkelijk aan de consument is toegekend, handelt de kredietgever in strijd met de Wet op het consumentenkrediet (Wck). De consument kan zich in dat geval beroepen op de ongeldigheid van de verplicht afgesloten extra overeenkomst.(…)
7. Is de Duisenberg-regeling royaal genoeg voor alle legitieme Dexia claims? Afl. 2005/27 Prof. mr N.J.H. Huls
http://www.platformaandelenlease.nl/ProfHuls.htm
(…) Maar ook de toezichthouders DNB (met Duisenberg als president van 1982-1997!), STE en AFM hebben geen sterke rol gespeeld. Onder hun toeziend oog zijn door (dochters van) vergunninghouders strafbare feiten gepleegd. De kenners bij uitstek van de financiële wereld hebben zich beperkt tot een verkokerd toezicht en hadden al die tijd een blinde vlek voor het kredietelement en consumentenbescherming.(…)
(...) Onderzocht moet worden of deze afspraak tussen Aegon en Dexia opengebroken kan en moet worden, omdat ik inschat dat de schade, als gevolg van de WCK-aspecten, veel groter is. De kredietnemers/beleggers moeten duidelijkheid krijgen over hun juridische kansen in een individuele procedure als hun contract onder de WCK valt. Tijdens de bemiddeling van Duisenberg zijn de meeste procedures stopgezet, maar een vloedgolf van rechterlijke procedures kan alleen definitief voorkomen worden als de consumenten en hun advocaten er van overtuigd zijn dat alle juridische aspecten adequaat zijn meegewogen.
Ik stel daarom voor dat minister Donner een gezaghebbend jurist uit de kringen rond de Hoge Raad34 verzoekt om een degelijke juridische analyse uit te voeren. Daarna kan beslist worden of - en met wie - er verder moet worden onderhandeld, of dat het Duisenberg-compromis werkelijk een fair deal is. Prof. mr N.J.H. Huls (…)