AFSPRAAK OP TELEVISIE MET DSB LEVERT GEZIN TOCH NIETS OP
Eigen huis kwijt en de schuldsanering in
Algemeen Dagblad 5 oktober 2009
Maarten van Wijk
IJmuiden
De DSB zegt al maanden dat klanten die in moeilijkheden zijn gekomen door de hypotheken en de leningen van de bank zich kunnen melden om een oplossing te vinden. is dat ook zo?
Masja Stoker (27) uit IJmuiden verloor met haar man en kinderen haar huis door een verbouwingshypotheek van DSB. Bij een demonstratie van DSB-Gedupeerden bij het hoofdkantoor van de bank in Wognum,op 4 september, werd zij voor het oog van de media binnengevraagd met de belofte dat er een oplossing zou komen. Een maand later blijkt dat het gesprek met DSB niets heeft opgeleverd.
Hoe kwam u in de problemen?
“ In ons koophuis wilden we een extra slaapkamer voor ons vierde kind en we wilde lekkage repareren. Daarvoor sloten wij begin 2008 een verbouwingshypotheek af bij DSB .
Die bleek achteraf te hoog. We dachten €25.000 te lenen, maar het bleek €39.000 euro te zijn.
Die 14.000 euro extra was geleend om verzekeringen op de koopsom te betalen voor overlijden, arbeidsongeschiktheid, enzovoorts. Terwijl wij al gezegd hadden dat we alle verzekeringen al hadden bij onze bestaande hypotheek. Ook bleken de maandlasten twee keer zo hoog als gezegd, 197 euro in plaats van 97."
Kon u dit betalen?
,,De lasten bleken te zwaar. Die 197 euro kwam dus bovenop de 647 die wij al betaalden aan de Rabobank. Mijn man Marcel verdient 1800 euro op de visafslag. We liepen twee maanden betalingsachterstand op. We wilden iets later betalen, maar toen kwam incassobureau Inspectrum aan de deur dat ons dwong de schuld aan de werkgever over te dragen. Toen werd het bedrag ingehouden op ons loon, 320 euro. Het was meer omdat we ook moesten aflossen op de schuld. Dat was niet meer te doen ; de kinderen moeten ook eten. In juni hebben wij ons huis verkocht. De opbrengst was genoeg voor de eerste hypotheek, de hele schuld van de DSB staat er nog .
Nu huren we een driekamerflat. Onze vier kinderen Dylan(7), Kay(4), Kyara(3) en Myra(1) delen de slaapkamer, wij slapen in de woonkamer."
Was die hypotheek niet dom?
,, DSB was de eerste bank die we probeerden voor de verbouwingshypotheek, vanwege de lage rente. Hun adviseur zei dat het kon. Daar vertrouwden we op, daar zijn die mensen toch voor ? Inmiddels weet ik wel meer van hypotheken af."
Hoe kwam u het hoofdkantoor in?
,, Ik las op internetsites over actiegroepen tegen DSB en stuitte op de demonstratie op 4 september bij het hoofdkantoor.
Dus daar ging ik naartoe. We werden eruit gepikt en binnengehaald in het hoofdkantoor. We moesten nog een kwartier wachten en toen kwam een man en die vroeg hoe wij de zaak zagen. Ik zei dat ik graag wilde dat DSB de verzekeringen op de koopsom ongedaan maakte en de 14.000 aan ons terug zou geven. Voor het resterende bedrag hadden we een regeling kunnen treffen. Dat vond hij wel interessant. We maakten een vervolgafspraak ."
Ging het plan door?
,,Nee, op de vervolgafspraak zei de man dat wij bij een betalingsregeling 700 euro per maand moesten betalen. Dan zouden wij onder het minimumniveau komen.
Ze rekenden onze kinderbijslag mee bij het bepalen van de aflossing, maar dat mag wettelijk niet. Met de schuldsanering via de gemeente houden we meer over .
Daarmee blijven we 3 jaar op het minimumniveau. Alles wat je meer verdient, wordt gespaard en verdeeld over schuldeisers. Dat levert DSB over 3 jaar misschien 4000 euro op. Als zij met ons een regeling hadden getroffen hadden ze meer teruggekregen."
Dirk Scheringa zegt sorry tegen klanten
MIRANDA MEGENS
WOGNUM
Voor het eerst heeft Dirk Scheringa klanten zijn 'oprechte excuses' aangeboden. De eigenaar van de DSB Bank wil er persoonlijk voor zorgen dat alle klachten zo snel mogelijk worden opgelost. „Het belangrijkste voor mij is dat ik de vertrouwensrelatie met mijn klanten herstel," zegt Scheringa. DSB ligt onder vuur vanwege vermeende koppelverkopen, waar de Autoriteit Financiële Markten onderzoek naar doet. Klanten die een lening wilden, moesten ook dure verzekeringsproducten aanschaffen. Scheringa geeft mensen gelijk die daar boos over zijn. Hij zegt dat er sinds april geen koopsompolissen meer worden verkocht. Na een oproep van Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed aan klanten om hun geld bij de bank weg te halen, liep vorige week de site Vast. Pas gisteren leken die problemen opgelost. De bank zette extra medewerkers in om klanten telefonisch geld te laten overboeken. Gisteren tekende DSB Bank een overeenkomst met de stichting Steunfonds Probleemhypotheken (circa tweeduizend gedupeerden) om slachtoffers op individuele basis te compenseren. Mensen krijgen rentekorting of geld terug. „Dat is toegesneden op de persoon,"' zegt woordvoerder Klaas Wilting, die niet op individuele gevallen als die van Masja Stoker (interview) in wil gaan. Volgens Nout Wellink, president van De Nederlandsche Bank, is DSB financieel gezond.
Copyright (c) Algemeen Dagblad