Curatoren beloven terughoudenheid na oproep van Bos
Harde aanpak DSB-klant is uit den boze
De Telegraaf 6 november 2009
Van onze verslaggevers
DEN HAAG, vrijdag
Klanten van de failliete DSB Bank die niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen, worden voorlopig niet uit hun huis gezet, zo hebben de curatoren van DSB Bank gisteravond laten weten.
Volgens de curatoren hebben sinds hun aantreden van 12 oktober geen veilingen of huisuitzettingen bij klanten van DSB Bank plaatsgevonden en zal dit ook niet gebeuren totdat zij nader beleid hebben bepaald.
De reactie volgt op een debat in de Tweede Kamer, waar werd aangedrongen op coulance.
Minister Bos (Financiën) beloofde de Kamer zo mogelijk te zullen afdwingen dat gedupeerde DSB-klanten niet langer incassobureaus aan de deur zouden moeten krijgen. Huisuitzettingen van DSB-gedupeerden met schulden zijn eigenlijk ontoelaatbaar. De bewindsman heeft bij de curatoren van de failliete bank sterk aangedrongen op een menselijke behandeling in schrijnende zaken, zo meldde hij gisteren in de Tweede Kamer.
De DSB-klanten moeten hun betalingsverplichtingen wel nakomen, maar dat kan „een beetje op een fatsoenlijke manier”, aldus de minister. „Ik kan wel een beetje druk zetten”, voegde de bewindsman eraan toe.
Bos reageerde op berichten in deze krant over de huisuitzetting van DSBklanten met schulden en de harde incassopraktijken namens schuldeisers die trachten snel nog zoveel mogelijk geld binnen te krijgen. Gezinnen met een DSB-hypotheek en schulden kregen afgelopen weken de dwingende opdracht de hele hypotheek in een keer af te lossen. Anders zouden ze hun huis verliezen.
„Ik ben zeer bezorgd, dit is zeer onwenselijk”, aldus de minister. „Ik heb er juridisch geen moer over te vertellen, maar ik zal persoonlijk contact houden met de curatoren”, zei Bos.
Eind volgende week zullen de curatoren alle klanten duidelijkheid geven hoe het staat met hun financiële verplichtingen, meldde Bos.
De Tweede Kamer eist onafhankelijk onderzoek naar de verantwoordelijken bij de neergang van DSB Bank. Meerdere fracties twijfelen echter aan de onpartijdigheid van commissieleden: een aantal heeft lang contact gehad met mensen die ze moeten onderzoeken.
Minister Bos zegt de vriendschapsrelaties nog eens te laten onderzoeken.
© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.