DSB blijft misleiden

Berichtdoor Piet » vr 6 nov 2009 10:39

Curatoren beloven terughoudenheid na oproep van Bos

Harde aanpak DSB-klant is uit den boze

De Telegraaf 6 november 2009

Van onze verslaggevers

DEN HAAG, vrijdag
Klanten van de failliete DSB Bank die niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen, worden voorlopig niet uit hun huis gezet, zo hebben de curatoren van DSB Bank gisteravond laten weten.

Volgens de curatoren hebben sinds hun aantreden van 12 oktober geen veilingen of huisuitzettingen bij klanten van DSB Bank plaatsgevonden en zal dit ook niet gebeuren totdat zij nader beleid hebben bepaald.
De reactie volgt op een debat in de Tweede Kamer, waar werd aangedrongen op coulance.
Minister Bos (Financiën) beloofde de Kamer zo mogelijk te zullen afdwingen dat gedupeerde DSB-klanten niet langer incassobureaus aan de deur zouden moeten krijgen. Huisuitzettingen van DSB-gedupeerden met schulden zijn eigenlijk ontoelaatbaar. De bewindsman heeft bij de curatoren van de failliete bank sterk aangedrongen op een menselijke behandeling in schrijnende zaken, zo meldde hij gisteren in de Tweede Kamer.
De DSB-klanten moeten hun betalingsverplichtingen wel nakomen, maar dat kan „een beetje op een fatsoenlijke manier”, aldus de minister. „Ik kan wel een beetje druk zetten”, voegde de bewindsman eraan toe.
Bos reageerde op berichten in deze krant over de huisuitzetting van DSBklanten met schulden en de harde incassopraktijken namens schuldeisers die trachten snel nog zoveel mogelijk geld binnen te krijgen. Gezinnen met een DSB-hypotheek en schulden kregen afgelopen weken de dwingende opdracht de hele hypotheek in een keer af te lossen. Anders zouden ze hun huis verliezen.

„Ik ben zeer bezorgd, dit is zeer onwenselijk”, aldus de minister. „Ik heb er juridisch geen moer over te vertellen, maar ik zal persoonlijk contact houden met de curatoren”, zei Bos.
Eind volgende week zullen de curatoren alle klanten duidelijkheid geven hoe het staat met hun financiële verplichtingen, meldde Bos.
De Tweede Kamer eist onafhankelijk onderzoek naar de verantwoordelijken bij de neergang van DSB Bank. Meerdere fracties twijfelen echter aan de onpartijdigheid van commissieleden: een aantal heeft lang contact gehad met mensen die ze moeten onderzoeken.
Minister Bos zegt de vriendschapsrelaties nog eens te laten onderzoeken.

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Piet

Berichtdoor Piet » vr 6 nov 2009 21:40

Van de website z24.nl

Mag je een claim bij DSB verrekenen?
31-10-2009 | Gepubliceerd 10:45
06-11-2009 | Laatst bijgewerkt 17:26

Mag iemand die een claim heeft ingediend bij het failliete DSB de gelden die hij claimt verrekenen met zijn maandelijkse betalingen aan de bank? Z24-expert Thomas van Vugt geeft antwoord.

Thomas van Vugt
Over ThomasThomas van Vugt is advocaat bij Blenheim waar hij zich onder meer bezig houdt met ondernemingsrecht. Voor Z24 Geld beantwoordt hij juridische vragen van ondernemers.
Handig

Je hebt een claim lopen bij de DSB vanwege een te dure koopsompolis. Daarnaast heb je een hypotheek bij dezelfde bank. Mag je dan die claim verrekenen met je maandelijkse betalingen. Ofwel: mag je stoppen met, of minder betalen aan de DSB?

Verrekening is in de wet geregeld. Daarin staat hoe en wanneer je kunt verrekenen. Zo moet een zogenoemde verrekeningsverklaring worden uitgebracht.

Maar let op: het recht op verrekening kan contractueel worden uitgesloten. En zo’n uitsluiting blijft ook tijdens een faillissement van kracht. Het is dus zaak je contract met DSB en de bijbehorende algemene voorwaarden goed door te lezen en vast te stellen of je je recht op verrekening niet hebt prijs gegeven.

Als het verrekeningsrecht niet is “weggecontracteerd”, dan ben je er nog niet. Jouw vordering op de bank is gestoeld op de stelling dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden door jou bij het aangaan van de overeenkomst(en) niet juist of niet volledig te informeren over de inhoud van de betreffende financiële producten.

In juridische termen: jij vindt dat de bank haar contractuele verplichtingen niet goed is nagekomen, en/of zich tegenover jou onrechtmatig heeft gedragen. Als gevolg waarvan zij aansprakelijk is voor de vergoeding van de veroorzaakte schade.

Curatoren
De kans is groot dat de curatoren van de DSB Bank de aansprakelijkheid van de hand zullen wijzen en dus alleen al om die reden niet akkoord zullen gaan met een verrekening. In juridisch opzicht is het dan, zolang de rechter dat niet heeft beslist, niet zeker dat je daadwerkelijk een vordering op de bank hebt.

Verder is het waarschijnlijk zo, dat de exacte hoogte van je mogelijke tegenvordering (de schade) niet vaststaat, zodat onduidelijk is hoeveel je precies zou kunnen verrekenen.

In faillissement geldt echter dat de beweerdelijke vordering van de partij die wil verrekenen, niet hoeft vast te staan. Zo’n vordering hoeft zelfs niet op eenvoudige wijze en op korte termijn te kunnen worden vastgesteld. Er hoeft wat dat betreft geen vonnis te zijn om een rechtsgeldig beroep op verrekening te kunnen doen.

Er kleven echter flinke risico’s aan het “zomaar” stoppen met de maandelijkse betalingen. Zo zal het waarschijnlijk tot gevolg hebben dat de hypothecaire lening volgens het contract in één keer opeisbaar wordt. Dat houdt in dat curatoren van de DSB Bank in dat geval bevoegd zijn om in één keer terugbetaling van de gehele hypothecaire lening te vorderen en zo nodig (als betaling uitblijft) jouw woning in het openbaar te verkopen.

Daarvoor hoeven de curatoren bovendien niet eerst naar de rechter, omdat zo’n lening is vastgelegd in een notariële akte. De gerechtsdeurwaarder kan met zo’n akte overgaan tot executie (lees: openbare verkoop).

Het lijkt dan ook het verstandigst om de maandlasten voorlopig te blijven voldoen, wellicht onder protest en voorbehoud van rechten, en je eerst door een advocaat of een andere gekwalificeerde jurist te laten adviseren over jouw rechten en plichten.

Ook een vraag voor een van de Z24-experts? Stuur een e-mail naar expert@z24.nl

Thomas van Vugt

expert@z24.nl

088-5928113
Piet

Berichtdoor Piet » za 7 nov 2009 14:06

In een eerdere posting heb ik vraagtekens gezet achter de intentie van Jelle (SSP) m.b.t. de DSB gedupeerden.

In het forum op www.DSBFailliet.bbforum.nl staat een artikel over de werkwijze van Jelle.
Hier de link en het artikel.
http://dsbleed.bbforum.nl/jelle-h-dot-g ... vt170.html

Dit artikel waarschuwt tegen de uiterst dubieuze praktijken van FC&S en Jelle Hendrickx.

Door mijn intensieve contact met gedupeerden het afgelopen half jaar, heb ik van zeer dichtbij een aardig beeld kunnen krijgen van de werkwijze van Jelle Hendrickx en zijn hypotheek-kantoortje. Deze (voor mij schokkende) informatie heb ik altijd voor me gehouden. Door de huidige ontwikkelingen voel ik me echter genoodzaakt om een ieder hier deelgenoot van te maken. Omwille van de privacy van betrokken personen zijn namen veranderd of weggelaten.

De Jelle methode:
Veel beloven, niets doen.

Piet schreef het laatst al in een ander topic: Jelle stelt het ene ultimatum na het andere, maar tot een kort geding is het nog nooit gekomen, ook al zijn diverse ultimata inmiddels ruimschoots verlopen. Op zich is dit wel voorstelbaar als je bedenkt dat Jelle geen juridisch adviseur is, maar slechts hypotheken verkoopt. En als hij daar nou nog maar goed in zou zijn...

Helaas is het tegendeel waar.

Jelle's hypotheekadvies rammelt aan alle kanten.
Een kleine opsomming van zaken die ik voorbij heb zien komen in zijn adviezen:
- Geen rekening houden met de fiscaliteit van een hypotheek (te lange looptijd, ook van een spaargedeelte)
- Hypotheken met torenhoge boeterentes verkopen zonder de afnemers hiervan op de hoogte te stellen. (Let wel, dit ging om ex. DSB gedupeerden)
- Jelle geeft geen openheid over zijn provisie (moet sinds 1 mei van dit jaar.)
- Er worden dingen beloofd die hij niet waar kan maken.
- Huizen worden ook door Jelle te hoog getaxeerd.

Maar het ergste is dat Jelle mensen aan het lijntje houdt.

We verplaatsen ons naar de dames Fhorsegleuf en Van Den Potruk wonende te Karighuizen (NH).
Alhoewel voorzien van een hoog inkomen (ongeveer 75.000 bruto per jaar), hadden de dames ook fikse geld problemen. In vogelvlucht kwamen er een hypotheek van DSB op 135% van de executiewaarde langs en een behoorlijke lening. Daarbovenop zat (tot overmaat van ramp) een codering bij het BKR.
Jelle belooft deze dames dat hij hun hypotheekje wel over kan sluiten. Weg bij DSB, dan zit je altijd beter, toch?

Nou, nee. De oversluiting ontvouwt zich als een waar drama. Mevrouw van der P. krijgt argwaan en stuurt mij haar voorwaarden voor de nieuwe hypotheek op. Er blijken boeterentes van toepassing waar ze niets van weet, en de looptijd is langer dan kan volgens de fiscus. Ook hier is ze niet over geinformeerd door Jelle.
Al snel zet ik nog een vraagteken bij de hypotheek: Hoe kan je in hemelsnaam oversluiten als DE(!) voorwaarde om de nieuwe hypotheek te laten passeren is dat het volledige krediet moet zijn afgelost?

Ik vraag Jelle om opheldering. En die krijg ik niet. "Ja, die nieuwe bank zal het krediet wel overnemen en zo komt het helemaal goed." is wat ik te horen krijg. "Maar hier staat toch dat het krediet afgelost moet zijn voordat de nieuwe hypotheek naar de notaris kan?" vraag ik Jelle. "Ja, maar ik heb vriendjes bij die bank." Is zijn antwoord. Nu ja, dan wachten we het maar even af.

...Dat even wordt echter erg lang. De dames willen dolgraag weg bij DSB en geven meerdere malen aan Jelle en zijn medewerkers te kennen dat hij alles rond mag maken. Niet geheel tot mijn verbazing komt FC&S elke keer met een nieuw excuus voor het nog niet rond zijn van de papieren.
-De bank is er mee bezig.
-Nog een weekje, dan is het zover.
-Oeps, die A codering is toch wel lastig.
-Zou mevrouw F. wellicht zelf willen proberen haar lening over te sluiten naar een andere bank? (HUH?!? Hij moest toch ingelost zijn en/of de nieuwe bank ging de lening overnemen??? HUH?!? twee: Je neemt een kantoor als FC&S toch in de hand omdat ZIJ dan zoiets voor je regelen? )

Dan zijn we twee maanden verder en komt het bericht:
"We hebben nu het dossier bij de nieuwe bank aangeboden!" Let wel: Er was al 100 maal gesteld dat de bank er mee bezig was.

Maar het ergste moet nog komen:
Inmiddels hadden de dames een redelijk voorstel van DSB gekregen. Het was wellicht niet perfect, maar gaf voldoende ruimte om er weer een normale vorm van leven op na te kunnen houden. Ik heb toen geadviseerd om daar maar mee accoord te gaan. Je raadt het al: van Jelle mocht dit niet. Nee. dan konden de dames beter een rechtzaak tegen de bank beginnen.

Een aantal weken later deed Lakeman zijn oproep. Een van de twee dames hing diezelfde dag bij mij aan de telefoon. "Help, wat moet ik doen. Straks bestaat DSB niet meer en hoe moet het dan verder?" Ik heb toen nog een keer gezegd dat ze het beste hun voorstel konden terugsturen naar DSB, zodat ze in ieder geval daarvan konden profiteren.

Dit gebeurde echter niet omdat Jelle zei dat het nog wel even kon wachten.

Daags later blijkt dat Jelle een accoord gaat sluiten met DSB. Hij adviseert mensen om toch vooral accoord te gaan met het opgestelde raamwerk en geen rechtzaken te voeren tegen DSB. Ik krijg visioenen van herfstbladeren die met elke wind mee draaien.

Het bewuste raamwerk blijkt niets meer of minder dan de voorstellen die DSB al aan veel klanten deed.
Zeer kort nadien stuiptrekt DSB voor de laatste maal en valt het doek.
De dames uit Karighuizen hebben geen getekend voorstel, betalen nu aan een onverbiddelijke curator veel te veel maar laten zich nog steeds leiden (of is het Lijden, in dit geval?) door wat Jelle ze influistert.

Een ieder mag hier zelf conclusies aan verbinden.
.

Groeten,
Piet
Piet

Berichtdoor Kyra » za 7 nov 2009 14:12

Piet, wat is beter denk jij? Je aanmelden bij Hypotheekleed of zelf, als je een goed rekenmodel hebt en je kunt onderbouwen, je claim indienen bij de curator? Weet jij of Hypotheekleed nog extra kosten met de claim gaat verrekenen als deze wordt toegekend? Of zit dat al in de €59 (kan het me haast niet voorstellen). Als dat wel zo is, zou ik denken laat alsjeblieft Hypotheekleed het doen, dan weet je zeker dat er een goede berekening en onderbouwing is, als er daarna meer kosten zijn (en hoeveel dan?) moet je er misschien over nadenken of je het zelf kunt.
Kyra

Berichtdoor Piet » zo 8 nov 2009 14:31

Hallo Kyra,

Ja, wie is er nu eigenlijk beter, SSP of Hypotheekleed.

Er zit weinig verschil in.
SSP vraagt 75 euro en hypotheekleed 59 euro.
Beide stichtingen leggen een individueel dossier aan.
Hierna wordt door òf FC&S (SSP) òf door één van de vestigingen van de Hypotheekshop een schadeberekening gemaakt.
Hierna wordt door Hypotheekleed deze schade (juridisch) onderbouwd.
Wat SSP doet met de schadeberekening is mij niet bekend.
Wel zullen beide stichtingen de schadeclaim namens hun aangeslotenen indienen zodra de curator hierom vraagt.

De website van Hypotheekleed, www.hypotheekleed.nl is duidelijk.
De website van SSP, www.stichting-steunfonds-probleemhypotheken.nl is daarintegen zeer onduidelijk.
Er is alleen een homepage en negens op de site is te vinden wat zij nu eigenlijk doen voor de gedupeerden.
Een wazige doorverwijzing naar de website van DSBramp is onvoldoende om duidelijkheid te krijgen.

Op de website van Hypotheekleed staat niets over extra kosten als de claim geheel of gedeeltelijk wordt toegewezen.
Ik heb dit voor de zekerheid nog even nagevraagd bij Hypotheekleed.
zodra ik iets hoor, laat ik het weten.
SSP vraagt m.i. nog wel iets extra's als de claim geheel of gedeeltelijk wordt toegewezen.
Jelle Hendrickx zegt zelf hierover:
De stichting vraagt mensen die zich aanmelden een bijdrage van 75 euro. ,,Ik neem mijn vergunning als erkend hypotheekadviseur mee zodat de stichting adviezen kan geven. Als wij voor iemand met de bank tot een schikking komen, dan komt er aan factuur. Maar die is betaalbaar voor een gedupeerde.

Je kunt natuurlijk ook zelf je schade berekenen, eventueel met een rekenmodel, en deze zelf onderbouwen en indienen.
Of je dit goed kunt berekenen en motiveren, dat is afhankelijk van de kennis die je hebt van deze materie.

Groeten,
Piet
Piet

Berichtdoor Piet » zo 8 nov 2009 14:32

Op 5 november 2009 stond er in het Noordhollands Dagblad een onthutsend artikel over Jelle Hendrickx.
Het volledige artikel onder de naam Wie is toch die Jelle Hendrickx? is via deze link te lezen:
http://dsbleed.bbforum.nl/wie-is-toch-d ... vt174.html

Hier een paar stukjes uit het artikel

Volgens anonieme reacties op internet heeft Hendrickx zelf 'dikke koopsompolissen' en 'woonlastenbeschermers' verkocht". zo meldt ene BastiaanS op het forum bij lakemanleed. Op zijn 'eigen' forum van DSBramp beweert iemand dat hij nu lekker verdient aan het oversluiten van hypotheken.

Hij woont in het Duitse Kleve, maar we spreken af in zijn Nederlandse'pied á terre'.
In dit geval een zeiljacht. De bavaria47 cruiser 'katersport'in marina Muiderzand. Kost volgens de catalogus een slordige 180.000 euro,

Nederland heeft hij inmiddels als woonomgeving achter zich gelaten. Hij rijdt in een auto met Duits nummerbord uit Kleve. Bewoont er een groot huis met mevrouw Hendrickx.

FC&S in Druten heeft een ‘aantekening” van de Autoriteiten Financiële Markten. Als het bedrijf groter wil groeien dan zes werknemers, moet het te biecht bij de AFM. AFM-woordvoerster Imme de Roo zegt dat de aantekening duidt op iemand die te weinig leidinggevende ervaring heeft.

Jelle hendrickx is geregistreerd als erkend hypotheekadviseur. Alleen staat er bij ‘werkgever onbekend’. ,, Namens welk bedrijf bemoeit hij zich dan met die hypotheken?”, vraagt een Alkmaarse hypotheekcollega zich af. Bart de Nie, directeur van de stichting erkenningsregeling hypotheekadviseurs vindt, het niet zo vreemd. ,, Dat komt vaker voor. Hendrickx heeft zich op de problemen gestort en wordt groot gemaakt door degene die er aandacht aan besteden.”

Een Noord-Hollandse accountant die de jaarstukken van de FCS Groep in kijkt,zegt er over:,, Ik zou zelf noch de accountant noch een aandeelhouder van deze tent willen zijn, ook niet gratis.” De jaarrekening 2007 van Hendrickx huidige FC&S krijgt van de accountant overigens ook een dikke onvoldoende. ,, Het stelt allemaal niets voor en de jaarrekening deugt niet, want balansposten ontbreken”.

,, Ik ga de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken professionaliseren.” Maar de stichting zal de voorzitter wel een salaris moeten geven.

Als wij voor iemand met de bank tot een schikking komen, dan komt er aan factuur. Maar die is betaalbaar voor een gedupeerde.

Groeten,
Piet
Piet

Berichtdoor klant » ma 9 nov 2009 19:27

Banken leverden 'grote inspanning' voor DSB
Uitgegeven: 8 november 2009 16:16
Laatst gewijzigd: 8 november 2009 16:20

AMSTERDAM - Rabobank, ABN Amro, Fortis Bank Nederland, ING en SNS Bank hebben zich ''tot het uiterste'' ingespannen om DSB te redden. Dat maakten de banken zondag bekend middels een persbericht.

© ANPOp verzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) en het ministerie van Financiën hebben de banken in de eerste helft van oktober ''veelvuldig constructief overleg'' gevoerd.

''Dat de omstandigheden uiteindelijk zodanig waren dat deze inspanning is mislukt laat onverlet dat er een sterke wil was om er uit te komen'', aldus de verklaring. De verklaring is een reactie op ''berichten in de media die het tegendeel suggereren.''

Zoals een bericht van Van Lanschot Bank", dat er bij DSB sprake was van "ëen mensonterend businessmodel", dat hebben wij bij meer banken gezien.
klant

Berichtdoor Piet » ma 9 nov 2009 20:29

HOUTHOFF BURUMA
Postbus 75505, 1070 AM Amsterdam Gustav Mahlerplein 50, Amsterdam

Aan:
Stichting Steunfonds Probleemhypotheken tav de heer H de Wit en mevrouw Y.H.G Högemann

Stichting Hypotheekleed
p/a Corp advocaten
tav mrs. OLM Heutsen mrs M.J Eikhuizen

Vereniging Payback
tav de heren HA Kampers en J Fokkenrood

Stichting Woekerpolis Claim
tav de heren M-J den Breejen en G.J. Kruithof

Stiching Platform Aandelen Lease
tav de heren P Koremans, P L.M Smeets en
M van Gulik

Stichting Onderzoek Poliskosten (Stichting
Verliespolis)
tav Dhr G Hooft Graafland, de heer P L Alers en
de heer HF B Keyner

Stichting Stapelkrediet
tav de heren C.C.J. Montens, E G.M. van Ewijk
en E.HA.G Sprank

Stichting Beursklacht
tav de heren J.G Burggraeve en D O Benschop

Amsterdam, 9 november 2009
Inzake: DSB Bank
Onze ref: 310000248/4610272 2

HOUTHOFF BURUMA
Geachte dames en heren,

Op 30 oktober jl heeft u een brief ontvangen in uw hoedanigheid van bestuurder of vertegenwoordiger van een belangengroepering die kenbaar heeft gemaakt op te willen komen voor belangen van debiteuren van DSB Bank N V. In aansluiting op deze brief bericht ik u als volgt.
Curatoren zouden graag binnen afzienbare tijd een oriënterend gesprek willen voeren met alle belangengroeperingen die ten behoeve van debiteuren optreden. Deze bespreking zal plaatsvinden op maandag 16 november a.s. om 16:00 uur ten kantore van Houthoff Buruma NV te Amsterdam. Curatoren nodigen u hierbij uit kenbaar te maken of u deze bespreking wenst bij te wonen.
Teneinde inzicht te verkrijgen in de debiteuren die thans door de verschillende belangengroeperingen worden vertegenwoordigd, verzoeken curatoren u voorafgaand aan de bespreking hiervan een opgave te doen. Curatoren verzoeken u tevens schriftelijke volmachten over te leggen ten aanzien van de door u vertegenwoordigde debiteuren.
Graag ontvang ik uiterlijk vrijdag 13 november 2009 uw reactie, alsmede de gevraagde opgave van door u vertegenwoordigde debiteuren. Indien mocht blijken dat geen sprake is van (deugdelijke volmachten van) debiteuren die zich door u laten vertegenwoordigen, is deze brief u kennelijk ten onrechte geschreven. In dat geval kunt u de brief als niet geschreven beschouwen en zal eventuele volgende correspondentie niet aan u worden gericht.
Na overlegging van de gevraagde gegevens ontvangt u een bevestiging van de bespreking met daarbij de nodige praktische informatie.

Met vriendelijke groet,
namens de curatoren van DSB Bank N V
Houthoff Buruma NV
Hans B Londonck Sluijk
Piet

Berichtdoor Kyra » ma 9 nov 2009 22:13

Nog even of je het zelf kunt, het indienen van een claim bedoel ik, je moet weten wat er verwacht wordt, wat je wel en niet in je berekening mee moet nemen. En hoe een onderbouwing eruit zou moeten zien, aan welke eisen dat moet voldoen, om een zo groot mogelijke kans op toewijzing te bewerkstelligen.
Kyra

Berichtdoor Piet » wo 11 nov 2009 10:57

Stagnatie van aflossingen aan DSB door storing

door Natasja de Groot en Ronald van Gessel

De Telegraaf 11 november 2009

AMSTERDAM, woensdag
Vanwege een technisch mankement zijn deze maand de rentebetalingen op de leningen van 170.000 DSB-klanten niet geïncasseerd. Dat zeggen ingewijden bij de bank in Wognum. Veel mensen konden niet meer bij hun rekening en waren in afwachting van een voorschot van 3000 euro. Het gevolg is wel dat de kasstroom van de failliete boedel een flinke knauw heeft gekregen.

Klanten hebben inmiddels een brief ontvangen met het verzoek om het geld handmatig alsnog over te maken. Omdat de curatoren de huisdrukkerij van DSB uit kostenbesparing hebben gesloten, zouden die verzoeken niet op het traditionele DSB-papier zijn afgedrukt, waardoor veel mensen zouden twijfelen aan de authenticiteit van de brieven. Die zouden evengoed van een oplichtersbende kunnen zijn. Dit bevordert allemaal niet dat de rente op de schulden netjes binnenkomt, voor de curatoren een belangrijk gegeven om pakketten leningen en hypotheken te kunnen doorverkopen en aldus de maximale opbrengst uit de boedel te krijgen.

Voor de mensen die een paar maanden niet hebben betaald dreigt wel een melding bij het BKR in Tiel wegens betalingsachterstand van meer dan drie maanden. Dan wordt het erg moeilijk om in de toekomst nog krediet of een hypotheek te krijgen. Een dergelijke melding wordt bij het BKR pas vijf jaar nadat de schuld is afgelost geschrapt. Op die manier kan een betalingsachterstand mensen ongewild en onbedoeld wel twintig jaar blijven achtervolgen.
Het regent inmiddels telefoontjes bij de DSB. De afgelopen dagen zouden zo’n 40.000 mensen contact hebben gezocht met de failliete bank.
De curatoren lieten per direct een callcenter openen.

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden
Piet

Berichtdoor Piet » wo 11 nov 2009 20:04

DNB bracht noodregeling DSB vroegtijdig naar buiten

Het Financieele Dagblad
11 november 2009, 14:20 uur | FD.nl

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft informatie verspreid over de aanvraag van de noodregeling voor DSB Bank, voordat de rechter hierover had besloten.

Dit meldt het weekblad Elsevier.

Op zondag 11 oktober 2009 zou DNB vertrouwelijke informatie naar buiten hebben gebracht over de noodregeling voor DSB Bank. Een dag later heeft toezichthouder echter tegenover de rechter ontkend dat zij informatie zou hebben gelekt.

Noodregeling voor DSB Bank

Op 12 oktober schreef de Volkskrant dat DNB de noodregeling had aangevraagd voor DSB Bank. De krant baseerde zich op ‘bronnen rond het ministerie van Financiën’. Die aanvraag was echter in de nacht van zondag op maandag door de rechtbank in Amsterdam afgewezen. Na publicatie van het bericht haalden DSB-klanten miljoenen euro’s van hun rekeningen.

De rijksrecherche is een ‘oriënterend feitenonderzoek’ begonnen naar mogelijke lekken naar de media rondom DSB in de periode tussen 1 en 12 oktober. Daarbij wordt ook onderzocht wie in de nacht van zondag 11 en maandag 12 oktober naar de media heeft gelekt dat een noodregelingprocedure voor DSB in gang was gezet bij de rechtbank in Amsterdam.

Niek Hoek van Delta Lloyd op de hoogte

DNB heeft volgens Elsevier nog voordat de rechtbank de surseanceaanvraag afwees enkele personen in de financiële wereld geïnformeerd DSB. Er is onder andere informatie verstrekt aan Niek Hoek, de topman van Delta Lloyd en bestuurslid van het Verbond van Verzekeraars. Dit bevestigt zijn woordvoerder tegenover het weekblad.

Volgens Niek Hoek heeft hij de informatie alleen doorgespeeld naar medebestuursleden van Delta Lloyd, maar Elsevier heeft van twee bronnen buiten het Delta Lloyd-bestuur vernomen dat de ceo de informatie breder heeft verspreid.

De DNB wil geen commentaar geven.

Deel klanten DSB betaalt niet

Een deel van de klanten van de failliete DSB Bank heeft de rekening van bijvoorbeeld hun hypotheek over de maand oktober nog niet betaald. Mensen die nog niet hebben betaald, zijn door de curatoren van de bank er per brief op gewezen dat alsnog te doen.

Een woordvoerder van de curatoren bevestigde woensdag een bericht hierover in De Telegraaf. Volgens de zegsman is er bij de klanten enige verwarring ontstaan rondom de maandelijkse betalingen voor leningen of hypotheken. 'Als gevolg van de noodregeling bij DSB op 12 oktober is het inkomend en uitgaand betalingsverkeer door banken stilgelegd. Wij hebben gevraagd of mensen daarom eenmalig het geld handmatig willen overmaken en de curatoren gelijktijdig een machtiging te geven voor een automatische incasso voor de toekomst', aldus de zegsman.

Een deel van de klanten heeft echter nog niet voldaan aan de oproep. De woordvoerder van de curatoren wilde niet zeggen om hoeveel mensen het gaat.

Slechtere betalingsmoraal

Volgens de zegsman heeft de onrust rondom DSB in het algemeen niet geleid tot een slechtere betalingsmoraal bij klanten. Wel wijst hij erop dat mensen worden gehouden aan hun betalingsverplichtingen. Hij wijst erop dat het reguliere incassobeleid gehandhaafd blijft. 'Dus het zou kunnen dat als mensen niet betalen, zij op een gegeven moment een BKR-registratie krijgen', stelde hij. Iemand met een BKR-registratie staat te boek als wanbetaler, wat het moeilijk maakt om leningen af te sluiten.

Door de ontstane situatie hebben veel klanten van DSB vragen. Daarom hebben de curatoren besloten een callcenter op te zetten.

Copyright (c) 2009 Het Financieele Dagblad
Piet

Berichtdoor Piet » do 12 nov 2009 10:53

DSB-lening minder waard

De Telegraaf 12 november 2009

LONDEN – Kredietbeoordelaar Moody’s heeft zijn oordeel over vijf pakketten met daarin hypotheken en consumentenkredieten van de failliete DSB Bank verlaagd.
Moody’s zei gisteren in een toelichting risico’s te zien dat de betalingen aan de investeerders in de pakketten verstoord zullen worden.
DSB is voorlopig nog verantwoordelijk voor de inning van rentebetalingen en aflossingen en moet de gelden doorsluizen. Uiteindelijk zal deze taak worden overgenomen door andere partijen die daarvoor zijn gecontracteerd.
Zolang het echter nog niet zover is, ziet Moody’s risico’s voor investeerders. De kredietbeoordelaar noemde allereerst verlate betaling. Ook bestaat het gevaar dat voor investeerders belangrijke informatie over onder meer betalingsachterstanden niet tijdig wordt aangeleverd.
De investeringsvehikels van DSB hebben namen als Chapel en Monastery. In totaal gaat het om €1,9 miljard aan uitstaande leningen.

© 1996-2009 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
Piet

Berichtdoor Piet » vr 13 nov 2009 18:20

En bij wie moet ik nu zijn met mijn DSB problemen. Deel I

Waar moet je zijn als je problemen hebt met een hypotheek, lening en of polissen die lopen bij DSB.
Informatie kun je sowieso halen van de website van De Nederlandsche Bank, www.dnb.nl
Links zie je informatie over DSB met een telefoonnummer en Veelgestelde vragen.

Ook op de website van DSB Bank zelf, www.dsbbank.nl staat interessante informatie.
Rechts zie je het item Incasso.
Hier kun je, door Veelgestelde vragen aan te klikken, lezen hoe je weer kunt betalen en op welk rekeningnummer.
Natuurlijk staat er veel meer informatie.

De DSB curatoren hebben onlangs de klanten met een betalingsverplichting een brief gestuurd met daarin de maandbedragen die zij moeten betalen en op welk rekeningnummer dit moet worden gestort. Ook moet een toestemming automatisch incasso worden getekend en teruggestuurd.
Controleer eerst of het bedrag klopt en teken dan pas.
Klopt het bedrag niet, maar is dit slechts een klein verschil, betaal dan toch, maar stuur wel een brief aan de curatoren waarin je aangeeft dat het bedrag niet klopt en waarom dit bedrag niet klopt.
Is het verschil groot en kun je dit niet betalen, betaal dan wat je wel kunt missen en schrijf een brief aan de curatoren waarin je omschrijft wat er niet deugt aan dit bedrag.
Doe dit ook als het bedrag wel klopt, maar je kunt het niet betalen.
Laat merken dat je van goede wil bent en wel wil betalen, maar het niet kan.

Rekeningnummers van DSB:
64.05.65.344 en 64.05.65.379
t.n.v. DSB Bank te Wognum onder vermelding van het contractnummer.
Betalingen per contractnummer, dus niet totaliseren.

Adres curatoren:
DSB Bank
t.a.v. de curatoren
Postbus 70
1687 ZH Wognum
Mail: curatoren@dsbbank.nl

Incassostreken.
Iedereen is natuurlijk verantwoordelijk voor wat hij doet, maar denk 2 x na voor je zaken doet met incassomedewerkers van DSB.
Hert enige wat zij willen is dat je maximaal betaalt en er wordt niet naar een oplossing voor je problemen gekeken.
Je bent niet verplicht om een afspraak te maken, je bent niet verplicht om 180 euro te betalen voor een bezoek van de incasso medewerkers.
Teken nooit op een akte van cessie, hiermee geef je DSB toestemming om beslag op je loon te leggen. Trap niet in de mooie praatjes en de dreigementen van de incasso medewerkers.
Voorkomen is beter als genezen, dus maak geen afspraak, c.q. zeg deze afspraak af.

De mensen met een betalingsachterstand worden bewust in de fuik van de incasso medewerkers geduwd.
Eerder schreef ik dat iedereen een brief kreeg van DSB met daarin het bedrag en het rekeningnummer om zo de betalingen weer te kunnen hervatten.
Mensen met een betalingsachterstand krijgen echter zo’n brief niet.
Zij kunnen dus niet de betalingen hervatten.
Dat is bewust gedaan om zo de incasso medewerkers in staat te stellen om deze groep onder druk te zetten met dreigementen en de verplichting om een akte van cessie te tekenen.
Al eerder is gewaarschuwd om de akte van cessie niet te tekenen.
Toon je goede wil en betaal het bedrag wat je origineel per maand moet betalen en schrijf een brief naar de curatoren dat je graag over een oplossing wilt praten m.b.t. je betalingsachterstand.
Kun je het originele bedrag niet betalen, betaal dan wat je kunt missen.
Ben je in staat om de ontstane achterstand stukje bij beetje in te lopen, doe dit.
Schrijf altijd dat je de betaling hebt hervat en dat je graag een goede oplossing wilt voor de problemen.
Belangrijk! Doe geen zaken met de incasso afdeling als het gaat om afspraken maken en het tekenen op een akte van cessie.

Heb je vragen waar je nergens een antwoord op vindt, bel naar DNB, mail of schrijf naar de curatoren of stuur een e-mail naar info@platformaandelenlease.nl

In het volgende deel informatie over de belangenbehartigers.

Groeten,
Piet
Piet

Berichtdoor Piet » vr 13 nov 2009 18:52

HOUTHOFF BURUMA

PER E-MAIL

Aan:

Stichting Steunfonds Probleemhypotheken
p/a Dommerholt Advocaten
t.a.v de heer mr WH M Cnossen

Stichting Hypotheekleed
t.a v. de heer mr A J R Oude Middendorp

Vereniging Payback
tav de heer P Hezemans

Stichting Platform Aandelen Lease t.a.v de heren P Koremans

Beursklacht B V
t.a v mevrouw mr A Goudbeek

Stichting DSBenadeelden
tav de heer B. Prent, voorzitter

Leaseproces B V /Consumentenclaim t.a.v mevrouw mr ERA Roos

Amsterdam, 13 november 2009

Inzake: DSB Bank
Onze ref: 310000248/4633376 1

Geachte dames en heren,

Naar aanleiding van de brief van 9 november jl heb ik reacties ontvangen van de Stichting Beursklacht, de Vereniging Payback, de Stichting Platform Aandelenlease en de Stichting Hypo-theekleed. Daarnaast heeft telefonisch contact plaatsgevonden met de advocaat van de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken. Voorts hebben zich als belangenbehartigers van debiteuren gemeld Leaseproces BV en Consumentenclaim B V , alsmede de Stichting DSBenadeelden gemeld.

Tot nog toe zijn van geen van de genoemde partijen schriftelijke stukken ontvangen, waaruit blijkt dat individuele debiteuren volmachten hebben verleend om hun individuele belang in de onderhavige kwestie te behartigen. De Stichting Beursklacht heeft wel een grote hoeveelheid volmachten overgelegd die in verband met een specifiek, met name genoemd geschil zijn verstrekt Daarnaast heeft de Vereniging Payback haar ledenlijst overgelegd.

Een inventarisatie van de hoeveelheden debiteuren die de verschillende belangenbehartigers stellen te vertegenwoordigen, leidt tot de conclusie dat individuele debiteuren kennelijk door meerdere partijen worden vertegenwoordigd Zodoende is vooralsnog onduidelijk of en in hoever¬re individuele debiteuren zich in verband met hun eventuele positie als crediteur van DSB Bank NV wensen te laten vertegenwoordigen, en zo ja door wie.

De curatoren verzoeken u andermaal voorafgaand aan de bespreking van aanstaande maandag duidelijk te maken of u door individuele debiteuren gemachtigd bent namens hen op te treden. De curatoren laten u hierbij weten dat zij na de bijeenkomst door middel van een persbericht naar buiten zullen brengen welke partijen bij de bijeenkomst zijn verschenen en van welke belangen-behartigers duidelijk is geworden dat zij - los van hun eventuele eigen positie als belanghebbende stichting, vereniging of vennootschap - daadwerkelijk gemachtigd zijn namens individuele debiteuren op te treden.

Wat betreft de bespreking, geldt dat deze uitdrukkelijk op een sans prejudice basis zal plaatsvin-den Dit betekent dat curatoren ervan uitgaan dat u met uw aanwezigheid bij de bespreking accepteert dat aan hetgeen tijdens de bespreking aan de orde komt geen enkel recht kan worden
ontleend.

Zoals gezegd, zal de bespreking aanstaande maandag 16 november 2009 om 16:00 uur
plaatsvinden ten kantore van Houthoff Buruma NV. te Amsterdam. Een routebeschrijving treft u hierbij aan.

Met vriendelijke groet,
mede namens de curatoren van DSB Bank NV
Houthoff Buftima N/V

Hans B Londonck Sluijk
Piet

Berichtdoor Piet » vr 13 nov 2009 21:25

Persbericht stichting Hypotheekleed 13 november 2009

Overleg met curatoren

Op 9 november jl. hebben de curatoren van DSB Bank de Stichting Hypotheekleed en 8 andere rechtspersonen uitgenodigd voor een bespreking op maandag 16 november om 16:00 uur op het kantoor van de curatoren. De curatoren hebben als voorwaarde voor deelname aan het gesprek gesteld dat elke rechtspersoon uiterlijk vrijdag 13 november schriftelijk volmachten overlegt van de personen die door die rechtspersoon zijn vertegenwoordigd. Vrijdagmiddag om 17:18 uur had nog geen enkele stichting of andere rechtspersoon de geëiste volmachten ingezonden. Wel had de vereniging PayBack haar complete ledenlijst bij de curatoren ingeleverd en Beursklacht BV een grote hoeveelheid niet ter zake doende volmachten. Om 17:18 uur lieten de curatoren weten dat zij geconcludeerd hadden, op basis van de inventarisatie van de hoeveelheid gedupeerden van de verschillende rechtspersonen, dat een aantal gedupeerden kennelijk door meerdere partijen worden vertegenwoordigd. Die stelling van de curatoren is misleidend en onjuist. Zo'n conclusie kan namelijk alleen getrokken worden wanneer alle rechtspersonen tezamen zouden stellen meer dan 100.000 gedupeerden te vertegenwoordigen, hetgeen niet het geval is zoals curatoren heel goed weten.
Stichting Hypotheekleed had op 12 november geantwoord dat zij bij het gesprek aanwezig wil zijn maar niet bereid is volmachten te overleggen, die immers namen en adressen van de DSB-slachtoffers bevatten.
Over de eis van curatoren om volmachten te overleggen is contact geweest tussen Stichting Hypotheekleed, Stichting Steunfonds Probleemhypotheken, Stichting Platform Aandelenlease (PAL) en ConsumentenClaim. Unaniem was de conclusie dat geen volmachten overlegd zullen worden.

Pieter Lakeman
Voorzitter Stichting Hypotheekleed
Piet

VorigeVolgende

Keer terug naar Overige aanbieders